Lämna tillbaka lånedator efter "3 år" ?

Permalänk
Avstängd

Lämna tillbaka lånedator efter "3 år" ?

Hej!

Jag har en stor ångest som jag har åsamkat mig själv. Under våren 2022 lämnade jag in min dator för lagning. Under den tiden fick jag en lånedator av butiken. De kunde inte fixa min dator och jag skulle då få pengarna tillbaka. Jag frågade om jag fick köpa lånedatorn men den var mycket dyrare än min dator som jag fick tillbaka pengarna för. De sa också att det var okej att jag lämna tillbaka lånedatorn när jag var redo och klar med mina projekt som jag behövde den för, men att jag inte får tillbaka mina pengar förens jag återlämnat lånedatorn.

Det har nu gått 3 år. Mycket har hänt under tiden. Var mycket sjuk under de två första åren. Det kanske inte är en giltig anledning, men jag behövde fokusera på min hälsa och återhämtning, kan ej gå in på detalj här.

Men jag har inte vågat återkomma till butiken, jag skäms. Detta är en bisarr situation.
Varken dem eller jag har hört av sig till varandra.

Vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hobbylaktos:

Hej!

Jag har en stor ångest som jag har åsamkat mig själv. Under våren 2022 lämnade jag in min dator för lagning. Under den tiden fick jag en lånedator av butiken. De kunde inte fixa min dator och jag skulle då få pengarna tillbaka. Jag frågade om jag fick köpa lånedatorn men den var mycket dyrare än min dator som jag fick tillbaka pengarna för. De sa också att det var okej att jag lämna tillbaka lånedatorn när jag var redo och klar med mina projekt som jag behövde den för, men att jag inte får tillbaka mina pengar förens jag återlämnat lånedatorn.

Det har nu gått 3 år. Mycket har hänt under tiden. Var mycket sjuk under de två första åren. Det kanske inte är en giltig anledning, men jag behövde fokusera på min hälsa och återhämtning, kan ej gå in på detalj här.

Men jag har inte vågat återkomma till butiken, jag skäms. Detta är en bisarr situation.
Varken dem eller jag har hört av sig till varandra.

Vad hade ni gjort?

knallat in till butiken och återlämnat den? Har dom inte hört av sig, och sagt att du fick ha kvar den tills du var färdig så är det väl inga problem.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

vem lämnar över en dator i 3 år utan att höra av sig? xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

knallat in till butiken och återlämnat den? Har dom inte hört av sig, och sagt att du fick ha kvar den tills du var färdig så är det väl inga problem.

Är orolig om det finns ”böter” för sånt.
Har läst igenom kvittot men det står inget.

Skrivet av Jagers:

vem lämnar över en dator i 3 år utan att höra av sig? xD

Om du syftar på butiken så vill jag helst inte säga vilken, men det är en stor välkänd butik i Sverige…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hobbylaktos:

Har läst igenom kvittot men det står inget.

Om du syftar på butiken så vill jag helst inte säga vilken, men det är en stor välkänd butik i Sverige…

har aldrig hört om en butik som lånar ut datorer på detta sätt, skulle det vara böter, dröjsmålsavgift eller liknande så är knappast lösningen att ignorera problemet, det verkar snarare som att dem helt har glömt bort dig och inte har en aning om att du sitter på deras dator, du riskerar nog att bli av med dina chanser att få tillbaks pengarna oxå.

Permalänk
Medlem

Av informationen du angett här är det inga problem att gå tillbaks med datorn, om det är en stor välkänd butik så kommer de inte heller bry sig om att värdet på datorn gått ner osv i och med att det bara är en nål i en höstack (De kastar bort mer pengar annat än någons lånedator)

Tänk själv om du haft flera miljarder i omsättning på ditt bankkonto, hade du brytt dig om en persons dator? Svar nej, det är bara att knalla tillbaks och lösa situationen ingen anledning att ha ångest över en sån sak

Permalänk
Medlem

De har faktiskt en guillotine bredvid kaffemaskinen inne i personalrummet som de använder för att bestraffa superskurkar som dig, så bäst du stannar hemma! /s

Nejdå.

Antar att det är en stor butikskedja i.e Elgiganten/Netonnet/Inet vi snackar om. Gå dit och bara förklara situationen, du har ju legitima anledningar att det blev som det blev. Om jag var snubben som jobbar i butiken kan jag inte tänka mig att jag skulle bry mig ett dugg - bara att ta tillbaka datorn och återbetala sen tänka på nästa kund. Om de verkligen brydde sig så mycket om datorn hade det ju kunnat kontakta dig?

Folk är oftast både mer förstående än man tror, och bryr sig också mycket mindre än man tror. De enda kunder jag minns från tiden jag jobbade service-yrke är de få kunder som var riktigt otrevliga, så gå dit o förklara snällt bara. Gissar att det som kommer hända är att du får pengarna tillbaka och datorn blir troligen antingen utsatt till försäljning med nedsatt pris som demo-exemplar, eller så fortsätter de använda den som lånedator. I värsta fall förlorar de nån tusenlapp i omsättning, dvs. en piss i strömmen.

Eller så nekar de återbetalning och du får behålla datorn, kanske? Ingen aning om de får göra så. Men i så fall har du ju "gått med vinst" ändå. Egentligen är det värt att bara gå och få det gjort bara för att slippa ha ångest om det!

Skrivet av Hobbylaktos:

Nu är jag ju ingen jurist utan har bara läst en kurs i handelsrätt för ett par år sedan, så ta mig med en nypa salt.

Din lokala datorbutik kan absolut inte utfärda böter i sådan benämning, det kan endast staten göra. Om de ville skulle de kanske kunna yrka på skadestånd för ev. förlorad intäkt men det skulle bli en hel rättslig process och i min personliga bedömning/åsikt är oddsen så gott som noll att de skulle kunna driva igenom något sådant i denna situation. Att butiken ens skulle försöka ta dig till rätta för en sådan petitess till att börja med är också i praktisk mening noll.

Minns jag mig rätt har alla butiker/företag lagligt underlag i allmänhet att neka dig, eller vem de vill, framtida köp från affären om de så önskar. Men även det ser jag som oerhört icke-troligt och sannolikt inte ens i deras intresse. De har hänt i enstaka fall att vissa online-butiker gör så med vissa kunder som shoppar kläder och ständigt skickar tillbaka majoriteten, om och om igen...

Nej- spring och lämna tillbaka datorn så kommer du se att allt blir jättebra, så slipper du ha ångest över det också

Visa signatur

9070 XT - 9950X3D - LG C4 42"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilgev:

De har faktiskt en guillotine bredvid kaffemaskinen inne i personalrummet som de använder för att bestraffa superskurkar som dig, så bäst du stannar hemma! /s

Nejdå.

Antar att det är en stor butikskedja i.e Elgiganten/Netonnet/Inet vi snackar om. Gå dit och bara förklara situationen, du har ju legitima anledningar att det blev som det blev. Om jag var snubben som jobbar i butiken kan jag inte tänka mig att jag skulle bry mig ett dugg - bara att ta tillbaka datorn och återbetala sen tänka på nästa kund. Om de verkligen brydde sig så mycket om datorn hade det ju kunnat kontakta dig?

Folk är oftast både mer förstående än man tror, och bryr sig också mycket mindre än man tror. De enda kunder jag minns från tiden jag jobbade service-yrke är de få kunder som var riktigt otrevliga, så gå dit o förklara snällt bara. Gissar att det som kommer hända är att du får pengarna tillbaka och datorn blir troligen antingen utsatt till försäljning med nedsatt pris som demo-exemplar, eller så fortsätter de använda den som lånedator. I värsta fall förlorar de nån tusenlapp i omsättning, dvs. en piss i strömmen.

Eller så nekar de återbetalning och du får behålla datorn, kanske? Ingen aning om de får göra så. Men i så fall har du ju "gått med vinst" ändå. Egentligen är det värt att bara gå och få det gjort bara för att slippa ha ångest om det!

Nu är jag ju ingen jurist utan har bara läst en kurs i handelsrätt för ett par år sedan, så ta mig med en nypa salt.

Din lokala datorbutik kan absolut inte utfärda böter i sådan benämning, det kan endast staten göra. Om de ville skulle de kanske kunna yrka på skadestånd för ev. förlorad intäkt men det skulle bli en hel rättslig process och i min personliga bedömning/åsikt är oddsen så gott som noll att de skulle kunna driva igenom något sådant i denna situation. Att butiken ens skulle försöka ta dig till rätta för en sådan petitess till att börja med är också i praktisk mening noll.

Minns jag mig rätt har alla butiker/företag lagligt underlag i allmänhet att neka dig, eller vem de vill, framtida köp från affären om de så önskar. Men även det ser jag som oerhört icke-troligt och sannolikt inte ens i deras intresse. De har hänt i enstaka fall att vissa online-butiker gör så med vissa kunder som shoppar kläder och ständigt skickar tillbaka majoriteten, om och om igen...

Nej- spring och lämna tillbaka datorn så kommer du se att allt blir jättebra, så slipper du ha ångest över det också

Ok, jag hoppas det kommer gå bra då. Jag orkar inte om de ska starta en lång diskussion och jag behöver förklara mig framför massa andra kunder. Eller att de nekar mig pengarna, men isf vill jag då ha ett kvitto på datorn att den är köpt för den summan samt att jag hoppas jag får 1 års garanti som man brukar få när man köper en dator eller annat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hobbylaktos:

Ok, jag hoppas det kommer gå bra då. Jag orkar inte om de ska starta en lång diskussion och jag behöver förklara mig framför massa andra kunder. Eller att de nekar mig pengarna, men isf vill jag då ha ett kvitto på datorn att den är köpt för den summan samt att jag hoppas jag får 1 års garanti som man brukar få när man köper en dator eller annat..

En idé är ju att höra av sig mail-ledes till dem först, för ingen som står i kassan kommer ha en susning om vad du snackar om ifall du hänvisar till ett ärende och en diskussion som skedde för 3 år sedan. Men får de lite tid på sig så kan de ju kolla sina gamla ärenden.

Det är ju ett ganska trassligt läge. Mycket i konsumentlagstiftningen handlar ju om saker ska ske inom skälig tid. En reklamation ska exempelvis i normalfallet ske inom 2 månader från att felet upptäcktes. Så att ha glömt att lämna tillbaka denna lånedator under 3 hela år är ju att dra det väldigt långt. Av samma skäl kanske det är svårt att få säljaren att skriva ett kvitto nu, och ge dig garanti på den dator du redan haft i din ägo i 3 år.

Låter som att enklaste lösningen för båda parter kanske är att tänka "bytt är bytt" och låta saken bero.

Permalänk
Medlem

Om du inte har skrivit på något slags avtal eller motsvarande för lånet, med klausuler för hur länge du får ha den, vad det kostar, osv osv. Så finns det inte ens en anledning att lämna tillbaka datorn.

Personen som gav dig datorn lär ju inte finnas kvar och du lär inte heller få pengar för din dator, för ärendet är nog sen länge glömt och begravet.

Dom har gjort bokslut 3 gånger sen du lånade datorn. Även inventeringar. Att gå tillbaka med den nu lär bara vara jobb för den som tar emot datorn och risken är att nån på ekonomi får eld under fötterna för att dom måste göra saker i redovisningen..

Datorn är nog avskriven och kommer inte gå att sälja heller - den lär bara skrotas.

Företaget borde ha hört av sig om dom saknade datorn. Men jag tror nog detta gjordes "under bordet" så det finns inget pappersspår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hobbylaktos:

Nån slags garanti lär du inte få. Datorn är redan 3 år och eftersom den fungerar så finns det ändå inget en garanti skulle tänkas kunna skydda dig mot. Att tappa den i backen är inte ett garantiärende. Och bevisligen fungerar ju datorn som den är tänkt, så det är ju vad garantin ska täcka.

Låt saken vara, var glad för datorn. Spara pengar och köp en ny dator senare.. Du har ju redan haft datorn en majoritet av dens tänka livslängd.

Permalänk

Låtit det vara - behåll datorn och släpp det.
Eller är detta ett sätt att försöka återfå pengar från ditt håll? Det kommer nog aldrig gå vägen

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Låtit det vara - behåll datorn och släpp det.
Eller är detta ett sätt att försöka återfå pengar från ditt håll? Det kommer nog aldrig gå vägen

Nä inget sätt att få pengar från mitt håll.
Men kan inte släppa detta förens jag vet att jag får behålla datorn eller om de kan tänka sig ta tillbaka den då. Jag har försökt leva med det men det går ej…

Permalänk
Medlem

Gå dit och förklara situationen, framförallt om du skulle må bättre efter det. Tror inte en anställd kommer ta fram en megafon, skrika att du är världens största idiot och sen införa en årlig "anti Hobbylaktos-rea". Saker kan falla mellan stolarna eller missas. Det löser sig.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Har det gått 3 år så har affären definitivt glömt bort datorn. Skrevs det några papper på att du hade fått en lånedator?
Om inte, så hade jag i varje fall inte brytt mig.
Men vill du stilla ditt samvete så gå dit med datorn och förklara din situation, du behöver ju inte gå in på detaljer.
Antingen så tar dom emot den eller så får du behålla den, kanske mot en mindre summa?

Hade jag varit i deras skor och någon kommer och vill lämna tillbaka bortglömd dator så blir dom nog snarare glada att det finns ärliga personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hobbylaktos:

Nä inget sätt att få pengar från mitt håll.
Men kan inte släppa detta förens jag vet att jag får behålla datorn eller om de kan tänka sig ta tillbaka den då. Jag har försökt leva med det men det går ej…

Jag jobbade 10+ år i en sådan här butik. Det hände titt som tätt att en lösning skapades utanför "det vanliga", eller att personen missade att anteckna vem som hade en lånedator. Kan 100% lova dig att ingen kommer komma och fråga om den om 5 år, eller imorgon. Från deras perspektiv är allt detta helt bortglömt och strukit. Precis på samma sätt som du inte minns att det försvann en godispåse ur skafferiet för 3 år sedan utan att minnas ifall du eller någon annan åt upp den.

Med det sagt, Kudos till dig som vill göra rätt för dig. Men rätt för sig kommer säkerligen göra det komplicerat och skapa mycket diskussioner i och med den långa tiden som gått.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisism8:

Jag jobbade 10+ år i en sådan här butik. Det hände titt som tätt att en lösning skapades utanför "det vanliga", eller att personen missade att anteckna vem som hade en lånedator. Kan 100% lova dig att ingen kommer komma och fråga om den om 5 år, eller imorgon. Från deras perspektiv är allt detta helt bortglömt och strukit. Precis på samma sätt som du inte minns att det försvann en godispåse ur skafferiet för 3 år sedan utan att minnas ifall du eller någon annan åt upp den.

Med det sagt, Kudos till dig som vill göra rätt för dig. Men rätt för sig kommer säkerligen göra det komplicerat och skapa mycket diskussioner i och med den långa tiden som gått.

Ok, finns det en chans att de bara blir irriterade då om jag återkommer med datorn? Inte för att jag haft den för länge, utan mer för att de ”ville glömma bort den” och jag kommer med den igen som en idiot ? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hobbylaktos:

Ok, finns det en chans att de bara blir irriterade då om jag återkommer med datorn? Inte för att jag haft den för länge, utan mer för att de ”ville glömma bort den” och jag kommer med den igen som en idiot ? 😂

Finns en risk för det att det är ett ärende som stängts sedan länge och att det kan orsaka problem för ärendehanteringsystemet. Beror såklart på om de har hunnit byta system sedan dess med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Nu har den här tråden legat uppe ett tag, och minst 3 personer på varje butik har läst tråden och kommer att känna igen detta ärende om det dyker upp runt fikarummet / kassan / lunchrummet. Det är liksom sveriges största teknikforum.

Skit i att lämna tillbaka datorn. Vill du stilla ditt samvete, köp nästa dator där, eller nåt annat dyrt, som uppskattning för god service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hobbylaktos:

Ja, tänk om någon skulle bli arg på dig! I det vuxna livet gör man rätt för sig och står för sitt agerande. Gå dit och förklara situationen. De kommer säkert be dig behålla datorn och återgå till någon som kan inbringa provision till dem.

Permalänk
Medlem

Självklart skall TS lämna tillbaka lånedatorn, om inte annat just för att se hur butiken vill hantera det.

Är själv nyfiken på om butiken kommer återlämna pengarna för TS dator när de får tillbaka en lånedator som nu blivit flera år äldre och har minskat betydligt i värde.

TS borde för övrigt även efterfråga 3 års ränta på pengarna, bara för att se hur butiken reagerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hobbylaktos:

Skrivet av Hobbylaktos:

"isf vill jag då ha ett kvitto på datorn att den är köpt för den summan samt att jag hoppas jag får 1 års garanti som man brukar få när man köper en dator eller annat"
Wtf? Varför?

"finns det en chans att de bara blir irriterade då om jag återkommer med datorn?"
Är det en kedja så jobbar nog inte säljaren kvar där till 99% säkerhet efter 3 år, ingen kommer veta ett skit va du pratar om, om du inte frågar efter "butikschefen" och ber om att få prata privat.

100% så kommer de säga "de är glömt, behåll datorn".
Och enbart enligt mitt tycke: 0% anledning att ge dig varken garanti, kvitto, pengar eller reklamationsrätt.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hobbylaktos:

Den enda som tjänar på det är företaget, och företaget är inte levande och har inga åsikter. Alla andra (du + personal) kommer få massa krångel och inga fördelar... så troligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Nu har den här tråden legat uppe ett tag, och minst 3 personer på varje butik har läst tråden och kommer att känna igen detta ärende om det dyker upp runt fikarummet / kassan / lunchrummet. Det är liksom sveriges största teknikforum.

Skit i att lämna tillbaka datorn. Vill du stilla ditt samvete, köp nästa dator där, eller nåt annat dyrt, som uppskattning för god service.

Har tidigare jobbat i 3 stora teknikbutiker över totalt 10 år. Kan lova dig att mindre än 5% av dem känner till Sweclockers. 5% är nog ungefär så många som kan svara på frågan "Vilket material är en processor gjort av".

För den som jobbar på Inet är det annorlunda självfallet. Men Elgiganten, Power, Mediamarkt, NetonNet etc, deras kunder kan ingenting generellt sett. Risken när du som säljare är kunnig är att du överladdar kunden med information. Nu blir de förvirrade och tänker "Oj oj, det här var allt ett viktigt beslut, bäst att gå hem och tänka på det lite".

Menar inget illa, men när man sålde laptops till 9/10 kunder så pratade man inte ens prestanda förutom koncept som "Denna är snabb". Istället pratade man om "Denna har aluminium chassi, det är bra ifall man har den i väskan med tunga böcker. Mindre risk den går sönder" eller "Vill du köpa den blå eller silvriga datorn?"