Blev pådyvlad "bredbandsabonnemang" av Tre, vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Ja, vad konstigt säljaren utöovade detta då.

En fast router med 5G klassas som "fast" internet.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Ja, vad konstigt säljaren utöovade detta då.

Dom där kräken säger va fan som helst för att lura kunder o kränga sitt skit.
Försäljaren har fått sin provision för att han blåste dig. Sen är det 3s kundtjänst problem när du inser att du blivit blåst.

Ja man undrar lite vad 3 själva tycker om att folk blåser deras blivande kunder. O inte är ärliga i försäljningen.
Kanske är 3s manus dom går efter?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Vem fan kom på den termen? Det är ju ett scam.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vem fan kom på den termen? Det är ju ett scam.

Det kallas juridik! D.v.s dyraste och flest antal advokater vinner alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Enligt vem? Det är ju dock ganska lätt att fråga om det är en fiberuppkoppling, det kan man inte ljuga sig ur.

Men jag förstår ju samtidigt att det är lätt och glömma bort om det hela tiden pratas om en "fast" uppkoppling.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Enligt vem? Det är ju dock ganska lätt att fråga om det är en fiberuppkoppling, det kan man inte ljuga sig ur.

Men jag förstår ju samtidigt att det är lätt och glömma bort om det hela tiden pratas om en "fast" uppkoppling.

SÅ är det, inte mitt påhitt.

Ser följande från tele2s faq:
Jag kan inte få fast bredband från Tele2 – vad kan jag göra?
Om du inte kan få fast bredband från oss så kan du välja bredband via 5G. Det är ett bredband där uppkoppling sker via mobilnätet istället för fiber. Du får en fast bredbandslösning via 5G eller 4G, beroende på var du bor.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

varför pratar ni ens med dessa kräk ?

- Hej jag ringer från xx och undrar om
- KLICK

Mina samtal med sådan här är aldrig mer än 3 sekunder långa.

Permalänk
Medlem

Jaja, då får man nöjet att slåss med deras jurister om det, och sånt slipper jag gärna hålla på med. Bättre att kolla upp vad man köper först och om ens produkten finns.

Tråkig sits i alla fall, helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

"Vanlig 4G" har en teoretisk maxhastighet på ungefär 300/50. Räkna med hälften av detta ungefär. Lågtrafik-timmar då.

5G ligger på runt absolut max 600/100. I väldigt optimala förhållanden då givetis.

Jag håller inte alls med

4G mätt just nu https://www.speedtest.net/result/i/6524224260

5G mätt just nu https://www.speedtest.net/result/i/6524223394

Till TS: mobilt är inte alltid horribelt dåligt. Det beror helt på vart man bor. Men för all del försök komma ur avtalet om du känner dig lurad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det lär ju inte vara något de säger till kund...? Möjligen att de ringer från olika nummer? Men oklart om man vet vad som är vad.

Jag har NIX men TRE och många andra bolag har rätt att ringa upp mig för att jag antingen är deras kund i andra sammanhang eller ganska nyligen har varit det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Den hävs efter två år så kom ihåg att NIXA på nytt om två år eller så vet du om det börjar ringa att det är dags. Själv tycker jag det är skönt att slippa för dom bukar ringa vid dom allra olämpligaste stunder.

Det stämmer däremot inte längre. NIX gäller tills vidare såvida du inte själv avregistrerar det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Hej!

Jag gjorde tyvärr det klassiska och gick på en telefonförsäljare, i det här fallet från Tre.
Jag har idag ett ganska dyrt men väl fungerande fiberabonnemang (Via öppen fiber etc) som ger mig 100 Mbit i bägge riktningarna.
De sålda på mig ett billgare abonemmang som skulle kunna ge 1000 Mbit. De påtalade att jag säga upp mitt gamla abonnemang ett visst datum så att det kunde koppla in det nya etc. Men som alla läsare säkert redan fattat var det nån slags 5G (I praktiken 4G) dongel som de sålde som gissningsvis kommer att ge max 10 Mbit/sek. (Uppström).

Är det nån som har någon erfarenhet av Tres 4G routrar ? Visst är det runt 10 Mbit man får ut, eller kan man komma upp i 20 Mbit ? (Jag är såklart enbart intresserad av uppstömshastigheten, efter som jag jobbar hemifrån och jag jobbar inom IT etc.).

Känner mig tyvärr grundlurad, får nu snabbt försöka få tillbaka mitt gamla abonnemang och betala 10.000 i onödan för det nya abonnemanget då.
Jag funderar på ifall man kan sälja den nya routern till någon billigt eller om det bara är att skrota den som elektronikskrot. (Detta är inte en annons, jag bara funderar på om det går att sälja vidare en router med ett aktivt abonnemang).

Jag bor i Sotckholms län, i en tätord, men eftersom det är bargskulle bakom huset så kommer jag inte att kunna få kontakt med något 5G nät, enligt täckningskartan.

Har det inte tydligt framgått att det är Mobilt internetabonnemang så ska du såklart bestrida det hela och inte betala fakuran, du fick väl en avtal bekräftelse hemskickat..där ska ju allt framgå..och stämmer det inte med det du godkände i samtalet BESTRID DET HELA.

PS ett tips till dig och er alla här..spela alltid in telefonsamtalet spec när det gället telefonförsäljare och dyligt..dett är hel legallt oc du behöver inte ens upplysa att du gör det..men kan ju inte skada för då tänker dom nog till vad dom säger alt dom lägger på :-)...det finns många bra gratisappar för detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du har inte bara 14 dagars ångerrätt enligt DAL utan även avbeställningsrätt enligt KKöpL så länge abonnemangets startdag inte passerat.

Redigerad nedan:

Så länge du inte beställt abonnemanget till tidigare datum än nuvarande uppsägningstid och den därför inte startat än är det hur lugnt som helst. Detta även då det är en tjänst vars ångerrätt börjar löpa från beställningsdagen.

om det inte tydligt framgår i avtalet att 14 dagas ångerrätt gäller , så har man in auto 1 års Ångerrätt !

Permalänk
Medlem

Nu har jag varit i kontakt med TREs kundservice, och de hävdar att det är en produkt, inte en tjänst, som jag köpt, när jag köpte mobilabonnemanget eftersom en router följde med. Jag skulle därför inte få avbeställa tjänsten eftersom jag tog emot paketet från posten, även om jag inte öppnat det. De höll inte med om att de erbjudet ett fast bredbandsabonnemang men skulle kollla up det med inspelningar. De menade också att abonnemanget startar samma sekund som jag köper tjänsten, fastän det ännu inte är aktiverat. Sedan tjatade de hela tiden om att ånggerrätten gått ut (Fast det är inte den lagen jag hänvisat till, eller det jag vill göra).
Jag kommer skriftligen att skicka en begäran om att avbeställa tjänsten, så får vi se om det tar skruv. Gissar att det kommer att komma räkningar framöver som jag får bestrida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Nu har jag varit i kontakt med TREs kundservice, och de hävdar att det är en produkt, inte en tjänst, som jag köpt, när jag köpte mobilabonnemanget eftersom en router följde med. Jag skulle därför inte få avbeställa tjänsten eftersom jag tog emot paketet från posten, även om jag inte öppnat det. De höll inte med om att de erbjudet ett fast bredbandsabonnemang men skulle kollla up det med inspelningar. De menade också att abonnemanget startar samma sekund som jag köper tjänsten, fastän det ännu inte är aktiverat. Sedan tjatade de hela tiden om att ånggerrätten gått ut (Fast det är inte den lagen jag hänvisat till, eller det jag vill göra).
Jag kommer skriftligen att skicka en begäran om att avbeställa tjänsten, så får vi se om det tar skruv. Gissar att det kommer att komma räkningar framöver som jag får bestrida.

Ring på en gång igen istället!

Hade det varit en vara du köpte hade du haft 14 dagars ångerrätt från att du hämtat ut paketet. Det är en tjänst med 36 månaders bindningstid om du "fått" mobilt bredband med deras 5G-router. Edit: Det verkar som lägger upp routern på 36 månaders delbetalning men abonnemanget är obundet, hur som helst kan du inte köpa routern utan abonnemang.

Vid telefonförsäljning (när Tre:s partners ringer dig) finns alla samtal även inspelade om de vill skylla på någon.

Har startdatumet inte passerat på abonnemanget finns med det ingen möjlighet för Tre att avtala sig bort från KKöpL och avbeställningsrätten. Vilket startdatum står på din bekräftelse? Edit: Har du ingen startperiod som passerat har du avbeställningsrätt på tjänsten.

Koppla via växeln eller be om att få prata med ånger direkt, ingen annan avdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag har NIX men TRE och många andra bolag har rätt att ringa upp mig för att jag antingen är deras kund i andra sammanhang eller ganska nyligen har varit det.

Man kan också avböja att ta emot marknadsföringssamtal. Hjälper ju inte dig nu men... Kan vara bra att veta. Nu har jag inte Tre så kan inte se om det finns en inställning på hemsidan för det. Men hos Telia, Tele2 & Telenor är det bara att logga in på kundprofilen på respektive hemsida och klicka ur att man godkänner marknadsföring via telefon. (Samt SMS och E-post.) Då kommer man inte få säljsamtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Men vad säger avtalet? Har du ens bindningstid? Eller bara avbetalning på routern?

Om jag går in på Tres hemsida så säljer dom 5G-bredband utan bindningstid. Det säljs två routrers från ZyXel på 36 månaders delbetalning. Men det är ingen bindningstid på tjänsten. Minsta totalkostnad står som priset för routern + en månads tjänst. 70 kr x 36 månader för routern, och 429 kr för en månads bredband. En sådan router löst går på minst 3000 kr i handeln.

Minsta totalkostnad är 2 949 kr. Beloppet består av kostnaden för routern samt en månadsbetalning av abonnemanget med avdragen rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

"Ångerrätt betyder att du har rätt att lämna tillbaka en vara eller ångra beställningen av en tjänst. Du har ångerrätt i 14 dagar när du handlar av ett företag på distans, till exempel via nätet eller telefon"
Konsumentverket.se

Personen du pratade med snackar gojja. Bara bestrid så vinner du.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

"Vanlig 4G" har en teoretisk maxhastighet på ungefär 300/50. Räkna med hälften av detta ungefär. Lågtrafik-timmar då.

5G ligger på runt absolut max 600/100. I väldigt optimala förhållanden då givetis.

Stor skillnad på var man bor också.

Här är det ca 40 Mbit/s båda hållen som max på 4G. 5G är begränsat till 300 Mbit/s åt båda hållen.

Och, man får räkna med nedåt 10% av den hastigheten på höglasttimmarna. I praktiken innebär det att 4G blir obrukbart och 5G är acceptabelt men inte mer.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Stor skillnad på var man bor också.

Här är det ca 40 Mbit/s båda hållen som max på 4G. 5G är begränsat till 300 Mbit/s åt båda hållen.

Och, man får räkna med nedåt 10% av den hastigheten på höglasttimmarna. I praktiken innebär det att 4G blir obrukbart och 5G är acceptabelt men inte mer.

Allt beror på hur många som använder kapacitet i just din cell. Har man tur så får man väldigt mycket prestanda för sig själv

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Man kan också avböja att ta emot marknadsföringssamtal. Hjälper ju inte dig nu men... Kan vara bra att veta. Nu har jag inte Tre så kan inte se om det finns en inställning på hemsidan för det. Men hos Telia, Tele2 & Telenor är det bara att logga in på kundprofilen på respektive hemsida och klicka ur att man godkänner marknadsföring via telefon. (Samt SMS och E-post.) Då kommer man inte få säljsamtal.

Ja, jag har stängt av marknadsföring helt och jag har inte fått något samtal eller SMS/mail från Tele2 så där respekteras den. Men ja, jag vet inte heller om det finns en sån inställning hos Tre

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, jag har stängt av marknadsföring helt och jag har inte fått något samtal eller SMS/mail från Tele2 så där respekteras den. Men ja, jag vet inte heller om det finns en sån inställning hos Tre

Man kan alltid dra tillbaka samtycke enligt GDPR, även om det inte finns som val på deras hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

---.

Skrivet av Glis:

Skrivet av jnsson:

Jag har TRE 3Bredband Max 150, under inställningar / Samtycken kontaktuppgifter finns det flera val, ett av dom är telefonsamtal, om dom respekterar det vet jag ej till 100% men hittills så har ingen ringt.

Permalänk
Medlem

Blev också blivit påhyvlad "bredbands"-abonnemang av Tre för något år sedan. Kom hem en försäljare som pratade vitt och brett om hur snabbt det var (1000/1000) och att dom precis byggt en 5G-mast i närheten. Den trådlösa routern för typ 5k skulle jag få på köpet. Körde med extremt manipulativa taktiker. Jag ångrade mig såklart direkt efter och hann avbeställa innan jag plockat ut skiten.

Flyttade för ngt halvår sedan, och det tog inte lång tid innan det dök upp en ny försäljare från Tre som körde med exakt samma argument och stil, tydligen hade dom precis byggt en ny 5G-mast i närheten.

Nu har jag ingen aning om hur snabbt eller stabilt det hade varit för mig med en sån 5G-router (bor ändå ganska centralt, med en 5G-mast precis i närheten), men jag vill i alla fall tro att jag duckade en kula?

Visa signatur

MSI MAG B650 Tomahawk WIFI • AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB • Noctua NH-D15 • Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast AMD EXPO/XMP 3.0 • ASUS GeForce RTX 5080 16GB Prime OC • MSI MPG A1000G PCIE5 1000W • Kingston Fury Renegade 2TB • LG 27'' UltraGear 27GP850P Nano IPS QHD 180 Hz

Permalänk

Får du stora problem att häva/ångra köpet trots att informationen varit missvisande och/eller ofullständig, leta på din kommuns kunsumentrådgivare och ta hjälp i striden. Dessa kan sådant utan och innan och jobbar just med att hjälpa konsumenter som blivit lurade eller felinformade.

Visa signatur

Mvh,
En tatuerad apa

Permalänk
Medlem
Skrivet av TatueradApa:

Får du stora problem att häva/ångra köpet trots att informationen varit missvisande och/eller ofullständig, leta på din kommuns kunsumentrådgivare och ta hjälp i striden. Dessa kan sådant utan och innan och jobbar just med att hjälpa konsumenter som blivit lurade eller felinformade.

Min kommun har tyvärr ingen konsumentvägledning, däremot slängde jag iväg meddelanden till konsumentverket samt till telekområdgivarna.
Mvh.

Permalänk
Medlem

Nu har jag slagit på TREs router i alla fall, den skall ge upp till 1000 mbit /S, och TRE personal i butiken som jag pratade menade på att även om den skulle använd 4G nätverk så borde jag ha god bandbredd (Kan räkna med 300 /100) då det är "bra" 4G täckning där jag bor.
Jag testade just från min laptop med bredbanskollen och får ut 23 mbit nedströms och 14 mbit uppströms, vilket inte är tillräckligt för att kunna jobba hemifrån då det inte funkar med med t.ex. videomöten. Internet verkar dessutom väldigt instabilt och jag får mycket hack och liknande om jag t.ex. försöker se på youtube eller IP TV.
Jag har varit kontakt med konsumentverket och telekområdgivarna men det verkar inte finnas något att göra direkt. Jag får se om jag får åter dra igång den gamla fiberanslutningen, Tyvärr är jag bunden i två år med TRE a 400 kr per månad vilket jag inte tycks ha någon som helst nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Nu har jag slagit på TREs router i alla fall, den skall ge upp till 1000 mbit /S, och TRE personal i butiken som jag pratade menade på att även om den skulle använd 4G nätverk så borde jag ha god bandbredd (Kan räkna med 300 /100) då det är "bra" 4G täckning där jag bor.
Jag testade just från min laptop med bredbanskollen och får ut 23 mbit nedströms och 14 mbit uppströms, vilket inte är tillräckligt för att kunna jobba hemifrån då det inte funkar med med t.ex. videomöten. Internet verkar dessutom väldigt instabilt och jag får mycket hack och liknande om jag t.ex. försöker se på youtube eller IP TV.
Jag har varit kontakt med konsumentverket och telekområdgivarna men det verkar inte finnas något att göra direkt. Jag får se om jag får åter dra igång den gamla fiberanslutningen, Tyvärr är jag bunden i två år med TRE a 400 kr per månad vilket jag inte tycks ha någon som helst nytta av.

Som vi påpekat har deras erbjudande på hemsidan inte bindningstid och du hade avbeställningsrätt fram till dagen innan de började fakturera dig.

Dela med dig av din orderbekräftelse (personuppgifter kan du maska) så kan vi ge råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Som vi påpekat har deras erbjudande på hemsidan inte bindningstid och du hade avbeställningsrätt fram till dagen innan de började fakturera dig.

Dela med dig av din orderbekräftelse (personuppgifter kan du maska) så kan vi ge råd.

Jag blev alltså uppringd och använde inte erbjudandet på deras hemsida.

Här är orderbekräftelsen:
https://ibb.co/qLwLj2Nv
https://ibb.co/Zz9zM2BW
https://ibb.co/4nVGqnJC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag blev alltså uppringd och använde inte erbjudandet på deras hemsida.

Här är orderbekräftelsen:
https://ibb.co/qLwLj2Nv
https://ibb.co/Zz9zM2BW
https://ibb.co/4nVGqnJC

Det vi undrar är vad du fick för information om ångerrätten och vad det stod på orderbekräftelsen. Det där är beställningen och all nödvändig information saknas.

Dessutom kan de inte legitimera dig med körkort om du var uppringd, om du blev uppringd finns också samtalet sparat och du kan begära ut samtalet!