Hjälp med ping och ms svarstider helt plötsligt högre än normalt?

Permalänk

Hjälp med ping och ms svarstider helt plötsligt högre än normalt?

Hej jag skulle behöva lite hjälp med mitt fiber internet då jag plötsligt märkt att min ms har ökat från stabilt 12-13 ms till 20 ms? jag har sökt runt här på forumet och sett att andra haft samma problem och kört tracert via windows för att se vart trafiken leder men jag förstår inte riktigt hur jag ska läsa av detta på ett korrekt sätt? Upp och ner hastigheterna har det inte hänt något med bara själva pingen.. jag märkte för någon vecka sen att den började gå uppåt mot 30 och tänkte bara att de kanske var något fel? men sen när jag prova någon dag efter så var den nere på 20 men där verkar det inte hända något mer ? är det något man kan testa och göra eller är det internet levrantören vilket är (Bredband2) som sitter på detta problem och måste åtgärda det? väldigt märkligt att från en dag till en annan så ökar msen med 7-8 ms och sen kan den ej gå tillbaka till de den var på innan?

Visa signatur

dSt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kör ping och tracert flera gånger, olika tidpunkter med några timmar mellan och posta här. Det är troligen bara hur trafiken routas från dig till mottagaren och inget att bry sg om egerntligen.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Kör ping och tracert flera gånger, olika tidpunkter med några timmar mellan och posta här. Det är troligen bara hur trafiken routas från dig till mottagaren och inget att bry sg om egerntligen.

Hej uräskta för att jag ej har svarat har inte märkt att jag fått något.. men iallfall har då inte blivit någon ändring ännu och vart kontakt med min bredbands support men inget resultat.. här är iaf tracer mot sunet.se.

Tracing route to www.sunet.se [37.156.192.51]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms RT-AC86U-A388 [192.168.1.1]
2 12 ms 12 ms 12 ms basementlan-184-45.viaeuropa.net [93.182.184.45]
3 12 ms 12 ms 12 ms 217-115-35-50.cust.bredband2.com [217.115.35.50]
4 22 ms 21 ms 21 ms sunet.se [37.156.192.51]

Trace complete.

Visa signatur

dSt

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte du kommer få någon hjälp av din bredbandsoperatör. Även 20ms är så pass bra att jag inte tror att leverantören kommer att bemöda sig.

Jag antar att du menar att latensen till någon server på internet har ökat. Detta kan bero på att din trafik har börjat ta en annan väg till målet än den brukar. Det kan i sin tur bero på saker som att avtal mellan olika leverantörer ändrats eller tillfälliga fel som tvingar trafiken en annan väg.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag tror inte du kommer få någon hjälp av din bredbandsoperatör. Även 20ms är så pass bra att jag inte tror att leverantören kommer att bemöda sig.

Jag antar att du menar att latensen till någon server på internet har ökat. Detta kan bero på att din trafik har börjat ta en annan väg till målet än den brukar. Det kan i sin tur bero på saker som att avtal mellan olika leverantörer ändrats eller tillfälliga fel som tvingar trafiken en annan väg.

Nej jag har vart i kontakt med dom och dom säger att de är inget dom kan göra åt saken osv.. jag vet

Jo hade innan de blev så här 12 ms 13 ms max! sen för någon vecka sen så ökade den markant kanske till 40ms var där några timmar sen ner till 20-21 ms som den är på nu och har stannat där sedan dess.. mm är ju dock lite surt att de verkar funka att kunna göra så utan att bli meddelad som kund kan jag tycka för dom är säkert detta ingen "skillnad" då de är så pass lågt men jag tycker de är skillnad och jag vet att jag haft relativt lägre innan detta skedde.

Visa signatur

dSt

Permalänk
Medlem

Hej!

Hur är din hastighet för up-load och down-load?
Märker du någon negativ förändring på dessa?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Hur är din hastighet för up-load och down-load?
Märker du någon negativ förändring på dessa?

Hallå! Nä där verkar de som att de är som de ska har 500/500 och får ut när jag gör en speedtest tex just nu: Ner 472.56 mbits och upp 493.91 mbits. så där ingen negativ förändring nej.

Visa signatur

dSt

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidtyni:

Hallå! Nä där verkar de som att de är som de ska har 500/500 och får ut när jag gör en speedtest tex just nu: Ner 472.56 mbits och upp 493.91 mbits. så där ingen negativ förändring nej.

Okej, i sådana fall undrar jag på vilket sätt din försämrade ping/svarstid har påverkat dig negativt?
Har du något konkret exempel på hur du märker av den försämrade pinget i praktiken?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Låter som andra sagt som att din trafik sannolikt nu tar en annan väg, alternativt att något hänt med någon av routrarna i kedjan. Utan att kunna jämföra en traceroute från före och innan är det dock svårt att bekräfta detta.

Är det bara mot www.sunet.se som du ser skillnad eller är latensen högre rent generellt?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidtyni:

Hej uräskta för att jag ej har svarat har inte märkt att jag fått något.. men iallfall har då inte blivit någon ändring ännu och vart kontakt med min bredbands support men inget resultat.. här är iaf tracer mot sunet.se.

Tracing route to www.sunet.se [37.156.192.51]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms RT-AC86U-A388 [192.168.1.1]
2 12 ms 12 ms 12 ms basementlan-184-45.viaeuropa.net [93.182.184.45]
3 12 ms 12 ms 12 ms 217-115-35-50.cust.bredband2.com [217.115.35.50]
4 22 ms 21 ms 21 ms sunet.se [37.156.192.51]

Trace complete.

Fan. Och jag som precis tänkte skriva "Gissar att du har Bredband 2?"

Det är operatören som är problemet, det har varit såhär sen tidigt 10-tal; deras infrastruktur kroknar vanligtvid framåt eftermiddagen och både throughput och latency går helt åt helvete när deras routrar vrålar SEPPUKU!!!! och nätet helt plötsligt måste växla till sekundär/tertiär route för anslutningen.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.