Vad har hänt med komplett.se?

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med komplett.se?

Tänkte beställa ett grafikkort som inte finns i lager än, så då blir det att förbeställa. Men nu är jag inte lika säker längre.
Komplett brukade väl vara en respekterad onlinebutik. Nu ser jag på trusted att komplett ligger på 1.7 i betyg.
Själv har jag alltid haft bra erfarenhet av Komplett med både returer och bra support.

Vågar man göra en förbeställning? Eller ska jag hoppa över komplett och välja en annan återförsäljare?

Vad har ni för erfarenheter?

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1080ti - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

Jag upplever deras websida som otroligt seg och både tog tid och svårt att navigera.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig riktigt haft problem. Hade en "Komplett PC" och när moderkortet gick sönder och jag skickade in den för reparation så tog det lite mer tid än väntat och var inte bästa kommunkationen, men inget värre än så. Har köpt/returnerat utan problem som du säger, alltid bra support, de skickade extra m.2 skruvar till mig utan att ställa några frågor (då jag trodde de missat det ursprungligen med datorn, men sen hittade jag dem). Jag har läst om lite leveransstrul, som existerar i många butiker (men kanske lite värre med Komplett), fast Trustpilot ska man ta med en nypa salt. Titta på eg. Prisjakt, de har höga betyg.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag gissar att de flesta här på Sweclockers anser att Inet är den bästa handlaren idag.
Komplett.se har varit bäst en gång i tiden, men har enligt mig blivit sämre och sämre med åren.

Det intressanta i denna kråksång, är att Webhallen också har blivit urusla de senaste åren och att både Webhallen och komplett har samma ägare om jag inte missminner mig!

Kanske hjälper denna info i ditt val av butik.....

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Har inte haft något problem med komplett, köpte en dator från de värt typ 55tkr, fick jättebra service osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schattiz:

Tänkte beställa ett grafikkort som inte finns i lager än, så då blir det att förbeställa. Men nu är jag inte lika säker längre.
Komplett brukade väl vara en respekterad onlinebutik. Nu ser jag på trusted att komplett ligger på 1.7 i betyg.
Själv har jag alltid haft bra erfarenhet av Komplett med både returer och bra support.

<Uppladdad bildlänk>

Vågar man göra en förbeställning? Eller ska jag hoppa över komplett och välja en annan återförsäljare?

Vad har ni för erfarenheter?

1. Vi kan börja med faktumet att komplett är en miljard koncern. Alltså snurrar typ 5.000 miljoner kronor varje år. Hur många kunder det är. Det vet jag inte. Men att 708 personer skulle representera detta. Knappast troligt.

2. Hade det varit 5% super nöjda med en median på 50% på 3 stjärnor och kanske någonstans 15-5% super missnöjda, då hade det varit något att fundera på. Detta är bara så enkelt att det är dom missnöjda som orkar komentera och känner att dom ska få skiten utskriven.

Så du kan räkna med att du har 65% av 708 personer totalt missnöjda. Alltså 400-ish som är missnöjda ordentligt. Dvs någon få procent av deras totala kundbas

*EDIT* Som exempel kan jag ge min chef. Han skulle beställa en grej på Netonnet (ägda av komplett). Den prylen hade 4 omdömen och 1 av 5 stjärnor. Då sa chefen "Varför ska jag köpa den skiten". Läste man texten på alla 4 komenterar var det folk som var missnöjda med postnord...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

1. Vi kan börja med faktumet att komplett är en miljard koncern. Alltså snurrar typ 5.000 miljoner kronor varje år. Hur många kunder det är. Det vet jag inte. Men att 708 personer skulle representera detta. Knappast troligt.

2. Hade det varit 5% super nöjda med en median på 50% på 3 stjärnor och kanske någonstans 15-5% super missnöjda, då hade det varit något att fundera på. Detta är bara så enkelt att det är dom missnöjda som orkar komentera och känner att dom ska få skiten utskriven.

Så du kan räkna med att du har 65% av 708 personer totalt missnöjda. Alltså 400-ish som är missnöjda ordentligt. Dvs någon få procent av deras totala kundbas

mm sen måste man också ha det med i notan att inte alla känner till den här trusted hemsidan, många använder sig nog utav prisjakt/pricerunner.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med dem själv, har aldrig varit i behov av att kontakta deras kundtjänst dock.

Finns lite trådar här på Swec som tar upp... låt oss säga att deras kundtjänst (för tillfället iaf) verkar lida lite brist på kvalité.

Edit:

Jag får revidera det ovan, jag blandade ihop Komplett och Webhallen, dock gäller första meningen där med
Även om Komplett, Webhallen och Netonnet har samma ägare.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Haft bara krångel med Kompletts kundservice, sedan ett årtioende tillbaks. Första gången jag behövde reklamera något, ett nätagg med läckande kondensator, så skickade de tillbaka den till mig för att de "inte kunde konstatera fel".

Sista gången, då jag bestämde mig att aldrig mer handla hårdvara hos dem, så handlade det om ett defekt grafikkort inom garantiperiod, där det blev bråk om vad som var "likvärdigt".

De försökte pracka på mig en nyare GPU av budget-modell, med mindre VRAM och hävdade att "prestandan var bättre". Lyckades dock till sist få dem att ge mig en variant med dubbelt VRAM som ersättningsprodukt.

Sedan dess, aldrig mer Komplett.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Har köpt både TV och mindre hushållsapparater via Komplett
det har varit problemfritt alla gångerna med köp och leverans
men jag har aldrig behövt returnera eller reklamera däremot har jag talat med kundservice angående produkfrågor och alltid fått första klassens bemötande och service utan dröjsmål

litar inte på recensioner helt och hållet längre det upplever jag som mycket "låtsas recensioner"

Permalänk
Medlem

De flesta som bemödar sig att skriva en recension på Trustpilot är de som på något sätt är missnöjda, så ta omdömena med en näve salt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Nu är det väl något år sedan jag handlade på komplett, men min bild av dem är att de snarare tillhör den "pålitliga" skaran återförsäljare. Sen finns det säkerligen tillfällen då även de "gör bort sig". Men jag hade (på inget sätt) känt mig orolig för att handla från dem.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren! Verkligen! Jag ska ta Trusted.se med en nypa salt.
Jag får se hur jag gör, om jag förbeställer eller inte.
Men det är ju ändå bra att veta att Komplett håller en bra standard.
Tack!

Visa signatur

Permalänk

De är väl inte vad de var för 20 år sen men de är pålitliga och sällan några bekymmer vid supportärenden heller.

Så ja en lasbil salt på betyget.

Alltid så i såna här betygsystem att de med dålig erfarenhet alltid hörs mest. Sällan man lägger ett betyg om det inte varit ett problem.

Sen vet lan ju inte kan ju va nån som bllivit nekad för krokiga pinnar för de sabbat sockeln och inte fått det på garanti och med salty humör går in å lägger dåligt betyg åven att de klart och tydligt inte täcks av garantin.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Komplett skattar jag högt. Tycker de har en bra sida men bra funktioner. Inte de snabbaste leveranserna men annars är jag nöjd. Snäppet under Inet skulle jag säga och det är inte fy skam.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Aldrig upplevt något negativt med komplett. Brukar vara min goto för komponenter. Men jag tycker att dem har blivit omkörda utav Inet på senare år. Specifikt tjänsten "datorbyggaren" som Inet har, är ju en otroligt stark tjänst, som Inet verkar vara ensamma om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Hedersmedlem

Skattar Komplett väldigt högt jag med, bättre erfarenhet där än Inet, men blir inte lika många köp därifrån nu när de inte kör sina super-weekends osv. som förr utan mer oregelbundet.

Är inte ens bekant med vad trusted är för sida, men generellt får man vara lite på sin vakt med sådana omdömen. Många gånger är det ingen som skriver något när allt går bra/normalt, och på andra sidan myntet även när det gäller random scam-butiker med en massa 5/5 fake-omdömen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Vad har hänt med konsumenterna? I vissa butiker är betyg väldigt bra när man ska se på betyg för olika produkter.

Sedan ska man köpa något annat som böcker och kollar in vilka betyg onlinehandlare får. Ja, det ligger väl runt betyg 1 till 5.
Där många kommentarer är på nivån. Min lektion börjar om 30 minuter, jag la in en beställning av kursmaterialet, nu har det gått en hel timma utan att böckerna har kommit. Jag kommer aldrig mer handla därifrån!

Det innebär att man kan dra bort mycket negativ kritik, sedan är det ofta så de som har ett problem som klagar. Vi andra skriver inte något alls.

Så jag vet inte med komplett, min känsla är nog att de håller samma låga nivå som andra datorbutiker. Där flera datorbutiker som har uppmärksammats inte har förmåga att förstå riskerna med att sälja datorhårdvara som har varit ute på vift som ny utan att kund vet om detta, de kommer med argument som att garanti gäller ändå.

Jag själv har aldrig haft något problem med komplett, sedan har jag ej handlat där de senaste åren heller.

Permalänk
Medlem

Personligen har jag haft bra erfarenhet av komplett. Det enda som var lite stökigt var väl att jag inte kunde få en ersättningsprodukt av en kylare medan den skickades på service så jag fick lov att lägga ut för en ny under tiden som den var inne för att sedan bli krediterad.

Däremot kan jag inte påstå att det var något som jag anser är oresonligt av dem men det är ändå en anledning till att jag i första hand föredrar fysiska butiker framför onlinebutiker.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Har också bra erfarenhet av Komplett. Hade nyss ett reklamationsärende där jag både fick rätt (ny) dator plus en återbetalning på grund av prissänkning. Inga konstigheter, behövde inte tjata eller bråka ö. h.t.

Permalänk
Medlem

Ja de har inte de bästa omdömmet på trustpilot men har bättre på prisjakt.

https://se.trustpilot.com/review/www.komplett.se
https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=33

Har själv inget direkt att klaga på gällande Komplett, handlar väl inte där lika ofta som förr men funkat bra de gånger jag gjort o vid kundservice kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Alltid så i såna här betygsystem att de med dålig erfarenhet alltid hörs mest. Sällan man lägger ett betyg om det inte varit ett problem.

Ja men precis så! Brukar ofta glömma av att lämna ett betyg, om jag inte får en påminnelse om det på mailen. Eller om bemötandet har varit något över det vanliga, då delar jag gärna med mig.

Skrivet av Ecthelion:

Har också bra erfarenhet av Komplett. Hade nyss ett reklamationsärende där jag både fick rätt (ny) dator plus en återbetalning på grund av prissänkning. Inga konstigheter, behövde inte tjata eller bråka ö. h.t.

Den erfarenheten har jag med från Komplett, har aldrig haft några problem med reklamationer eller allmänna frågor o funderingar.
Men det är också många år sedan jag beställde därifrån och när jag läste på Trusted blev jag osäker.

Visa signatur