Permalänk
Medlem

Cooler Master NR200P "North Edition"

Jag har länge suktat efter ett trevligare chassi än mitt nuvarande Cooler Master. Främst är det chassin med trädetaljer som fångat mitt intresse, t.ex. Lian-Li A3 och Fractal Design North. Men då jag inte vill lägga en massa pengar på ett relativt onödigt byte och egentligen inte orkar plocka isär min nuvarande maskin, så bestämde jag mig istället för att bygga om mitt nuvarande chassi.

Steg 1.
Spendera på tok för mycket tid i Fusion för att modellera en ny front, kom sedan på att du inte har en jättestor 3D-skrivare så modellen behöver delas och skarvas på något sinnrikt sätt.

Steg 2.
Skriv ut alla delar (skriv ut ett par av dem ingen för att du inte kan mäta ordentligt).

Steg 2b.
Smält fast små mässingsinserts för M3-skruvar där det behövs.

Steg 3.
Montera ihop plastdetaljerna med M3-skruvar (förvånas över att de faktiskt passar och verkar hålla ihop).

Steg 4.
Såga till en massa pinnar, hela modellen utgick från planhyvlade pinnar som fanns att köpa lokalt.

Steg 5.
Kila fast pinnarna i klykorna i fronten.
Det var här jag insåg att jag nog måste fixa en mall för avståndet mellan övre/undre ramen och pinnarna för att få det hela jämt.

Kvar att fixat...
Behöver slipa och betsa pinnarna, jag tänker Valnöt (nr. 2 på följande testbit).

Samt montera allt på chassit. Återkommer med uppdatering när det är gjort.

Permalänk
Medlem

Bra jobb än så länge, ska bli spännande att se hur det ser ut i slutändan!
Sitter själv på en Lian li A3 Valnöt och älskar verkligen utseendet, föredrar dock utseendet på NR200P då det blir lite mer kompakt.

Permalänk
Medlem

Steg 6.
Ropen skalla valnöt-bets till alla (pinnarna)!

Permalänk
Medlem

Najs, har ett vitt NR200P så vore kul att testprinta Din front - om Du vill dela Fusion-ritningen eller STL? 😉

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Najs, har ett vitt NR200P så vore kul att testprinta Din front - om Du vill dela Fusion-ritningen eller STL? 😉

Ska piffa till clipsen till den, sen tänkte jag lägga upp den på någon tjänst för att dela modeller.

Kan lösa en preview till dig när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Ska piffa till clipsen till den, sen tänkte jag lägga upp den på någon tjänst för att dela modeller.

Kan lösa en preview till dig när jag kommer hem.

Tack, vore spännande - och har en större Prusa med 360-kub så vore spännande att printa i en del - eller särskild anledning till svart o vit som två delar kanske?

Stavfäl
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Tack, vore spännande - och har en större Prusa med 360-kub så vore spännande att printa i en del - eller särskild anledning till svart o vit som två delar kanske?

Tvådelad dels för att spara in på supportmaterial, färgvalet för att jag tänkte att en svart grid skulle bli diskretare bakom träet.

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt! Har också ett nr200p som jag fullkomligt älskar men detta såg extra snyggt ut. Hur löste du fäste för fläktarna i topp?

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Riktigt coolt! Har också ett nr200p som jag fullkomligt älskar men detta såg extra snyggt ut. Hur löste du fäste för fläktarna i topp?

Detta är en helt visuell mod, så inga extra fläktar i fronten.
Men rent teoretiskt, om man använder tunnare träpinnar, så skulle man nog kunna gömma en extra fläkt i botten.

Permalänk
Musikälskare

Smexigt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Detta är en helt visuell mod, så inga extra fläktar i fronten.
Men rent teoretiskt, om man använder tunnare träpinnar, så skulle man nog kunna gömma en extra fläkt i botten.

Blev för många öl på jobbet... jag tänkte det var topp-panelen.

my bad!

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Kul! Fenomenalt resultat. Hade inte förväntat mig något sämre av min favoritmedlem på forumet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

hade tänkt att göra samma men för ovanstidan. är inte jättenöjd med mesh-panelen

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Oj oj! Två av mina favoritchassin ynglar av sig. Kul mod, må jag säga 😊

Permalänk

"Snyggt byggt, fräsig kärra" chassi-mod

Mulle Meck Bygger Dator kanske skulle sälja bra här på Swec.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

"Snyggt byggt, fräsig kärra" chassi-mod

Mulle Meck Bygger Dator kanske skulle sälja bra här på Swec.

Det kanske är något för spel moddare att sätta tänderna i.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har gjort något liknande på min Fractal Design Ridge

Permalänk
Medlem

Grymt! Det blev riktigt bra, såna här grejor man vill se mer av!

Permalänk
Medlem

Blev lite fart på tråden.

Idag har jag lackat pinnar:

Samt limmat fast pinnarna och monterat hela kalaset på chassit.

Där är en lite ojämn glipa vertikalt, jag tror det beror på att jag buntat lite oanvända kablar på insidan och de ligger emot ribborna något, får ta och städa upp bygget lite någon gång i framtiden.

Men nu ska jag ta en paus och titta på ekorrarna som verkar uppskatta ett annat av mina byggen.

Permalänk
Medlem

Skoj bygge, fick filerna för v1 av @keyser (tack, tack) och lade ihop för print som EN del på större skrivare, blev drygt 20% support-material under - men med standardinställningarna och "billighets-PETG" blev det lite ostadig support och fick en "rand" runt ramen. Ny print med bättre inställningar på G...

Några bilder nedan - och en fråga: hur fästa i chassit? Plåten har små plastklips som "kniper" om metallkulor (sista bilden).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Några bilder nedan - och en fråga: hur fästa i chassit? Plåten har små plastklips som "kniper" om metallkulor (sista bilden).

Jag tror jag skickade med dessa i zipfilen jag skickade, de passar i slottarna på fronten. Tjoa till annars så skickar jag.

Jag ska designa om dessa något då de har lite flex upp/ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag tror jag skickade med dessa i zipfilen jag skickade, de passar i slottarna på fronten. Tjoa till annars så skickar jag.
<Uppladdad bildlänk>

Jag ska designa om dessa något då de har lite flex upp/ner.

Of course You did - såg clip-delarna och tänkte att de är för ihopsättning (som print-i-ett inte behöver) men 4x-NR200-clip fanns ju där för montering i lådan. Testar nu i Fusion att lägga ihop alla delar - möjligen inkl. 4 st monteringsclip men förmodar att de kan bli knepiga med supporten som krävs för print på "rätt ledd" - fast njä, dels svårt med precisionen så clip och front verkligen passar i höjdled plus att de fjädrar printade liggande vilket INTE blir fallet om de integreras. Lösa clips, superlimmar fast dem 😊

Stavfäl + lösa clips
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Of course You did - såg clip-delarna och tänkte att de är för ihopsättning (som print-i-ett inte behöver) men 4x-NR200-clip fanns ju där för montering i lådan. Testar nu i Fusion att lägga ihop alla delar - möjligen inkl. 4 st monteringsclip men förmodar att de kan bli knepiga med supporten som krävs för print på "rätt ledd" - fast njä, dels svårt med precisionen så clip och front verkligen passar i höjdled plus att de fjädrar printade liggande vilket INTE blir fallet om de integreras. Lösa clips, superlimmar fast dem 😊

Ah, det var dels frågan om flexen och osäkerheten med precisionen till knopparna på chassit som avgjorde. På min print sitter de ganska bra bara av friktionen, har inte limmat dem ännu.

Själva clippen kommer från en gammal modell jag laddat ner någon gång i tiden, anpassade hålen på min modell efter dem.

Permalänk
Medlem

Om ni är sugna på att bygga en egen så finns filerna nu att ladda ner här:
https://makerworld.com/en/models/1365462-nr200-north-edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Om ni är sugna på att bygga en egen så finns filerna nu att ladda ner här:
https://makerworld.com/en/models/1365462-nr200-north-edition

Hehe, automatöversättningen kallar den "Norrlandsutgåva" och med lackad furu passar det rätt bra (och kanske vad "North" egentligen syftar på i de olika träiga chassina). Jag är kass på att måla, alltid lite för mycket färg/lack så det rinner så mina blev inte snyggast trots två strykningar med lite sandpapper emellan. Hade önskat äkta teak eller mahogny-pinnar 8x15mm, som här:

https://www.palms.se/sortiment/tra/virke-ovrigt/planhyvlat-ob...

men fem meter kostar 430 pix mot 5x22=110 för furu på Jem o Fix. Nå, snart torrt för montering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Jag är kass på att måla, alltid lite för mycket färg/lack så det rinner så mina blev inte snyggast trots två strykningar med lite sandpapper emellan.

Om du någonsin vill härja med färg på trä igen så kan jag rekommendera DecoArt Gel Stain. Det är en variant av bets, man målar på ett lager och torkar sen av överskottet med ett papper. Kräver ett lager lack på toppen sen.

Har fungerat prima för mig när jag velat maskera furu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Om du någonsin vill härja med färg på trä igen så kan jag rekommendera DecoArt Gel Stain. Det är en variant av bets, man målar på ett lager och torkar sen av överskottet med ett papper. Kräver ett lager lack på toppen sen.

Har fungerat prima för mig när jag velat maskera furu.

Limmade fast stavarna och well, mot den stavlimmade ekskivan ser det inte så illa ut trots kass målning för "trä är ett levande material" 😊 Riktigt nöjd med vit dator som tittar fram bakom köksskärmen (även lite högre fötter så del av skärmens fot kommer in lite under lådan - plus att jag tidigare "vänt" på lådans inkråm så moderkortet sitter på vänster sida framifrån - mot väggen)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sååå snyggt. Det här med trä passar in i många olika heminredningar och det gillar jag

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Det blev ju riktigt bra! Snart är det dags för en själv att skaffa en 3D-printer och se hur långt man kan sträcka fantasins gränser, men jag väntar tills det (om någonsin) kommer helt ofarliga resinprinters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Limmade fast stavarna och well, mot den stavlimmade ekskivan ser det inte så illa ut trots kass målning för "trä är ett levande material" 😊 Riktigt nöjd med vit dator som tittar fram bakom köksskärmen (även lite högre fötter så del av skärmens fot kommer in lite under lådan - plus att jag tidigare "vänt" på lådans inkråm så moderkortet sitter på vänster sida framifrån - mot väggen)

<Uppladdad bildlänk>

Inte illa alls! Kul att modellen sprider sig.

Jag har inte haft så mycket tid över senaste vecka, så v2 har inte kommit så mycket längre. Kanske får lite tid över i helgen.