Permalänk
Medlem

Bahnhof CGNAT ipv4 & ipv6

Hej

Har haft bahnhof i snart 1 år, och såg att jag har CGNAT.

Jag körde ipconfig (LAN ip) i cmd och sen tog jag fram min ip via myipadress (WAN ip) liknande websida. Min ipv6 stämde överens, men inte min ipv4 adress. Betyder att jag har CGNAT?

Jag stänge av min ipv4 i nätverksinställningar, men då slutade internet fungera fastän ipv6 fortfarande stod som ”ethernet”. Kanske inte kan köra ipv6 fastän jag har en ipv6 adress.

Jag vill ha publik ip då det är bättre om jag förstår det rätt.

Bahnhof skriver att om man har ipv6 adress behövs inte publik ip, stämmer det? Kan jag välja mellan att köra på ipv4 eller ipv6? Hur gör jag det? Jag har bägge adresser.

För att beställa publik ip från bahnhof behöver de min MAC adress, varför behöver de det? Tidigare ISP behövde inte min MAC adress och jag hade publik IP automatiskt. Är det skadligt att ge bort MAC adress?

Permalänk
Medlem

De vill ha routerns MAC-adress på WAN-porten för att lägga till ett undantag i sin server. På så vis får du publik IP.

Det tar inte långt tid och fungerar mycket bättre därefter.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Hej

Jag körde ipconfig (LAN ip) i cmd och sen tog jag fram min ip via myipadress (WAN ip) liknande websida. Min ipv6 stämde överens, men inte min ipv4 adress. Betyder att jag har CGNAT?

Jag stänge av min ipv4 i nätverksinställningar, men då slutade internet fungera fastän ipv6 fortfarande stod som ”ethernet”. Kanske inte kan köra ipv6 fastän jag har en ipv6 adress.

Bahnhof skriver att om man har ipv6 adress behövs inte publik ip, stämmer det? Kan jag välja mellan att köra på ipv4 eller ipv6? Hur gör jag det? Jag har bägge adresser.

För att beställa publik ip från bahnhof behöver de min MAC adress, varför behöver de det? Tidigare ISP behövde inte min MAC adress och jag hade publik IP automatiskt. Är det skadligt att ge bort MAC adress?

Att de kräver din MAC adress låter väldigt konstigt. Kör du deras egna router?

Permalänk
Medlem

Du har redan fått svar på viktigaste frågan, så jag svara på den om att bara ha ipv6: anledningen är att många websidor och andra tjänster inte ännu stödjer ipv6, det räcker inte bara med att du har det på din uppkoppling. Vi kommer behöva köra både och många år framöver (dual stack)

Btw, Bahnhof vet redan MAC-adressen på din router, deras utrustning på andra änden av kabeln måste veta om den för att kommunicera med din router. Det finns inget hemligt med den.

Permalänk
Medlem

När jag behövde publik ip så skrev jag i deras chatt istället och kunde "skippa" steget om Mac-adressen. Dom ser ju ändå din uppkoppling.

Så pröva att ta det steget istället för deras sida man lägger in "beställningen" på.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Skrivet av comp50:

Hej

"bättre utan CGnat".

njae de flesta skulle troligen inte märka någon skillnad tbh för vanlig användning gör det ingen större skillnad.

det är när man vill exponera något ut mot internet man generellt brukar stöta på problem t.ex en minecraft server eller liknande som inte förlitar sig på steam/epic/annat api för nätverkstrafiken.

så beror lite på vad du har för användningsområden på din anslutning om det kommer vara ett problem eller inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Nej, inte i sig.

En dator bakom en konsumentrouter på ett konsumentabbonemang drabbas alltid av IPv4 NAT, vilket är vad du just konststerade att du har.

För att veta om du dessutom är drabbad av CG-NAT behöver du jämföra routerns WAN-IPv4-adress med det subnät som är avdelat för CG-NAT, se till exempel wikipedia:

Citat:

100.64.0.0/10, i.e. IP addresses from 100.64.0.0 to 100.127.255.255

Om du inte har konkreta problem med CG-NAT så är det inte bättrr stt vara utan, det är alltså inget att noja över. NAT kommer du som sagt inte undan på IPv4 i vilket fall som helst.

Edit: Du har väl en router…?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hej! Nu är jag inte TS men jag kör med publik IP och de behövde MAC per deras formulär här: https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/
Jag kör en egen router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toonne:

Hej! Nu är jag inte TS men jag kör med publik IP och de behövde MAC per deras formulär här: https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/
Jag kör en egen router.

De måste vara de enda som efterfrågar det. Ingen annan operatör har frågat mig om MAC-address när man efterfrågat publik IP.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

De måste vara de enda som efterfrågar det. Ingen annan operatör har frågat mig om MAC-address när man efterfrågat publik IP.

samma erfarenhet med Bredband2 behövde inte ange någon macadress antagligen kunde de se den själva om den nu behövs öht eller så kopplade de bara till mac adressen på fiberkonverteraren som separerar internet/ip-tv/telefon till varsin dedikerad port på den aldrig kollat men skulle tippa att den troligen har en egen macadress.

och med tanke på att mac adressen oftast inte är låst till X router utan kan ädras fritt i de flesta fall så låter inte som någon direkt bra idé att låsa det till en viss mac adress...
t.ex. brukar jag generellt köra klonat från min speldator ifall jag behöver felsöka direktkopplad till fiberkonverteraren så jag inte behöver vänta ~1h på att den ska släppa anslutningen till routern iom att min speldator har samma mac adress detekteras den som samma enhet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är ett enkelt sätt att automatisera det. De kan också ta reda på den via din adress (+ lägenhetsnummer om du bor i lägenhet), ditt kundnummer etc, men det skulle antagligen kräva mänsklig inblandning. När du skriver in MAC i det där formuläret sker det förmodligen automatiskt.

Men på något sätt måste de ändå konfigurera sin DHCP att ge ut en publik IP till en viss MAC-adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har en egen router

Skrivet av dlq84:

Du har redan fått svar på viktigaste frågan, så jag svara på den om att bara ha ipv6: anledningen är att många websidor och andra tjänster inte ännu stödjer ipv6, det räcker inte bara med att du har det på din uppkoppling. Vi kommer behöva köra både och många år framöver (dual stack)

Btw, Bahnhof vet redan MAC-adressen på din router, deras utrustning på andra änden av kabeln måste veta om den för att kommunicera med din router. Det finns inget hemligt med den.

Jag kan alltså ge bort min MAC adress utan att oroa mig för något

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Bahnhof skriver att om man har ipv6 adress behövs inte publik ip, stämmer det?

Det är lite otydligt beskrivet av dem. Har du IPv6 så har du en publik IPv6-adress och om IPv6 räcker för dig behöver du inte också ha tjänsten "Publik IPv4" som är ett tillval.

Skrivet av Dinkefing:

Men det finns en smidig fördel med att de knyter det till din MAC-adress och det är att det i praktiken är ett MAC-lås. Jag har haft samma publika ip i 10+ år och tre bostadsflyttar. Klart värt den lilla ansträngningen

Skrivet av comp50:

Japp, den är inte hemlig och även om den vore det är det ju osannolikt att Bahnhof skulle be dig om den för att.. ja vadå.. haxxa dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Jag har en egen router

Ja, som sagt, bahnhof kan den redan. MAC-adresser är ingen hemlighet. Alla dina blåtandsenheter och wifi-enheter broadcastar sin helt öppet också.