Nintendo kan låsa Switch-konsoler för brott mot villkor

Permalänk
Melding Plague

Nintendo kan låsa Switch-konsoler för brott mot villkor

Ny klausul ger företaget rätt att stänga av konsoler i USA.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det innebär att man hyr konsolen.
Nintendo är ägarna och bestämmer hur den ska användas.

Kan vara värt att tänka på när man tittar på prissättningen av switch 2

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Sötast

Du inte ska piratkopiera spelar vännen! 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du inte ska piratkopiera spelar vännen! 😊

Ingen kommer förstå ditt skämt nu när rubriken är fixad

Permalänk
Sötast
Skrivet av pre-dator:

Ingen kommer förstå ditt skämt nu när rubriken är fixad

Haha det är ingen fara, jag rapporterade den själv 😇

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Att man endast får prenumeration på en licens när man "köper" spel från Steam har inte stoppat folk från att handla från dem. En prenumeration som då Valve ger sig rätten att avsluta.

Tror inte precis Nintendo bryr sig om att personer som bara köpt konsoler för att piratkopiera spel inte längre köper någon konsol.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tanken är att Nintendo vill avskräcka spelare från att piratkopiera eller emulera spel och annat innehåll. Det som kan fälla dig är bland annat att du ”införskaffar, installerar eller använder oauktoriserade kopior av Nintendo Account Services”.

I ett nötskal så försöker Nintendo bestämma hur du brukar din egen egendom, ett rejält konsumentfientligt övertramp som heter duga. Hoppas det blir rättsliga påföljder om de försöker stänga av folks enheter i EU.

Bara att lägga på listan över anledningar för varför Nintendo är ett genomvidrigt företag.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Att man endast får prenumeration på en licens när man "köper" spel från Steam har inte stoppat folk från att handla från dem. En prenumeration som då Valve ger sig rätten att avsluta.

Tror inte precis Nintendo bryr sig om att personer som bara köpt konsoler för att piratkopiera spel inte längre köper någon konsol.

Vill mest poängtera att mer och mer hårdvara man köper äger man inte längre.

Alltså inte licenser för upphovsrätt. Där har det i praktiken alltid handlat om nyttjandelicenser (även om förutsättningar ändrats här också).
Jag tänker istället på bilar, gräsklippare, konsoler, läsplattor och sådant som numer kan stängas av remote av de faktiska ägarna. Trots att man köpt grejarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Without limitation, you agree that you may not (a) publish, copy, modify, reverse engineer, lease, rent, decompile, disassemble, distribute, offer for sale, or create derivative works of any portion of the Nintendo Account Services; (b) bypass, modify, decrypt, defeat, tamper with, or otherwise circumvent any of the functions or protections of the Nintendo Account Services, including through the use of any hardware or software that would cause the Nintendo Account Services to operate other than in accordance with its documentation and intended use; (c) obtain, install or use any unauthorized copies of Nintendo Account Services; or (d) exploit the Nintendo Account Services in any manner other than to use them in accordance with the applicable documentation and intended use, in each case, without Nintendo’s written consent or express authorization, or unless otherwise expressly permitted by applicable law. You acknowledge that if you fail to comply with the foregoing restrictions Nintendo may render the Nintendo Account Services and/or the applicable Nintendo device permanently unusable in whole or in part.

Fast detta stycke som uppdaterats har ju inget med piratkopierad spel i sig att göra, mer än att du får inte koppla upp dig mot Nintendos tjänster med en modifierad eller illegal piratkopia då. Klart att om någon moddar sin konsol och försöker attackera Nintendo att de tar sig friheten att blockera och i värsta fall bricka den enheten.

Permalänk
Medlem

Det är väl mest bara ett förtydligande för hur det redan fungerar, d.v.s. att de kan stänga av konton eller stänga ute konsoller från deras tjänster om de upptäcker t.ex. piratkopiering. Det verkar mer troligt att de bara kommit på att det är en bra idé att förtydliga det i deras EULA än att de tänkt börja bricka konsoller. Både Xbox och Playstation har ju liknande klausuler i sina EULAs.

Permalänk
Medlem

Rör inte min Pokémon!

Med tanke på hur sönderhackat allt kring Pocket Monsters blev på GameBoy -> Nintendo 3DS, så ser jag detta som välkommet.

Dock inget nytt då även Pokémon Home har liknande användaravtal.

Frågan är hur hög säkerheten är kring virtuella spelkassetter? Det går att ha en del skoj med en Switch-emulator på PC redan nu.

Permalänk
Medlem

"You will own nothing, and you will be happy".

Njae, det blir ingen Switch2 för min del. Har jag köpt hårdvara för mina pengar så är den min, och så länge ingen annan kommer till skada ska företag vara nöjda med att jag köpt deras produkt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Fick post om uppdateringen av Nintendo igår.

Inte för att jag läst det, men punkterna om vad som ändras i själva meddelandet sade inget om detta.

Antar set är annorlunda i USA då, och de helt enkelt skickade detta samtidigt mest för att inte masshysteri ska orsaka frågor även från andra håll.

För jag kan då inte ens minnas senaste utskicket om uppdatering av avtal från Nintendo.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Usch vad jag ogillar Nintendo.

Visa signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| RME ADI-2 DAC FS | Fostex TH-X00 | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk

Ska bli intressant att se hur de hade tänkt få det att fungera i praktiken. Känns inte riktigt som de har tänkt hela vägen, som vanligt när det gäller dessa frågor.

Permalänk
Medlem

Finns ju redan lagar för detta, tycker inte företag ska agera polis.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Nintendo är skit, jag sålde min Switch och svor att aldrig mer under min livstid köpa något från Nintendo igen. Med tanke på hur konsument-ovänliga företaget är så är ju detta inget som man förvånas över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

fast vad jag vet brickar inte steam din dator (eller steam deck) om de skulle upptäcka emulerade spel på den

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

De kan sätta vilka villkor de vill, de har monopol på konsolspel mer eller mindre så då kan de göra som de vill, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Det är inte som om att Nintendo inte har gjort samma med att svartlista konsoler från online-tjänster i tidigare generationer när de upptäckt modding/hacks på enheterna.

Problemet här är ju inte Nintendo utan brist på lagstiftning i USA. Man kan inte bara förvänta sig att dagens allt mer giriga företag inte gör övertramp av denna typ. Jag vill påminna att denna endast gäller för USA och inte EU.

Med tanke på priset på Oblivion Remaster och försening av GTA6 så får vi se ifall konsumenterna kommer att godta de ökade priserna som Nintendo har satt på deras nya konsol samt spel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

fast vad jag vet brickar inte steam din dator (eller steam deck) om de skulle upptäcka emulerade spel på den

Exakt. Steam brickar inte din Steam Deck även om du piratar deras egna spel, t.ex. Half-Life.

Steam brickar inte din Steam Deck ens om du lägger till ditt piratade spel som ett ”non-Steam-spel”.

Steam blockerar inte heller din Steam Deck permanent från att använda deras tjänster, varken butik eller onlinespelande, kortförsäljning eller annat om du piratar eller emulerar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nintendo fortsätter att jobba på att aktivt förstöra det som en gång var ett gott rykte.
Ytterligare ett exempel på "You'll own nothing and be happy". nope.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Skönt om man får en false positive på denna? Brickad konsol och sen ska man försöka övertyga nån trött kundtjänst om att det är felaktigt? Låter helt sjukt.
Nu hoppas jag verkligen det kommer ett modchip till Switch 2 asap, beter dom sig som svin så kan dom gott ha skit tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

I ett nötskal så försöker Nintendo bestämma hur du brukar din egen egendom, ett rejält konsumentfientligt övertramp som heter duga. Hoppas det blir rättsliga påföljder om de försöker stänga av folks enheter i EU.

Bara att lägga på listan över anledningar för varför Nintendo är ett genomvidrigt företag.

Det finns inte en jäkla chans att de skulle komma undan med att bricka användarnas konsoler EU. Det skulle bli påföljder, alla gånger.

Har svårt att tänka mig att det faller inom lagens råmärken i USA heller, ska jag gissa så kommer det i alla fall prövas i domstol om det verkställs. Alternativt är det något man för in i användaravtalen - där kan man ju skriva lite vad man vill - för att skrämma presumtiva pirater, utan att ha för avsikt att någonsin verkställa hoten. Ungefär som vilken rånare som helst typ, det är nog väldigt få som är beredda att göra verklighet av hoten om vad som händer om du inte släpper ifrån dig plånboken.

Och japp, Nintendo har verkligen blivit drakoniska på den fronten de senaste 10 åren eller så. Det är på nivån att man vill uppmana till civil olydnad som drabbar dem.

Skrivet av BasseBaba:

Skönt om man får en false positive på denna? Brickad konsol och sen ska man försöka övertyga nån trött kundtjänst om att det är felaktigt? Låter helt sjukt.
Nu hoppas jag verkligen det kommer ett modchip till Switch 2 asap, beter dom sig som svin så kan dom gott ha skit tillbaka.

Hehe, ja, de där kundtjänsterna brukar inte göra kunderna särskilt många tjänster när det kommer till konsoler. Räkna med att det precis som i fall med konsoler som är bannade från onlinetjänsterna kommer vara helt omöjligt att få det reverserat. Bevisbördan kommer ligga på dig, och hur bevisar man vad som hänt i ett stängt system man inte kan komma åt?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Var det inte också så att man inte kunde längre stämma de om man godkände deras nya Eula. Eller är det jag som har tolkat saker lite fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är på nivån att man vill uppmana till civil olydnad som drabbar dem.

Räcker nog med att man inte köper Switch 2.

Och kanske berättar för andra. Och drar liknelser med att deras bil skulle bli avstängd permanent om man gör något som tillverkaren inte tycker att man ska göra med sin bil, så att de förstår.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av otakuper123:

Var det inte också så att man inte kunde längre stämma de om man godkände deras nya Eula. Eller är det jag som har tolkat saker lite fel.

Det var en uppdatering i samma villkor, men är lika mycket av en icke-nyhet som denna. De har likt många företag i USA en arbitration-klausul i villkoren, det enda nya var att de uppdaterade den för att göra det svårare att överbelasta dem med tvistemål.

Permalänk
Medlem

Deras nya villkor kommer aldrig hålla i en Europa domstol, möjligtvis i usa med deras skeva rättssystem.

Permalänk
Medlem

Om det handlar om att "bricka" användares enheter, som använder dessa för att aktivt fuska i multiplayer spel och i största allmänhet förstöra för andra. Ja, då får de gärna ta mina pengar.