Kringgå av och på-knappen på min dator genom att sammankoppla stift på moderkortet

Permalänk
Medlem

Kringgå av och på-knappen på min dator genom att sammankoppla stift på moderkortet

Hej!

Min föregående dator startar inte längre.
De sista tillfällena datorn startade som vanligt upplevde jag att av och på-knappen verkade känslig. Det var som att det hade betydelse från vilken vinkel jag tryckte in knappen eftersom jag behövde trycka 2-3 gånger för att få igång datorn.
Därför tänkte jag prova att kringgå denna knapp genom att koppla ur den från moderkortet och sammankoppla stift på moderkortet för att starta datorn istället.

Kan någon svara på vilka stift det rör sig om?
Det aktuella moderkortet är ett gammalt Fujitsu D2990, fast det kanske går till på samma sätt på alla moderkort?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otakingu:

Hej!

Min föregående dator startar inte längre.
De sista tillfällena datorn startade som vanligt upplevde jag att av och på-knappen verkade känslig. Det var som att det hade betydelse från vilken vinkel jag tryckte in knappen eftersom jag behövde trycka 2-3 gånger för att få igång datorn.
Därför tänkte jag prova att kringgå denna knapp genom att koppla ur den från moderkortet och sammankoppla stift på moderkortet för att starta datorn istället.

Kan någon svara på vilka stift det rör sig om?
Det aktuella moderkortet är ett gammalt Fujitsu D2990, fast det kanske går till på samma sätt på alla moderkort?

Tack på förhand!

Följ kabeln från knappen och kolla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodiodine:

Följ kabeln från knappen och kolla?

Haha jo, mycket enklare och mer logiskt än vad jag skrev

Här finns manual annars ifall TS redan tagit bort sladden från kontakten:
http://support.harlander.com/upload-artikelsupport/computer/f...

Permalänk
Medlem

Är det knappen så har Kjell knappar som funkar som ersättare.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Rekordmedlem

Enligt manualen som länkats har moderkortet en vanlig pinheader och då brukar det ofta gå satt koppla in resetknappen som powerkbapp såvida inte det bara är en stor kontakt fån funktionera som sitter i lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, men speciellt rwkk!
Jag hittade stiften på moderkortet tack vare manualen och tjuvkopplade med mejsel.
Tyvärr visade det sig att det inte är av och på-knappen som är orsaken till felet eftersom felet kvarstod.

Permalänk
Medlem

Mest troligt nätaggregatet då.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Eller moderkortet? PSU är enkelt att verifiera genom att "jumpstarta" det. #20792281

Permalänk

som ovan säger troligen nätagg eller moderkort.

Felande kondensatorer kan ge upphov till liknande problem när de inte längre klarar att hålla sina specifikationer.

och med tanke på åldern på delarna är det ju inte helt otroligt att ~13 år kan mycket väl ha tagit ut sin rätt vid detta laget.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta gäller alla moderkort men det gäller dom flesta!
På/av knappen på dagens datorer (dvs denna sida av 2000 och även en del år tidigare med) är inte av typen på/av.
Dvs när man trycker ned den så kopplas dom två pinnarna på moderkortet ihop, när man sen släpper knappen så bryts den kopplingen.

Och dagens moderkort har även en håll ned på/av knappen 4sek för nåt att hända, vilket oftas är bryt strömmen direkt utan att windows/linux/etc tillåts att stängas ned korrekt.
Det går ofta att ändra detta i uefi till att tex starta om heller starta om och gå in i uefi.

Båda dessa två saker gör att det kan bli en del olika fel om på/av knappen (heller pinnarna kopplas ihop) hålls nedtryckt hela tiden.
Beroende på tillverkare/modell/bios/ufei version så kan det hända olika saker som allt ifrån inget till snabba omstarter till ger ingen bild/vägrar gå vidare i boot processen, kanske inte ens försöker att starta upp förrens kopplingen mellan pinnarna bryts,osv,osv.

Dvs för att vara säker på att det är/inte är knappen så kortslut pinnarna med en mejsel/etc heller en annan knapp i under en sek.
Som andra redan har sagt så kan man beroende på chassi och då om kablarna är separata heller i en enda stor kontakt, så är det oftas väldigt enkelt att koppla i reset knappen som av/på knapp istället.
Går ofta ganska enkelt att byta ut knapparna i chassit med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tack på nytt för alla svar!
Jag bytte ut PSU enhet till en annan som jag vet fungerar och då startade datorn direkt!
Av och på-knappen hade alltså inget med felet att göra.
Jag ska följa ditt råd och jumpstarta den krånglande PSU enheten, mc68000!
Tusen tack för all input!