Vilka tjänster från förr vill du ha tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Vad var MSN och ICQ bättre på än dagens chattjänster? Om de hade släppts idag, hade ni använt dem då?

Var väl inget fel på MSN? Smidig program, kunde skicka filer mm. Vad hade det för nackdelar? Jag använde det till det bokstavligen stängdes ner, skulle lätt använda det idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KroesusSork:

Kan upplysa om att #sweclockers på Quakenet lever och frodas, är aktivitet i princip 24/7/365, men vi är rätt jävla galna

Det var #sweclockers.com som var den trevliga kanalen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Du idlar, så du vet 😃

Permalänk
Medlem

Blip.se. Var en spelcommunity från TV4.

Märklig att ingen tagit domänen.

Permalänk
Medlem

IRC-chaten på everyday.se när det fanns.

Permalänk
Medlem

Loading.se. Pratar om originalet och inte skräpet som skapades efter att originalet gick i graven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

saknar tiderna när man satt på mirc det var så jävla nice vore kul o Swec hade en kanal

Den har aldrig försvunnit. Varit där hela tiden. #sweclockers irc.quakenet.org (stockholm.se.quakenet.org) Men det är mest gubbar som sitter och "bröölraapar" och skriver 1337 när klockan är det. Skryter om hur mycket vodka de dricker och är allmänt äckliga. Speciellt ngn som kallar sig Wasa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Minns fortfarande mitt nummer, 113231051

Jag mindes mitt i rysligt många år men inte längre

Permalänk
Medlem

Lite lustigt, fastän jag nu försökt aktiva tänka efter så kan jag faktiskt inte komma ihåg en enda tjänst jag saknar.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jag trivdes bättre på IRC än på Discord
Winamp och leta MP3 och diverse webradiokanaler var mer utmaning än Spotify
ICQ var kul men det blev MSN som alla kompisar hade...

Men SweClockers består

Hänger fortfarande på IRC (mIRC klient) ibland, det handlade ju mest om vilka man kommunicerade med, var det gamer polare blev det ju IRC, andra vänner med en dator användes ICQ

edit: stavade fel till "IRC" , skrev IRQ istället, nog för att en kan sakna IRQ komplikationer ibland men kanske inte till den grad att jag önskar dem åter

Permalänk
Medlem

Skype. Teams är sämre, speciellt usel på att klistra in text.

Har aldrig övergivit IRC. Men det klart, antal användare är en droppe i skogen jämfört med förr i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Du menar kanalen som var som ett munkkloster med tystnadslöfte?
inofficiella kanalen var alltid livad och är fortfarande det. Så alla är välkomna!

#sweclockers på Quakenet kom!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | 32GB DDR4 | Asus TUF RTX 3080ti OC

Permalänk
Medlem

Lunarstorm. Faktiskt.
Känns tragiskt att Facebook är social media nr 1. Hade varit trevligare med fler nationella och unika.
Generellt alla sidor/tjänster som var egendesignade från grunden var kul i hindsight. Streamliningen med effektiva ramverk ger en lite fadd smak i munnen, även om det är effektivt.

edit: virtuella kort som är nämnt är jag helt enig i, det finns fortfarande även om man måste söka sig utomlands för att få det.
Är helt enkelt för få siffror för att det ska fungera i stor skala, underligt få siffor egentligen när man räknar in att 6-8 siffror är för själva korttyp (visa mastercard etc) och bank. Är det 8 så har du bara 100 miljoner nummer att röra dig på. Som relativt centraliserat system fattar jag inte varför de inte bara lägger till 4 siffror (eller fler) som standard. Då hade nog varenda bank haft virtuellt kort-funktionen.

Skrivet av dlq84:

Om det kom med e2ee i så fall. Alla meddelanden skickades på den tiden i klartext Även msn messanger var helt okrypterat.

Skrivet av Mindfighter:

Vad känslig du är, vad har du att dölja?

ICQ ägde och är från en tid när allt var klartext... telnet, ftp, http...

Fantastisk snällsarkastisk uppvisning av "rent mjöl i påsen"-argumentet som fortfarande alltid kommer upp som försvar i diskussioner när lagar som ska uppluckra integriteten kommer på tapeten!

Applåder!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Du idlar, så du vet 😃

Vad bra! Då lever min server fortfarande

Jag får titta in nån dag igen...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Napster var grymt annars ICQ, har nog glömt av massa bra...

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Edin_II:

Skype har gått i graven och är nu en del av en ständigt växande grupp mjukvarutjänster som har lagts ner. Vilka gamla tjänster, som antingen har lagts ner eller som väldigt få fortfarande använder, vill du se göra comeback?

Är det Skype som dyker upp i tankarna? Eller föredrog du kanske Teamspeak? Tycker du att MSN borde återuppstå – eller att Winamp borde bli mainstream igen? Finns det någon där ute som faktiskt saknar EA Origin eller kanske Myspace?

Själv kan jag sakna just Skype. Även om jag tycker att Discord är bättre på många sätt finns det något jag uppskattar med hur lättanvänt Skype var – vad jag kan minnas.

Berätta vilka tjänster du vill ha tillbaka i kommentarerna!

Använder Skype på jobbet och teamspeak när de ska spelas cs med polarna. Så de applikationerna saknar man ju inte direkt. 😄

Det jag avskyr mest är discord, och saknar mest är att använda irc.
Irc för text och teamspeak när man ska snacka är de bästa av två världar.

Permalänk
Medlem

DC++, men det finns kanske kvar? Jag brukade ladda hem filmer och operativsystem och program där för en herrans massa år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

MSN helt klart något jag sakna och som någon annan nämnde Swedbanks virtuella kort. Men jag kommer inte på något annat som man verkligen saknar.. Tycker Discord ersatt IRC, visst lite jobbig omställning men tror inte jag hade velat gå tillbaka till IRC nu.

CS 1.6 saknar jag. Släng CSGO/CS2 och gå tillbaka till 1.6 eller något ännu tidigare (1.5)! Det var tider de.

Håller med om allt. Mycket gamla spel som dött man saknar. Men Discord tycker jag är riktigt bra, saknar verkligen inte IRC. Finns ju även Teams för den delen.

MSN är ju helt meningslöst dock. Men hade gärna sett att lite fler telefon appar hade riktigt bra stöd för PC också. Riktigt irriterande när folk ska insistera på att använda snapchat typ, när man sitter vid en dator.

Skrivet av Pruttmuff:

DC++, men det finns kanske kvar? Jag brukade ladda hem filmer och operativsystem och program där för en herrans massa år sen.

Oavsett program, så känns det ganska uppenbart att fildelningen har blivit sämre efter streamingen tog över. Frågan är ju bara hur jävla dåliga(dyra) streamingtjänsterna kan bli innan folk går tillbaka på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Oavsett program, så känns det ganska uppenbart att fildelningen har blivit sämre efter streamingen tog över. Frågan är ju bara hur jävla dåliga(dyra) streamingtjänsterna kan bli innan folk går tillbaka på riktigt.

Jag har slutat fildela och använder mig nu mera av TV4 Play och Viaplay. Sen så köper jag Blu-ray-filmer också som jag har börjat samla på, så jag har blivit hederlig på äldre dagar.

Men när jag var ung så fanns det ju inga bra streamingtjänster, om ens några, så man hade ju inget val än att fildela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Inte direkt en tjänst men Snyggast.se. Instagram fast utan filter om man inte klassar dåliga 640x480 webbkamerors brus som filter.

Var mer genuint än dagens sociala medier.

Usch, snyggast.se var ju en cancer på internet.

Permalänk
Medlem

Picassa, enkelheten att peka på ett bibliotek med foton och få geotaggade markeringar på Google maps bara fungerade så väl. Tar gärna tips men allt är mest komplicerat nu för tiden.

Backup programvara som inte krävde konto, moln koppling och sparade i 'klartext'.

Permalänk
Medlem

Z-mud

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

MSN typ.. 2011?

Och Xfire så klart!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Jag vinner
788304

😁

Permalänk
Medlem

https://escargot.chat/

MSN Messnger/WLM går att få att funka med detta 😁
Inte använt men lite småkul grej.

Permalänk

Microsoft Comic Chat.

Permalänk
Medlem

Saknar DC++, mycket music man hittade som man aldrig hört talas om

Permalänk
Medlem

Som många andra skriver
Speciellt funktionen där man i en privat chat kunde se när den andra personen skrev bostav för bokstav, allt i realtid, även när den andra personen suddade. Fasen så ballt.
Finns det något sådant idag?

Saknar även MSN, då speciellt VIBB knappen, som retade gallfeber på folk...

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem

Den enda jag egentligen saknar är DC++ för gamla roll och figurspels böcker samt musik.

Permalänk
Medlem

Audiogalaxy

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.