Europeisk Chromecast-utmanare lanseras den 28 maj

Permalänk
Melding Plague

Europeisk Chromecast-utmanare lanseras den 28 maj

Cast 150 kör Google TV och får ett riktpris på 69 euro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

eeehhh..... "europeiskt alternativ" och samtidigt "Cast 150 kör dessutom Google TV."

Right.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

eeehhh..... "europeiskt alternativ" och samtidigt "Cast 150 kör dessutom Google TV."

Right.

Hehe sant. Krävs typ 20-40 patent/teniker för att bygga denna maskin. Ingen av dom finns i europa. Så av dessa 69 dollar kanske 9 går till europa och 60 till usa/asien…

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Okej, Den är alltså "bättre" än google TV HD men sämre än google tv 4K?
Hade heller sett en som kunde konkurrera med apple tv, streamer, shield.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Hehe sant. Krävs typ 20-40 patent/teniker för att bygga denna maskin. Ingen av dom finns i europa. Så av dessa 69 dollar kanske 9 går till europa och 60 till usa/asien…

Europa behöver sitt eget Google med sitt eget Android och eget ekosystem, som EU sen tvingar alla företag att tillåtas koppla till.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Är väl bara nån dropshippad Temu-kopia som de "designat" i Europa.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Jag tvekar kraftigt att tillverkaren kommer hålla denna uppdaterad bortom lanseringen. Så de lär inte bli något köp.

Jag hade gärna köpt en betydligt kraftigare Google TV sticka som har 64GB lagring, 16GB RAM och ordentligt med kraft så saker inte laggar och startar snabbt. Sedan gärna stöd för alla relevanta ljudformat och bildformat som används och efterfrågas av alla oss hemmabioentusiaster. Hade jag fått allt detta, och dessutom uppdateringar i 7 år eller nåt sånt fint, då hade den varit värt 2000kr för mig iallafall.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av radx:

Jag tvekar kraftigt att tillverkaren kommer hålla denna uppdaterad bortom lanseringen.

Deras DVR som jag haft fick uppdateringar i 4 år men om de gör samma nu som för 10-15 år sedan är ju frågan.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Samma tradiga vita färg ?
Nätack.

Är säkert ihopsatt i kinaland.
Nätack.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är väl bara nån dropshippad Temu-kopia som de "designat" i Europa.

"Designad". Ja en hotell tvål Krävdes mycket tanke kraft.

Då ska vi se.

1. Thompson. Ja det var väll franskt typ 1961. Sedan dess är det bara ett TCL klistermärke.
2. Boxen görs av SDMC. Då ska vi se. Reggat i Shenzhen... jaha Kina.
3. Men den kanske görs i EU ? "5 active factory partners in China, Vietnam, Thailand, and India."..... Jaha nä, tvärnit där också.

Så att det är ett "Europeiskt Tips"...... lol?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Thomsons Stick 140 och Box 270 mfl har ju redan varit ute ett tag. Något annat än formfaktorn på enheten (och spec) som skiljer mot denna? Tänker på ren funktion, os osv.

Permalänk
Medlem

Thomson ägs väl av TCL?

Permalänk

hmm undrar hur den hamnar i pris jämfört med denna:
https://www.av-connection.se/?PGr=18839&srsltid=AfmBOooe20Dj9...
ser ut att ha bättre processor och nätverksport

men vill man verkligen ha en till tv kontroll därför jag gillar nuvarande gamla chromecast då den inte behöver en fjärr och kan sköta via tv:ns fjärr och bara behöva telias fjärr för deras box som är gömd undan

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

Thomson ägs väl av TCL?

Varumärket Thomson (som ligger bakom produkter som CAST 150) har sitt ursprung i Frankrike. Det grundades som Compagnie Française Thomson-Houston (CFTH) redan år 1893, och har en lång historia inom elektronik och telekommunikation.

Men idag är det inte längre ett enhetligt företag:

Så här fungerar det idag:

Thomson är numera ett licensierat varumärke, inte ett tillverkande företag i sig.

Rättigheterna till varumärket ägs av det franska bolaget Technicolor SA (tidigare Thomson SA), som bytte namn till Vantiva 2022.

Olika företag runt om i världen får licens att använda varumärket "Thomson" för sina produkter. Exempel:

TCL (Kina) använder varumärket för TV-apparater i vissa länder.

SDMC (Kina) tillverkar CAST 150 under Thomson-namnet.

Elco (Groupe SEB) använder namnet i Frankrike för hushållsapparater.

Så även om ursprunget är franskt, kommer produkterna idag ofta från asiatiska tillverkare som använder namnet på licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

Thomson ägs väl av TCL?

Ja.

Så den är inte särskilt europeiskt. Sätts kanske ihop här (eu) för att slippa tullar men inte mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knatteanka:

hmm undrar hur den hamnar i pris jämfört med denna:
https://www.av-connection.se/?PGr=18839&srsltid=AfmBOooe20Dj9...
ser ut att ha bättre processor och nätverksport

men vill man verkligen ha en till tv kontroll därför jag gillar nuvarande gamla chromecast då den inte behöver en fjärr och kan sköta via tv:ns fjärr och bara behöva telias fjärr för deras box som är gömd undan

Precis, kör med TV:ns fjärr på min 4K Chromecast Google TV/4K Google TV Streamer å 4K Apple TV.
Funkar även på min Blu ray spelare.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk

Xiaomialternativ

Jag tröttnade på fjärren som hela tiden missade eftersom Google-casten satt bakom tvn. Köpte en Mi tv box (Mi store Sverige ) som ligger framför tv:n som Googles nya streamer också gör.

Den gamla fjärren tyckte jag inte alls om med dess runda undersida. Det gick inte att trycka på den när den låg på soffbordet för då välte den typ.

Mi tv boxens fjärr är vida överlägsen då den är platt, estetiskt tilltalande i svart färg och knapparna har tydliga klickljud. Hårdvaran i boxen är riktigt bra utan några lagg överhuvudtaget. 32 gb utrymme. Dessutom fungerar den 100% alltid inkl att röstsöka vilket den gamla felade med 50% av gångerna.

Xiaomi for de win även om den kostade 950 kr. Ångrar mig inte det minsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse-mobil:

Jag tröttnade på fjärren som hela tiden missade eftersom Google-casten satt bakom tvn. Köpte en Mi tv box (Mi store Sverige ) som ligger framför tv:n som Googles nya streamer också gör.

Den gamla fjärren tyckte jag inte alls om med dess runda undersida. Det gick inte att trycka på den när den låg på soffbordet för då välte den typ.

Mi tv boxens fjärr är vida överlägsen då den är platt, estetiskt tilltalande i svart färg och knapparna har tydliga klickljud. Hårdvaran i boxen är riktigt bra utan några lagg överhuvudtaget. 32 gb utrymme. Dessutom fungerar den 100% alltid inkl att röstsöka vilket den gamla felade med 50% av gångerna.

Xiaomi for de win även om den kostade 950 kr. Ångrar mig inte det minsta.

Finns HDMI förlängings kabel, jag använder en sådan till min 4K Chromecast Google TV, funkar kanon. Orsaken till detta köp var när CCGTV:n var inkopplad i min gamla hemmabio reciever å var ivägen för högtalare utgångarna.

Nördic Ultra High Speed förlängning.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Så som streamingvärlden ser ut idag, så kan Nvidia ta 5000 spänn för en ny version och den lär säljas mest av alla.
Har en drös av Chromecasts, och en Chromecast 4K. 4K modellen är "ok", men definitivt inte jättebra. Köpte precis en Apple Tv 4K, den nyaste med nic. Lite bättre, men fortfarande inte jättebra. Och det innbyggda Google Tv på tv'n är definitivt inte bra heller.

Hela brancshen är urusel nu.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Så som streamingvärlden ser ut idag, så kan Nvidia ta 5000 spänn för en ny version och den lär säljas mest av alla.
Har en drös av Chromecasts, och en Chromecast 4K. 4K modellen är "ok", men definitivt inte jättebra. Köpte precis en Apple Tv 4K, den nyaste med nic. Lite bättre, men fortfarande inte jättebra. Och det innbyggda Google Tv på tv'n är definitivt inte bra heller.

Hela brancshen är urusel nu.

Skulle vara najs om någon gör en typ Kodi eller liknande som endå fungerar fullt ut med Google Store eller dyl. Så man kan få snabb hårdvara för streaming och lokalt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vem skriver dessa artiklar?!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt när SweC skribenter skriver utan nån som helst källkritik eller research. gg.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Är säkert ihopsatt i kinaland.
Nätack.

Vart tror du din elektronik är producerad? 80% av Apples produkter tillverkas i Shenzhen, Kina, och äger du en iPhone är den garanterad att ha tillverkats där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agima:

Vart tror du din elektronik är producerad? 80% av Apples produkter tillverkas i Shenzhen, Kina, och äger du en iPhone är den garanterad att ha tillverkats där.

Ja, det är väll komiskt hur alla snackar om "kina-skit". Precis som du säger. 80% av allt som görs är Kina. Hur "premium" det än känns :-). Har TCL inte sina smuttsiga fingrar i det så är det inte värt att fundera på ens

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Vem skriver dessa artiklar?!

Ok, jag svarar det så nån annan slipper göra sig lustig:

"En AI?"

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Den byggs i Kina eller Vietnam och har Google OS i sig.
Att köpa in en no name-Chromecast och sätta namnet Thomson på den är inte att bygga en europeisk produkt – om det nu ens har någon betydelse.

Din "Luxor-TV" som du köpte på ICA Maxi är inte byggd i Motala, utan är något turkiskt skräp där man bara klistrat på varumärket Luxor.

Synd att ingen vågar utmana Google med ett eget operativsystem som faktiskt är smartare än Android TV.
Varför ska man ens ha appar för att titta på olika TV-tjänster?

Vore det inte bättre om man kunde logga in på sina streamingtjänster, och få allt innehåll samlat – istället för att behöva hoppa in och ut ur appar hela tiden?

Det är som att du skulle sortera böcker i din bokhylla efter förlag – Bonniers för sig, Norstedts för sig – istället för efter innehåll.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agima:

Den enda Apple produkt jag äger är en 4K Apple TV.
Min första å sista Apple produkt.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Förrutom att jag inte förstår hur den är europeisk likt många andra så är det inte heller en ersättare till Chromecast, då den här kör Google TV. Grejen med den andra var att den inte gjorde det, var ingen komplett mediaspelare utan beroende av att man castar till den

Tveksam journalistik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Förrutom att jag inte förstår hur den är europeisk likt många andra så är det inte heller en ersättare till Chromecast, då den här kör Google TV. Grejen med den andra var att den inte gjorde det, var ingen komplett mediaspelare utan beroende av att man castar till den

Tveksam journalistik?

Den senare chromecasten som såg liknande ut hade Google TV och fjärr.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600