Tips på 32-34" skärm med bra ljusstyrka för design?

Permalänk
Medlem

Tips på 32-34" skärm med bra ljusstyrka för design?

Hej! Efter att ha köpt in en sämre skärm till jobbet trotts att jag har läst ordentligt med reviews tänkte jag fråga här efter tips.

Letar efter en skärm med bra färgåtergivning och riktigt bra ljusstyrka pga alltför mycket ljusinsläpp på kontoret. Helst IPS med högre bildfrekvens, 4K upplösning, 32-34" stor och gärna välvd men inget krav, ej ultrawide. Budget upp till ungefär 10.000 kr.

Kikade på Asus ProArt PA329CV / PA328CGV samt Philips Evnia 32M2N6800M som verkar vettiga, men finns det kanske andra alternativ som är bättre?

Permalänk
Bildexpert 📺

Ett par saker, först det konkreta:

32 tum = 16:9-skärm, finns i UHD/4K 3840x2160 (≈8,3 MP)
34 tum = 21:9/UW-skärm som blir lägre och bredare och till ytan 5% mindre än 32 tum 16:9. 3440x1440 är ≈5 MP så endast 60% av pixeltätheten.

Två rejält olika typer av skärmar som svara mot olika behov. För dina krav är det nog 32 tums UHD/4K det du ska sikta på och då kan du släppa distraktionen av alla 34:or.

Det andra och det större perspektivet:
Ifall du har alltför mycket ljusinsläpp på kontoret och vill arbeta med färger så är grundproblemet kontoret. Vilken skärm du ska köpa är sekundärt till detta. Ljuset som faller in kommer påverka ditt färgseende och ifal det ljus som kommer in är vad jag förmodar dagsljus så är det extremt varierande med väder och årstid.

Kör du en ljusstark skärm kanske du kan lysa ut dagsljuset bättre. Men då kan skärmen vara för ljusstark när det är kväll, regn och när solen går i moln. Det kommer bli svårt att arbeta med konsekvens under de förutsättningarna.

Annars tycker jag Asus ProArt-skärmar verkar vara rätt för dina ändamål.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ett par saker, först det konkreta:

32 tum = 16:9-skärm, finns i UHD/4K 3840x2160 (≈8,3 MP)
34 tum = 21:9/UW-skärm som blir lägre och bredare och till ytan 5% mindre än 32 tum 16:9. 3440x1440 är ≈5 MP så endast 60% av pixeltätheten.

Två rejält olika typer av skärmar som svara mot olika behov. För dina krav är det nog 32 tums UHD/4K det du ska sikta på och då kan du släppa distraktionen av alla 34:or.

Ifall du har alltför mycket ljusinsläpp på kontoret och vill arbeta med färger så är grundproblemet kontoret. Vilken skärm du ska köpa är sekundärt till detta. Ljuset som faller in kommer påverka ditt färgseende och ifal det ljus som kommer in är vad jag förmodar dagsljus så är det extremt varierande med väder och årstid.

Kör du en ljusstark skärm kanske du kan lysa ut dagsljuset bättre. Men då kan skärmen vara för ljusstark när det är kväll, regn och när solen går i moln. Det kommer bli svårt att arbeta med konsekvens under de förutsättningarna.

Annars tycker jag Asus ProArt-skärmar verkar vara rätt för dina ändamål.

Hemma har jag blivit frälst vid OLED, men finns där OLED skärmar för t.ex bildredigering som fyller mer professionella ändamål som t ex bildredigering? Tänker på just ljusstyrka som är svagheten med just den tekniken?

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SwedenVirre:

Hemma har jag blivit frälst vid OLED, men finns där OLED skärmar för t.ex bildredigering som fyller mer professionella ändamål som t ex bildredigering? Tänker på just ljusstyrka som är svagheten med just den tekniken?

Det finns men inte på de prisnivåer du siktar på utan 10.000 kronorsnishen hålls av OLED-spelskärmar bygga med annan prioritet än korrekta färger.

Färgåtergivning bygger på att man har en högre konsekvens och därför går på etablerad och beprövad teknik vilket då landar på IPS-paneler med hög kvalitet. Tyvärr svårt att kombinera med önskemål om höga frekvenser också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tack för svar! Ja, tyvärr blir det lite av en lose/lose situation, men tänker att jag kan alltid sänka ljusstyrkan till en acceptabel grad ifall det är molnigt, just nu är det i princip omöjligt att jobba när det är soligt dock så det känns som en större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cronnix:

Tack för svar! Ja, tyvärr blir det lite av en lose/lose situation, men tänker att jag kan alltid sänka ljusstyrkan till en acceptabel grad ifall det är molnigt, just nu är det i princip omöjligt att jobba när det är soligt dock så det känns som en större problem.

Mini LED är väl det enda alternativet för en ljus stark IPS skärm annars så toppar väl de flesta skärmar runt 350 nits problemet är väl att dessa skärmar är ganska dyra och har andra problem.

Benq MOBIUZ EX321UX 32" 4K
Recension gjorde av Displayninja
32" ASUS ProArt PA32UCR-K - 3840x2160 (4k / UHD) - MiniLED IPS
Recension gjode av Tomshardware

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Mini LED är väl det enda alternativet för en ljus stark IPS skärm annars så toppar väl de flesta skärmar runt 350 nits problemet är väl att dessa skärmar är ganska dyra och har andra problem.

Benq MOBIUZ EX321UX 32" 4K
Recension gjorde av Displayninja
32" ASUS ProArt PA32UCR-K - 3840x2160 (4k / UHD) - MiniLED IPS
Recension gjode av Tomshardware

Tack för tipsen! Vilka "andra problem" har Mini LED skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cronnix:

Tack för tipsen! Vilka "andra problem" har Mini LED skärmar?

Blomming tänker jag på

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Bildexpert 📺

Blooming med glorior runt ljusa objekt på mörk bakgrund kommer av att det finns en FALD som tänder och släcker i zoner. Så inte specifikt för mini-LED även om en ljusstark mini-LED förstås kan göra det tydligare när den lyser extra starkt.

Nu kan man stänga av FALD:en på de flesta modeller så det behöver inte vara ett problem. Hur väl det hela fungerar är också upp till varje tillverkares algoritmer och reglering av de individuella zonerna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cronnix:

Du kan inte arbeta konsekvent med färger ifall din rumsmiljö hela tiden förändras. Du kommer att tolka bilden annorlunda i ett ljust rum mot ett mörkt rum eftersom din pupill hela tiden ändras. Om du delvis är bländad av ljuset i rummet kommer pupillen dra ihop sig och du kommer uppfatta bilden som mörkare än vad den är och kompensera genom att producera bilder som är för ljusa. Vice versa om du sitter i ett mörkt rum och har för starkt ljus på skärmen. Då riskerar du göra bilden för mörk.

Det finns också gränsen för hur mycket reflexfilter hjälper. Starkt dagsljus och ett ljust rum och filtret kommer dölja bildinnehåll samtidigt som dagsljus kommer blandas med ljuset från skärmen.

Detta kan bli extra tydligt – och en aha-uplevelse – om det är växlande molnighet där det på en gång är det 10 ggr mer ljus in rummet och fem sekunder senare är det mörkt igen. Ska du slänga dig på skärmens ljusreglage fram och tillbaka då?