Permalänk
Medlem

Dator 1080 spel 12k max

Jag behöver uppdatera min sons dator från en gammal i5660 med ett r9-285 kort till något modernare. Jag tänker mig en budget runt 12k

När jag tittar runt så ser jag två alternativ
Antingen en äldre ryzen7 5700 eller en ny modern ryzen5 8400f

Han spelar enbart i 1080 pga skärmstorlek och utrymme problem med större skärmar.

Alt1

Alt2

Ja där är lite headroom då jag är osäker på nätagregatet och om jag kan göra några modifikationer innom budget. Alternativt spara pengarna till ett nytt headset

Permalänk
Medlem

AM5 (alternativ 2) vore smartare om man vill ha bättre uppgraderingsmöjligheter i framtiden. Om t.ex fyra-fem år borde man fortfarande kunna köpa den sista CPU-generationen på AM5 och behålla samma moderkort efter en BIOS-uppdatering.

När det gäller nätagget så kanske man bör fundera på hur mycket man kan behöva för nästa grafikkortsuppgradering, antagligen räcker det med 600W, men 650-750W kan vara bra att ha.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Kvalitetsbygge med bra uppgraderingsmöjligheter.

Permalänk
Medlem

Allt alternativ är ritktigt prisvärda. Kan dock påpeka att Fractal Focus G är verkligen "byggt till en budget". Mycket tunna plåtar, skramligt och känns väldigt billigt. Dom 300kr till ett Phantek XT alla dagar i veckan.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Tack anledning till focus G är jag vill inte låta en 11åring ha glas … focus G har plexi sida …

har städat upp för mycket glaskross i mina dagar … det är en medelväg men jag ska kolla vidare på andra chassin.

Just PSU känner jag att jag har 0 koll på och med och jag har 3 barn så där är ett ”arv” vilket gör att normalt sett så bytar jag inte ut halva datorn utan köper en midend åt nästa i ordningen istället.

Mer info
Permalänk
Medlem
Skrivet av cg_thi:

Tack anledning till focus G är jag vill inte låta en 11åring ha glas … focus G har plexi sida …

har städat upp för mycket glaskross i mina dagar … det är en medelväg men jag ska kolla vidare på andra chassin.

Just PSU känner jag att jag har 0 koll på och med och jag har 3 barn så där är ett ”arv” vilket gör att normalt sett så bytar jag inte ut halva datorn utan köper en midend åt nästa i ordningen istället.

Köper ditt argument med plast vs glas. Men Focus G är riktigt skrangligt :-). Bara så du vet.
Tänk dig "covid" skärm på huvet.

Men du gör helt rätt i att köpa en maskin för 11k och sedan om 3-4 år köpa ny maskin till äldsta osv.

Folk som då har en I5-10/11400 med GTX 1660 eller dyl frågar här på forumet om uppgradering att lägga just 5-6k på ett grafikkort. Jag säger då, "sälj för 5.000kr på blocket, lägg till 6.000kr och få ny maskin" som dina byggen typ.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av cg_thi:

Det här kanske kan vara något?