280mm - Arctic Liquid Freezer III elr Thermalright Peerless Assassin Mini

Permalänk
Medlem

280mm - Arctic Liquid Freezer III elr Thermalright Peerless Assassin Mini

Jag är ny till forumet och relativt ny till att bygga gaming datorer! Nu funderar jag över om en "Arctic Liquid Freezer III A-RGB - 280mm" är overkill för en 5 Ryzen 5 7600X cpu. Kanske räcker en "Thermalright Peerless Assassin 120 MINI"?

Case jag har är en ATX med lägre höjd så PSU hängs upp på fronten, så finns bara plats för en intake fläkt på botten av caset (Jonsbo D41).

Sedan, om jag vill sälja vidare vid senare tillfälle skulle en air cooler eller aio cooler hålla värdet bäst?

Permalänk
Medlem

Thermalright Assassin X 120R SE V2 kyler min 7600x utan problem

Permalänk
Medlem

Hej!

Det handlar om 2 saker:

1: Fysisk storlek. Om kylaren är för stor rent fysiskt, så får den inte plats av en eller annan orsak.

2; Rent kylmässigt går det att underdimmensionera all slags kylning, vilket tyvär inte är helt ovanligt. Men det går inte att överdimmensionera kyleffekten i en dator.

Det man ska ha i åtanke är att bra kylning ökar livslängden på samtliga komponenter.
Allra bäst kyleffekt får man med stora chassin som har stora inbyggda fläktar i kombination med en så stor CPU-kylare som tillåts rent fysiskt.

Viktig att också tänka på, är att ju större chassit och dess fläktar är, desto volymsvagare dator får man i regel. Därför bör man helst inte snåla alltför mycket på just dessa komponenter.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att all vattenkylning slutar fungera en dag.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Spännande. Hmm Assassin X 120R SE V2 är ett single tower om jag hittade rätt. Bra att veta att det räcker.

Jag bara funderar på om air cooler måste ha mesh front och front intake fläktar. Eller om de fungerar ok ändå