Veckans fråga: Vilken NAS-mjukvara använder du mest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Noobfråga: Är en NAS alltid "igång" 100%? Eller vaknar den när man anropar den, och sleepar mellan det?

Beror på hur du ställer in den, använder du den mycket varje dag är det ju till fördel om man har den igång alltid, använder du den mer sällan kan man låta den starta upp vid behov.

Själv låter jag min NAS gå ner i viloläge när den inte använts på viss tid, sen oavsett om jag använder den eller inte vaknar den 1 gång per dygn för att köra en synkning.

Permalänk

Har själv en QNAP som har servat mig bra genom åren, 20TB lagring men används 99.9% för bilder men sen Plex Media server och allt som hör till.

Skulle dock i framtiden inte köpa en QNAP igen utan istället köpa hårdvara och bygga en egen NAS med UnRaid eller FreeNAS, mycket mer bang for the buck och sedan för att slippa QNAPs krånliga laggiga GUI.

Visa signatur

MSI 4070 Ti Ventus 3 OC | i7 13700F | 64GB DDR5 5600Mhz XMP profile 1 | 1440p Samsung G5 Odyssey |
OBS! -Stavar ofta fel men med glimten i ögat-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Du behöver ju inte byta ut "allt" om du vill lära dig lite proxmox
Jag började med en tiny lenovo pc, köptes begagnat på blocket för 2500 kr (12th gen Intel med 6 high performance kärnor, 12 trådar), köpte till 64 gig RAM, och 1 Tb SSD för att köra lxc containers och VM's på. Sen mountade jag bara min Share ifrån min dåvarande filserver i proxmox, och hade den med in som passthroughs till de containers som behövde filer.

så du kan ganska lätt "komplettera" din windows miljö med en tiny pc t.ex. om du är sugen på att provköra, utan att det blir allt fördyrt.

Jo, jag är medveten om det och har alla möjligheter i världen på att få billiga datorer till just det du skrev. Sen var min tanke att först lära mig och sen ersätta Windows med proxmox, unraid eller liknande och då behöver jag ju skriva om raiderna, vilket jag inte kan för behöver köpa för mycket disk som kostar mer pengar än jag har att avvara. Kanske finns andra sätt som gör att jag kan bibehålla all datat fast jag går över till open source-plattform för lagring, jag vet ju inte hur unraid, truenas etc fungerar som sagt. Men som jag också skrev så har jag andra intressen jag hellre lägger mina dyrara egentids-timmar på när barn äntligen sover Så kommer med stor sannlikhet vara "fast" med Windows Server hela småbarnsåren; vilket jag är nöjd med

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Snusfri

Inga alls, mina NASar är för att lagra media, inget annat.

På en körs TrueNAS som VM i Proxmox med diskarna i passthrougha via LSI, andra kör TrueNAS baremetal.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Var det någon i tråden som ens läste frågan Qnap ville ha svar på? jo kanske nån enstaka..

Vad menar du? Rätt många som fyllt i formuläret vad jag kan se. Sen att diskussionerna till artikeln går åt andra håll inom den världen är ju bara naturligt då det faktiskt är ett diskussuionsforum.
Qnap har fått många svar på sina frågor, om tittar på antalet som svarat hittills i formuläret från Qnap.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Om man tycker om att pilla själv och inte har så höga krav så går det utmärkt att sätta upp en NAS med en RPi5 och en PCIe-ansluten sata-HAT.
Jag har själv byggt ihop en sådan NAS. Kör OMV på den med en Jellyfin server. Den klarar att streama 4k-film till min TV. Är det helt okomprimerad 4k börjar den dock droppa frames. Ska man streama till flera sammtidigt så duger den tyvärr inte så långt..

Tack för tipset! Ska kika på det. Spanade tidigare på RPi men den föll bort just på grund av begränsade sata-anslutningar.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Self destruction med en liten rökpuff, precis som i serien Mission Impossible.

Nej, jag har inget behov att lagra privat data hemma. Jag kommer dock tvingas skaffa en ny lösning åt en äldre bekant och det jag vill ha är problemfritt. Bekanten ska endast kunna komma åt filer lokalt, den äldre bekanta ska under inga omständigheter förstå att man kan dela filer online på något annat sätt. Absolut inte om någon j-vla idioter kommer dit och vill stjälpa, som att säga att den vet hur man kan dela filer online lösenord ska vara enkelt.
Så olika nivåer på konton, där vissa funktioner ska vara spärrade.

Så jag står i valet med en billig NAS eller en usb hdd till denna bekant. Det lutar åt USB hdd med raid 1, men ej bestämt ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Tack för tipset! Ska kika på det. Spanade tidigare på RPi men den föll bort just på grund av begränsade sata-anslutningar.

Denna HATen är det jag kör:
https://radxa.com/products/accessories/penta-sata-hat/

2.5" HDDs kan monteras direkt på den. Jag skaffade istället sladdar för att koppla 3.5" HDDs. 3D-Printade ett chassi till altihop.

Permalänk
Medlem

Truenas Scale.
(i nya Jonsbo N5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inga alls, mina NASar är för att lagra media, inget annat.

På en körs TrueNAS som VM i Proxmox med diskarna i passthrougha via LSI, andra kör TrueNAS baremetal.

Har inte förstått detta ännu, men varför kör man truenas scale i VM?
Vad får man med truenas scale som inte kan göras i Proxmox?

Permalänk
Medlem

Min Qnap agerar eg bara iscsi target för min HP server.
Men nån gång framöver så kanske det blir nån app eller container på den.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

TrueNAS, inte qnap eller Synology för fan.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lime3003:

Jag gör samma sak. Kör TrueNAS i en vm i proxmox och kör en vm för containers också. Om jag vill byta ut TrueNAS mot en annan naslösning så påverkar det inte mina containers.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Inga. Ska man vara krass så kör den ju även, NFS- och SMB-share, annars gör den inte mycket nytta i sammanhanget. Alla kringtjänster körs på separata VM:ar på ett annat järn. Lagringen är ju på många sätt den centrala funktionaliteten i hemmanätverket, så den ska bara funka™. Ju mindre dravel som körs på den, desto bättre fyller den sin funktion.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Snusfri
Skrivet av lime3003:

Jag kör Proxmox på min server.
På den har jag flera olika VM för olika saker, tex Jellyfin Server, Webserver, TrueNAS Core etc.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Kör liknande, men skippat RAID. Har backup på allt istället (om man nu anser att RAID är en backup-lösning, vilket är tveksamt). Lite nertid om en disk skulle paja spelar ingen roll för mig. mergerfs är bra. Kör jag en du på mitt film-bilbiliotek slutar det på 55GB nu.

Nej någon backup är det ju inte - men ett enkelt och billigt sätt att skydda sig mot enstaka diskar som dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Inga. Ska man vara krass så kör den ju även, NFS- och SMB-share, annars gör den inte mycket nytta i sammanhanget. Alla kringtjänster körs på separata VM:ar på ett annat järn. Lagringen är ju på många sätt den centrala funktionaliteten i hemmanätverket, så den ska bara funka™. Ju mindre dravel som körs på den, desto bättre fyller den sin funktion.

Helt enig här och kör samma setup. unRAID på en server och Proxmox på en annan. unRAID kör Proxmox Backup Server och lite småagenter för info till Grafana, men utöver det ingenting.

Permalänk
Medlem

Jag kanske har fel nu men många kör väldigt många tjänster men på vad kag tolkar som så, till och ned enstaka maskiner?

Kör ni total backup på allt så ni är back in business vid ras?

Just nu kör jag väldigt lite tjänster (tillfäighet) men jag har dem på olika fysiska maskiner samt kör korsbackup mellan dem. Går en maskin ner så berörs bara vissa tjänster och jag kan dra upp dem tillfälligt på de andra maskinerna så länge.

Många tjänster kräver ju ganska lite i form av kapacitet så man kan tex komma undan med RPIs ganska ofta.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man ens överväga en färdig NAS? Det är bara förklädd inlåsning – precis som Apple och Microsoft håller på med. När tillverkaren säger "end of life" är det tack och hej – du sitter där med en låst låda som inte går att uppgradera, återanvända eller styra över.

Nej tack. Ta en gammal hederlig i7-2600K – en 15 år gammal maskin som fortfarande går som ett urverk. Släng in Debian eller en annan fri Linux-distribution, så har du en fullfjädrad server du faktiskt äger. Du kan uppgradera, justera och använda den precis som du vill. Inga konstiga gränssnitt, inga licensväggar, inga firmware-spärrar.

Färdiga NAS:ar är digitala återvändsgränder. Bygg din egen frihet – med riktig hårdvara och öppen programvara.

Just nu kör jag en Zima Board (https://www.zimaspace.com/products/single-board-server) med Debian. Till den har jag en extern hårddisk på 10 TB. Jag kör bash-skript som automatiskt backar upp olika saker.

Om man köper en Zima Blade (https://www.zimaspace.com/products/blade-personal-nas) med 16 GB RAM får man en utmärkt liten dator för omkring 1000 kr plus frakt från Hongkong. Den mjukvara som följer med kan man bara radera och istället köra Ubuntu eller Debian. Det är billigare än en Raspberry Pi 5 – och dessutom mer flexibel, eftersom man kan ta videosignalen ut via USB-C, vilket inte RPi 5 klarar av.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

synology nas här. Det är nog den "teknikprylen" jag uppskattar mest av allt jag har.
Den lagarar grejer, den kör några programvaror i containers och allmänt bara tyst, diskret och strömsnål.

Tar inget plats på hyllan heller, trots 5 diskplatser.

Inget pill heller, den bara går o går.

Pillat på hemma-alternativ men hårdvaran man kan välja på är ofta högljudd, drar ström, har massa meckel. Pallar inte med att installera en uppdatering och sen behöva spendera hela kvällen med att få igång nått som slutat fungera.

Ska jag dela filer till släkt o bekanta, bilder, video whatever, så sköter jag det med några klick från telefonen eller webläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är väl i ärlighetens namn det som är en NAS, Qnap, Synology och övriga är ju servrar idag.

Vidare kan man som sagt argumentera för att frågan är felställd, S i NAS står för storage, du kör inga appar på ren lagring.

Ja, jag håller med.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Kjører ennu qnap 453pro fra 2015 - still going strong och får jevnlig oppdateringer fra qnap. Veldig fornøyd!

Linkwarden, Vaultwarden (Containerstation/Docker) og Plex server - running smooth

Permalänk

Har kört Synology DS1019+ i ca 5 år men provade Unraid på en äldre Dell Optiplex jag fick gratis. Synologyn används idag till lagring och Docker containers för diverse tjänster. Säger nu hejdå till Synology och migrering pågår. Unraid går att köra på nästan vilken skräpmaskin som helst och i mitt fall ökade prestandan flerfaldigt.

Permalänk
Skribent
Skrivet av Nyhet:

QNAP vill veta vilka behov SweClockers NAS-användare löser med smidiga appar.

Läs hela artikeln här

Använder NAS:en som regelrätt backup och filflytt över det lokala nätverket. Använder mig uteslutande av speglade diskar (Raid1), sedan dumpas viktig data till cold storage en till två gånger om året – ofta i samband med att jag gör backup av molnlagrade bilder.

Har försökt köra PLEX och liknande genom NAS-enheter förut och tycker inte det fungerar särskilt bra. Om det inte är direktuppspelning av källmaterialet så är CPU:n alldeles för klen för transcoding i de färdiga NAS-lösningarna, tyvärr.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Jag har en Synology DS920+ och jag är nöjd med den för det jag behöver den till.

Jag använder den främst för två saker. Jag kör Active Backup for Buisness för att göra bare metal backup på alla mina datorer helt automatisk och jag kör Synology Drive för att synka dokument och andra filer mellan mina datorer och min NAS.

Permalänk
Medlem

Kör Synology, 9st kameror som snurrar på 24/7, backupper, mediabibliotek och dokument.
Funkar fint men saknar en ny NAS som är byggd enbart för SSD och modern effektiv CPU plus 5G nätverk, alltså förpackat i en extremt liten låda. Synology är inte i närheten av detta.

Permalänk

Det som funkar smidigast för mig är en ren server med VM:ar och/eller containers för de tjänster jag behöver. På det sättet vet jag att jag får säkerhetsuppdateringar nästan lika fort som det är tillgängliga upstream. Användarvänligheten är fantastisk: allt kan automatiseras med shellscript eller något i stil med Ansible, och all config kan lagras i gitrepon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lime3003:

TrueNAS är en NAS-mjukvara med VM-funktioner.
Proxmox är en VM-host-mjukvara med NAS-funktioner.

För vissa räcker en av dem, andra vill ha det bästa verktyget för varje funktion och kör således båda.
Visst går det att göra de båda hyffsat likvärda med lite pill men då får du göra fullösningar med cli som kan försvinna vid uppdateringar eller ominstallation med den tidigare sparade configen.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Kör själv Proxmox VM, Proxmox Backup Server, TrueNAS Scale och Windows Server på flera separata servrar. Målet är att flytta allt till proxmox och bara ha en monsterserver och en för backup.

Idag är det så enkelt att bygga ihop en egen NAS att jag har svårt att se varför man skulle vilja köpa en färdig. Enda fördelen är väl att en färdigbyggd NAS ofta är snyggare och mer kompakt. Lite synd att utbudet av NAS chassin är så litet.

Permalänk
Medlem

Har ingen NAS men en NUC med en DAS kopplad med 5Gbit USB. Simpel setup med Ubuntu och mergerfs utan raid (kört mdadm tidigare). En VM för home assistant och ett gäng compose containers, dockge för simpelt gui och lite script för att hantera dem.
Alla containrar går att nå via Cloud flare zero trust över Tunnel så behöver inte exponeras till Internet direkt och utan att behöva VPN klient installlerad, ett python script läser in docker compose config och attributes som sedan sätter upp zero trust appar och tunneln.

Visa signatur

CCNP