Grafikkort överhettar vid minsta påfrestning efter att datorn blivit städad

Permalänk
Medlem

Grafikkort överhettar vid minsta påfrestning efter att datorn blivit städad

Hej!

Kort summering:
Jag tog ut grafikkortert för att få bort dammet, speciellt det som satt på fläktarna. Efter detta så överhettar grafikkortet när jag sätter igång ett spel och datorn låter som ett rymdskepp, vid vanlig användning av datorn så är allt normalt och inga problem.

Lång summering:
Jag har en gammal dator som trots allt har fungerat väldigt bra hittils. Jag blåser av och till ur den med tryckluft där jag tar bort processorfläkten. Denna gång tog jag dock bort grafikkorten helt då det var extremt dammigt och det gick inte att komma åt fläktarna utan att ta loss det. Var tvungen att vrida fläkten manuellt och "torka" varje blad rent med bommulstuss för det inte gick bort med tryckluften. Fick tillbaka allt på plats så vitt jag vet. Har bytt grafikkort förutså jag har lite humm om hur det ska sitta.

När jag startade datorn så lät det som en jordbävning och jag tänkte att det var kört. Var ganska sent på kvällen så jag stängde av och somnade. Dagen efter testade jag igen och det lät som att någon/några fläktar satt fast när de satt igång, men datorn satte igång som vanligt och efter en liten stund så lät det normalt igen. Uppstarterna efter detta har varit som innan jag "städade" datorn. Så fort jag sätter igång ett spel så dröjer det en liten stund och sedan går fläktarna igång på högvarv och grafikkortet går upp till ca 90 i temp, ser inga andra påfrestningar på datorn och det handlar bara om spel jag har haft igång förut utan problem.

Har haft en i familjen som tittade på det men avfärdade det ganska snabbt och sa att jag skulle kolla om grafikkortets fläktar var igång, men att det troligtvis bara är att skrota och köpa nytt. Fläktarna är igång enligt nvidia geforce appen och snurrar för fullt även i vila. Det enda jag kan hitta online som verkar relevant är att byta paste på chippet, tycker bara det verkar konstigt att det skulle kunna bli så stor skillnad när jag inte var i närheten och pilla.

specs:
Processor Intel(R) Core(TM) i5-9400F CPU @ 2.90GHz 2.90 GHz
Installerat RAM-minne 16,0 GB
Lagring 112 GB SSD KINGSTON SUV400S37120G, 477 GB SSD INTEL SSDPEKNW512G8, 1.82 TB HDD ST2000DM008-2UB102
Grafikkort NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti (6 GB)

Som sagt det är en gammal dator och jag köper om det är mitt fel på något sätt. Tycker det bara det är väldigt underligt att det kan skifta så fort och att det bara är att skrota kortet när något sånt här händer.

tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jardel:

Hej!

Kort summering:
Jag tog ut grafikkortert för att få bort dammet, speciellt det som satt på fläktarna. Efter detta så överhettar grafikkortet när jag sätter igång ett spel och datorn låter som ett rymdskepp, vid vanlig användning av datorn så är allt normalt och inga problem.

Lång summering:
Jag har en gammal dator som trots allt har fungerat väldigt bra hittils. Jag blåser av och till ur den med tryckluft där jag tar bort processorfläkten. Denna gång tog jag dock bort grafikkorten helt då det var extremt dammigt och det gick inte att komma åt fläktarna utan att ta loss det. Var tvungen att vrida fläkten manuellt och "torka" varje blad rent med bommulstuss för det inte gick bort med tryckluften. Fick tillbaka allt på plats så vitt jag vet. Har bytt grafikkort förutså jag har lite humm om hur det ska sitta.

När jag startade datorn så lät det som en jordbävning och jag tänkte att det var kört. Var ganska sent på kvällen så jag stängde av och somnade. Dagen efter testade jag igen och det lät som att någon/några fläktar satt fast när de satt igång, men datorn satte igång som vanligt och efter en liten stund så lät det normalt igen. Uppstarterna efter detta har varit som innan jag "städade" datorn. Så fort jag sätter igång ett spel så dröjer det en liten stund och sedan går fläktarna igång på högvarv och grafikkortet går upp till ca 90 i temp, ser inga andra påfrestningar på datorn och det handlar bara om spel jag har haft igång förut utan problem.

Har haft en i familjen som tittade på det men avfärdade det ganska snabbt och sa att jag skulle kolla om grafikkortets fläktar var igång, men att det troligtvis bara är att skrota och köpa nytt. Fläktarna är igång enligt nvidia geforce appen och snurrar för fullt även i vila. Det enda jag kan hitta online som verkar relevant är att byta paste på chippet, tycker bara det verkar konstigt att det skulle kunna bli så stor skillnad när jag inte var i närheten och pilla.

specs:
Processor Intel(R) Core(TM) i5-9400F CPU @ 2.90GHz 2.90 GHz
Installerat RAM-minne 16,0 GB
Lagring 112 GB SSD KINGSTON SUV400S37120G, 477 GB SSD INTEL SSDPEKNW512G8, 1.82 TB HDD ST2000DM008-2UB102
Grafikkort NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti (6 GB)

Som sagt det är en gammal dator och jag köper om det är mitt fel på något sätt. Tycker det bara det är väldigt underligt att det kan skifta så fort och att det bara är att skrota kortet när något sånt här händer.

tack på förhand!

kolla fysiskt fläktarna när kortet går upp i värme, kör in ett finger eller en bit papper, låter inte som att kortet sitter som det ska eller att någon kontakt till fläktarna har lossnat.

Permalänk
Medlem

Första frågan.
Tog du loss kylflänsen från grafikkortet när du rengjorde fläktarna? Om ja, bytte du kylpasta?

För övrigt, när man använder tryckluft för att rengöra så ska man blockera fläktarna från att snurra. Det är extremt enkelt att få fläktarna att snurra mycket fortare än de är designade för och då är det mycket stor risk att man skadar lagringen och helt enkelt förstör fläktarna.
Detta gäller samtliga fläktar.

Eftersom du specificerat att grafikkortet överhettar så förutsätter jag att du använt något program för att kontrollera temperaturerna, annars rekommenderas HWinfo, HWmontor eller GPU-Z.
https://www.hwinfo.com/
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
https://www.techpowerup.com/gpuz/

Hade grafikkortet varit skadat eller felaktigt inkopplat hade du upplevt mycket större problem.
Kontrollera visuellt om du kan att samtliga fläktar på grafikkortet snurrar.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba och utförliga svar. Jag tog inte loss någonting från grafikkortet och har inte lagt på någon ny kylpasta, såg i min sökning att det var ett av tipsen men jag tycker bara det verkar konstigt om det skulle vara lösningen då allt fungerade bra innan jag tog bort kortet. Det låter rimligt att jag förstört fläktarna genom att blåsa tryckluft på dem, men de snurrar när man tittar visuellt i alla fall.

Jag har inte använt något program för att observera kortets temp, trodde man kunde lita på den angivna tempen som står i aktivitetshanteraren. Sen kanske det är en överdrift att det "överhettar", men som jag har förstått så är 90 grader inte hållbart men jag har inte prövat att spela någonting krävande efter att tempen går upp. Processen är att den går fort upp till ca 88 och sedan låter det som att fläktarna ökar och sedan går tempen ned under 85. Processen återupptas inom kort och varje gång ökar tempen, kryper upp över 90 till slut och då har jag valt att stänga av spelet.

Det enda jag skulle kunna tillägga som inte skrevs i första inlägget är att alla fläktar är igång vad det ser ut, de verkar även öka när tempen går upp mot 90 för ljudet från datorn ökar markant. Har aldrig tidigare upplevt att ljudet ökar på datorn men jag kan inte påstå att jag har haft koll på kortets temp så jag är såklart inte säker på att kortet inte gick upp i temp innan.

Permalänk

Gammal kylpasta kan tappa kontakt om man t.ex tar ut kortet och det rubbas lite. Skulle rekommendera ett byta av den och snåla inte. Skrot är det nog absolut inte.

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P

Permalänk
Medlem

Hej!

Du har nog kanske inte så jättemycket att förlora här....

Om jag vore i dina kläder, så skulle jag ha demonterat hela skyddshöljet på grafikkortet. Då kommer fläktar och elektroniken blottas. Kanske det kan ligga något skräp här som inte synliggörs på annat sätt.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jardel:

Tack för snabba och utförliga svar. Jag tog inte loss någonting från grafikkortet och har inte lagt på någon ny kylpasta, såg i min sökning att det var ett av tipsen men jag tycker bara det verkar konstigt om det skulle vara lösningen då allt fungerade bra innan jag tog bort kortet. Det låter rimligt att jag förstört fläktarna genom att blåsa tryckluft på dem, men de snurrar när man tittar visuellt i alla fall.

Jag har inte använt något program för att observera kortets temp, trodde man kunde lita på den angivna tempen som står i aktivitetshanteraren. Sen kanske det är en överdrift att det "överhettar", men som jag har förstått så är 90 grader inte hållbart men jag har inte prövat att spela någonting krävande efter att tempen går upp. Processen är att den går fort upp till ca 88 och sedan låter det som att fläktarna ökar och sedan går tempen ned under 85. Processen återupptas inom kort och varje gång ökar tempen, kryper upp över 90 till slut och då har jag valt att stänga av spelet.

Det enda jag skulle kunna tillägga som inte skrevs i första inlägget är att alla fläktar är igång vad det ser ut, de verkar även öka när tempen går upp mot 90 för ljudet från datorn ökar markant. Har aldrig tidigare upplevt att ljudet ökar på datorn men jag kan inte påstå att jag har haft koll på kortets temp så jag är såklart inte säker på att kortet inte gick upp i temp innan.

Låter som ju att kylaren kanske har rört sig lite och den gamla pastan kanske hade stelnat och nu spruckit istället, detta leder ju då så klart till att den leder bort värmen väldigt dåligt, så lite ny pasta skulle nog inte göra bort sig på kortet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Ja, låter som ett skolexempel på att man rubbat kylflänsen och att kylpastegränssnittet släppt. Har pastan stelnat med tiden kan det resultera i att det knappt är någon direktkontakt längre, det räcker med tiondelars eller rent av hundradels millimeter luftspalt för att värmeövergången ska bli magnituder sämre.

99% chans att ett riktigt utfört byte av kylpastan återställer kortet till tidigare prestanda eller bättre, ingen idé att börja spekulera i alternativ innan det är gjort. Återkom om det inte hjälper

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Okej det verkar som att det lönade sig att skirva här och fråga. Visste inte att det kunde påverka även om man inte tog isär kortet. Ska köpa lite kylpasta så får vi se om det hjälper!

tack för hjälpen, jag får återkomma om det inte fungerar.