Refurbed, blocket, swappie...which one?

Permalänk
Medlem

Refurbed, blocket, swappie...which one?

Spräckte skärmen på min 5½ år gamla iPhone 11. Då priserna för ett skärmbyte minst vekar vara 1500-2000:- ish så känns det inte alltför värt, så kikar därför på en ny. Är heller inte personen som orkar klicka hem ett iFixit kit och försöka själv, känner jag rätt så slutar det med att jag inte har någon telefon alls efteråt och behöver då OMGÅENDE skaffa en ny mobil. Såna beslut brukar sällan resultera i något vettigt.
Siktar in mig på 15 pro serien. 16 serien är med allt AI trams inget som lockar.
Men som vanligt är det en ren jävla djungel att navigera i begagnat träsket, ser att flera rekommenderar refurbed. Men vad är era erfarenheter? Nåt ställe jag missat? Tänker mig en mobil med nytt batteri, men vad kan man exakt förvänta sig om man väljer "nytt"? Är det original eller tredjeparts skulle ni säga? Majoriteten anger nämligen inte specifikt, vilket föranleder en att tro att det är ej original. Rädd att kapaciteten ska minska radikalt om dom anger nytt och satt i nåt random temu/AliExpress etc liknande istället.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Inte för att jag köper så dyra telefoner men jag hade ändå rekommenderat att köpa från Sweclockers/Tradera/Blocket från någon med bra omdömen och som inte brukar sälja många telefoner.

Permalänk
Medlem

Har köpt iPhone och Apple Watch på blocket. Jag har alltid bett om en bild på batterihälsan samt skicket på skärmen och baksidan om det inte redan finns i annonsen. Samt frågat om kvitto finns.

Permalänk
Medlem

Jo håller klart koll på blocket och Tradera och liknande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har köpt flera enheter från Refurbed, både Iphone och Ipads. Alltid varit nöjd. Kan ta ett antal dagar då enheten skickas från olika företag i Europa. Jag väljer alltid rekonditionerad framför att köpa från privatperson.

Permalänk
Medlem

Blocket/Tradera/FB market place/begagnat av privatperson är det sista stället jag skulle köpa en dyr begagnad telefon på.
Vad gör du om den är/blir stöldspärrad? Då har du lagt ut x antal tusen på en telefon du inte kan använda som telefon längre

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Blocket/Tradera/FB market place/begagnat av privatperson är det sista stället jag skulle köpa en dyr begagnad telefon på.
Vad gör du om den är/blir stöldspärrad? Då har du lagt ut x antal tusen på en telefon du inte kan använda som telefon längre

Är just det som gör mig lite nojig och att jag kikar på företag som säljer i första hand.
@tiger2 har du fått upp nåt meddelande om icke officiella delar i din telefon? Ser att en del skriver att Apple flaggar för detta om det inte är ett original batteri som satts i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

iPhone 15 Pro har lika mycket AI som 16-serien, bara så du vet, så det argumentet funkar inte. Då får du titta på en 15 icke-Pro.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

iPhone 15 Pro har lika mycket AI som 16-serien, bara så du vet, så det argumentet funkar inte. Då får du titta på en 15 icke-Pro.

Ah, trodde det mesta kom med 16 serien. Tack för info.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ah, trodde det mesta kom med 16 serien. Tack för info.

Allt AI i iPhone 15 är Opt-In, så du behöver inte vara orolig för en massa bloat

Sen kan du göra mycket kul med Draw Things (Stable Diffusion), så du har kraften att köra saker lokalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är just det som gör mig lite nojig och att jag kikar på företag som säljer i första hand.
@tiger2 har du fått upp nåt meddelande om icke officiella delar i din telefon? Ser att en del skriver att Apple flaggar för detta om det inte är ett original batteri som satts i.

Nej det har jag inte. Men har främst köpt lite äldre enheter eller ej high end (främst till barnen). Allt har känts fräscht och oslitet. Batterierna har jag inte koll på, men har inte valt nytt batteri någon gång.

Permalänk
Medlem

Har handlat av https://renewed.se och Refurbed några gånger.

Renewed: fantastiskt nöjd, nyskick skulle det vara och det var det, helt klanderfritt. Säljer själva och skickar från eget lager i Stockholm, så man har bara en kontaktpunkt. Rekommenderar starkt om de har någon produkt du vill ha i rätt prisklass. Generellt sett dyrare men man vet vad man får.

Refurbed: det man ska ha i åtanke är att Refurbed en marknadsplats, själva telefonen skickas från tredje part. Det är lite vilda västern. Refurbed och deras partners har inte nödvändigtvis samma klassifikationssystem. Om man köper "nyskick" så bör detta inte vara ett problem, men om man köper något i de lägre kategorierna så får man vara beredd på att bråka lite, eventuellt mycket om man har otur. Refurbed har bara tre nivåer, säljarna kan fem-sex i sin tur, och då kan det bli tjafs om vad som är rätt nivå.

Om det är problem så är tanken att du och säljaren ska lösa det sinsemellan, först om ni inte kommer överens eller om säljaren inte svarar så går Refurbed in. Har man då varit saklig och TYDLIG så har Refurbed alltid varit på min sida, men det finns många som inte har samma erfarenhet. Säljarna är ofta belägna i Italien/Frakrike/Tyskland.

Ett tips är att kolla upp den faktiska säljaren på t.ex. Trustpilot, t.ex. Alloccaz (1,3 stjärnor) som är en återkommande säljare på Refurbed. De har jag köpt av en gång, de skickade aldrig varan, svarade inte på meddelanden, Refurbed fick kopplas in och lösa återbetalning.

Permalänk
Medlem

Är du medlem på swedroid?
Slår ett slag för deras köp/sälj del, har själv köpt/sålt mycket där från olika medlemmar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Slår ett slag för deras köp/sälj del, har själv köpt/sålt mycket där från olika medlemmar.

Japp, är medlem där.
Adam West är användarnamnet 😅
Har kikat men ingenting av intresse har lagts ut än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Tänkte precis skriva detta!
Är medlem där sedan många år tillbaka och är mitt to go om jag ska ha ny tele 🙂.

//Virtual

Permalänk
Medlem

Jag hade nog undvikit swappie..

Tänkte sälja min 15PM till dem, skärmen har en mikroskopisk repa på skärmen som bara syns i vissa vinklar när skärmen är av.

De ville dra av över 5000kr på priset p.g.a. Tvivlar stenhårt på att de byter skärmen och säljer den, utan de tar bara 5000kr+ i avgift och säljer sedan som som "bra" för nästan lika mycket som en som är helt orörd..

https://swappie.com/se/iphone/iphone-15-pro-max/iphone-15-pro...

T.ex. listas som "bra" men ska enligt beskrivning se skit ut. Jag skulle få typ 3000kr för telefonen, medans de sedan kommer sälja den för över 10000kr

Permalänk
Medlem

Driver mobilverkstad och får in en hel del mobiler ifrån olika företag som "refurbar" mobiler. Ska jag vara uppriktig så hade jag hellre tagit en i "bra" skick istället för en som ser helt ny ut med anledning till att den förmodligen inte är reparerad sen innan. Har du tur får du en mobil som är komplett original och aldrig reparerad om du tar bästa skick men har du otur får du en som är reparerad till nyskick och vad jag har sett så används i stort sätt bara refurbade originalskärmar vid dessa reparationer. Alltså skärmar som gått i backen och spräckts -> man tar bort glaset och laminerar på ett nytt.
Alldeles för många slarvar med att limma fast plastramen ordentligt som håller ner själva skärmen i mobilen så efter viss tid så släpper skärmen ifrån sin plastram och helt plötsligt så räcker det att du tappar mobilen ifrån knähöjd och bildskärmen går sönder. Tidiga åldringsproblem är väldigt vanligt på kinesiska refurbade skärmar och jag kan lova att majoriteten av dessa företag aldrig skulle godkänna ett garantiärende vid dessa fall.

Permalänk
Medlem

Köpte min iPhone 13 Pro på Swappie, tycker det funkade smidigt för bra priser. Skrotade till skärmen ganska närainpå köpet och deras Swappie Care (eller vad det heter) så plockade jag ut en ny lur för en liten summa bara.

Har hört gott om Refurbed också, men att de telefonerna kan komma från andra EU-länder så tangentbordsinställningar kan vara lite kajko, men ingen aning om det bara är ett "word-of-mouth" rykte eller om det finns någon sanning i det..

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]