win 11 vill inte inst på ny dator

Permalänk
Medlem

win 11 vill inte inst på ny dator

Har byggt en dator åt brorsan. Tog hem win11 och la på bootbar disk. När jag kör igång den så vill den inte installera. Den hittar disken men sedan är det stopp. se bilder.
Nu har jag provat att rensa disken i cmd och formatterat den i exfat. Håller på att göra en ny bootbar usb. Skriver detta medans jag väntar. Kanske detta löser problemet kanske inte. Jag har aldrig varit med om att den dator inte läser en bootbar windows usb.

Vad tror ni?

Mvh Emil

Permalänk
Medlem

Ibland löses den här typen av problem genom att byta USB-port för USB-minnet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Slanga hem drivrutiner för lagringen på måldatorn, och packa upp, och placera i en mapp på installations-usbminnet.
Installera sedan dessa i steget du visar, så kommer du kunna se intern disk att installera Windows på.

T.ex Intel Rapid Storage Technology drivrutiner eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ibland löses den här typen av problem genom att byta USB-port för USB-minnet.

Tyvärr, felet kvarstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudukun:

Slanga hem drivrutiner för lagringen på måldatorn, och packa upp, och placera i en mapp på installations-usbminnet.
Installera sedan dessa i steget du visar, så kommer du kunna se intern disk att installera Windows på.

Har AMD, är det andra drivrutiner? Har du någon länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Har AMD, är det andra drivrutiner? Har du någon länk?

Vad är det för moderkort och disk?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Defekt usb-minne?
Kör en verifiering av datan efter usbminnet har ”bränts”.
Rufus klarar det, har jag för mig. Kanske balena osså.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Vad är det för moderkort och disk?

Tuf Gaming B850
Kingston fury Renegade 2Tb m2

Disken syns i biosen. Där ser allt normalt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudukun:

Fungerade inte, jag ser mappen jag skapade, men den går inte att öppna för åtkomst till filen.

Permalänk
Medlem

secure boot avslagen?
fel mode SSD/NVME - AHCI vs. RAID vs. SATA vs. IDE?
Installera Intel Rapid Storage Technology (IRST) drivrutinen?
Dvs ladda hem installationen, starta installatioen och välja extract.
Stänga av Intel Volume Management Device (VMD) technology?

Fler förslag
Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Fungerade inte, jag ser mappen jag skapade, men den går inte att öppna för åtkomst till filen.

<Uppladdad bildlänk>

Well du markerar mappen sen klickar på ok som det står? Eller är det de du har gjort?

Skulle göra det enkelt och börja om från början, rensa ssdn på datorn samt ny installations usb med Windows media creation tool.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well du markerar mappen sen klickar på ok som det står? Eller är det de du har gjort?

Skulle göra det enkelt och börja om från början, rensa ssdn på datorn samt ny installations usb med Windows media creation tool.

Den är rensad, den är ju ny. Jag har laddat ner Windows 3 gånger. Jag formaterade usb-disken i cmd. Så den är totalrensad

Japp, jag markerade mappen och klickade ok. Men inget händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisnp:

secure boot avslagen?
fel mode SSD/NVME - AHCI vs. RAID vs. SATA vs. IDE?
Installera Intel Rapid Storage Technology (IRST) drivrutinen?
Dvs ladda hem installationen, starta installatioen och välja extract.
Stänga av Intel Volume Management Device (VMD) technology?

Det är ingen Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisnp:

secure boot avslagen?

Det är INGET krav på att ha Secure Boot aktiverat, bara att moderkortet ska stödja Secure Boot.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Defekt usb-minne?
Kör en verifiering av datan efter usbminnet har ”bränts”.
Rufus klarar det, har jag för mig. Kanske balena osså.

Det är ju såklart en möjlighet. Men jag har använt minnet mycket och det har aldrig krånglat.

Permalänk
Medlem

Jag valde win 10 istället. Hårddisken hittades direkt och installationen började. Förhoppningsvis fungerar detta och jag kan istället uppgradera till Windows 11.
Detta innebär att det är kompabilitetsproblem mellan B850 och Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är INGET krav på att ha Secure Boot aktiverat, bara att moderkortet ska stödja Secure Boot.

Sant. Men är det på slaget så kan det om inställningen är vald, blockera usb minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Den är rensad, den är ju ny. Jag har laddat ner Windows 3 gånger. Jag formaterade usb-disken i cmd. Så den är totalrensad

Japp, jag markerade mappen och klickade ok. Men inget händer

Rensad? Finns uppenbarligen en ssd som heter X som inte är tom?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Jag valde win 10 istället. Hårddisken hittades direkt och installationen började. Förhoppningsvis fungerar detta och jag kan istället uppgradera till Windows 11.

Har du UEFI aktiverad? Har ni uppdaterat BIOS:en till senaste version?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Verkar som du missat någon inställning i BIOS exempelvis för TPM som krävs för Windows 11.

Permalänk

första jag kommer tänka på är att enheten ni försöker installera på är MBR formaterad och inte GTP?

eller att Legacy mode är aktivt i bios och disken är GTP formaterad (vilket den ska vara för win 11).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Verkar som du missat någon inställning i BIOS exempelvis för TPM som krävs för Windows 11.

Datorn håller på nu att installera Windows 11. I kontrollen som gjordes före så var det grönt ljus

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Det är ju såklart en möjlighet. Men jag har använt minnet mycket och det har aldrig krånglat.

Well, ”använt mycket” kan vara en anledning att saker sluta funka som det ska.
Anledningen till att jag nämnde detta är för att det var exakt det som gjorde att jag inte lyckades installera Fedora en gång. Bytte usb, hey presto.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/13MANUAL/E25269_AMD_800...

Sidan 48 avsnitt 6.1
AMD fTPM configuration
Enable firmware TPM

6.5
Enable Re-Size Bar support

6.6 Enable legacy
AUTO

6.10 SATA MODE
Sätt SATA till AHCI
Sätt även NVME Raid mode till disabled

Sidan 104
Asvnitt 8
CSM Disabled
Secure Boot Windows UEFI Mode

Det var allt jag kom på nu, kan vara något mer felinställt i BIOS som hindrar installationen.

Permalänk
Medlem

Tack för alla försök. Det har löst sig nu.
Installerade Windows 10 istället. Helt problemfritt. Uppdaterade sedan till Windows 11, också det problemfritt.
Vad felet var vet jag inte. Men helt klart är det något med win 11 installationsprogram som har problem att läsa diskarna vid nyinstallation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Hade TPM varit avslagit så hade han inte ens kommit till den där delen av installationen

Skrivet av Rouge of Darkness:

första jag kommer tänka på är att enheten ni försöker installera på är MBR formaterad och inte GTP?

eller att Legacy mode är aktivt i bios och disken är GTP formaterad (vilket den ska vara för win 11).

Ja, jag känner också att detta skulle kunna vara anledningen.

Visa signatur

Permalänk

Mycket märkligt. Är alla delar helt nya?
Hade inga problem med mitt X870E. Låter som ett problem med inställningarna i UEFI/BIOS. Har aldrig varit med om att windows har problem med att detektera diskar.

Permalänk
Medlem

Råkade ut för exakt samma sak. Löste det genom att skapa installationsmediat med Microsofts egna MediaCreationTool på en annan dator istället för att ta ner ison och själv lägga den på usb som jag provade först.

Vet inte vad som skiljer men något måste det vara, funkade direkt med detta. Knepigt dock att man måste ha tillgång till en W10/11 dator för att kunna köra verktyget för att skapa installationsmediat på så vis. Kan ju bli lite moment 22.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Råkade ut för exakt samma sak. Löste det genom att skapa installationsmediat med Microsofts egna MediaCreationTool på en annan dator istället för att ta ner ison och själv lägga den på usb som jag provade först.

Vet inte vad som skiljer men något måste det vara, funkade direkt med detta. Knepigt dock att man måste ha tillgång till en W10/11 dator för att kunna köra verktyget för att skapa installationsmediat på så vis. Kan ju bli lite moment 22.

Fast det var exakt det jag gjorde. Använde mediacreationtool.

Fungerade inte för mig med win 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Mycket märkligt. Är alla delar helt nya?
Hade inga problem med mitt X870E. Låter som ett problem med inställningarna i UEFI/BIOS. Har aldrig varit med om att windows har problem med att detektera diskar.

Helt sprillans nya. Och nej, jag har heller aldrig varit med om något liknande. Men det fungerade felfritt med win 10. Så det är något med win 11.