MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Helt klart. Nu var mitt däck inte helt helt slut men det hade bildats en liten kant då tidigare ägare valt att köpa extra breda framdäck.
Nu när jag gått ned till originalstorlek. Bromsbeläggen var inte heller helt slut men det var dags, iaf fram. Bak kunde jag nog lämnat en säsong till egentligen.

Köp hellre en billigare hoj och sköt service än dyr hoj och dålig service.

Folk kommer in på verkstad och vill ha sin fjädring justerad eller uppgraderad.
Slutar oftast med att man bara behöver rätt däcktryck.

Folk vill ha racing belägg till sina bromsar, ibland tom nya ok/skivor.
Räcker oftast med att byta bromsvätska så är känslan tillbaka.

Jag köpte en gång en hoj billigare för den "gick inte riktigt rent": Förra ägaren antog det var något vajsing med motorn...
Räckte med att ta bort den felaktiga mappningen på PowerCommandern som satt under sadeln....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Helt klart. Nu var mitt däck inte helt helt slut men det hade bildats en liten kant då tidigare ägare valt att köpa extra breda framdäck.
Nu när jag gått ned till originalstorlek. Bromsbeläggen var inte heller helt slut men det var dags, iaf fram. Bak kunde jag nog lämnat en säsong till egentligen.

Det är Sena som är tillhörande nu va? Jag har redan en Cardo Edge och alla andra kör Cardo så kommer klistra fast min på hjälmen oavsett modell.

Jag ska ha en helvit hjälm hade jag tänkt mig då jag har mycket svarta kläder och röd/svart/krom på hojen. Jag kör power cruiser och många i den genren kör stil före funktion men jag är tvärt om. Då syns man.

Ett tips om du skaffar en GT-AIR 3 eller en Neotec 3 är att Cardo har en adapter som kan klickas fast där SENA-enheten annars skulle sitta. Den är väldigt ny och verkar inte riktigt ha nått butikerna ännu, men Cardo skulle börja skicka ut dem igår, vad jag förstått: https://www.handelsboden.com/catalog/products/cardo-packtalk-...

Edit: Jag ringde precis Handelsboden och frågade. De räknar med att få in adaptern i mitten av maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är Sena som är tillhörande nu va? Jag har redan en Cardo Edge och alla andra kör Cardo så kommer klistra fast min på hjälmen oavsett modell.

Jag ska ha en helvit hjälm hade jag tänkt mig då jag har mycket svarta kläder och röd/svart/krom på hojen. Jag kör power cruiser och många i den genren kör stil före funktion men jag är tvärt om. Då syns man.

Japp, Sena. Var skeptisk pga allt dåligt man hört om dem men det fungerar över förväntan. Hade ett Cardo sen innan som har fått samla damm sen dess.

Nackdelen med vit hjälm/varsel är att många bilister saktar ner i tron om att man är polis.

Annars kan vitt vara väldigt snyggt. Beställde faktiskt en semi-vit till att börja med men mitt huvud passade inte den modellen så blev retur.

https://www.onebike.se/product/shoei-nxr-2-ideograph-tc-6-hja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Ett tips om du skaffar en GT-AIR 3 eller en Neotec 3 är att Cardo har en adapter som kan klickas fast där SENA-enheten annars skulle sitta. Den är väldigt ny och verkar inte riktigt ha nått butikerna ännu, men Cardo skulle börja skicka ut dem igår, vad jag förstått: https://www.handelsboden.com/catalog/products/cardo-packtalk-...

Edit: Jag ringde precis Handelsboden och frågade. De räknar med att få in adaptern i mitten av maj.

Samma adapter som skulle kommit redan förra året när jag var ute efter en. 😄
Att den aldrig kom ut på marknaden fick mig att slå till på Sena systemet.

Permalänk
Medlem

Efter lite svett och svordomar över en packning som satt fast på originalröret så kunde jag till slut montera och ta en testrunda igår (i 9 plusgrader) med Dominator-röret jag beställde till Kawan. Hittills inget att anmärka på, ljudet är mulligare utan att bli idiothögt, ser bättre ut än original även om konstruktionen är av enklare sort. Finish ungefär som förväntat, delarna passade ihop exemplariskt. Betyg blir tummen upp!

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Behöver råd, eller bekräftelse kanske
Har försökt sälja min gamla hoj ett tag nu utan något napp.
Har bokat tid för 1000 mila service nästa vecka (har gått 930).
Kanske får fler napp om den är nyservad.

Båda däcken behöver bytas också. Men vill inte kosta på för mkt, speciellt om nästa ägare kanske vill ha på fetare bakdäck.

Vad tycker mc clockers, service eller däckbyte?

Permalänk
Medlem

Hur långt är ett snöre?
Länka blocket annonsen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chade:

Behöver råd, eller bekräftelse kanske
Har försökt sälja min gamla hoj ett tag nu utan något napp.
Har bokat tid för 1000 mila service nästa vecka (har gått 930).
Kanske får fler napp om den är nyservad.

Båda däcken behöver bytas också. Men vill inte kosta på för mkt, speciellt om nästa ägare kanske vill ha på fetare bakdäck.

Vad tycker mc clockers, service eller däckbyte?

Serva den, låt de gamla däcken sitta kvar men ta hänsyn till detta i ditt pris (dvs sänk det). Som vanligt gäller den gamla sanningen att om något inte säljer så är priset satt för högt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Skrivet av p.lindblom:

Jag monterade en Cardo edge med den medföljande adaptern som man trycker upp på sidan av hjälmen på en nxr 2, sitter perfekt på den hjälmmodellen iaf.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Skrivet av Narta:

Japp, Sena. Var skeptisk pga allt dåligt man hört om dem men det fungerar över förväntan. Hade ett Cardo sen innan som har fått samla damm sen dess.

Nackdelen med vit hjälm/varsel är att många bilister saktar ner i tron om att man är polis.

Annars kan vitt vara väldigt snyggt. Beställde faktiskt en semi-vit till att börja med men mitt huvud passade inte den modellen så blev retur.

https://www.onebike.se/product/shoei-nxr-2-ideograph-tc-6-hja...

Vit hjälm är inte bara bra för att inge lite form utav varsel eller visa att du tänker till lite - det är även den färg som drar till sig minst värme, så de där riktigt varma dagarna kommer du ha en svalare hjälm än snittet... Plus att de oftast är de billigaste hjälmarna när det kommer till färgvalet.

Så bara win-win-win egentligen, om man bryr sig mindre om utseendet.
Jag har själv en helvit Neotec 2 som sekundär-hjälm

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Hur långt är ett snöre?
Länka blocket annonsen

Visst här är besten.

Skrivet av Halogen:

Serva den, låt de gamla däcken sitta kvar men ta hänsyn till detta i ditt pris (dvs sänk det). Som vanligt gäller den gamla sanningen att om något inte säljer så är priset satt för högt.

Jo det lutar åt det hållet. Har haft den ute till lägre pris än de andra men kan inte sänka så mycket mer. Är snart nere i vad mc handlare är villig att ge mig för den utan knussel. Innan jag ens betalat för servicen 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chade:

Visst här är besten.

Jo det lutar åt det hållet. Har haft den ute till lägre pris än de andra men kan inte sänka så mycket mer. Är snart nere i vad mc handlare är villig att ge mig för den utan knussel. Innan jag ens betalat för servicen 😅

Vad ger handlaren som den står just nu ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Chade:

Visst här är besten.

9000kr mindre hos handlaren https://www.blocket.se/annons/skaraborg/yamaha_xvs1300cu_1_3_...

Okej visst, den har krom och din är mattsvart runt lyktan men det löser man lätt om man vill. Dessutom får man ryggstöd för passagerare och väska med. Och vindruta. Samma miltal. Eventuellt bättre däck också?

Varför ska jag köpa din istället för samma hoj på firma för ett lägre pris? Sen har de ju sänkt priset med 14k också så den verkar inte vara så het på marknaden.

Tipps, använd sökord i annonsen. Skriv att den liknar modeller som ”x xxx x x x x x” så får man upp din när man söker på dem motorcyklarna också

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Vad ger handlaren som den står just nu ?

80k är det ett par stycken som velat ge.

Skrivet av HickeHiskelig:

9000kr mindre hos handlaren https://www.blocket.se/annons/skaraborg/yamaha_xvs1300cu_1_3_...

Okej visst, den har krom och din är mattsvart runt lyktan men det löser man lätt om man vill. Dessutom får man ryggstöd för passagerare och väska med. Och vindruta. Samma miltal. Eventuellt bättre däck också?

Varför ska jag köpa din istället för samma hoj på firma för ett lägre pris? Sen har de ju sänkt priset med 14k också så den verkar inte vara så het på marknaden.

Tipps, använd sökord i annonsen. Skriv att den liknar modeller som ”x xxx x x x x x” så får man upp din när man söker på dem motorcyklarna också

Jovisst, kanske får ha lite is i magen helt enkelt.
Fick den till ok pris förra sommaren, 96k då (ok jämfört med samma årsmodell).
Så oerhört tråkigt att sälja så mycket lägre inte ett år senare.
Så kan det gå.
Tack för tipsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chade:

80k är det ett par stycken som velat ge.

Jovisst, kanske får ha lite is i magen helt enkelt.
Fick den till ok pris förra sommaren, 96k då (ok jämfört med samma årsmodell).
Så oerhört tråkigt att sälja så mycket lägre inte ett år senare.
Så kan det gå.
Tack för tipsen.

Nu vill jag inte sparka in spiken i kistan. Men 80 skulle tagit emot.
Problemet med just hojjar som är "lite" fränare (gäller bilar också) är att dom kostar mer att köpa, men ger noll mera när man ska sälja

Du har en XVS1300 som har lite fränare fälgar och svarta detaljer, tyvärr är det bara något som just "ägaren" måste uppskatta.

Så ja, behåll till nästa säsong eller ta 80. Du kommer inte undan med service + 2däck för mindre än 6,5-8.000kr endå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Angående hjälm har jag idag en Shoei GT air (1) och ska kika på ny. Kollar på Neotec 3 men finns säkert nåt alternativ.

Jag sprang på en intressant hjälm häromdagen. Har ju en Neotec 3 själv, men jag såg en Schubert E2, den har extra allt typ, kostar säkert en del också, men ändå. Jag saknar en "keps" ibland, sådan får det nog bli nästa gång
https://schuberth.com/en/e2

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

På tal om hjälmar. Är det någon som har erfarenhet av rpha60? Verkar intressant och min gamla gt air2 är snart dags att skrota.

hjälmnamn
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chade:

På tal om hjälmar. Är det någon som har erfarenhet av rpha60? Verkar intressant och min gamla gt air2 är snart dags att skrota.

Inte just eh RPHA60 men jag har en RPHA11 och en Klim Krios Pro.

RPHA11 är jätteskön hjälm, passar min skalle. Två visir följde med, ett kolsvart och ett klart.

Klim Krios Pro är väldigt lätt och har sånt där photocromic visir som är klart när solen inte skiner och blir mörkare när solen är framme. Funkar bra tycker jag. Samt att man kan ha goggles på sig också om man så vill, inget jag har till vardags men det är ju helt klart att föredra om man ska ut och sprätta grus en stekande het sommardag. Det följer även med ett vanligt visir men det finns ingen anledning att använd det annat än om photocromic visiret skulle gå söndert.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Inte just eh RPHA60 men jag har en RPHA11 och en Klim Krios Pro.

RPHA11 är jätteskön hjälm, passar min skalle. Två visir följde med, ett kolsvart och ett klart.

Klim Krios Pro är väldigt lätt och har sånt där photocromic visir som är klart när solen inte skiner och blir mörkare när solen är framme. Funkar bra tycker jag. Samt att man kan ha goggles på sig också om man så vill, inget jag har till vardags men det är ju helt klart att föredra om man ska ut och sprätta grus en stekande het sommardag. Det följer även med ett vanligt visir men det finns ingen anledning att använd det annat än om photocromic visiret skulle gå söndert.

Blir nog att ta en tripp och testa rpha'n någonstans då.
Läste lite om krios pro, med tanke på priset impar den inte så mycket. Ingen plats för högtalare i, dålig luftgenomströmning etc.

Var inne på en crosshjälm med goggles först, men jag har glasögon och då blir det problem tydligen. Går säkert att lösa på något vis med linser man fäster inuti goggles men dyrt och drygt som attan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chade:

Läste lite om krios pro, med tanke på priset impar den inte så mycket. Ingen plats för högtalare i, dålig luftgenomströmning etc.

Var inne på en crosshjälm med goggles först, men jag har glasögon och då blir det problem tydligen. Går säkert att lösa på något vis med linser man fäster inuti goggles men dyrt och drygt som attan.

Finns ju för tex skidor och snowboard. Känns som att det bör vara väldigt liknande. Tog första bästa på google bara så ta inget i akt för websidan.

https://www.sporteyes.com/eyewear-by-sport/motorcyling-goggle...

https://www.sporteyes.com/eyewear-by-sport/motocross-goggles....

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chade:

Nu ska jag inte försöka övertala dig att köpa en Klim, det är en jäkligt dyr hjälm och man väljer den av två anledningar: Den är i lättaste laget, och den har det där självtonade visiret. Tror jag köpte min för strax norr om 6000kr på nån xlmoto rea, men listpriset nu är ju betydligt mer än det.

Med det sagt: det är ingen sämre luftgenomströmning i den än i HJCn, eller i den AGV K6 jag hade före dom två hjälmarna. Reviewers brukar vara ganska biased generellt åt ena eller andra hållet, men jag har haft några hjälmar och min personliga upplevelse är inte att Krios hjälmen har sämre genomströmning än nån annan, jag menar bara ventilationen vid munnen är ju minst 3ggr så stor som nån annan integralhjälm jag haft eller har. Jag tror inte den nya hjälmen är nån hit, X1 eller vad den heter, men jag har kört snart 3 säsonger med min Krios Pro och förutom att den är i dyraste laget så har jag inga problem med den. Det finns dessutom plats för högtalare, vet inte vart den infon att den inte skulle ha det kommit ifrån. Jag har en Cardo Edge på den, inga problem.

Make of that what you will. Åk och prova lite hjälmar, själv har jag ett quickstrap på hjälmen också så att jag enkelt kan ta av och på goggles. Det tror jag är bra investering oavsett hjälm så länge man tänker att man ska ha goggles på till och från.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

fyller 24 i slutet av sommaren och nu ska jag köpa kläder. har byxor redan

letar en beg skinnjacka till 182cm 81kg. storlek 52?

vad gäller egentligen? är det ett måste med 'ryggskyddsväst'? eller räcker det att lägga i ett skydd i jackan? kan man göra det med alla jackor?

här är några jag hittat på blocket:

https://www.blocket.se/annons/skane/mc_jacka_/1401908738

https://www.blocket.se/annons/skane/alpinestars_jacka_shark_r...

https://www.blocket.se/annons/halland/dainese_skinnjacka_herr...

https://www.blocket.se/annons/skane/dainese_mc_jack_i_skinn_n...

https://www.blocket.se/annons/stockholm/dainese_ducati_skinnj...

jag tror alla dessa borde passa mig. MEN notering: sista ducatijackan finns att köpa på etsy för billigare peng: https://www.etsy.com/de-en/listing/1733095432/new-ducati-cors...

duger dessa? ingen av dem ser ut att ha puckar för armbågarna som exempelvis Alpinestars Missile Ignition

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad gäller egentligen? är det ett måste med 'ryggskyddsväst'? eller räcker det att lägga i ett skydd i jackan? kan man göra det med alla jackor?

Att ha ett ryggskydd är absolut ett måste likadant som att ha hjälm. Ortopeder bygger ihop de flesta ben i kroppen men ryggrad och skalle är svårt.
Det brukar stå om jackan har ett fast inbyggt skydd eller om det går att eftermontera och isåfall storlek på skydd som får plats etc. Sök upp hos tillverkaren. Jag har dock inte haft skinnjackor så kanske är annat där!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Någon som har goda erfarenheter av nått par MC-jeans med AAA rating?

Alltså egna erfarenheter där ni använder och tycker dom är bra, inte bara läst recensioner.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

här är några jag hittat på blocket:

https://www.blocket.se/annons/skane/mc_jacka_/1401908738

https://www.blocket.se/annons/skane/alpinestars_jacka_shark_r...

https://www.blocket.se/annons/halland/dainese_skinnjacka_herr...

https://www.blocket.se/annons/skane/dainese_mc_jack_i_skinn_n...

https://www.blocket.se/annons/stockholm/dainese_ducati_skinnj...

jag tror alla dessa borde passa mig. MEN notering: sista ducatijackan finns att köpa på etsy för billigare peng: https://www.etsy.com/de-en/listing/1733095432/new-ducati-cors...

duger dessa? ingen av dem ser ut att ha puckar för armbågarna som exempelvis Alpinestars Missile Ignition

Du kan ha skydd i jackan om det finns ficka för skyddet (inte alla har det) och jackan sitter tillräckligt tight så att skyddet inte flyttar på sig vid ev olycka. Rekommenderar å det starkaste att prova all utrustning innan köp, ja det gör det svårt att köpa på blocket om säljaren bor långt bort men skyddsutrustning som inte sitter bra skyddar inte heller bra. Kollade bara lite snabbt i dina länkar men generellt så gör Alpinestars och Dainese bra grejer och jag hade inte haft något problem att köpa en begagnad sådan jacka om den var välskött och passade bra. Hade aldrig köpt utrustning på Esty men det är kanske bara jag.

Puckar för armbågarna behöver man när man skrapar armbågarna i kurvor på bana och jag drar till med en vild gissning och säger att du inte riktigt är där i din mc-karriär ännu, så detta är inget du behöver prioritera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte ge mig på en kort uppdatering efter alla dessa år!

Monterade inställbara kopplings- och bromsspakar i helgen, och nu efter 15 mil så kan jag bara säga att det är många år för sent! Det är en riktig skillnad i komfort när man kan få det exakt som man vill. Passade också på att ändra till en bättre lutning på dom så man inte behöver böja handleden i vissa scenarion. Spakarna är av märket ProBrake, en sportigare variant med kurvor designade för färre fingrar (får plats 3, om man använder fler så blir pinkyn flygande). Valde mattsvart till min gamla häst som flyter in bra med existerande detaljer.

Inhandlade också Avignon's värmeväst, den med fler värmeelement och två powerbanks. Har testat den två 15-milasträckor och den värmer på bra, kallare väder är inte längre något problem även för ovana. Man får beställa en storlek större än man normalt har, för min del XL ist för L. Ett problem jag har är dock att värmen stängs av efter ett tag, har inte luskat ut om det är för att ytterjackan trycker på powerbankens knapp i fickan, eller västens av/på/tempknapp på bröstet, eller ev annat fel. Det finns tre inställningar på den och för det mesta räcker läge 1 (läge 2 & 3 kan bli riktigt varmt).

Utöver det så har jag fått hem Vagabonds tailtidy, samt USB-C laddare, som skall monteras vid tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Någon som har goda erfarenheter av nått par MC-jeans med AAA rating?

Alltså egna erfarenheter där ni använder och tycker dom är bra, inte bara läst recensioner.

Har bra erfarenhet av Knox. Kevlar/Aramid mer eller mindre i hela byxan. Dragkedja på insidan av benet så du kan ta av knäskydden när du har på dig byxorna. Dem gamla skydden är lite osmidiga, men de nya Micro-lock skydden verkar bättre.

Permalänk
Medlem

Löst ryggskydd är inget måste, det skyddar bättre eftersom det sitter bättre och jag tror det är lite längre också så bättre täckning. Men praktiskt att ha i jackan. Det är dock ganska bra om du kan sätta fast jackan i brallan mha dragkedja. Det är för inte jackan ska glida upp om olyckan är framme. Det krävs oftast samma märke för att de ska passa ihop. Har du inte matchande så se till att ha med jackan om du provar brallor
Men har man löst ryggskydd så kanske det inte är lika noga med den biten. Ja så tänker jag iaf Det lösa kan du ju dessutom använda till skidåkning, downhill eller liknande.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Skrivet av Yamato:

Löst ryggskydd är inget måste, det skyddar bättre eftersom det sitter bättre och jag tror det är lite längre också så bättre täckning. Men praktiskt att ha i jackan. Det är dock ganska bra om du kan sätta fast jackan i brallan mha dragkedja. Det är för inte jackan ska glida upp om olyckan är framme. Det krävs oftast samma märke för att de ska passa ihop. Har du inte matchande så se till att ha med jackan om du provar brallor
Men har man löst ryggskydd så kanske det inte är lika noga med den biten. Ja så tänker jag iaf Det lösa kan du ju dessutom använda till skidåkning, downhill eller liknande.

jag köpte denna jackan för 1600 med frakt https://www.blocket.se/annons/1210438850 kanske får be morsan fixa den avbrutna zippern

jag har lingvalls allväderbyxor jag köpte i nyskick för hela 400kr :=) det får duga i början tänkte jag. syntest nästa vecka. bara resten kvar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag köpte denna jackan för 1600 med frakt https://www.blocket.se/annons/1210438850 kanske får be morsan fixa den avbrutna zippern

jag har lingvalls allväderbyxor jag köpte i nyskick för hela 400kr :=) det får duga i början tänkte jag. syntest nästa vecka. bara resten kvar...

ok, härligt! Nja, det går säkert inte att koppla ihop jacka och bralla då. Men det är inget måste heller, bara bra om det går

Visa signatur