Permalänk

Datorn vägrar starta

Under dom senaste veckorna har jag haft lite problem att boota, under startup fastnar den på den vita VGA lampan på moderkortet medans jag bootar, men efter en omstart eller två gick den igång som vanligt och hade inga problem medans datorn faktiskt var på. Har även haft problem när jag stängt av datorn, att skärmarna släcks men alla fläktar och ljus i datorn förblir påslagna tills att jag håller ner powerknappen på chassit eller klipper strömmen. Jag testade att plocka ur grafikkortet och göra rent i datorn men det varken förbättrade eller försämrade mina problem.

Dock nu imorse (5/5-25) vill datorn inte boota alls, hjälper inte att starta om utan alla försök bemöts av att jag fastanr vid det vita VGA ljuset på MB:en. När jag startar datorn går alla ljus och alla fläktar igång, först den gula lampan på MB:en (DRAM), sen den röda (CPU), sen inget ljus en kort stund och till slut det vita ljuset (VGA) där den fastnar utan något blinkande. Fläktarna och ljusen på grafikkortet går även igång när jag försöker boota men fläktarna slutar snurra när det vita ljuset börjar lysa.

-Testade starta med bara en HDMI kabel till min skärm inkopplad
-Har testat att starta datorn utan grafikkortet med mobo kopplad till en skärm via HDMI men fastnar på samma ställe
-Testade även att byta slot grafikkortet var installerat i
-Testade att byta till ett annat grafikkort jag vet funkar
-Testade att byta nätagg, både med och utan grafikkortet, men fastnar på samma ställe

Datorn är ett färdigbygge från webhallen köpt 2019 så skulle inte förvåna om några av delarna börjar bli slitna
CPU - AMD Ryzen 5 3600 Processor - 6 cores / 12 threads / 3.6GHz (4.2 GHz Turbo)
CPU Kylare - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
RAM - HyperX Fury RGB 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16
Moderkort - ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
GPU - ASUS Radeon RX5700 Dual 8G EVO OC
SSD - Kingston A2000 1TB M.2 NVME
Nätagg - Corsair TX550M 80+ Gold

Tillagt senare:
Nätverkskort - ASUS PCE-AC56 - AC1300 / PCI-E

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katt på Hatt:

Under dom senaste veckorna har jag haft lite problem att boota, under startup fastnar den på den vita VGU lampan på moderkortet medans jag bootar, men efter en omstart eller två gick den igång som vanligt och hade inga problem medans den faktiskt var på. Har även haft problem när jag stängt av datorn, att skärmarna släcks men alla fläktar och ljus i datorn förblir påslagna tills att jag håller ner powerknappen på chassit eller klipper strömmen. Jag testade att plocka ur grafikkortet och göra rent i datorn men det varken förbättrade eller försämrade mina problem.

Dock nu imorse (5/5-25) vill datorn inte boota alls, hjälper inte att starta om utan alla försök bemöts av det vita VGU ljuset på MB:en, dock går fläktar och all RGB igång så är lite konfuderad över vad nästa steg är?

Datorn är ett färdigbygge från webhallen köpt 2019 så skulle inte förvåna om några av delarna börjar bli slitna
CPU - AMD Ryzen 5 3600 Processor - 6 cores / 12 threads / 3.6GHz (4.2 GHz Turbo)
CPU Kylare - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
RAM - HyperX Fury RGB 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16
Moderkort - ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
GPU - ASUS Radeon RX5700 Dual 8G EVO OC
SSD - Kingston A2000 1TB M.2 NVME
Nätagg - Corsair TX550M 80+ Gold

Tillagt senare:
Nätverkskort - ASUS PCE-AC56 - AC1300 / PCI-E

All hjälp uppskattas!

Använder du en skärm med DisplayPort? Prova utan den ikopplad.
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/18542s8/new_am5_bu...
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/56e3vb/comment/d8i...
Har själv stött på det problemet på flera datorer...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Använder du en skärm med DisplayPort? Prova utan den ikopplad.
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/18542s8/new_am5_bu...
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/56e3vb/comment/d8i...
Har själv stött på det problemet på flera datorer...

Testade utan displayporten inkopplad och det var ingen skillnad, den fastnar på vita VGA ljuset (inget blinkande) under bootup när den går igenom ljusen på moderkortet, så gul, sen röd och sen fastnar den på vit tills jag antingen startar om eller stänger av. Jag har testat att lämna datorn på när den kommer till det stadiet i mer än en timme utan någon förändring.