Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Mitt tidigare inlägg

Nu när ärendet är löst så fyller jag på med hur turerna har gått.

Beställer diskar 11e Mars, de skickas 12e Mars och jag har dem hos mig 13e Mars.
Märker att diskarna är dåligt packade och skramlar runt i kartongen.

Monterar i diskarna i servern, men första disken klickar bara och startar inte.
Skickar tillbaka den 16e Mars.

Den är framme hos dem 19e Mars och vid 21e Mars så undrar jag om hur lång tid detta kan ta, samt om jag får en ny (då de inte har några i lager) eller om jag får pengarna tillbaka för den disken.

Får ett meddelade att det tar 3-5veckor innan de kollar på den, men jag ska få pengarna tillbaka då det var på öppet köp.

Beställer därför en ny disk från ett annat ställe, den anländer och jag monterar den i servern och kan börja bygga ZFS-poolen.
Efter knappt en veckas drift så får jag massor av fel på den andra disken från Webhallen.

Skickar in den andra disken 4e April till dem.

Efter många turer med deras kundtjänst på mail och telefon så får jag först 25/4 notis från PayPal att pengarna från den första disken är påväg tillbaka.

Efter några till turer så 7/5 får jag notis om att pengarna från den andra disken är påväg tillbaka.

Det har tagit många timmar i kö. Telefonväxeln verkar välja nummer i kön lite hur den vill, var på plats 50 i typ 2h innan någon plötsligt svarade en gång. Chatten är oftast bäst, men då kan man inte springa runt och göra annat under väntetiden på samma sätt.

Flertalet gånger bad jag kundtjänsten återkoppla till mig via mail, samt någon föreslog telefon om mail inte fungerar. Jag har bara fått ett mail tillbaka, fast blivit lovad det flera gånger än så. Ingen har ringt mig heller.

Även om kundtjänsten är trevlig och verkar vilja hjälpa, så är de dåliga på att återkoppla. De verkar inte ha så många som jobbar då jag fick flertalet gånger samma personer.

Däremot så verkar de som hanterar returerna / verkstaden vara väldigt långsamma. Samt verkar returfunktionen fungera riktigt dåligt. Under hela ärendets gång har jag inte fått någon återkoppling på ärendet utan att behöva kontakta kundtjänst. Från det jag registerade returen och fick mailet med QR-koden till PostNord så har jag inte fått något alls från dem.

Utöver ett mail från kundtjänsten som bad mig komplettera med mer uppgifter.
Alla annan kontakt har varit för jag har kontaktat dem själv.

Återigen så kommer jag inte köpa något från Webhallen. Möjligtvis något som är så billigt att om det är trasigt så kan jag kasta det istället men ingenting som är dyrare.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte varför någon väljer Webhallen framför exempelvis Inet eller Dustin.

Väntetider på kundtjänst? Kanske haft tur eller enkla ärenden, men hos Inet får jag ofta svar samt hjälp inom 10 minuter med väntetiden inräknad.

Hos Webhallen har det länge varit ett svart hål, där jag hunnt glömma bort att jag ens haft ett serviceärende hos dem.

Känns som att något hände för kanske 2-3 år sedan hos Webhallen som fått mig att överge butiken.

Från att alltid haft Webhallen (sedan 2006!) som förstaval, så rekommenderar jag numera Inet och Dustin så långt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Förstår fortfarande inte varför någon väljer Webhallen framför exempelvis Inet eller Dustin.

Väntetider på kundtjänst? Kanske haft tur eller enkla ärenden, men hos Inet får jag ofta svar samt hjälp inom 10 minuter med väntetiden inräknad.

Hos Webhallen har det länge varit ett svart hål, där jag hunnt glömma bort att jag ens haft ett serviceärende hos dem.

Känns som att något hände för kanske 2-3 år sedan hos Webhallen som fått mig att överge butiken.

Från att alltid haft Webhallen (sedan 2006!) som förstaval, så rekommenderar jag numera Inet och Dustin så långt som möjligt.

Jag har alltid tidigare handlat i fysisk butik och vissa fall hos Inet. Men just den disken jag var ute efter fanns typ bara hos Webhallen och Proshop som jag kände igen namnet på. Då Webhallen tidigare har varit bra och jag inte hade hört något om proshop alls, så tänkte jag att Webhallen kanske var bättre.

Vilket misstag jag gjorde tänker jag nu i efterhand. Visserligen har jag inte behövt reklamera till Proshop så kan inte säga om det hade varit bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Jag har alltid tidigare handlat i fysisk butik och vissa fall hos Inet. Men just den disken jag var ute efter fanns typ bara hos Webhallen och Proshop som jag kände igen namnet på. Då Webhallen tidigare har varit bra och jag inte hade hört något om proshop alls, så tänkte jag att Webhallen kanske var bättre.

Vilket misstag jag gjorde tänker jag nu i efterhand. Visserligen har jag inte behövt reklamera till Proshop så kan inte säga om det hade varit bättre.

Själv väntar jag fortfarande på svar från Webhallen ang att få hjälp med en retur så jag kan skicka tillbaka en oöppnad vara...

Har inte fått svar på mitt mail på flera dagar, suttit i kö till deras chatt halva dagen, över 2,5h i telefonkö...valde därför valet att bli uppringd vilket givetvis inte skedde... till slut gav jag upp.

Webhallen befinner sig i en rejäl sluttning och man känner sig mer och mer osynlig som långvarig kund...

Rättelse
Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Själv väntar jag fortfarande på svar från Webhallen ang att få hjälp med en retur så jag kan skicka tillbaka en oöppnad vara...

Har inte fått svar på mitt mail på flera dagar, suttit i kö till deras chatt halva dagen, över 2,5h i telefonkö...valde därför valet att bli uppringd vilket givetvis inte skedde... till slut gav jag upp.

Webhallen befinner sig i en rejäl sluttning och man känner sig mer och mer osynlig som långvarig kund...

Det där visar bara ett företag som är på väg neråt och vi alla vet vart det brukar sluta

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Kanske(?) en ljusning långt borta i horisonten

https://marcusoscarsson.se/just-nu-ilska-mot-kundtjanster-kon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Ja, då kan man ju inte välja reklamation och få automatiskt en retursedel :/

Mail verkar vara helt omöjligt att få svar på.

Chatt precis när den öppnar har fungerat bäst för mig oftast svar inom 30min.
På eftermiddagar så kan man sitta i kö i minst 2timmar.
De gånger jag ringde var det minst 2timmar kö.

Helt hopplöst man kan ju inte lägga så mycket tid i kö. Speciellt inte när man oftast jobbar de tiderna det är öppet.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Webhallen flyttar sin centrallager, eller liknande, till samma ställe som Netonnets.
Skulle ge snabbare leveranser etc. Men för min del så tar leveranserna längre tid, de har ändock skickats via Rosersberg. Och sedan så tar paketen en "semester" på stället också..
Om brev/paket kommer från Malmö, då skickas de via Örebro. Men inte de från Borås.

Själv så har jag väntat på mailsvar sedan slutet av mars.
Jag fick varubrevet, men inte själva varan. Flärparna som skulle fällts ut, hade inte fällts ut, så om varan varit i paketet, så har det fallit bort. Posten trodde att de gjort fel, men det hade de inte.
Hittills enda gången jag fått leveransproblem från Webhallen.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem

Undrar hur nöjd nya VDn är hur företaget fungerar idag kan man undra ?

Dom har helt klart tappat sin själ sedan länge... För varje missnöjd kund får inet 10 nya kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexan92:

Dom borde ha gått ur för länge sen, kundfokus finns inte på deras världskarta

Har anställda på Webhallen fått direktiv om att returer ska nekas så långt som möjligt, så är det ganska skrämmande utveckling.

Såg som sagt en stor förändring av Webhallen iom att NetOnNet började ingå i samma gruppering.

Folk måste vakna och förstå att gamla Webhallen dog 2022 och nu vill ledningen bara casha ut!

Hittade citatet som jag försökte hänvisa till i texten ovan:

..."man fått direktiv att neka återbetalning om det går, och hänvisa till att kvittot är personligt. Man har också börjat hantera garantiärenden centralt istället för i butik vilket förlänger handläggningstiden."

Permalänk

Jag har i strax över två veckors tid försökt att reklamera en vara. Det började med att jag skickade ett mail som jag aldrig fick svar på. Sedan ytterligare ett efter en vecka. Sen har jag försökt få tag på deras kundtjänst tre av fem dagar förra veckan men jag kom aldrig fram i varken chatt eller telefonkö innan kundtjänst stängde. Försöker igen nu idag, ställde mig i chatt- och telefonkö för ett par timmar sen, nu plats 10. Förhoppningsvis kommer jag fram idag, får se vad svaret blir. Har inte handlat på Webhallen på strax över 1 år och detta påminde mig om varför. Komplett har jag aldrig handlat hos. Netonnet var jag ett stort fan av tidigare men de gör hela tiden tv-reklam och stoltserar med att de inte behöver rea eftersom att de håller lagerpriser medan alla andra konkurrenter kostar lika mycket eller är billigare, har nog inte sett något som är billigare hos Netonnet på sistone. Känns som att alla företag under moderbolaget går dåligt. Håller mig till Inet, Elgiganten, Power och Amazon.

Permalänk
Snusfri

KO agerar mot tio kända företag för bristande prisinformation.
https://www.konsumentverket.se/aktuellt/ko-agerar-mot-tio-kan...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Fick en vara som var öppnad men såldes som ny från Webhallen senast igår...
Visst det vara bara ett par fläktar, men det är principen att förpacknigen är bruten.
Webhallens svar = "Vi har nog bara öppnat den för att visa en kund" mhm troligt.
Verkar som att kaoset som var för ett par månader sedan gällande just detta inte verkar ha hjälpt, otippat
Inet är numera den enda seriösa riktiga datorbutiken vi har i Sverige, toppsuport, galet snabba leveranser och precis lika snabba på att svara i telefon när man behöver hjälp.
Köper 99% av mina saker där även om det är lite dyrare, just för att man vet att allt bara funkar oavsett vad det gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950X3D@Stock, ASUS RTX 5080 OC Prime, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, , G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Samsung NVME 980Pro 2TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: LG 32 OLED", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk

Även jag är fast i ett evighetsärende om återbetalning av presentkort som inte använts(Webhallen skickade aldrig varan-så pengarna skulle betalats tillbaks). De svarar varje gång att de ska lösa det - men inget händer.
Varit i kontakt med dem 6-7 ggr via mail/chatt och blivit lovad varje gång att de ska skicka resterande pengarna - men absolut inget händer varje gång.

Permalänk
Medlem

Undrar om webbhallen använder något AI för att översätta en engelsk rubrik?
"TVs", Borde ju stå TV:n på svenska tycker *jag*

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Undrar om webbhallen använder något AI för att översätta en engelsk rubrik?
"TVs", Borde ju stå TV:n på svenska tycker *jag*

<Uppladdad bildlänk>

I plural ska det till och med vara TV:ar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Känns mer och mer som gamla datorbutiken.com eller vad de hette. Slut på pengar till sist så kan inte betala åter innan nya kommit in, ej heller lägga ordrar hos leverantörer utan att betala i förskott, därför leveranstider är hur som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

I plural ska det till och med vara TV:ar.

Precis, TV:ar eller som jag helst föredrar TV-apparater.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Känns mer och mer som gamla datorbutiken.com eller vad de hette. Slut på pengar till sist så kan inte betala åter innan nya kommit in, ej heller lägga ordrar hos leverantörer utan att betala i förskott, därför leveranstider är hur som.

Dom borde kapa hälften av sina butiker i stockholm för att spara in lite...

Permalänk
Medlem

Förlåt! Jag trodde att de flesta här i tråden överdrev! Nu har jag "äntligen" råkat ut för Webhallens obefintliga service och kommer aldrig att handla där igen. Råder er andra att hålla er borta, det är så illa att jag misstänker att det måste vara en konkurs eller dylikt som står runt hörnet.

En skruv värt typ någon enkrona eller två lossnade från mina hörlurar och jag insåg det först när skruven var borta. Tyvärr är det ingen vanlig skruv man kan köpa i lösvikt. Vid kontakt med Bose hänvisar dem till Webhallen som i sin tur inte kan tänka sig att skicka ut en ny skruv till mig. Istället hotar Webhallen med att detta förmodligen inte är ett garantiärende och att jag måste skicka in allt till service för bedömning och dyr reparation.

Genom åren har man handlat för hundratusentals kronor men nu får det räcka. Tråkigt att det skulle bli såhär illa. En enda förbannad skruv för någon krona som de säkert har hundratals av att skicka ut i ett brev. Nämnde jag förresten att det tog en dryg månad för att få svar på ärendet?

Permalänk
Medlem

Alltså nej. @HULTAS hur kan du vänta dig en butik som säljer varor skall ha reservdelar som enskilda skruvar?

Förväntar du dig detsamma av Elgiganten och Power?

Klart som korvspad du får ta det som ett garanti- eller reklamationsärende

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Förlåt! Jag trodde att de flesta här i tråden överdrev! Nu har jag "äntligen" råkat ut för Webhallens obefintliga service och kommer aldrig att handla där igen. Råder er andra att hålla er borta, det är så illa att jag misstänker att det måste vara en konkurs eller dylikt som står runt hörnet.

En skruv värt typ någon enkrona eller två lossnade från mina hörlurar och jag insåg det först när skruven var borta. Tyvärr är det ingen vanlig skruv man kan köpa i lösvikt. Vid kontakt med Bose hänvisar dem till Webhallen som i sin tur inte kan tänka sig att skicka ut en ny skruv till mig. Istället hotar Webhallen med att detta förmodligen inte är ett garantiärende och att jag måste skicka in allt till service för bedömning och dyr reparation.

Genom åren har man handlat för hundratusentals kronor men nu får det räcka. Tråkigt att det skulle bli såhär illa. En enda förbannad skruv för någon krona som de säkert har hundratals av att skicka ut i ett brev. Nämnde jag förresten att det tog en dryg månad för att få svar på ärendet?

Tror du att de sitter på ett enormt reservdelslager?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Alltså nej. @HULTAS hur kan du vänta dig en butik som säljer varor skall ha reservdelar som enskilda skruvar?

Förväntar du dig detsamma av Elgiganten och Power?

Klart som korvspad du får ta det som ett garanti- eller reklamationsärende

Givetvis har deras reparationspartner för Bose de skruvar som krävs för att fästa hörselkåpan på en av de populäraste hörlurarna i Bose QC35. Ett enkelt samtal och ett brev till min brevlåda som kostar några enstaka kronor så är ärendet löst.

Detta avviker säkert från deras vanliga rutin men ibland kan man tänka utanför boxen. Speciellt när det gäller försumbar ekonomisk risk i ett par enkronor. Det är skillnad såklart om det är stora värden det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Tror du att de sitter på ett enormt reservdelslager?

Nej. Se svar 13:14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Givetvis har deras reparationspartner för Bose de skruvar som krävs för att fästa hörselkåpan på en av de populäraste hörlurarna i Bose QC35. Ett enkelt samtal och ett brev till min brevlåda som kostar några enstaka kronor så är ärendet löst.

Detta avviker säkert från deras vanliga rutin men ibland kan man tänka utanför boxen. Speciellt när det gäller försumbar ekonomisk risk i ett par enkronor. Det är skillnad såklart om det är stora värden det handlar om.

Det är nog inte så givet som du tror.
Det är inte ens säkert att Bose har reparation på hörlurarna och då finns det ingen verkstad som har tillgång till den skruven du behöver

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Inte för att försvara Webhallen, men jag tror att Elgiganten och liknande också hade svarat på samma sätt som Webhallen gjort.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Skicka bara in dina lurar så löser det sig nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Skicka bara in dina lurar så löser det sig nog.

har en känsla av att Bose kommer hävda handhavande fel.

Men det verkar dock gå att köpa skruvar på t.ex amazon
https://www.amazon.se/SOULWIT-Ers%C3%A4ttning-QuietComfort-Me...

https://www.reddit.com/r/bose/comments/gt57h0/for_everyone_th...

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Kostar dock mer än "ett par kronor".

Har du inte möjlighet att svarva till en själv är det bara att köpa en ny.

https://www.aliexpress.com/item/1005007917347176.html?spm=a2g...