Alternativ till Skype för att ringa/ta emot samtal när jag befinner mig utomlands

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

Tack för tipset! Jag kikade runt lite själv och stötte faktiskt också på det här alternativet. Det som verkar vara problemet — åtminstone utifrån den (inte alltför djupgående) sökning jag gjorde — är att de flesta leverantörer jag hittade försöker sälja tillhörande utrustning som någon SIP/ATA-boxar eller liknande. Det är något jag varken behöver eller har möjlighet att ta emot, eftersom jag redan befinner mig utomlands.

Om någon känner till en leverantör som erbjuder IP-telefoni utan extra utrustning eller krångel så är det definitivt av intresse.

Jag ska fortsätta leta lite mer noggrant också och se om jag kan hitta något bättre alternativ på egen hand!

Jag kör Internetport med egen Siemens IP-Telefon. Det är SIP-standard och du behöver inte använda deras utrustning, fungerar således med softphones.
https://internetport.se/telefoni

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@Otori menar du verkligen Wi-Fi-samtal eller ex FaceTime audio?

Inte Facetime, ringde vanliga samtal när jag var på hotellet. Telefonen i flygplansläge och ansluten till hotellets wifi.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Jag kör Internetport med egen Siemens IP-Telefon. Det är SIP-standard och du behöver inte använda deras utrustning, fungerar således med softphones.
https://internetport.se/telefoni

Ska kika på dessa alternativ. Tack!

Svar på § 9 - MOD
Permalänk
Skrivet av Otori:

Inte Facetime, ringde vanliga samtal när jag var på hotellet. Telefonen i flygplansläge och ansluten till hotellets wifi.

Tack! Ska kolla med Comviq, men misstänker att det är något sorts schengen avtal eller liknande och kommer nog inte gälla även här nere :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

Ska kika mer på detta! Har använt Signal, men var enbart för att texta med andra Signal användare. Men om de även erbjuder VOIP av något slag är det ju kanon!

Jag har bott i USA i flera år. Signal har vi använt för röst- och videosamtal till olika bekanta i hela världen i över sju år nu tror jag. Funkar perfekt.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

Ska kika mer på detta! Har använt Signal, men var enbart för att texta med andra Signal användare. Men om de även erbjuder VOIP av något slag är det ju kanon!

Om WhatsApp, Teams osv inte är ett alternativ så är inte signal det heller. Kräver att motparten använder appen för att kunna ringa dem.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller