Anmäl dig till Roborock Challenge!

94 procent av alla lösenord är osäkra

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Som Tempel sa. Det är inte en myt att specialtecken inte påverkar, det färggladda diagrammet är säkert korrekt. Men det är åh-så-mycket-enklare att bara ha "minst 16 tecken, vi skiter i vad" som krav, gärna med en rekommendation av "kombinera t.ex. fyra ord kattbergpotatisgris som enligt tabellen med 19tecken hade tagit..... well det står inte ens med 19 tecken så det är whatever. Men det är så oändligt mycket lättare att komma ihåg än "hmm vad hade jag för lösenord här, hade de krav på specialtecken? eller var det siffror? nä det var minst två stora två små och 8 tecken va. vad tusan vad det för lösenord jag använde här.." alternativt vad de ska sätta för lösenord när de skapar konto eller när ens jobb tvingar en att byta till nytt lösenord var tredje månad och man bara höjer siffran i slutet med ett högre än förut.

Sedan borde man ändå inte själv sätta lösenord på sidor utan använd exempelvis ypperliga Bitwarden, som du då så klart döljer bakom ett längre lösenord bestående av fyra-fem ord i följd, typ en 14-16+ tecken eller något såndär, och låter den lösa "den här sidan kräver att du ska ha specialtecken, två stora+små bokstäver, mellan 12-18 tecken långt och får inte innehålla siffror".

Ok, så mer om regelverket företag borde ha för sina lösenord. Låter rimligt det du säger. Tack för förklaring.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tyvärr väldigt många lösenordsvaliderare som tvingar in folk i mönstret ovan.

Inte ovanligt att följande händer mig när jag försöker skapa konto någonstans:

Försök 1:
annaharenlitenrödormsomheterohlson

Felmeddelande 1:
Lösenordet måste vara 8-12 tecken långt

Försök 2:
annaharenorm

Felmeddelande 2:
Lösenordet måste innehålla en siffra

Försök 3: annahar1orm

Felmeddelande 3:
Lösenordet måste innehålla versaler

Försök 4:
Annahar1orm

Felmeddelande 4:
Lösenordet måste innehålla ett specialtecken

Sista försöket:
Annahar1orm!

Meddelande:
Ditt nya konto är nu skapat!

Vilken formel tror du att jag använder nästa gång jag måste tänka ut ett lösenord?

Ja, det är ju lite https://neal.fun/password-game/ över det hela ibland (om någon inte testat lösenordsspelet så är det rätt underhållande).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det är ju lite https://neal.fun/password-game/ över det hela ibland (om någon inte testat lösenordsspelet så är det rätt underhållande).

Perfekt spel ju!

Edit:
Jag orkade hit:

Rule 11
Your password must include today's Wordle answer.

Dold text

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Varför framhäva det som något negativt ("Enbart")? Kan vi slå död på myten att komplexa lösenord med små+stora bokstäver + 3 siffror men inte samma siffror + fyra specialtecken är nämnvärt gynnsamt i hur "bra" ett lösenord är och istället framhäva att kombinera tre-fyra-fem ord i följd är oändligt lättare för människan att komma ihåg och oändligt mycket svårare för en dator att knäcka?

Förväntar mig bättre av Swec än så. Det var väl tusen år sedan XKCD gjorde följande bild på det.

https://imgs.xkcd.com/comics/password_strength_2x.png

Skrivet av dan@work:

Såg den här på reddit häromdagen.
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av JBerger:

Som Tempel sa. Det är inte en myt att specialtecken inte påverkar, det färggladda diagrammet är säkert korrekt. Men det är åh-så-mycket-enklare att bara ha "minst 16 tecken, vi skiter i vad" som krav, gärna med en rekommendation av "kombinera t.ex. fyra ord kattbergpotatisgris som enligt tabellen med 19tecken hade tagit..... well det står inte ens med 19 tecken så det är whatever. Men det är så oändligt mycket lättare att komma ihåg än "hmm vad hade jag för lösenord här, hade de krav på specialtecken? eller var det siffror? nä det var minst två stora två små och 8 tecken va. vad tusan vad det för lösenord jag använde här.." alternativt vad de ska sätta för lösenord när de skapar konto eller när ens jobb tvingar en att byta till nytt lösenord var tredje månad och man bara höjer siffran i slutet med ett högre än förut.

Sedan borde man ändå inte själv sätta lösenord på sidor utan använd exempelvis ypperliga Bitwarden, som du då så klart döljer bakom ett längre lösenord bestående av fyra-fem ord i följd, typ en 14-16+ tecken eller något såndär, och låter den lösa "den här sidan kräver att du ska ha specialtecken, två stora+små bokstäver, mellan 12-18 tecken långt och får inte innehålla siffror".

Om man nu ska räta ut detta på riktigt så får man nog tänka sig att göra separata sådana färgglada tabeller för slumpade tecken respektive slumpade ord, annars blir det snurrigt att försöka jämföra styrkan.

Jag förutsätter här (det är det enda rimliga antagandet som jag kan tänka mig iaf), att de för att skapa sin färgglada tabell har räknat på hur lång tid det tar att gissa med bruteforce på teckennivå. Där typexemplet för 18 gemener i deras räkneexempel innebär lösenord som "xyebmkrcwiviqyeifp".
Men om man jobbar med ord som byggsten blir det ju en genväg att köra bruteforce utifrån en (ganska stor) ordlista istället, och i en jämförelse så vill vi ju veta hur starkt lösenordet faktiskt är vid en smart attack, inte hur starkt det är förutsatt att det attackeras utifrån fel strategi.

Nu drar jag till med en ordlista på 10000 ord jämnt för att ha något att räkna på, för sett till populära diceware-listor t.ex. så är det väl snarare 1000-8000 ord som populärt brukar användas. Jag tog ett generöst exempel för demonstration av vad jag vill åt.

Exempel på hur det ändå blir viss skillnad:

26^19 = 766467265200361890474622976 10000^4 = 10000000000000000

Sedan kan ju fyra ord absolut vara tillräckligt bra, men man ska inte titta på hur lång tid någon anser att det tar att testa 26^19 teckenkombinationer för att bedöma hur säkert fyra ord faktiskt är om man vänder och vrider lite på det.
Det jag vill ha fram här är just att det finns mer djup i det hela än att stirra på en färdig tabell skapad utifrån ett scenario och försöka applicera den i alla situationer. För om man gör det så blir det ju vilseledande.

Däremot håller jag ju helt med om att ökning av lösenordets längd snabbt fullkomligt dominerar alla andra aspekter av vad som ingår i lösenordet, just längden ger ju exponentiell ökning av antalet kombinationer. MEN man får samtidigt vara ärlig mot sig själv och mäta lösenordslängden i vad det nu är för byggstenar som man faktiskt kombinerar.

Sedan då att man faktiskt ser till att slumpa det hela, oavsett om det är ord eller vad det är. Människor är typ skitsämst på att hitta på något slumpmässigt, så om man väljer själv istället för att slumpa så får man ju veta med sig att man avsiktligt saboterat kvaliteten jämfört alla sådana där tabeller och råd vars underliggande beräkningar utgår från att det är slumpade lösenord.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag håller med dig, men kanske inte om just sveriges främsta dator/teknik sida. Känns mer som att PC för Alla har blivit ett permanent inslag på Sweclockers.

Förvisso sant, men vet nog ingen sida som är bättre även om de tappat

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Fråga?

Är det säkrare om man använder Yubico vid inloggning?

Nej, Yubico är 100% bluff och totalt vansinne rent tekniskt.

Bluffen består av att det är en nisch-produkt som inte utsätts för lika hård granskning som exempelvis Microsofts eller Googles system. Att produkten är så liten och okänd att ingen vet att den finns och därför inte angriper den.

Det tekniska vansinnet består i att bruka USB-minnen som lösenordsystem.
A. De flesta USB minnen som du köper på Amazon har en livslängd mellan 50 (Femtio) och 5000 (Femtusen) läs/skrivcykler. Grattis till den som lagrar sina lösenord på sådana och brukar dem dagligen. Det blir inte Gratis.

B. USB-tekniken med hårdvara och BIOS är ny favorit attack avenue för bla. Ryska statens hackare. payloaden är "slim som ballerina" och gömmer sig i just BIOS, USB-programvaran med firmware och drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJAJ:

Bluffen består av att det är en nisch-produkt som inte utsätts för lika hård granskning som exempelvis Microsofts eller Googles system. Att produkten är så liten och okänd att ingen vet att den finns och därför inte angriper den.

A. De flesta USB minnen som du köper på Amazon har en livslängd mellan 50 (Femtio) och 5000 (Femtusen) läs/skrivcykler. Grattis till den som lagrar sina lösenord på sådana och brukar dem dagligen. Det blir inte Gratis.

B. USB-tekniken med hårdvara och BIOS är ny favorit attack avenue för bla. Ryska statens hackare. payloaden är "slim som ballerina" och gömmer sig i just BIOS, USB-programvaran med firmware och drivrutiner.

?

1. Blanda inte ihop läs- och skrivcykler, det är bara det senare som är/kan vara ett problem.

2. Yubikey är inte ett usb-minne.

Det enda problemet jag personligen har med Yubikey är säkerhetskopiering av själva nyckeln - den biten har de ingen bra lösning för, och det är den enda egentliga anledningen till att jag än så länge inte köpt en.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Varför framhäva det som något negativt ("Enbart")? Kan vi slå död på myten att komplexa lösenord med små+stora bokstäver + 3 siffror men inte samma siffror + fyra specialtecken är nämnvärt gynnsamt i hur "bra" ett lösenord är och istället framhäva att kombinera tre-fyra-fem ord i följd är oändligt lättare för människan att komma ihåg och oändligt mycket svårare för en dator att knäcka?

Förväntar mig bättre av Swec än så. Det var väl tusen år sedan XKCD gjorde följande bild på det.

https://imgs.xkcd.com/comics/password_strength_2x.png

Jag skulle påstå att det inte är särskilt säkert att enbart använda ord som finns i vilken standard-dictionary som helst, och dessutom bara fyra.

För att göra XKCD:s exempel betydligt säkrare, lägg åtminstone till ett extra ord som inte finns i standard-dictionaries.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Kanske lägligt att tipsa om Google Titan-säkerhetsnyckel för 35kr?
Jag vet inte hur det är för er, men loggar jag in på Google så har jag lösenord sparat till typ allt där.

https://store.google.com/product/titan_security_key?hl=sv

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag vet inte hur det är för er, men loggar jag in på Google så har jag lösenord sparat till typ allt där.

Spännande prissättning. Är det fel valuta? Verkar som att den kostar 35€ i andra länder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Här är felet i ditt resonemang "längd = 10", det är ingen som ifrågasätter att vid en given längd så är det bättre med fler tecken att välja på. Det säger sig självt och inget man behöver ta hjälp av GPT till.

Men den här lätta ramsan är betydligt längre än 10 tecken och ändå plättlätt att komma ihåg och det är själva poängen.
stenstureköperstektströmmingvidslussen

Nej, du missade poängen jag gjorde. Om du i din ramsa lägger in ett enda specialtecken så blir den långt säkrare utan att kompromissa hur svårt det är att minnas. Det ena utesluter inte det andra.

Förövrigt visar forskning att man helst ska använda snuskiga ord i sina lösenord.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Är dock ej i lager just nu tyvärr

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag hade under många år samma lösenord till allt: Waagh. Det funkade utmärkt och jag blev aldrig hackad. Nu har jag en lösenordshanterare och alla mina lösenord ser ut typ så här: likhuYFytDF67%0789&9(. Jag skulle ALDRIG komma in på mina konton om den råkade försvinna en dag.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

?

1. Blanda inte ihop läs- och skrivcykler, det är bara det senare som är/kan vara ett problem.

2. Yubikey är inte ett usb-minne.

Det enda problemet jag personligen har med Yubikey är säkerhetskopiering av själva nyckeln - den biten har de ingen bra lösning för, och det är den enda egentliga anledningen till att jag än så länge inte köpt en.

1 Låter som att du hysteriskt försvarar ett dåligt beslut.

2 "En banan är inte en frukt" är ett löjligt argument. Det är ett USB minne med en startbar fil och lite utrymme för att lagra nycklar m.m.

3 Yubico har inte bra lösningar för någonting. Det är bara en bluff verksamhet. Yubico är inte den enda sådana bluff verksamheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJAJ:

2 "En banan är inte en frukt" är ett löjligt argument. Det är ett USB minne med en startbar fil och lite utrymme för att lagra nycklar m.m.

3 Yubico har inte bra lösningar för någonting. Det är bara en bluff verksamhet. Yubico är inte den enda sådana bluff verksamheten.

1. Det är du som beter dig hysteriskt, och vilket beslut du syftar på vet jag inte. Jag har aldrig ens testat en Yubikey.

2. Nej, det är inte ett usb-minne, du kanske skulle läsa på lite.

3. Nej, det är inte en bluffverksamhet, ska du komma med sådana påståenden får du ha bevis, nu framstår du bara som en ogrundad konspirationsteoretiker.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

<Uppladdad bildlänk>

Gillar att 5 miljarder år bara får en gul färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJAJ:

Jag har aldrig använt Yubi-key och orkar inte googla, men jag är ganska övertygad om att det inte är ett USB-minne i vanlig bemärkelse utan en någorlunda "härdad" mikrokontroller som är tänkt att omöjliggöra att den som kommer över enheten kan läsa ut nycklarna (även med ganska avancerad utrustning). Förvisso lagrar den säkert data i ett flash-minne, vilket är samma teknik som används i vanliga USB-minnen, men det är ju också det som används i datorer, telefoner, och i de flesta andra moderna digitala grunkor. Att såga en enhet pga det låter extremt konstigt?

Eller missförstår jag helt ditt inlägg? Du får gärna skriva mer utförligt om det är så att du är insatt i det här och inte bara svamlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJAJ:

Ingen vet att den finns och därför inte angriper den?
De har sålt säkerhetsnycklar sedan 2008 och har kunder i över 160 länder. Har/haft flera stora företag som kunder (Google/Facebook). https://www.yubico.com/resources/reference-customers/

"Google confirmed that FIDO U2F Security Keys were best suited to deliver on the company’s security and usability needs. Shortly thereafter, Google expanded its deployment of the YubiKey to all staff and contractors for secure computer and server login, reaching more than 50,000 employees." https://www.yubico.com/resources/reference-customers/google/

Nu säljer Google en egen säkerhetsnyckel, så vet inte i vilken utsträckning Google använder yubikey i dagsläget.

Skrivet av AJAJ:

Vad jag kan hitta så använder de EEPROM minne, som har mycket högre läs/skrivcykler. Kommer med andra ord inte vara några problem under produktens livslängd. Har du har någon information på att det skulle vara några problem i längden så får du gärna dela med dig av den.

Skrivet av AJAJ:

USB-tekniken med hårdvara och BIOS är ny favorit attack avenue för bla. Ryska statens hackare. payloaden är "slim som ballerina" och gömmer sig i just BIOS, USB-programvaran med firmware och drivrutiner.

En yubikey är inte ett standard usb minne från Amazon. Dom tillverkar den själva i Sverige och USA.

Till exempel för att minska attackytan på produkten så är firmware låst.
"It is currently not possible to upgrade YubiKey firmware after manufacturing and deployment. To prevent attacks on the YubiKey which might compromise its security, the YubiKey does not permit its firmware to be accessed or altered."

Man kan också läsa:
"Vår första YubiKey byggdes på USB-komponenter. För att förbättra YubiKeys fysiska säkerhet, beslutade vi senare att bygga all vår hårdvara på säkra element, som också används på chip-utrustade kreditkort och pass. Säkra element tillhandahåller urprungsautentisering av komponenterna och bidrar till att förhindra att en bedragare med fysisk kontroll över en enhet, kan extrahera eller ändra koden."

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Så vem har rätt? En rolig seriestrip eller ett färgglatt diagram? För enligt första inlägget så är det en myt att specialtecken påverkar svårigheten (förstår inte varför själv...) medans tabellen tydligt visar att det hjälper.

Diagrammet gäller sannolikt för sant slumpmässiga lösenord av den givna längden, men inte för den sorts lösenord människor brukar skapa på egen hand. Ska man ha med människor att göra är det bättre att låta dem hitta på (mycket) längre om än mindre komplexa lösenord i verkligheten. Om de sen börjar komplicera lösenorden på egen hand, exempelvis genom att stoppa in mellanslag, specialtecken, felstavningar eller siffror, så gör det bara en god vana ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Nej, du missade poängen jag gjorde. Om du i din ramsa lägger in ett enda specialtecken så blir den långt säkrare utan att kompromissa hur svårt det är att minnas. Det ena utesluter inte det andra.

Förövrigt visar forskning att man helst ska använda snuskiga ord i sina lösenord.

"det är ingen som ifrågasätter att vid en given längd så är det bättre med fler tecken att välja på. Det säger sig självt och inget man behöver ta hjälp av GPT till."

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

1. Det är du som beter dig hysteriskt, och vilket beslut du syftar på vet jag inte. Jag har aldrig ens testat en Yubikey.

2. Nej, det är inte ett usb-minne, du kanske skulle läsa på lite.

3. Nej, det är inte en bluffverksamhet, ska du komma med sådana påståenden får du ha bevis, nu framstår du bara som en ogrundad konspirationsteoretiker.

1 Varför då bete dig hysteriskt?, ifall du inte visste saken så brukar även läscykler hållbarheten på flashminnen m.m.

2 Jo, det är uppenbarligen ett helt vanligt usb-minne.

3 Ännu mera hysteriskt hetsande. Vad an denne hysteri? Ifall påståendet inte var sant skulle sådana reaktioner knappast förekomma.

Skrivet av trudelutt:

Jag har aldrig använt Yubi-key och orkar inte googla, men jag är ganska övertygad om att det inte är ett USB-minne i vanlig bemärkelse utan en någorlunda "härdad" mikrokontroller som är tänkt att omöjliggöra att den som kommer över enheten kan läsa ut nycklarna (även med ganska avancerad utrustning). Förvisso lagrar den säkert data i ett flash-minne, vilket är samma teknik som används i vanliga USB-minnen, men det är ju också det som används i datorer, telefoner, och i de flesta andra moderna digitala grunkor. Att såga en enhet pga det låter extremt konstigt?

Eller missförstår jag helt ditt inlägg? Du får gärna skriva mer utförligt om det är så att du är insatt i det här och inte bara svamlar.

1 Varför skulle någon läsa ut nycklarna ur usb-minnet med minnet i sin besittning? Låter som en fantasi, i själva verket är det trivialt att imitera usb-teknik och denna "yubikey" tillför inte något säkerhetsskydd utöver ett tillräckligt långt och komplext password.

2 Eller med andra ord är problemet som löses med yubikey bara en bluff eller möjligen i kontorsmiljöer med smutsiga anställda, eventuellt en sorts snöre för att tillse någon sorts lokalkännedom om när anställda är inloggade på sina datorer.

Skrivet av EWS:

Ingen vet att den finns och därför inte angriper den?
De har sålt säkerhetsnycklar sedan 2008 och har kunder i över 160 länder. Har/haft flera stora företag som kunder (Google/Facebook). https://www.yubico.com/resources/reference-customers/

"Google confirmed that FIDO U2F Security Keys were best suited to deliver on the company’s security and usability needs. Shortly thereafter, Google expanded its deployment of the YubiKey to all staff and contractors for secure computer and server login, reaching more than 50,000 employees." https://www.yubico.com/resources/reference-customers/google/

Nu säljer Google en egen säkerhetsnyckel, så vet inte i vilken utsträckning Google använder yubikey i dagsläget.

Vad jag kan hitta så använder de EEPROM minne, som har mycket högre läs/skrivcykler. Kommer med andra ord inte vara några problem under produktens livslängd. Har du har någon information på att det skulle vara några problem i längden så får du gärna dela med dig av den.

En yubikey är inte ett standard usb minne från Amazon. Dom tillverkar den själva i Sverige och USA.

Till exempel för att minska attackytan på produkten så är firmware låst.
"It is currently not possible to upgrade YubiKey firmware after manufacturing and deployment. To prevent attacks on the YubiKey which might compromise its security, the YubiKey does not permit its firmware to be accessed or altered."

Man kan också läsa:
"Vår första YubiKey byggdes på USB-komponenter. För att förbättra YubiKeys fysiska säkerhet, beslutade vi senare att bygga all vår hårdvara på säkra element, som också används på chip-utrustade kreditkort och pass. Säkra element tillhandahåller urprungsautentisering av komponenterna och bidrar till att förhindra att en bedragare med fysisk kontroll över en enhet, kan extrahera eller ändra koden."

1 Haft betyder inte att man är bra. Bara så att du vet. Om jag förstått saken rätt fick de snöret från google efter att ha delat ut lösenorden till gmail m.m. utan googles tillstånd. Vidare är det en nischprodukt som är så liten att den saknar betydelse.

2 Det verkar som att du bra hittar på och inte visar att det du påstår är sant. Yubikey är nog tillverkade på licens i Kina precis som allt annat junk. Tittar man på Yubikeys anställda är dessa ungefär samma personer med likartad utbildning som de som floppade usb hanteringen hos Ericsson på 2000-talet dvs. levererade produkter som var så dåliga att de inte var konkurrenskraftiga.

3 Avseende EEprom har du helt missuppfattat det där. här finns ett förklaringspapper som förklarar för dig varför saker inte funkar som du tror och varnar för ditt sätt att fiffla med siffror https://ww1.microchip.com/downloads/en/appnotes/00537.pdf "The term “endurance” has become a confusing parameter for both users and manufacturers of EEPROM products. This is largely because many semiconductor vendors treat this important application-dependent reliability parameter as a vague specmanship topic. As a
result, the system engineer often designs without proper reliability information or under-utilizes the EEPROM as an effective solution"

4 Avseende låst firmware så är det en påstående utan innehåll. Alla riktiga semikonduktor firmor (Apple, Samsung, Intel, AMD) har gett upp den saken sedan decennier tillbaka och nu innebär "låst firmware" istället "skadat firmware" med undantag där bara det tillåtna undantaget kan passera med kända mjukvarufunktioner. Sedan kringgås det där med nya mjukvarufunktioner eller hack.

5 Det sista stycket låter också helt fantastiskt och teknologiskt omöjligt samt dessutom ganska löjligt iochmed att det korrekta sättet att "ändra koden" då skulle vara med en mjukvarufunktion emulerande maskinen eller ett annat nyckelsystem med samma eller ändrat kommunikationsteknik.

§ 1.1 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

<Uppladdad bildlänk>

Gutt, mitt svagaste lösenord kräver 164 år. Vill dom hacka mig över 100 år efter jag hamnat i marken får dom göra det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad, i Spanien och Portugal har jag märkt att IT-kunskapen är som svenskt tidigt 2000-tal

Vill tro att nordiska länder ligger i framkant tack vare digitaliseringen som tvingat användare att bli mer säkra men majoriteten av alla länder är ju extremt mycket långsammare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJAJ:

1 Varför skulle någon läsa ut nycklarna ur usb-minnet med minnet i sin besittning? Låter som en fantasi, i själva verket är det trivialt att imitera usb-teknik och denna "yubikey" tillför inte något säkerhetsskydd utöver ett tillräckligt långt och komplext password.

2 Eller med andra ord är problemet som löses med yubikey bara en bluff eller möjligen i kontorsmiljöer med smutsiga anställda, eventuellt en sorts snöre för att tillse någon sorts lokalkännedom om när anställda är inloggade på sina datorer.

Idén är så kallad "två-faktor-autentisering". Tjänsten du använder vet att du har rätt Yubikey i din besittning OCH att du vet ett lösenord. Det är skillnad mot att t ex använda en lösenordshanterare på din dator, eftersom de i allmänhet bara bygger på mjukvara och nycklar som kan kopieras om man vet lösenordet.

Jag kan beskriva hur det fungerar mer i detalj om du är intresserad (dock inte för just Yubikey eftersom jag inte är insatt i den, men för den här typen av lösningar generellt sett).

Svar på § 1.1 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

"det är ingen som ifrågasätter att vid en given längd så är det bättre med fler tecken att välja på. Det säger sig självt och inget man behöver ta hjälp av GPT till."

Dvs. så höll du med mig i mitt första inlägg. Då är vi överens

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Dvs. så höll du med mig i mitt första inlägg. Då är vi överens

Frånsett den lilla detaljen att det är enklare att komma ihåg utan och att en lång mening är ändå säkrare och därmed tillräckligt säker. Men att lång text är jobbigt för en del bevisade du ju genom att missa det jag faktiskt hade skrivit.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag skulle påstå att det inte är särskilt säkert att enbart använda ord som finns i vilken standard-dictionary som helst, och dessutom bara fyra.

För att göra XKCD:s exempel betydligt säkrare, lägg åtminstone till ett extra ord som inte finns i standard-dictionaries.

Spelar ingen roll om det finns i dictionaryn eller inte, eller ja, klart det blir ÄN säkrare att göra så, men kombinationerna öknar så otroligt mycket för varje ord att bara 4-5 ord och det är med dagens tekniker och datorer "omöjligt" (50-100år++ konstant tuggande) att knäcka det.

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om lösenord, när alla lämnar kaksmulor efter sig?

https://www.varonis.com/blog/cookie-bite

Hur skyddar man sig bäst mot en attack likt ovan?

Själv försöker jag undvika WebView2 som pesten och kör Waterfox med NoScript. Men det räcker tyvärr med en trasig länk i kedjan för att allt ska brista.

Det kryllar av hackade Instagram- och Facebook-konton, där admin-konton har skapats utan användarnas vetskap. Meta har själva noll koll på sina applikationer. Lite baksidan med hela SSO-tänket.

One Hack to Rule Them All!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Gutt, mitt svagaste lösenord kräver 164 år. Vill dom hacka mig över 100 år efter jag hamnat i marken får dom göra det.

Tabellen visar hur lång tid det tar att gå igenom samtliga möjliga kombinationer av tecken för varje konfiguration, dvs en garanterad knäckning. Vid brute force kan genomsnittstiden för att hitta lösenordet antas vara halva den maximala tiden. Och i teorin, om än väldigt osannolikt, kan man hitta det på första kombinationen som testas. Om tiden för komplett beräkning är 164 år, är det en procents risk att rätt lösenord hittas efter knappt två år.

Och beräkningen bygger på 12 st RTX 5090. Med 120 kort är totaltiden en tiondel. Med 1200 kort en hundradel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Så här ser mina lösenord ut. Just dessa är bara genererade för att visa här, så inga jag använder, så klart, men längd och form är samma. Jag känner mig trygg med att de är säkra nog, i sig själva. Hanteringen på sajter internt kan jag inte påverka, men det gäller oavsett metod.

iRghmcnb5Qnw§fJ½CulBG-'§Rq%gp6AF

t]c{5R{£UXT>=]M[(f>/w6cDK(%§/uhi

(UG§\hYbJ()¤DUW§RlH7b`T4x2n_Yw)P

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S