Problem med ny dator - Intermittenta kraschar
TLDR;
Datorn är inte överklockad i någon form.
Jag har precis köpt en ny dator och somliga spel går bra, andra mycket sämre.
Har haft 8 spelkraschar sedan 5h tillbaka och ingen av de har registrerats i event viewer. Därför är felsökningen lite svår.
Under samtliga tester och problem har ingen hypervisor varit igång eller konfigurerats utan har stängts av i förväg.
När felet inträffar så finns inga andra synliga problem än att spelet bara fryser. Ibland fortsätter spelets ljud i en kort stund eller tills spelet stängs ned. Ibland kan jag också fortsätta spelet men bild uppdateras aldrig.
Felet inträffar både i filmsekvenser och i spelande. Oavsett temperatur av systemet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
# Hårdvara
- Nvidia GeForce GTX 1080 Ti (PCIe3.0 jämfört med PCIe 4.0-6.0 av moderkortet, försökt ställa ner det men hittar ingen sådan inställning)
- AMD Ryzen 9 9950X3D 4. 3GHz 144MB
- Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be (dubbelkollat, är kompatibelt med moderkortet)
- Corsair RM1000e ATX 3.1 1000W V3
- Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice (visar och genererar inga felkoder varken på display eller i event viewer)
- Kylare: Noctua NH-D14 (håller bra och låga temperaturer på CPU:n, inga problem där)
- Primär bildskärm: Samsung Odyssey G9
- Sekundär bildskärm: Philips någonting-ingen-aning 27"
# Hur uppenbarar problemet sig
Jag öppnar ett spel
Spelar det lite grann
Spelet fryser
Det går lång tid eller stannar här
Om det inte stannade där så dör spelet tillslut
# Åtgärder jag vidtagit
Kört MemTest som aldrig rapporterade ett enda fel
Kört felsökning på mina två M2-diskar, inga fel
Kört anti-virus skanningar med Windows Defender, AVG, Avast, Norton och Nod32 respektive (inte samtidigt, avinstallerat och kört en åt gången)
Kört anti-malware skanningar med MalwareBytes
Avinstallera och installera nyaste drivrutiner för allt och stängt av automatisk installation av drivrutiner innan
Kört clean install av GPU-drivrutinen
Testat köra benchmarks för att se om det går att återskapa med stresstester (CPU (prime95), GPU (furmark och heaven) eller RAM (memtest och prime95))
Jag har mätt temperaturer och ingen över 50 grader när felet väl inträffar
Inaktiverat XMP och kör de på 4.8GHz istället 6GHz
Återställt alla BIOS-inställningar till fabriksläge
Stänga ned allting så jag bara har enbart spelet igång
Minska upplösning från 5k till 2k till 1080p till 720p
Testat stänga av variable refresh rate för skärmen
Aktivera eller inaktivera CSM i BIOS
Testat stänga av variable refresh rate för skärmen
Avinstallerat så många program som möjligt
Kört rensning med CCleaner
Kört Windows Update
Ställa ned PCIe till 3.0
Stängt av HDR
Stängt av Auto HDR
Uppdaterat BIOS
Stängt av automatisk optimering av spel i fönsterläge
Diagnostiserat spelen och kontrollerat integriteten av deras filer
Kört SFC och DISM utan några anmärkningar
Kollat device manager efter någon enhet som har problem med drivrutin
Kollat Event viewer efter fel men inte kunnat hitta något där, inga felmeddelanden som avslöjar vad det är*
# Vad är felmeddelandet?
Programmet (insert kraschande spel/program).exe version (versionsnummer här) slutade interagera med Windows och stängdes. Om du vill se om det finns mer information om problemet kontrollerar du problemhistoriken i kontrollpanelen för Säkerhet och Underhålls.
# Varför har du inte gjort X, Y, Z?
## Varför inte ominstallera datorn?
Då jag inte kan boota från mina USB-minnen (testat flera) så kan jag inte heller ominstallera datorn, då den bara slutar visa bild när installationssekvensen för operativet ska börja eller så får jag aldrig upp rutan med alla inställningar/installation överhuvudtaget, utan bara en tom sida/bakgrundsbild.
Återskapa det:
Installera en sticka med Rufus/UNetbootin eller liknande
Starta om datorn och öppna Boot menu och välja USB-minnet
Välja att jag vill installera exempelvis Ubuntu LTS
Sedan kommer jag aldrig vidare
Exempelspel kan vara Nier Automata, Schedule 1, Dark Souls, Baldurs Gate, men inte exempelvis REPO.
## Sänkt hastighet på PCIe till x16 Linkspeed för att hantera äldre PCIe-version för 1080ti?
Den är redan inställd auto för x16 och för lägen såsom PCIe-version.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nu har jag slut på idéer för vad jag ska göra, har någon upplevt samma problem och har några förslag?
Pastebin för DxDiag
Pastebin för event viewer-felet
Avslutade även dagen med att köra OCCT och belastade med alla tester under 1h. Inga problem.
Det enda jag märkt är att problemet är mindre sannolikt att inträffa om upplösningen för specifika spel sänks till 1080p och Windowed.
Slutsats såhär långt är att 1080ti inte riktigt gillar kombinationen med Am5 och DDR5 (modernare plattform).
Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!