Koppla skärm med DVI-D kontakt till micro HDMI eller USB-C?

Permalänk
Medlem

Koppla skärm med DVI-D kontakt till micro HDMI eller USB-C?

Min sambo har en Asus bärbar 14" bärbar som hon har kopplad till en 27" skärm med enbart DVI-D anslutning. Det fungerar bra, men kabeln är en klumpig sak som jag önskar ersätta.

Alternativ
A) En kabel med DVI-D till micro HDMI (som används nu)
eller
B) En kabel DVI-D till USB-C

I Manualen för datorn står det att micro-HDMI är till för att ansluta dvd-spelare eller kamera till datorn men den anslutningen fungerar utmärkt för skärmen.
I manualen står att USB-C är till för extern bildskärm.

Finns det någon anledning att ansluta till USB-C? Av någon anledning kostar en kabel dit 3-4 ggr mer än till micro-HDMI.

Så vad väljer jag?

/ B

Permalänk
Medlem

Nej, det finns ingen större anledning att använda USB-C, annat än att micro-HDMI är ganska ovanligt och kanske lite svårare att hitta. Men sett till bildkvalité och sånt så är det ingen skillnad.

Riktningen är dock den motsatta mot vad du skrev, d.v.s. det är egentligen micro-HDMI till DVI eller USB-C till DVI som gäller. Det spelar ingen roll för HDMI-DVI-kablar eftersom de fungerar åt båda hållen, men USB-C-adaptrar är i regel enkelriktade så där gäller det att hålla reda på riktningen.

Permalänk
Skrivet av Bill50x:

Min sambo har en Asus bärbar 14" bärbar som hon har kopplad till en 27" skärm med enbart DVI-D anslutning. Det fungerar bra, men kabeln är en klumpig sak som jag önskar ersätta.

Alternativ
A) En kabel med DVI-D till micro HDMI (som används nu)
eller
B) En kabel DVI-D till USB-C

I Manualen för datorn står det att micro-HDMI är till för att ansluta dvd-spelare eller kamera till datorn men den anslutningen fungerar utmärkt för skärmen.
I manualen står att USB-C är till för extern bildskärm.

Finns det någon anledning att ansluta till USB-C? Av någon anledning kostar en kabel dit 3-4 ggr mer än till micro-HDMI.

Så vad väljer jag?

/ B

att usb-c kabeln är dyrare är för att den behöver signalkonvertering från displayport till dvi.

hdmi till dvi-d är mer eller mindre likvärdiga signalmässigt fram till dvi-d fasades ut.

så denna borde vara bland det mest optimala prismässigt för ändamålet.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3395179

alternativt köper du en adapter hdmi -> dvi-D och sätter i skärmen och sen kan du ha en micro hdmi till hdmi kabel eller eller usb-c till HDMI kabel imellan.

Om det blir billigare eller mer vad du eftersöker.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag var mest frågande över den stora prisskillnaden mellan de två utgångarna, när slutresultatet ändå är detsamma. Dagens set-up är dvi-d på skärmen till en hdmi kontakt (hona) och därefter en kort konverteringskabel HDMI till micro HDMI. En ganska klumpig (och ful) lösning. Det var därför jag började se över en smidigare lösning och kollade vilka benämningarna på de olika anslutningarna var och hur de ser ut.

Tack för förklaringen och tipset! Det blir väl ett besök på El-giganten, som är närmaste fysisk butik som har kabeln.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Jag var mest frågande över den stora prisskillnaden mellan de två utgångarna, när slutresultatet ändå är detsamma. Dagens set-up är dvi-d på skärmen till en hdmi kontakt (hona) och därefter en kort konverteringskabel HDMI till micro HDMI. En ganska klumpig (och ful) lösning. Det var därför jag började se över en smidigare lösning och kollade vilka benämningarna på de olika anslutningarna var och hur de ser ut.

Tack för förklaringen och tipset! Det blir väl ett besök på El-giganten, som är närmaste fysisk butik som har kabeln.

/ B

Du menar att du har en Micro-HDMI till HDMI-adapter, sedan en HDMI till DVI-D-kabel som är ansluten till skärmen. Bilden går från datorn till skärmen, inte tvärtom.

Men kabeln som har blivit länkad finns inte hos Elgiganten. Det är Teknikproffset som säljer kabeln via Elgigantens hemsida. Kabeln finns inte i Elgigantens butiker.

Det blir nog svårt att hitta en som finns i fysisk butik. Däremot kan du ju köpa en HDMI till DVI-adapter som sitter fast i skärmen och en micro-HDMI till HDMI-kabel på typ valfri butik.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag vet åt vilket håll signalen går Jag beskrev dock den nuvarande set-up'en från skärmen till datorn, jag vet.
Och rätt, kabeln fanns inte i någon butik, så jag lade en order hos El-Giganten. Kommer nästa fredag. Från Teknikproffset, ja.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Jag vet åt vilket håll signalen går Jag beskrev dock den nuvarande set-up'en från skärmen till datorn, jag vet.
Och rätt, kabeln fanns inte i någon butik, så jag lade en order hos El-Giganten. Kommer nästa fredag. Från Teknikproffset, ja.

/ B

Jo, men poängen var, precis som första svaret i tråden också menade på, att det är viktigt att beskriva sin setup från rätt håll, inte baklänges.

Alltså att beskriva kablaget från datorn till skärmen, inte tvärtom.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jo, men poängen var, precis som första svaret i tråden också menade på, att det är viktigt att beskriva sin setup från rätt håll, inte baklänges.

Alltså att beskriva kablaget från datorn till skärmen, inte tvärtom.

Nåsta gång blir det så, promise!

/ B

Permalänk
Medlem

Kabeln har kommit och allt fungerar perfekt. Hela vägen från datorn till skärmen

/ B