Ändrat abonnemang från Comviqs sida, vad göra?

Permalänk

Ändrat abonnemang från Comviqs sida, vad göra?

Fick mejl från Comviq häromdagen med info om att mitt nuvarande mobilabonnemang kommer ändras.
I dagsläget betalar jag 195 kr i månaden för 10GB surf.
Med det nya abonnemanget skulle jag få betala 219 kr i månaden för 16GB surf.
Gör man ingen ändring kommer det nya abonnemanget löpa på automatisk.

Det fina i kråksången är att mitt nuvarande abonnemang går ut den 28 juni.
Ändringen av mitt abonnemang kommer att träda i kraft 29 juni, alltså 1 dag efter.
Har inte någon nytta överhuvudtaget av 16GB surf, då jag endast använder ca 3-5GB i månaden.
Såg att Comviq hade ett abonnemang med 4GB för 129 kr i månaden, så det tänker jag hoppa på.

Hur långt innan skall jag säga upp mitt nuvarande abonnemang?

Men hur undviker man att det nya abonnemanget träder i kraft?

Rubrik smått justerad. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Fick mejl från Comviq häromdagen med info om att mitt nuvarande mobilabonnemang kommer ändras.
I dagsläget betalar jag 195 kr i månaden för 10GB surf.
Med det nya abonnemanget skulle jag få betala 219 kr i månaden för 16GB surf.
Gör man ingen ändring kommer det nya abonnemanget löpa på automatisk.

Det fina i kråksången är att mitt nuvarande abonnemang går ut den 28 juni.
Ändringen av mitt abonnemang kommer att träda i kraft 29 juni, alltså 1 dag efter.
Har inte någon nytta överhuvudtaget av 16GB surf, då jag endast använder ca 3-5GB i månaden.
Såg att Comviq hade ett abonnemang med 4GB för 129 kr i månaden, så det tänker jag hoppa på.

Hur långt innan skall jag säga upp mitt nuvarande abonnemang?

Men hur undviker man att det nya abonnemanget träder i kraft?

Om dom ändrar i villkoren så har du ALLTID rätt att säga upp i samband med ändring även om ditt avtal skulle vara bundet längre. Spelar ingen roll att ditt nuvarande råkar gå ut samtidigt, det råkar bara vara ett sammanträffande kanske.

Däremot, om du har det bundet till den 28:e juni så får du kolla villkoren i ditt nuvarande avtal för att veta uppsägningstiden. Kan vara så att du får lov att vänta till den 28:e Juni.

Men jag rekommenderar att höra av dig till dom och säga att du vill byta omedelbart, så får du se vad dom säger

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

logga in på Comviq, leta upp "Ditt abonnemang" så kan du ändra där. Vill du binda upp abonnemanget för att få kampanjpris behöver du kontakta Comviq via chatt eller ringa till dem. Det brukar hjälpa med att säga att du överväger att byta till en annan leverantör för att få bättre pris.

Ska du byta till en annan operatör kan du redan nu teckna ett abonnemang och be om att få ditt nummer flyttat efter 29 juni. Din nya operatör kommer avsluta ditt comviqabonnemang i samband med nummerfytten

Permalänk
Skrivet av FX9:

Om dom ändrar i villkoren så har du ALLTID rätt att säga upp i samband med ändring även om ditt avtal skulle vara bundet längre. Spelar ingen roll att ditt nuvarande råkar gå ut samtidigt, det råkar bara vara ett sammanträffande kanske.

Däremot, om du har det bundet till den 28:e juni så får du kolla villkoren i ditt nuvarande avtal för att veta uppsägningstiden. Kan vara så att du får lov att vänta till den 28:e Juni.

Men jag rekommenderar att höra av dig till dom och säga att du vill byta omedelbart, så får du se vad dom säger

Ok, skall ringa dom imorgon. Känns som denna ändringen kom lite väl lägligt.
Kommer köra på med Comviq, då jag alltid varit nöjd med dom för övrigt.

För sakens skull, är det bättre att ringa eller mejla för att undvika krångel när datumen närmar sig?

Permalänk
Rekordmedlem

Antagligen har du 1 månads uppsägningstid men det beror på...
Du får helt enkelt läsa igenom det avtal du tecknat för att med säkerhet veta vad som gäller för dig eller så kontaktar du Comviq och frågar, du kan nog även kontakta dem online om du inte ringer dem då du är kund hos dem.
https://www.comviq.se/logga-in

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

För sakens skull, är det bättre att ringa eller mejla för att undvika krångel när datumen närmar sig?

Jag fick samma sak i samband med att en rabatt jag hade på ett år gick ut för 10Gb. Så det är nog ingen slump.

Dom valde då automatiskt det abbonemanget som var mer än 10GB men jag valde i appen att ändra abbonemanget till 8GB istället så dom bytte till det när det blev dags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Nedgraderar du dig verkställs ändringen nästa gång sin surf fylls på, uppgraderar man sig, verkställs den direkt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ring Comviq och var tydlig med att du vill säga upp abbonemanget (Om din bindningstid löpt ut). Då får du i regel alltid ett nykundserbjudande eller ett bättre än du har idag om du är beredd på att binda upp dig på 1-2 år.

Alla operatörer vill till varje pris behålla sina kunder och är beredda att ge rejäla rabatter för detta.

Att stanna kvar och vara passiv kund ("Lojalitet") mot ett visst bolag eller operatör gynnas man som regel aldrig av!

Permalänk
Medlem

Jag har bytt i bland när en operatör har erbjudanden. Är just nu Hallon nu och det har funkat bra på alla ställen utom vid gränsen Finland - Sverige.

5GB 109 kr i månaden utan bindningstid, är erbjudande nu 19 SEK i månaden i fyra månader. Får man över nått av dom där 5GB så sparas det. om man av nån anleding behöver mer så är det bara att köpa.

man kan lägga till mer data,

Obegränsad dag, giltigt i 24h
Pris: 59 kr
SMS:a 24 till 2999

Obegränsad vecka, giltigt i 168h
Pris: 199 kr
SMS:a 7 till 2999

Eller

Extra surf 2 GB för 59 kr – SMS:a 2 till 2999
Extra surf 5 GB för 99 kr – SMS:a 5 till 2999
Extra surf 10 GB för 199 kr – SMS:a 10 till 2999
Extra surf 30 GB för 299 kr – SMS:a 30 till 2999

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jag har bytt i bland när en operatör har erbjudanden. Är just nu Hallon nu och det har funkat bra på alla ställen utom vid gränsen Finland - Sverige.

5GB 109 kr i månaden utan bindningstid, är erbjudande nu 19 SEK i månaden i fyra månader. Får man över nått av dom där 5GB så sparas det. om man av nån anleding behöver mer så är det bara att köpa.

Eller

För mig har 3 inte tillräckligt bra täckning i Sverige. Varit på alldeles för många ställen där 3 inte haft någon täckning, eller väldigt dålig täckning.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig har 3 inte tillräckligt bra täckning i Sverige. Varit på alldeles för många ställen där 3 inte haft någon täckning, eller väldigt dålig täckning.

Håller med, förr så var det bara Telia som gällde nio centimeter utanför staden. I dag upplever jag "Ej täckning" mer som avkoppling, skönt att inte bli störd så för mig är det acceptabelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Håller med, förr så var det bara Telia som gällde nio centimeter utanför staden. I dag upplever jag "Ej täckning" mer som avkoppling, skönt att inte bli störd så för mig är det acceptabelt.

Jag har haft Tele2s nät i nu nästan prick 20 år, en del av den tiden har jag haft ett SIM-kort från en operatör som numera inte finns, men som hette Fogg som gick under Tres nät och det var rätt stor skillnad på vissa ställen för mig. Jag har haft extremt få ställen där Tele2 inte haft täckning, kan nog nästan räkna gångerna på 1 hand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har haft Tele2s nät i nu nästan prick 20 år, en del av den tiden har jag haft ett SIM-kort från en operatör som numera inte finns, men som hette Fogg som gick under Tres nät och det var rätt stor skillnad på vissa ställen för mig. Jag har haft extremt få ställen där Tele2 inte haft täckning, kan nog nästan räkna gångerna på 1 hand.

Hallon går på Tre och det var ju förr bara för storstäder, i dag har det hittat ut även till samhällen men jag hade aldrig haft hallon i dag om jag bott permanent på nått mindre ställen. är ganska säker att Telia är bäst än i dag där dom behåller 2G något år till, helt klart överlägset med dom låga frekvenser man kör på. ( låga frekvenser är på väg och finns reda på en del platser 5G nätet så det finns potential att får bra täckning där med men då ska det ju upp på masterna på alla ställen i glesbygd också men det är bra klent i 5G. oftast när det heter 5g finns säg Ånge då är det bara hög frekvens med täckning på några hundra meter och det är ju kasst.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Hallon går på Tre och det var ju förr bara för storstäder, i dag har det hittat ut även till samhällen men jag hade aldrig haft hallon i dag om jag bott permanent på nått mindre ställen. är ganska säker att Telia är bäst än i dag där dom behåller 2G något år till, helt klart överlägset med dom låga frekvenser man kör på. ( låga frekvenser är på väg och finns reda på en del platser 5G nätet så det finns potential att får bra täckning där med men då ska det ju upp på masterna på alla ställen i glesbygd också men det är bra klent i 5G. oftast när det heter 5g finns säg Ånge då är det bara hög frekvens med täckning på några hundra meter och det är ju kasst.)

Ja, Telia har "bäst" täckning. Men Tele2 och Telenor har väldigt nära Telias täckning. Det brukar sägas att Telia har 92% yttäckning, Tele2 och Telenor byggde upp sin täckning till 90% runt 2016 ish. Tre däremot har betydligt lägre yttäckning. I min lägenhet har jag bättre täckning med Tele2 än Telia. Personligen ser jag inte att jag behöver betala typ 100% mer för att få någon % bättre täckning i Sverige.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Eller

Vem går egentligen på alla operatörer som erbjuder dessa halva priset första tre, fyra månader egentligen? Bluff och båg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vem går egentligen på alla operatörer som erbjuder dessa halva priset första tre, fyra månader egentligen? Bluff och båg!

Halva priset 4 månader, byt till nästa som erbjuder halva priset i 4 månader, byt till nästa som erbjuder... osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

??????????????
Ja nu tycker jag att du förklarar för oss vad som är dåligt !

Har själv detta abonnemanget sen ett par år och det har aldrig vart något problem så jag kan intyga att det fungerar helt ok, det är därför jag tippar om det. 109 SEK i månaden.

Visa signatur