Permalänk
Melding Plague

Xbox blir dyrare

Microsoft höjer priserna på både Series X/S och spel i hela världen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mmm, lycka till...

Permalänk
Medlem

Tacka Nintendo...

Permalänk
Medlem

Så hela världen ska betala för att USA inför tullar.

De säljer ju knappt som det är. Vem vill betala 8k för en Xbox. Mer än scalpers tog när den släpptes och var brist.

Tidigare generationerna gick de alltid ner i pris med tiden.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

håller mig till min iPhone. kan spela massor med AAA spel på den ändå. så varför skaffa en xbox/ps

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

De säljer ju knappt som det är. Vem vill betala 8k för en Xbox. Mer än scalpers tog när den släpptes och var brist.

Där är ju så lite utav tullar fungerar, alla förlorar

Gör ju inte att man blir sugen på en konsol direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Där är ju så lite utav tullar fungerar, alla förlorar

Gör ju inte att man blir sugen på en konsol direkt

En annan hade nog hoppats att de skulle sjunka i pris i Europa (Lägre efterfrågan i USA, man behöver ju dumpa enheterna någonstans) men det klart, man vill ju inte göra trumpan på dåligt humör

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

En annan hade nog hoppats att de skulle sjunka i pris i Europa (Lägre efterfrågan i USA, man behöver ju dumpa enheterna någonstans) men det klart, man vill ju inte göra trumpan på dåligt humör

Haha ja ne kanske inte, han blir lätt grinig har jag hört

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kan man säja sin 1st day edition med vinst nu då måntro ? 😅

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Fortsätter det så här lär nog nästa generation Xbox och PS 6 kosta en bra bit över 10 000. Kanske närmare 15 000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

håller mig till min iPhone. kan spela massor med AAA spel på den ändå. så varför skaffa en xbox/ps

Skulle inte vilja spela tv-spel på en sån liten skärm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du kan koppla iPhone till valfri TV

Min iPhone 15 Pro har faktiskt större skärm än min Nintendo Switch Lite

I övrigt är redan Xbox dödare än död i Europa, så prishöjningen förändrar inget.

Microsoft vill se Xbox-spel överallt, utom på just Xbox. Allt handlar om Game Pass och Xcloud numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

jag kopplar bara upp den till min 98tum tv + BT kontroll.
EZ.

Permalänk
Medlem

Vad kostade Xbox i Sverige tidigare då?

Edit: Jag gör Anders jobb istället;
https://www.fz.se/nyhet/300511-xbox-hojer-priserna-pa-konsole...

Så ska det se ut, en snygg tabell och allt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Vad kostade Xbox i Sverige tidigare då?

Edit: Jag gör Anders jobb istället;
https://www.fz.se/nyhet/300511-xbox-hojer-priserna-pa-konsole...

Så ska det se ut, en snygg tabell och allt.

Snyggt! Låg inte lanseringspriset på 5695:- för Xbox Series X? Sen trissade komponentbrist och scalpers upp priserna.

Edit: Känns som att FZ.se ofta vet vad de skriver om.

Permalänk
Medlem

Series X 2TB kostar nu 8895kr, en PS5 Pro går att få för cirka 500kr mer.

Xbox som konsol är död.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det går inte att skylla att Microsoft höjer priserna på Xbox och deras spel på tullar i USA. Det handlar om girighet och att MS vill ha mer pengar. Nintendo höjer sina priser och folk flockas fortfarande kring dom, det är klart att andra kommer försöka sig på samma sak.

Permalänk
Medlem

Hahahahahaha xD

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Snyggt! Låg inte lanseringspriset på 5695:- för Xbox Series X? Sen trissade komponentbrist och scalpers upp priserna.

Jo, jag köpte en på lanseringen för det priset. Den rullar än.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det går inte att skylla att Microsoft höjer priserna på Xbox och deras spel på tullar i USA. Det handlar om girighet och att MS vill ha mer pengar. Nintendo höjer sina priser och folk flockas fortfarande kring dom, det är klart att andra kommer försöka sig på samma sak.

Fast som @dagas skrev, Xbox-konsolerna säljer ju inte i några större volymer.

Tanken slog mig att det här nog handlar om att GTA 6 snart förmodligen kommer kunna förbokas och många som fortfarande inte tagit steget kommer vilja köpa konsoler. Så givetvis, som du skriver, handlar det om ren girighet. Men att lägga sig i stort samma prisnivå som PS5 Pro är ren dumhet.

Permalänk
Medlem

Ang. prishöjningarna, så är priset på handkontrollerna oförändrat. Detta ser jag som ett bevis på att även Microsoft vill flytta spelare till PC och andra plattformar (Smart TV:s)

Försäljningen av Xbox i USA är också redan på all-time-low:
https://www.purexbox.com/news/2025/02/january-hardware-sales-...

Att Microsoft övergett Xbox One S/X kan nog också vara bidragande. Nintendo Switch får fler moderna spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Man kan köpa en Apple TV och koppla en Xbox/Ps5-kontroller till om man vill spela på TVn.

(fortsätter spela på min Ps5pro personligen, men vill man spela billigt så är Apple TV inget dumt alternativ numer, ryktas om en ny Apple TV i år så mer prestanda kommer)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

I övrigt är redan Xbox dödare än död i Europa, så prishöjningen förändrar inget.

Microsoft vill se Xbox-spel överallt, utom på just Xbox. Allt handlar om Game Pass och Xcloud numera.

Jag fick ett Xbox one helt gratis av en i BRF:en och jag spelar en HEL del på den. Skaffat en hel del spel också, när de varit på rea. Så för mig är inte Xbox död, och jag gillar Xbox mer än Playstation. UI:et i Playstation är mycket sämre än Xbox tycker jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag fick ett Xbox one helt gratis av en i BRF:en och jag spelar en HEL del på den. Skaffat en hel del spel också, när de varit på rea. Så för mig är inte Xbox död, och jag gillar Xbox mer än Playstation. UI:et i Playstation är mycket sämre än Xbox tycker jag

Kanske finns en anledning till att du fick den gratis?

Själv har jag har en Xbox One X som är igång ett par timmar varje kväll. Så den är långt ifrån död för mig med. Kör just nu Diablo IV Season 8. Även Forza Motorsport 7 startas upp dagligen för lite extra credits

Håller med dig om UI:t i Xbox, även om jag bara har en PS4:a att jämföra med.

Men... när jag tittar efter nya spel på Xbox/Microsoft Store, så är det en ganska bedrövlig syn. Microsoft har även delistat samtliga Forza-spel till Xbox One bortsett från Horizon 5. För att få alla DLC:er till Forza Motorsport 7, så blev jag tvungen att köpa en nyckel "på stan".

Detsamma gällde Diablo IV, då Deluxe- och Ultimate-versionerna av grundspelet inte heller säljs längre. Expansionen blev också en grånyckel, då priset var lägre än från Microsoft.

Så visst är Xbox skoj, men jag tror inte att det är lika roligt för spelproducenterna. Ser inte heller Game Pass som något positivt, då jag hellre "äger" mina spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kanske finns en anledning till att du fick den gratis?

Lol, Xbox:et hade använts i ca 10000 timmar när jag fick den och var extremt dammigt inuti kan jag säga! Jag bytte disken från HDD till SSD.

Skrivet av walkir:

Håller med dig om UI:t i Xbox, även om jag bara har en PS4:a att jämföra med.

Samma här, har visserligen inte använt en PS5, men jag skulle bli mycket förvånad om de ändrat UI:et från PS4:an.

Skrivet av walkir:

Men... när jag tittar efter nya spel på Xbox/Microsoft Store, så är det en ganska bedrövlig syn. Microsoft har även delistat samtliga Forza-spel till Xbox One bortsett från Horizon 5. För att få alla DLC:er till Forza Motorsport 7, så blev jag tvungen att köpa en nyckel "på stan".

Jag vet att de delistar Forza Horizon spel efter 5 år, och det har med licensen för musiken (vad jag iallafall läst på nätet som anledning till varför) som bara gäller i 5 år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag vet att de delistar Forza Horizon spel efter 5 år, och det har med licensen för musiken (vad jag iallafall läst på nätet som anledning till varför) som bara gäller i 5 år.

Just i detta fallet hann Forza Motorsport 7 aldrig ens bli 4 år.

Även tråkigt att inget Forza-spel från 360-eran går att köra på Xbox One av samma anledning.

Kanske blev lite offtopic, men känner inte att jag riktigt litar på Microsoft längre. Älskade verkligen Xbox 360!

Min Xbox One X lär främst överleva tack vare Dev Mode, då den kan köra RetroArch och annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Just i detta fallet hann Forza Motorsport 7 aldrig ens bli 4 år.

Även tråkigt att inget Forza-spel från 360-eran går att köra på Xbox One av samma anledning.

Kanske blev lite offtopic, men känner inte att jag riktigt litar på Microsoft längre. Älskade verkligen Xbox 360!

Även om de är delistade så kan man hämta hem spel som man köpt innan delistningen. Jag har hämtat hem både 3:an, 4:an och 5:an av Horizon spelen till min One. Går till o med o hämta hem saker till 360, så länge man har köpt varan antingen innan Marketplace stängningen, eller som i mitt fall hämtat hem 360 spel som är gratis på One, även efter stängningen. Sen är faktiskt 1:a Forza Horison spelet bakåtkompatibelt från 350 till One. Edit: och även 1:a Forza Motorsport är det enligt Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Forza_Motorsport_(2005_video_ga...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Personligen gillar jag inte GUI på Xbox, är ju fullt i reklam så fort du startar upp dashboarden. Ett annat problem är att jag inte kan välja 7.1 PCM på Series X men det går på PS5, vill inte köra Atmos för det blir fördröjning i ljudet och finns ingen fix vad jag vet då konsolerna INTE kan köra passthrough i spel.

Series X är bättre designad än PS5, Quick Resume är nice men mer än så kan jag inte ge till Xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Även om de är delistade så kan man hämta hem spel som man köpt innan delistningen. Jag har hämtat hem både 3:an, 4:an och 5:an av Horizon spelen till min One. Går till o med o hämta hem saker till 360, så länge man har köpt varan antingen innan Marketplace stängningen, eller som i mitt fall hämtat hem 360 spel som är gratis på One, även efter stängningen.

Jag tänkte på de klassiska Forza Motorsport-spelen, då jag aldrig sett Horizon som ett "riktigt" Forza-spel. Så första Forza Horizon som jag har på skiva till 360:n bör funka. Allt senare är gjort för Xbox One.

Xbox One var aldrig bakåtkompatibel med 360:n "på riktigt", utan handpåläggning och nedladdningar krävs för alla gamla spel.

Blir mycket Forza-snack, men är smått biltokig och just Forza är anledningen till att jag har Xbox One idag.

Stolpskottet Forza Motorsport "8" är anledningen till att jag inte har en Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Personligen gillar jag inte GUI på Xbox, är ju fullt i reklam så fort du startar upp dashboarden.

Reklam? Jag har då inte sett någon reklam på min dashboard på mitt Xbox One, eller vad klassar du som reklam? Att det står att det är rea på MS Store? Annars kan jag inte säga att jag fått något som poppar upp "i fejset" på en eller något som man måste klicka bort. Så här ser det ut hos mig

Skrivet av walkir:

Jag tänkte på de klassiska Forza Motorsport-spelen, då jag aldrig sett Horizon som ett "riktigt" Forza-spel. Så första Forza Horizon som jag har på skiva till 360:n bör funka. Allt senare är gjort för Xbox One.

Xbox One var aldrig bakåtkompatibel med 360:n "på riktigt", utan handpåläggning och nedladdningar krävs för alla gamla spel.

Blir mycket Forza-snack, men är smått biltokig och just Forza är anledningen till att jag har Xbox One idag.

Stolpskottet Forza Motorsport "8" är anledningen till att jag inte har en Xbox Series X

https://en.wikipedia.org/wiki/Forza_Motorsport_(2005_video_ga... Första Motorsport ska vara bakåtkompatibelt enligt wiki
Motorsportsdelen har jag inte gillat, men gillar både Horizon 4 och 5.

Visa signatur