Philips lanserar 3D-utskrivna reservdelar

Permalänk
Melding Plague

Philips lanserar 3D-utskrivna reservdelar

Håll liv i rakapparaten längre genom att skriva ut reservdelar själv.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Philips One är gott exempel, dom har byt kontakt mellan generationer på denna , så man måste använda olika laddare.. Den senaste har USB C men ändå special kontakt i Philips One änden.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Applåder! Ett steg bort från slit-och-släng!

Fler tillverkare borde följa i det här spåret. Visserligen kan man ju själv designa och skriva ut reservdelar, men det kräver vana med CAD och design vilket inte alla med 3D-skrivare har, så detta är välkommet. Det som tillverkarna har på sin sida är ju de egna CAD-filerna för hur produkterna ser ut från början. Dvs alla rätta former. Det kan vara rätt knivigt ibland att reverse-engineera sig fram till rätt lösning. 3D scanners finns ju iofs som kan hjälpa, men i vart fall jag har ingen sån.

Sen lämpar sig inte alla saker för 3D-utskrift. Hållbarheten kan bli för dålig, eller så är modellen i sig svår att göra med 3D-utskrift med stora överhäng m.m.

Permalänk
Medlem

Mina två senaste rakapparater och trimmers från Philips och Braun har fått samma fel. Att batteriet dött totalt och man måste ha stömsladd inkopplad hela tiden. Aldrig haft sönder någon plastdel, men visst de går att tappa.

Permalänk
Medlem

Mycket görs i ABS plast, som avger ganska fräna dofter om man inte har stängt utrymme.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Tänk däremot på att 3D-filament inte alltid är gjort för att ha mot huden så var försiktig så du inte får i dig onödiga mikroplaster.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hehe, kul, hade faktiskt tänkt cadda upp ett clip on-skydd för skärhuvudet på min Oneblade nån gång när jag orkar. Att slänga med den i necessären utan skydd är ett säkert sätt att kvadda det tidigare annars.

Med lite tur får jag det gjort åt mig då

Angående diskussionen om material, så skulle PETG som inte avger massa otrevligheter under utskrift till och med funka bättre än ABS till den sortens tillbehör.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Mycket görs i ABS plast, som avger ganska fräna dofter om man inte har stängt utrymme.

Mycket vad?
Pla och petg är vad jag vet de vanligaste 3d-filamenten numera

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Philips One är gott exempel, dom har byt kontakt mellan generationer på denna , så man måste använda olika laddare.. Den senaste har USB C men ändå special kontakt i Philips One änden.

Inte bara det. Nu fasar de ut bladen till först gen och det bara finns 360-bladen kvar som inte passar till de gamla. Och sedan är 360-bladen mycket dyrare än de gamla bladen. Och sedan är det som med skrivare. Maskinerna är inte dyra men bladen är mycket dyrare.

Att de gör 3d-utskifter är bara för att göra en grej av det. Gratis reklam genom nyheter, vilket de får nu genom SweC. Att de har en specialkontakt fortfarande i maskinänden borde vara emot EU-reglerna kan man tycka.

Edit: fick reda nu på att de nya bladen ska passa gamla maskinerna. Jag hade fel.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Gratis reklam genom nyheter, vilket de får nu genom SweC. Att de har en specialkontakt fortfarande i maskinänden borde vara emot EU-reglerna kan man tycka.

De kommer nog undan från det regelverket eftersom de inte sorterar in under någon av produkterna (nedan), men det är galenskap att ha en egen kontakt när det inte finns något som motiverar det.

• mobiltelefoner

• surfplattor och läsplattor

• digitalkameror

• trådlösa hörlurar, headset och öronsnäckor

• handhållna spelkonsoler

• bärbara högtalare

• tangentbord och möss

• bärbara navigeringssystem

• bärbara datorer (från 28 april 2026).

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De kommer nog undan från det regelverket eftersom de inte sorterar in under någon av dessa, men det är galenskap att ha en egen kontakt när det inte finns något som motiverar det:

• mobiltelefoner

• surfplattor och läsplattor

• digitalkameror

• trådlösa hörlurar, headset och öronsnäckor

• handhållna spelkonsoler

• bärbara högtalare

• tangentbord och möss

• bärbara navigeringssystem

• bärbara datorer (från 28 april 2026).

Trodde verkligen att sådana här maskiner skulle ingå, att allt som går att ladda med usb-c skulle behöva göra det. Att Philips byter till usb-c på laddsidan har bara med att de slipper skicka med en laddare. Vilket egentligen är bra för miljön men skulle vara smidigare om det var i maskinänden också.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Trodde verkligen att sådana här maskiner skulle ingå, att allt som går att ladda med usb-c skulle behöva göra det. Att Philips byter till usb-c på laddsidan har bara med att de slipper skicka med en laddare. Vilket egentligen är bra för miljön men skulle vara smidigare om det var i maskinänden också.

Misstänker att miljötänket inte är det som driver här. De säljer kablar löst också och vill ogärna att jag ska plocka vilken kabel som helst här hemma. Och genom att inte skicka med en USB-laddare sparar de in litegrann ooch kan öka marginalerna.

Nåväl, Philips 9000-serien är nog med marginal den mest prisvärda apparaten på marknaden oavsett och kombinerat med en Oneblade så är en person som behöver ansa sig utrustad för alla behov. Oneblade är ju även utmärkt för tjejer som vill raka benen osv också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Misstänker att miljötänket inte är det som driver här. De säljer kablar löst också och vill ogärna att jag ska plocka vilken kabel som helst här hemma. Och genom att inte skicka med en USB-laddare sparar de in litegrann ooch kan öka marginalerna.

Nåväl, Philips 9000-serien är nog med marginal den mest prisvärda apparaten på marknaden oavsett och kombinerat med en Oneblade så är en person som behöver ansa sig utrustad för alla behov. Oneblade är ju även utmärkt för tjejer som vill raka benen osv också.

Menade det också, men skrev det inte rakt ut. Miljötänket är inte det som driver företag alls. Om det snackas om miljö så är det bara för att det gynnar dom i viss mån på något annat sätt. Sedan är Philips inte det värsta märket att ha att göra med, tycker de ofta gör bra saker genom alla de år som de funnits. Oneblade är inte en dålig produkt, men man ser att de försöker öka sina marginaler genom bladen. (en slags prenumation som skrivare) Alla företag gör såhär nu för att få en stadig inkomst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gillart! Detta är precis vad världen behöver, reservdelar på "smeck detaljer", borde fan vara lagkrav, tillgängligt för alla i all framtid.

Permalänk
Medlem

Är ändå trevligt om de gör gratismodeller som folk kan använda. Överraskande i dagens värld.

Angående USB C så tycker jag det fysiskt hellre skulle vara USB A eller B, på de grejer som har plats. USB C är ofta onödigt liten och sårbar för smuts etc.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Inte bara det. Nu fasar de ut bladen till först gen och det bara finns 360-bladen kvar som inte passar till de gamla. Och sedan är 360-bladen mycket dyrare än de gamla bladen. Och sedan är det som med skrivare. Maskinerna är inte dyra men bladen är mycket dyrare.

Att de gör 3d-utskifter är bara för att göra en grej av det. Gratis reklam genom nyheter, vilket de får nu genom SweC. Att de har en specialkontakt fortfarande i maskinänden borde vara emot EU-reglerna kan man tycka.

Det är bedrövligt. Nu är den inte så dyr.. Men ändå. Dom borde ha USB C i båda ändarna, så man slipper hålla reda på deras specialsladd.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Många av de tyska bolagen är ganska coola, de är mer av en stiftelse än vinstdrivande och har väldigt långsiktig planering i deras drift. Bosch och Philips i alla fall, kanske Miele är liknande? Trevligare än ren kapitalism som många andra gör, detta är bara ett exempel på utfall från den typen av drift

Permalänk
Medlem

Hur är det med batteribyta i dessa produkter? Är det enkelt att göra själv? Om inte är detta mer av ett spel för galleriet om produkten ändå endast håller i typ 3-4 år p.g.a. batteriet.

Permalänk
Medlem

Själv har jag printat denna med olika distanser till min Philips 9000, funkar utmärkt givet rätt frisyr. 👌
https://www.thingiverse.com/thing:4461579

https://www.instagram.com/tv/CBD9-jhDHFH/

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Mycket vad?
Pla och petg är vad jag vet de vanligaste 3d-filamenten numera

Förlåt, var otydlig med vad ABS plast används. Dom flesta produkter i plast är ofta gjorda i ABS. Den är ofta hård och hållbar och tål smällar utan att gå sönder. När den väl går sönder så spricker det oftast. Och ska du 3D printa ut ABS så bör du ha en sluten printer med kolfilter. Annars kommer ens bostad lukta väldigt fränt.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Många av de tyska bolagen är ganska coola, de är mer av en stiftelse än vinstdrivande och har väldigt långsiktig planering i deras drift. Bosch och Philips i alla fall, kanske Miele är liknande? Trevligare än ren kapitalism som många andra gör, detta är bara ett exempel på utfall från den typen av drift

Philips är holländskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Tänk däremot på att 3D-filament inte alltid är gjort för att ha mot huden så var försiktig så du inte får i dig onödiga mikroplaster.

God tanke, men mikroplaster kan inte tränga igenom hud.
Möjligtvis kan den vara skadlig på andra sätt, om plasten innehåller kemikalier, det har jag ingen information om dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

God tanke, men mikroplaster kan inte tränga igenom hud.
Möjligtvis kan den vara skadlig på andra sätt, om plasten innehåller kemikalier, det har jag ingen information om dock.

Tänkte mer på om plasten börjar flisa och eventuellt sväljs på något vis. Även vissa kemikalier kan såklart vara problematiskt det med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Petitess här, men Philips är Nederländskt.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Lättillgänglig batteribyte står högre upp på min lista som reservdel än 3d-printa tillbehör, men kul att de tillåter sånt iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Tänkte mer på om plasten börjar flisa och eventuellt sväljs på något vis. Även vissa kemikalier kan såklart vara problematiskt det med.

Ja jo äter man upp den kan det säkert bli problem. Stämmer iofs också för orginaldelen.
Finns gott om FDA/RHOS osv godkända plaster idag.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Det är bedrövligt. Nu är den inte så dyr.. Men ändå. Dom borde ha USB C i båda ändarna, så man slipper hålla reda på deras specialsladd.

Ser inte bekymret med deras ”special” kontakt, de har ju haft den i decennier.

Rätta mig om jag har fel men tror det har med IP-klassningen att göra.

Sen är ju USB-C smidig men fruktansvärt ömtålig

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Wow så girigt!! /s(weclockers)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Philips är holländskt.

Faktiskt inte då Eindhoven ligger i Noord-Brabant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Jag hade inte rekommenderat någon form av 3D printing utan god ventilation.

Jag har jobbat med formsprutning i 20år, alla material avger olika gaser när de värms upp, vissa mer aromatiska än ändra, oavsett bör de vädras ut.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.