Problem med ny dator - Intermittenta kraschar

Permalänk
Medlem

Problem med ny dator - Intermittenta kraschar

TLDR;
Datorn är inte överklockad i någon form.

Jag har precis köpt en ny dator och somliga spel går bra, andra mycket sämre.
Har haft 8 spelkraschar sedan 5h tillbaka och ingen av de har registrerats i event viewer. Därför är felsökningen lite svår.

Under samtliga tester och problem har ingen hypervisor varit igång eller konfigurerats utan har stängts av i förväg.

När felet inträffar så finns inga andra synliga problem än att spelet bara fryser. Ibland fortsätter spelets ljud i en kort stund eller tills spelet stängs ned. Ibland kan jag också fortsätta spelet men bild uppdateras aldrig.

Felet inträffar både i filmsekvenser och i spelande. Oavsett temperatur av systemet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

# Hårdvara
- Nvidia GeForce GTX 1080 Ti (PCIe3.0 jämfört med PCIe 4.0-6.0 av moderkortet, försökt ställa ner det men hittar ingen sådan inställning)
- AMD Ryzen 9 9950X3D 4. 3GHz 144MB
- Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be (dubbelkollat, är kompatibelt med moderkortet)
- Corsair RM1000e ATX 3.1 1000W V3
- Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice (visar och genererar inga felkoder varken på display eller i event viewer)
- Kylare: Noctua NH-D14 (håller bra och låga temperaturer på CPU:n, inga problem där)
- Primär bildskärm: Samsung Odyssey G9
- Sekundär bildskärm: Philips någonting-ingen-aning 27"

# Hur uppenbarar problemet sig

1. Jag öppnar ett spel

2. Spelar det lite grann

3. Spelet fryser

4. Det går lång tid eller stannar här

5. Om det inte stannade där så dör spelet tillslut

# Åtgärder jag vidtagit

• Kört MemTest som aldrig rapporterade ett enda fel

• Kört felsökning på mina två M2-diskar, inga fel

• Kört anti-virus skanningar med Windows Defender, AVG, Avast, Norton och Nod32 respektive (inte samtidigt, avinstallerat och kört en åt gången)

• Kört anti-malware skanningar med MalwareBytes

• Avinstallera och installera nyaste drivrutiner för allt och stängt av automatisk installation av drivrutiner innan

• Kört clean install av GPU-drivrutinen

• Testat köra benchmarks för att se om det går att återskapa med stresstester (CPU (prime95), GPU (furmark och heaven) eller RAM (memtest och prime95))

• Jag har mätt temperaturer och ingen över 50 grader när felet väl inträffar

• Inaktiverat XMP och kör de på 4.8GHz istället 6GHz

• Återställt alla BIOS-inställningar till fabriksläge

• Stänga ned allting så jag bara har enbart spelet igång

• Minska upplösning från 5k till 2k till 1080p till 720p

• Testat stänga av variable refresh rate för skärmen

• Aktivera eller inaktivera CSM i BIOS

• Avinstallerat så många program som möjligt

• Kört rensning med CCleaner

• Kört Windows Update

• Ställa ned PCIe till 3.0

• Stängt av HDR

• Stängt av Auto HDR

• Uppdaterat BIOS

• Stängt av automatisk optimering av spel i fönsterläge

• Diagnostiserat spelen och kontrollerat integriteten av deras filer

• Kört SFC och DISM utan några anmärkningar

• Kollat device manager efter någon enhet som har problem med drivrutin

• Kollat Event viewer efter fel men inte kunnat hitta något där, inga felmeddelanden som avslöjar vad det är*

# Vad är felmeddelandet?
Programmet (insert kraschande spel/program).exe version (versionsnummer här) slutade interagera med Windows och stängdes. Om du vill se om det finns mer information om problemet kontrollerar du problemhistoriken i kontrollpanelen för Säkerhet och Underhålls.

# Varför har du inte gjort X, Y, Z?
## Varför inte ominstallera datorn?
Då jag inte kan boota från mina USB-minnen (testat flera) så kan jag inte heller ominstallera datorn, då den bara slutar visa bild när installationssekvensen för operativet ska börja eller så får jag aldrig upp rutan med alla inställningar/installation överhuvudtaget, utan bara en tom sida/bakgrundsbild.

Återskapa det:

• Installera en sticka med Rufus/UNetbootin eller liknande

• Starta om datorn och öppna Boot menu och välja USB-minnet

• Välja att jag vill installera exempelvis Ubuntu LTS

• Sedan kommer jag aldrig vidare

Exempelspel kan vara Nier Automata, Schedule 1, Dark Souls, Baldurs Gate, men inte exempelvis REPO.

## Sänkt hastighet på PCIe till x16 Linkspeed för att hantera äldre PCIe-version för 1080ti?
Den är redan inställd auto för x16 och för lägen såsom PCIe-version.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nu har jag slut på idéer för vad jag ska göra, har någon upplevt samma problem och har några förslag?

Pastebin för DxDiag
Pastebin för event viewer-felet

Avslutade även dagen med att köra OCCT och belastade med alla tester under 1h. Inga problem.

Det enda jag märkt är att problemet är mindre sannolikt att inträffa om upplösningen för specifika spel sänks till 1080p och Windowed.

Slutsats såhär långt är att 1080ti inte riktigt gillar kombinationen med Am5 och DDR5 (modernare plattform).

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

TLDR;
Datorn är inte överklockad i någon form.

Jag har precis köpt en ny dator och somliga spel går bra, andra mycket sämre.
Har haft 8 spelkraschar sedan 5h tillbaka och ingen av de har registrerats i event viewer. Därför är felsökningen lite svår.

Under samtliga tester och problem har ingen hypervisor varit igång eller konfigurerats utan har stängts av i förväg.

När felet inträffar så finns inga andra synliga problem än att spelet bara fryser. Ibland fortsätter spelets ljud i en kort stund eller tills spelet stängs ned. Ibland kan jag också fortsätta spelet men bild uppdateras aldrig.

Felet inträffar både i filmsekvenser och i spelande. Oavsett temperatur av systemet.

# Hårdvara
- Nvidia GeForce GTX 1080 Ti (PCIe3.0 jämfört med PCIe 4.0-6.0 av moderkortet, försökt ställa ner det men hittar ingen sådan inställning)
- AMD Ryzen 9 9950X3D 4. 3GHz 144MB
- Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be (dubbelkollat, är kompatibelt med moderkortet)
- Corsair RM1000e ATX 3.1 1000W V3
- Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice (visar och genererar inga felkoder varken på display eller i event viewer)
- Kylare: Noctua NH-D14 (håller bra och låga temperaturer på CPU:n, inga problem där)
- Primär bildskärm: Samsung Odyssey G9
- Sekundär bildskärm: Philips någonting-ingen-aning 27"

# Hur uppenbarar problemet sig

1. Jag öppnar ett spel

2. Spelar det lite grann

3. Spelet fryser

4. Det går lång tid eller stannar här

5. Om det inte stannade där så dör spelet tillslut

# Åtgärder jag vidtagit

• Kört MemTest som aldrig rapporterade ett enda fel

• Kört felsökning på mina två M2-diskar, inga fel

• Kört anti-virus skanningar med Windows Defender, AVG, Avast, Norton och Nod32 respektive (inte samtidigt, avinstallerat och kört en åt gången)

• Kört anti-malware skanningar med MalwareBytes

• Avinstallera och installera nyaste drivrutiner för allt och stängt av automatisk installation av drivrutiner innan

• Kört clean install av GPU-drivrutinen

• Testat köra benchmarks för att se om det går att återskapa med stresstester (CPU (prime95), GPU (furmark och heaven) eller RAM (memtest och prime95))

• Jag har mätt temperaturer och ingen över 50 grader när felet väl inträffar

• Inaktiverat XMP och kör de på 4.8GHz istället 6GHz

• Återställt alla BIOS-inställningar till fabriksläge

• Stänga ned allting så jag bara har enbart spelet igång

• Minska upplösning från 5k till 2k till 1080p till 720p

• Aktivera eller inaktivera CSM i BIOS

• Avinstallerat så många program som möjligt

• Kört rensning med CCleaner

• Kört Windows Update

• Ställa ned PCIe till 3.0

• Stängt av HDR

• Stängt av Auto HDR

• Uppdaterat BIOS

• Stängt av automatisk optimering av spel i fönsterläge

• Diagnostiserat spelen och kontrollerat integriteten av deras filer

• Kört SFC och DISM utan några anmärkningar

• Kollat device manager efter någon enhet som har problem med drivrutin

• Kollat Event viewer efter fel men inte kunnat hitta något där, inga felmeddelanden som avslöjar vad det är*

# Vad är felmeddelandet?
Programmet (insert kraschande spel/program).exe version (versionsnummer här) slutade interagera med Windows och stängdes. Om du vill se om det finns mer information om problemet kontrollerar du problemhistoriken i kontrollpanelen för Säkerhet och Underhålls.

# Varför har du inte gjort X, Y, Z?
## Varför inte ominstallera datorn?
Då jag inte kan boota från mina USB-minnen (testat flera) så kan jag inte heller ominstallera datorn, då den bara slutar visa bild när installationssekvensen för operativet ska börja eller så får jag aldrig upp rutan med alla inställningar/installation överhuvudtaget, utan bara en tom sida/bakgrundsbild.

Återskapa det:

• Installera en sticka med Rufus/UNetbootin eller liknande

• Starta om datorn och öppna Boot menu och välja USB-minnet

• Välja att jag vill installera exempelvis Ubuntu LTS

• Sedan kommer jag aldrig vidare

Exempelspel kan vara Nier Automata, Schedule 1, Dark Souls, Baldurs Gate, men inte exempelvis REPO.

## Sänkt hastighet på PCIe till x16 Linkspeed för att hantera äldre PCIe-version för 1080ti?
Den är redan inställd auto för x16 och för lägen såsom PCIe-version.

Nu har jag slut på idéer för vad jag ska göra, har någon upplevt samma problem och har några förslag?

Pastebin för DxDiag
Pastebin för event viewer-felet

Avslutade även dagen med att köra OCCT och belastade med alla tester under 1h. Inga problem.

Det enda jag märkt är att problemet är mindre sannolikt att inträffa om upplösningen för specifika spel sänks till 1080p och Windowed.

Slutsats såhär långt är att 1080ti inte riktigt gillar kombinationen med Am5 och DDR5 (modernare plattform).

Har för mig jag läst att en del fått problem med sina 1080 Ti med dom senare drivarna, så det kan vara läge att prova en äldre, rensa gärna med ddu först.
https://www.guru3d.com/download/display-driver-uninstaller-do...

Hittade detta inlägget https://www.techpowerup.com/forums/threads/problem-with-nvidi...
Här har du länk till 566.36 drivaren https://www.nvidia.com/en-us/drivers/details/237752/

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att tro att du har "bra och låga temperaturer på CPU:n" med en NH-D14 även om du har en rejäl undervolt. En 9950X3D genererar en vansinnigt massa värme. Ser du inte höga temperaturer, och du kör stock, så är något tokigt redan där.

Sedan ytterligare några tankar. Iom att du får krash utan att det hinner loggas något. Du har inte möjlighet att testa ett annat nätaggregat?
Nvidia har också haft rätt stora problem med sina drivrutiner sedan 50xx serien släpptes. Ett av större problemen var att spel krashade med "svart skärm", men ibland hör man ljudet ett tag, för att sedan få en total hängning, eller omstart av datorn. Dock tror jag det främst påverkade 50xx kort. Så ett tips hade vart att testa med lite äldre drivrutiner.

Permalänk
Medlem

@MacAllan jag har lyckats utesluta detta eftersom jag gått från en äldre till en nyare drivrutin och haft samma problem.
Jag har dessutom exakt samma problem utan någon som helst skillnad i Ubuntu 24.04.1 då jag var nyfiken. Detta kan man ju kunna vilja tycka är annorlunda och jag håller med om det inte vore för att karaktären av felet är detsamma.

@Jaw_B Det är inte alls svårt att tro då den kylaren presterar bättre än du verkar tro. Det är också värt att läsa det jag skrivit att spelet kraschar inom några minuter, så det är inte tillräckligt mycket speltid för att CPU eller GPU för den delen ska hinna komma upp i temperaturer som är nämnvärda för en krasch. Att köra en timma av benchmark som inte lyckades krascha - så körde den utan problem i en timma innan jag sket i att fortsätta. Då var inte temperaturerna över 55 grader på CPU och GPU låg på 72. Dessutom, för att addera ovanpå det, att en temperatur är även hundra (100.0) är inte tillräckligt för att spelet ska frysa och aldrig återhämta sig. För datorn, i övrigt är helt opåverkad.

Problemet du beskriver med svart skärm, ljud och sedan eventuell omstart av datorn låter också rimligt, men drivrutinen jag började med som hade problemet som gjorde att jag började undersöka överhuvudtaget var såpass daterad att det i början var min första källa av "detta måste vara det" att det är omöjligt att säga att 50xx-serien är boven, då drivrutinen var gjord innan serien var påtänkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom du har problem redan med windows installation skulle jag nog börja i den ändan.
har 9950 inbyggd gpu? testa att installera windows utan att ha 1080 kortet i datorn och se om det blir samma fel.
(eller bara starta installationen och se om du fortfarande får svart skärm)

Permalänk
Medlem

Det kan helt enkelt vara så att ditt 1080ti börjar ge upp. Gissar på att det är din äldsta komponent?

Problemen låter väldigt mycket som om de orsakas av Nvidias drivrutiner. Men om ingen äldre drivrutin funkar bättre vet jag inte vad du kan göra.

Du skrev att du testat stänga av VRR i skärmen, men har du testat slå av det i Nvidias kontrollpanel? Gsync alltså.

Uteslut gärna grafikkortet genom att köra med CPUns grafikkrets om den har någon, eller sätt i ett annat om du kan.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Det är inte alls svårt att tro då den kylaren presterar bättre än du verkar tro.

Har själv en 9950x3d med en NH-15g2. Och denna visar sig ha väldigt svårt att räcka till (innan jag undervoltade CPUn), därav att det verkar osannolikt att en NH-14, med ~halva kylförmågan jämfört med en NH-15, har bra temps. Generellt så är det en 360mm AIO, eller bättre som gäller. Rimligtvis så hamnar du på ~95C vid hög last, och sedan kommer CPUn anpassa frekvenser för att hålla sig där.
Med det sagt så tror inte jag heller att det är orsaken till att din dator krashar. Min reaktion handlade mer om att du skrev "håller bra och låga temperaturer".
Ser du låga temps på en 9950x3d i "stock settings" med en såpass "svag" kylare kan det vara en indikation på att CPUn inte får tillräcklig spänning. Dvs, kan vara värt att kika på PSUn. Men som jag skrev också, så kan det mycket väl vara GPU drivrutinerna som orsakar krasher också.

Permalänk
Medlem

@Vlademil helt rätt, det är lite såhär jag resonerat själv. Jag kommer testa nu under kvällen att göra en DDU och köra helt från en clean slate i W11 igen. Jag körde en snurra runt Linux för att se om det gick att få ut mer loggning eller data där. Kan testa GSync också och se om det gör någon skillnad.

Kommer göra det då det är en grej jag faktiskt inte tänkt på som även @holo föreslog.

Återkommer asap

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

@Vlademil helt rätt, det är lite såhär jag resonerat själv. Jag kommer testa nu under kvällen att göra en DDU och köra helt från en clean slate i W11 igen. Jag körde en snurra runt Linux för att se om det gick att få ut mer loggning eller data där. Kan testa GSync också och se om det gör någon skillnad.

Kommer göra det då det är en grej jag faktiskt inte tänkt på som även @holo föreslog.

Återkommer asap

Ännu en sak att kolla, om grafikkortet är fabriksöverklockat, är att klocka ner allt till chippets/nvidias "basnivå". Testa även att sänka eller höja strömbudgeten/power limit (om man kan det på 10-serien).

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar det förslaget, men jag är lite osäker då det är den enda faktorn som inte ändrats. All annan hårdvara är ny utom den och då känns det spontant som om problemet borde uppenbarat sig tidigare.

Nu testade jag i följande ordning att:

- Ladda optimerade standardinställningar för BIOS (så hette det iaf)
- Ny installation av W11
- Avinstallera alla drivrutiner för GPU som fanns på plats med DDU
- Installera 566.36
- Installerade STEAM, körde integritetscheck på filer till Nier Automata
- Testade igen
- Samma fel

Då testade jag stänga av GSync och körde igen, samma problem. Ingen skillnad.

@Jaw_B jag uppskattar förslaget om temperaturer och jag har hållit noga koll på dem nu. Jag har ingen referensdata och i nuläget lägger jag ingen större vikt på om det är "bra" eller "dåliga" temperaturer. Temperaturerna på GPU och CPU låg under 45 nu under alla tester. Detta är möjligen något jag kommer se över i framtiden när spel inte kraschar i de lägre temperaturerna.

Det enda som tillslut gjort att jag kunnat spela längre än normalt är att jag satte ned alla inställningar på Nier till Low, resolution till 1920x1080. Nu har jag kunnat spela iaf i 15 minuter istället för att spelet kraschar i intro till spelet.

Nu tänker jag stänga ned datorn och köra ett test utan att ha GPU installerad vad gäller mjukvara och hårdvara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att spela på CPU:n's integrerade grafik funkar, och då menar jag funkar snällt. CPU blev varmare såklart och spelet körde längre än vad den gjorde med GPU:n. Jag kommer testa installera en annan PSU också och möjligen sätta i en ny GPU.

Nackdelar jag ser är dock att det var typ 5 FPS och så länge jag inte körde 640x480 så var spelet i princip helt omöjligt att använda. Däremot, under tiden jag stod ut, så kraschade inget.

Anser det dock svårt för mig att dra en slutgiltig slutsats och utesluta PSU:n då det är annorlunda belastning i detta testet - på PSU, CPU och RAM. Men ser det som ett bra steg i rätt riktning.

Mätte även spänningen från vägguttaget och inga skillnader eller drops tillsynes, den går upp till 431 W på 234 V och diffar aldrig på ett konstigt sett.

Körde dessa två också efter allt idag och fick:
Cinebench score för CPU Multi: 2442 (högst, inte kontinuerligt, medel mer på 2300
Furmark P1440 fullscreen 2560x1440: 5591

Ingen av de två kraschade när de kunde köras samtidigt också.

Återkommer då jag ska sätta i ett annat graffikkort och en annan PSU, ska även testa fler titlar bara för att.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade så pass mycket problem igår att jag knappt fick igång datorn den här gången.

Nedan nämner jag att jag startar om mycket, men jag ger tid för minnesträning, boot generellt och har stort tålamod med uppstarten som tidigare varit minst 1 minut lång. Längsta jag väntade var 15 minuter.

Jag i exakt denna ordning jobbade på problemet igår:

• Avinstallerade 1080 ti -drivrutinerna för att jag skulle sätta i ett 2070 från en polare

• Stänger ned datorn för att installera det nya kortet

• Byter ut kortet

• Startar datorn och kör HDMI över iGPU (bara för att)

• Nu startar inte datorn alls, den fastnar på att inte ge någon display överhuvudtaget från Power ON (inget BIOS, BOOT, WINDOWS)

• Testar att stänga av den och bara göra den strömlös

• Inget på nästa uppstart heller

• Rensar CMOS då jag tänker att det kan vara något vajsing här

• Gör datorn bara strömlös i ren frustration och kopplar ur den helt och hållet

• Reseat:ar CPU och tar ur en minnessticka (behåller A2, tar ur B2)

• Ersätter f.d. B2 mot A2 för att testa den stickan

• Stänger av datorn pga andra ärenden i 2h

• Kommer tillbaka runt 20:00 och trycker power on av ren rutin och går iväg en snabbis

• Kommer till datorn och den står nu i Windows. Jag var borta med 2 minuter.

• Nu går datorn igång iaf och jag kan använda den.

Då det blev så sent hann jag aldrig testa med den nya GPU:n utan kommer fortsätta senare idag.

Nedan summerat med manualen i ryggen.
VGA-lampan har lyst sen jag skaffade moderkortet och har aldrig släckts, oberoende av PCI-slot. Kommer se om detta försvinner idag med ett annat kort, men den har lyst även om ingen GPU sitter i.

Vad gäller DB_PORT så visas nästan alltid koderna D8 ("It is an invalid password.") eller 8F ("Reserved for OEM use (OEM DXE initialization codes).") när datorn är klar med att boota - i extremt få tillfällen har även 6F ("Reserved.") eller 9F ("Reserved.") visats. Den startar alltid med 15 ("Pre-memory North-Bridge initialization is started.") för initialiseringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem när jag tog ett äldre grafikkort till en ny dator (under mining boomen så hade inget nytt att tillgå).
Jag tror mitt gamla kort haft för mycket gpu sagg under många år och skadat sin kontakt eller något liknande. När man sedan monterade det i en ny dator så kom problemen. Fungerade att starta windows men i spel blev det helgalet nästan direkt.

Nytt kort och sedan fungerade allt som det skulle. Men nu verkar du ju också ha problem med ett annat kort så kan ju vara något helt annat

Permalänk
Medlem

Uppskattar (förstå mig rätt) att höra att du också har problem. Detta låter fullkomligt möjligt så jag ser fram emot tester idag. Jag är inte så anknuten till mitt 1080 som tur är, så jag är redo att byta den, men jag är väldigt investerad i att förstå felet här - grundligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Hade så pass mycket problem igår att jag knappt fick igång datorn den här gången.

Nedan nämner jag att jag startar om mycket, men jag ger tid för minnesträning, boot generellt och har stort tålamod med uppstarten som tidigare varit minst 1 minut lång. Längsta jag väntade var 15 minuter.

Jag i exakt denna ordning jobbade på problemet igår:

• Avinstallerade 1080 ti -drivrutinerna för att jag skulle sätta i ett 2070 från en polare

• Stänger ned datorn för att installera det nya kortet

• Byter ut kortet

• Startar datorn och kör HDMI över iGPU (bara för att)

• Nu startar inte datorn alls, den fastnar på att inte ge någon display överhuvudtaget från Power ON (inget BIOS, BOOT, WINDOWS)

• Testar att stänga av den och bara göra den strömlös

• Rensar CMOS då jag tänker att det kan vara något vajsing här

• Gör datorn bara strömlös i ren frustration och kopplar ur den helt och hållet

• Reseat:ar CPU och tar ur en minnessticka (behåller A2, tar ur B2)

• Ersätter f.d. B2 mot A2 för att testa den stickan

• Stänger av datorn pga andra ärenden i 2h

• Kommer tillbaka runt 20:00 och trycker power on av ren rutin och går iväg en snabbis

• Kommer till datorn och den står nu i Windows. Jag var borta med 2 minuter.

• Nu går datorn igång iaf och jag kan använda den.

Då det blev så sent hann jag aldrig testa med den nya GPU:n utan kommer fortsätta senare idag.

Nedan summerat med manualen i ryggen.
VGA-lampan har lyst sen jag skaffade moderkortet och har aldrig släckts, oberoende av PCI-slot. Kommer se om detta försvinner idag med ett annat kort, men den har lyst även om ingen GPU sitter i.

Vad gäller DB_PORT så visas nästan alltid koderna D8 ("It is an invalid password.") eller 8F ("Reserved for OEM use (OEM DXE initialization codes).") när datorn är klar med att boota - i extremt få tillfällen har även 6F ("Reserved.") eller 9F ("Reserved.") visats. Den startar alltid med 15 ("Pre-memory North-Bridge initialization is started.") för initialiseringen.

Hej igen.

Jag stängde faktiskt minnesträningen på mitt moderkort för det skapade massa tid och andra problem för mig.

Om din VGA lampa har lyst så kanske PCIE slotten är skadad eller defekt. Kan vara sant eftersom datorn krånglade efter du satte i nya kortet. Fortsätter datorn krascha även med den andra kortet så stärker det teorin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testade nu ett 2070 Super och det visade sig inte krascha någonting under samma tid som 1080 Ti.
Det enda jag kan komma fram till är att X870-platformen inte uppskattar 1080 Ti.

Samma temperaturer under test, samma drivrutiner till allt utom GPU, samma RAM-minnen, nada skillnad utom det.
Även på högsta inställningar med 5k-upplösning var inga problem.

Så jag får lov att vika mig och säga att min första slutsats var korrekt.

Visa signatur