TV-guiden 2024/25 – diskussiontråden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Puddpudd:

Jag har en budget på 6000 kr och letar efter en enkel TV i storleken 48–55 tum. Vi har just nu en över 15 år gammal TV, så vi har inte så höga förväntningar på bildkvaliteten. Vi tittar bara några timmar per dag, och rummet är ganska mörkt. Det viktigaste för oss är att TV:n håller så länge som möjligt. Vad kan ni rekommendera? Tack!

En TV för 6000 kronor i storleken 50-55 tum, det är rekommendationen. För det är i princip ungefär sak samma vilken TV du väljer. Priserna varierar hela tiden ±25% med reor och rabatter så det är alltid svårt att sätta rekommendationer baserat på pris. Däremot är en budget på 6000 kr överlag för låg för att kunna köpa en TV baserat på att den skulle vara tydligt bättre än någon annan TV i samma prisklass. Oavsett lär du också märka skillnad mot en 15 år gammal TV.

Vad du kan göra är att gå på de modeller som listas i guiden som "lite extra" eller snäppet ovanför och se ifall någon av dem finns inom din ekonomiska räckvidd just nu.

48:or finns endast som OLED och då räcker inte budgeten utan något av minsta storlek är 50 och 55 tum. Det finns 43:or men de är sällan särskilt billigare då tillverkarningsvolymerna inte är samma. Efterfrågan är på 55 och 65 tum och börjar glida mer och mer mot 65–75 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puddpudd:

Jag har en budget på 6000 kr och letar efter en enkel TV i storleken 48–55 tum. Vi har just nu en över 15 år gammal TV, så vi har inte så höga förväntningar på bildkvaliteten. Vi tittar bara några timmar per dag, och rummet är ganska mörkt. Det viktigaste för oss är att TV:n håller så länge som möjligt. Vad kan ni rekommendera? Tack!

Är man på en budget så är detta nog det bästa köpet idag, https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/hisense-55u7kq/103580...

6990:- för en 55" mini-led med 144hz.

Men jag har mindre koll på hur bra apputbudet är på deras smart-tv funktion, de allra vanligaste som netflix, prime, hbo lär nog finnas men svenska appar som SVT play osv låter jag vara osagt. Men sånt går ju enkelt lösa med t ex en chromecast om det är viktigt med appar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Hisense VIDAA har i alla fall SVT Play, YT, Disney+, Viaplay, Max, Prime, britbox plus fler stora internationella tjänster. Inget TV4.

Kan hålla med om att U7K – ifall den finns kvar – är väldigt mycket teknik för pengarna.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag fick nyligen en LG QNED 80 65" TV från elgigantens påskrea för 7999. Efter att ha testat och pillat en del med inställningar så tycker jag att svärtan är ganska undermålig samt att det blöder mycket ljus i kanterna. Efter att ha gjort lite efterforskning så verkar det inte helt ovanligt med denna modell. Svärtan blir också otroligt "ojämn" då kantbelysningen lyser upp något i mitten av skärmen. Bild nedan:

LG QNED 80 65"

Med detta sagt så funderar jag på att eventuellt lämna tillbaka den och lägga lite emellan för att få en hyfsad 65" FALD TV för ~10.000 - 12.000 kr. Det primära användningsområdet är film och serier, jag spelar inte på TVn. En okej betraktningsvinkel vore att föredra, men är inte högsta prioritet.

Jag funderade eventuellt på Samsung Q80D 65", men finns kanske bättre alternativ för denna budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fompe96:

Hej!

Jag fick nyligen en LG QNED 80 65" TV från elgigantens påskrea för 7999. Efter att ha testat och pillat en del med inställningar så tycker jag att svärtan är ganska undermålig samt att det blöder mycket ljus i kanterna. Efter att ha gjort lite efterforskning så verkar det inte helt ovanligt med denna modell. Svärtan blir också otroligt "ojämn" då kantbelysningen lyser upp något i mitten av skärmen. Bild nedan:

LG QNED 80 65"

Med detta sagt så funderar jag på att eventuellt lämna tillbaka den och lägga lite emellan för att få en hyfsad 65" FALD TV för ~10.000 - 12.000 kr. Det primära användningsområdet är film och serier, jag spelar inte på TVn. En okej betraktningsvinkel vore att föredra, men är inte högsta prioritet.

Jag funderade eventuellt på Samsung Q80D 65", men finns kanske bättre alternativ för denna budget?

För några dagar sedan fanns det LG OLEDs för denna budget och det är en helt annan nivå av bildkvalitet, jag vet dock inte vilka erbjudanden som gäller just idag

Jag skulle skaffa benify och kolla vad det kostar att köpa en OLED istället just när du pratar om svärta

Permalänk
Bildexpert 📺

@Fompe96: om du är ute efter distinkt svärta kan inget riktigt klå en OLED. En riktigt bra FALD, den nivå som du når med modeller som Sony Bravia 9 och Samsung QN95D kan alstra svärta i praktiken lika väl vid filmer och liknande men avslöjar ofta sig själv på grafik, menyer och liknande med hur det lyser upp i sjok. Övriga FALD-modeller är delmängder av denna nivå.

Samsung Q80D är en deras enklaste modell med FALD och den fungerar efter omständigheterna rätt bra. Kommer vara en rejäl förbättring mot den du valde. Förutsätter om du är rakt framför TV:n. Från sidorna tappar den mer och mer med ljusare svärta och det blir också synligare hur FALD:en arbetar i zoner.

Permalänk
Medlem

@Fompe96: Du kan i dagsläget köpa en LG 65" B4 OLED (OLED65B4ELA) direkt från LG för cirka
12 339,18kr om du är inloggad medlem samt använder rabattkoden BENI25_ALLALG.

Oslagbart för priset och bildkvalitén du får jämfört med Q80D och mil bättre än den modellen du precis köpt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

@Fompe96: Du kan i dagsläget köpa en LG 65" B4 OLED (OLED65B4ELA) direkt från LG för cirka

Oslagbart för priset och bildkvalitén du får jämfört med Q80D och mil bättre än den modellen du precis köpt!

Jag letade efter det inlägget men hittade inte, tack!

Alltså gå in på LGs egna butik på lg.com:
https://www.lg.com/se/tv-soundbars/oled/oled65b4ela/

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Köpte en B4 55" med koden, tack så mycket. 8800kr för 55tums oled verkade för bra så pulled the trigger:)

Permalänk
Medlem

Jag hängde på och beställde en 65" där också. Tack för tips!

Permalänk
Medlem

Jag slog till på Samsung Frame 65 när det är kampanj just nu. Jag vet att det fanns bättre alternativ men jag är ute efter art samt att jag inte kollar på TV speciellt så ofta. Den kommer ta plats på TV-bänken för tillfället även om TV:n rekommenderas på väggen.

Det ska bli härligt att vakna 04.00 varje morgon se TV:n i art mode istället för svart.

Permalänk
Bildexpert 📺

The Frame är en TV för den som egentligen inte riktigt vill ha en TV i egenskap av det tekniskt mest raffinerade utan mer som bra-att-ha. Som gärna får smälta in i vardagsrummet när den inte används. Det är inte alla som uppskattar gigantiska och monolitisk svarta rektanglar i sin inredning. Där tycker jag The Frame svara mot det behovet rätt bra. Knappast dålig på något sätt utan en god lägstanivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

The Frame är en TV för den som egentligen inte riktigt vill ha en TV i egenskap av det tekniskt mest raffinerade utan mer som bra-att-ha. Som gärna får smälta in i vardagsrummet när den inte används. Det är inte alla som uppskattar gigantiska och monolitisk svarta rektanglar i sin inredning. Där tycker jag The Frame svara mot det behovet rätt bra. Knappast dålig på något sätt utan en god lägstanivå.

Precis. Har läst om man inte bryr sig om bildegenskaper så är Frame ett populärt val samt för ljusa rum. Mitt rum är väldigt ljust med bra solbelysyning. Man kan även byta ram.på Frame.

Permalänk
Medlem

Vad glad man blir när man monterat tv bänk hela dagen och one connect boxen inte får plats så jag kan inte stänga.

Lessons learned 😐👌🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greven78:

<Uppladdad bildlänk>

Vad glad man blir när man monterat tv bänk hela dagen och one connect boxen inte får plats så jag kan inte stänga.

Lessons learned 😐👌🏻

Har du tur kanske är det bara är kablarna som gör det lilla? Tänker att det kanske går att såga ut lite baktill bara. Så gjorde jag med min förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Har du tur kanske är det bara är kablarna som gör det lilla? Tänker att det kanske går att såga ut lite baktill bara. Så gjorde jag med min förstärkare.

Ja det är kabeln som bygger ut rätt mycket, bänken sitter ganska flush mot väggen så tveksamt. Jag ställde den på snedden nu, vinklad uppåt , då kunde jag stänga.
Inte snyggt men vi tittar aldrig in i den lådan igen nu, så glöm bort. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greven78:

<Uppladdad bildlänk>

Lessons learned 😐👌🏻

Stor box du fick. Vad köpte du för TV? Min frame levererades igår och min One Connect var ju betydligt mindre.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lorault:

Stor box du fick. Vad köpte du för TV? Min frame levererades igår och min One Connect var ju betydligt mindre.

Det är olika boxar beroende på modell och även vilket år modellen kom. The Frame kör med en betydligt mindre låda. Modeller som QN-serien (idag främst 8K-modellerna) och S95 har en plattare och bredare låda som också kan fästas på TV-stativet för den som inte riktigt vill ha eller behöver allting separat. Med The Frame vill man som regel undvika sladdar så mycket som det går så den lådan måste gömmas undan och därför har man valt den mindre lådan till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

S95D 77"

Permalänk
Medlem

Min mor bad mig hjälpa henne köpa ny TV att ha i källaren (så någorlunda låg belysning). Klart man hjälper till tänkte jag, men efter att ha gjort en hel del research skulle jag gärna vilja ha lite tips och hjälp haha.

55"-65", budget 6k-10k. Ju lägre desto bättre, men är det värt extra slanten så är det egentligen ingen fara.
Hon kommer först och främst streama filmer och serier via Max, Viaplay, Netflix osv. Det är nog 90% av hennes konsumtion.

Jag har själv snurrat in lite på Hisense 55U7K, Samsung QN85D och diverse TCL-modeller. På RTINGS så verkar U7K hyllas men går man in på reddit så verkar folk rekommendera att man ska undvika den som pesten, tycker det är svårt att veta vad som verkligen gäller. Samma med TCL-modeller, svårt att hitta info online då namnen är så förvirrande och samma modeller verkar heta helt olika beroende på vart man tittar.

Någon här som har tips eller rekommendationer till en ganska okunnig person?
Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wisoo:

Någon här som har tips eller rekommendationer till en ganska okunnig person?

När du går på diskussioner får du tänka att person i fråga ofta utgår från sitt relativa perspektiv. En modell likt Hisense U7K (och efterföljande U7N) är till exempel en modell som är prima när du går från lägre till högre nivå. När man funderar på en enkel TV men vill ha något bättre. För den som först funderar på någon enkel modell i basklassen så kan U7K vara rena fyndet för de priser den haft senaste tiden eftersom den TV:n adderar funktioner som lyfter den ovanför träsket av basmodeller. Jämfört med den kanske dyrare Samsung Q60D, så är TCL och Hisense alternativ ändå mer tack vare mer teknik för pengarna.

Fast ifall man redan är på den tekniskt motsvarande U7K-nivån med någon av Sonys, Samsungs, LG:s etc. bättre modeller oavsett LCD eller OLED, är det inte alltid en upplevd likvärdighet. Hårdvaran finns förvisso där hos Hisenses och TCL:s modeller med bra reflexfilter och hög ljusstyrka. Fast bildbehandling och handhavande upplevs kanske inte lika moget och kan då upplevas som en relativ försämring och rent av en besvikelse. Man hade en förhoppning om något skulle vara exakt lika som sin gamla toppklassmodell men det är inte riktigt där. Då klagar man.

Tittar man främst på parametrisk teknisk prestanda likt rting gör är med ljusstyrka vid 10% APL, mätningar av PQ-tonkurva etc. så presterar TCL:s och Hisense bättre modeller riktig bra. Helheten är däremot kanske ett annat intryck för den som har en redan högt lagd ribba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

När du går på diskussioner får du tänka att person i fråga ofta utgår från sitt relativa perspektiv. En modell likt Hisense U7K (och efterföljande U7N) är till exempel en modell som är prima när du går från lägre till högre nivå. När man funderar på en enkel TV men vill ha något bättre. För den som först funderar på någon enkel modell i basklassen så kan U7K vara rena fyndet för de priser den haft senaste tiden eftersom den TV:n adderar funktioner som lyfter den ovanför träsket av basmodeller. Jämfört med den kanske dyrare Samsung Q60D, så är TCL och Hisense alternativ ändå mer tack vare mer teknik för pengarna.

Fast ifall man redan är på den tekniskt motsvarande U7K-nivån med någon av Sonys, Samsungs, LG:s etc. bättre modeller oavsett LCD eller OLED, är det inte alltid en upplevd likvärdighet. Hårdvaran finns förvisso där hos Hisenses och TCL:s modeller med bra reflexfilter och hög ljusstyrka. Fast bildbehandling och handhavande upplevs kanske inte lika moget och kan då upplevas som en relativ försämring och rent av en besvikelse. Man hade en förhoppning om något skulle vara exakt lika som sin gamla toppklassmodell men det är inte riktigt där. Då klagar man.

Tittar man främst på parametrisk teknisk prestanda likt rting gör är med ljusstyrka vid 10% APL, mätningar av PQ-tonkurva etc. så presterar TCL:s och Hisense bättre modeller riktig bra. Helheten är däremot kanske ett annat intryck för den som har en redan högt lagd ribba.

Tack för ditt svar, det var mycket matnyttig text där! Hon går från en väldigt gammal 42" plasma tv, så jag skulle anta att det mesta är ett lyft. Samtidigt vill man ju att det ska vara bra valuta för pengarna. Har du någon TCL i prisklassen du hade kört på, eller är Samsungmodellen eller Hisensemodellen att föredra i deras prisklasser?

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wisoo:

Tack för ditt svar, det var mycket matnyttig text där! Hon går från en väldigt gammal 42" plasma tv, så jag skulle anta att det mesta är ett lyft. Samtidigt vill man ju att det ska vara bra valuta för pengarna. Har du någon TCL i prisklassen du hade kört på, eller är Samsungmodellen eller Hisensemodellen att föredra i deras prisklasser?

Tack på förhand!

Jag har inte koll på prisklasser utan kvalitetsklasser. Priserna varierar hela tiden medan kvalitetsnivån är konstant. Så guiden beskriver kvalitetsskillnader.

Jämfört med en plasma är i princip allt bättre, särskilt om det var en dåtida lågprisplasma i 42 tum. Lite annat om man går från Pioneers och Panasonics sista modeller. Men om det är random dåtida budget-plasma så kan du inte misslyckas här.

Ja, hon kan ju reagera över att det är annorlunda förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wisoo:

Tack på förhand!

För 10k får du väl en OLED i 55”, känns som något mycket bättre att satsa på?

Permalänk
Medlem

Hej, letar efter TV med budget på 15 tusen ish. Just nu ser det ut som LG C4 som kostar 16,9. Är det ett bra val eller finns det bättre runt samma pris?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ellros:

Hej, letar efter TV med budget på 15 tusen ish. Just nu ser det ut som LG C4 som kostar 16,9. Är det ett bra val eller finns det bättre runt samma pris?

TV-apparater är bra på olika saker. En OLED C4 är riktigt bra på film och spel med betoning på kontrast och svärta samt i hyfsat till mycket ljuskontrollerade rum. Ifall du söker efter en TV som barnen ska använda, som kan kunna visa nyheter och ishockey så ljusstarkt som möjligt mitt på dagen, då finns det andra TV som är lämpligare. Jag tar upp det i första inlägget i diskussionstråden:

"Köper du TV enbart på priset, likt med en godtycklig gräns om XXXX antal kronor finns alltid risken att du köper fel TV till rätt pris."

Därför guiden finns. Så att man ska få ett grepp om skillnaderna mellan TV-apparaterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

TV-apparater är bra på olika saker. En OLED C4 är riktigt bra på film och spel med betoning på kontrast och svärta samt i hyfsat till mycket ljuskontrollerade rum. Ifall du söker efter en TV som barnen ska använda, som kan kunna visa nyheter och ishockey så ljusstarkt som möjligt mitt på dagen, då finns det andra TV som är lämpligare. Jag tar upp det i första inlägget i diskussionstråden:

"Köper du TV enbart på priset, likt med en godtycklig gräns om XXXX antal kronor finns alltid risken att du köper fel TV till rätt pris."

Därför guiden finns. Så att man ska få ett grepp om skillnaderna mellan TV-apparaterna.

Tack för ditt svar, ska mest använda det för filmer och serier, lite sport också. Jag vet att man behöver ett ljuskontrollerat rumm för bäst användning av OLED, och det borde inte vara något problem för mig. Jag har kollat lite på TV guiderna på första sidan och tror typen av TV som LG C4 är passar bra, men det kanske finns några bättre av den typen i samma pris klass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ellros:

Tack för ditt svar, ska mest använda det för filmer och serier, lite sport också. Jag vet att man behöver ett ljuskontrollerat rumm för bäst användning av OLED, och det borde inte vara något problem för mig. Jag har kollat lite på TV guiderna på första sidan och tror typen av TV som LG C4 är passar bra, men det kanske finns några bättre av den typen i samma pris klass?

Sålänge man kan ljuskontrollera främst dagtid är det väl ändå så att OLED är bäst på i princip allt, eller åtminstone såpass att det föga är värt att kika förbi, om man inte uteslutande kikar på sport, typ? Jag har dessutom hittills aldrig varit med om att jag inte lyckats justera bilden tillräckligt bra och få den ljusstark nog för att funka även med stora ljusa fönster bakom sittplatserna dagtid på min 60" C2.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ellros:

Ifall "samma prisklass" också omfattar en G4 så är G4 som att äta kakan och behålla den jämfört med C4. Då har du valt nivån där det är marginalerna och detaljerna till vad räknas som bättre. Guiden tar upp andra modeller som har mer att ge än C4 (likt G4:n) eller är på samma nivå som C4. Sedan måste man jämföra dag för dag, rea för rea och kampanj för kampanj vad varje modeller kostar just nu. Imorgon kanske det är andra priser igen.

Permalänk
Medlem

Letar bästa möjliga 65" TV för maximalt 10-12 tusen kronor. Känner mig aningen förvirrad av tillverkarnas modellbeteckningar där samma TV verkar kunna ha åtminstone 3 olika beteckningar beroende på var den säljs eller till exempel vilket stativ den står på. Förvirringen kring modellbeteckningar gör att det känns svårt att läsa tester på tex Rtings... Någon som har god uppfattning kring vilken tv som ger mest för pengarna i storleken och prisklassen?