Grafikkort överhettar vid minsta påfrestning efter att datorn blivit städad
Hej!
Kort summering:
Jag tog ut grafikkortert för att få bort dammet, speciellt det som satt på fläktarna. Efter detta så överhettar grafikkortet när jag sätter igång ett spel och datorn låter som ett rymdskepp, vid vanlig användning av datorn så är allt normalt och inga problem.
Lång summering:
Jag har en gammal dator som trots allt har fungerat väldigt bra hittils. Jag blåser av och till ur den med tryckluft där jag tar bort processorfläkten. Denna gång tog jag dock bort grafikkorten helt då det var extremt dammigt och det gick inte att komma åt fläktarna utan att ta loss det. Var tvungen att vrida fläkten manuellt och "torka" varje blad rent med bommulstuss för det inte gick bort med tryckluften. Fick tillbaka allt på plats så vitt jag vet. Har bytt grafikkort förutså jag har lite humm om hur det ska sitta.
När jag startade datorn så lät det som en jordbävning och jag tänkte att det var kört. Var ganska sent på kvällen så jag stängde av och somnade. Dagen efter testade jag igen och det lät som att någon/några fläktar satt fast när de satt igång, men datorn satte igång som vanligt och efter en liten stund så lät det normalt igen. Uppstarterna efter detta har varit som innan jag "städade" datorn. Så fort jag sätter igång ett spel så dröjer det en liten stund och sedan går fläktarna igång på högvarv och grafikkortet går upp till ca 90 i temp, ser inga andra påfrestningar på datorn och det handlar bara om spel jag har haft igång förut utan problem.
Har haft en i familjen som tittade på det men avfärdade det ganska snabbt och sa att jag skulle kolla om grafikkortets fläktar var igång, men att det troligtvis bara är att skrota och köpa nytt. Fläktarna är igång enligt nvidia geforce appen och snurrar för fullt även i vila. Det enda jag kan hitta online som verkar relevant är att byta paste på chippet, tycker bara det verkar konstigt att det skulle kunna bli så stor skillnad när jag inte var i närheten och pilla.
specs:
Processor Intel(R) Core(TM) i5-9400F CPU @ 2.90GHz 2.90 GHz
Installerat RAM-minne 16,0 GB
Lagring 112 GB SSD KINGSTON SUV400S37120G, 477 GB SSD INTEL SSDPEKNW512G8, 1.82 TB HDD ST2000DM008-2UB102
Grafikkort NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti (6 GB)
Som sagt det är en gammal dator och jag köper om det är mitt fel på något sätt. Tycker det bara det är väldigt underligt att det kan skifta så fort och att det bara är att skrota kortet när något sånt här händer.
tack på förhand!