Undervolta ryzen 5 7600x i syfte att sänka temperaturer

Permalänk

Undervolta ryzen 5 7600x i syfte att sänka temperaturer

Hej alla,

Hittade en guide då jag själv inte är helt inne eller bekväm med detta med att röra inställningar i bios. Men jag utmanar mig och testar.
Grabbens dator låter som den är påväg att lyfta då processorn jagar 95 c.

Så kortfattat så det jag gjort är i PBO,
Ställa all cores till negativt och labba med hur mycket fick hålla mig till minus 15

Sen satte jag en temp limit på 85

Och PPT till 85, upplevde att den var stabil, testa lite spel som grabben spelar ! Nu craschar det i fortnite efter 10 min och ibland från ingenstans. Ghost of tsushima craschar direkt.

Så något säger mig att det inte är stabilt och frågan är om den får för lite ström ? Temp max 73 grader.

Finns det några bra guider ni kan rekommendera ? Eller skall jag labba med mer ström ?

Moderkortet är ett asus b650 a

Jag kanske har gått helt fel håll i frågan ?

Permalänk
Medlem

Provat ECO läge?
Enligt mina erfarenheter så tappar man noll i spel, bara all-core laster blir lidande något.
Men man drar ju ner max lasten rätt bra, så temp topparna går ner en hel del.

Permalänk
Medlem

Är det ostabilt hade jag ökat spänningen. Med en sådan snabb krasch hade jag kört -5 mV.

https://youtu.be/FaOYYHNGlLs

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Ja såklart pekar det mot att det inte är stabilt, bara att återställa och se ifall det fortfarande crashar. Stoppas crashandet och det var ostabilt, så testa lite mindre undervolt (högre spänning ), även om de flesta bör klara av det så är man inte alltid så lyckigt silokonlottad.

(Även moderkortets VRM kan spela en minimal roll).

Permalänk

Exakt den guiden använde jag, blev bara osäker på biten med PPT om det är rätt värde jag ändrar ? För inget moderkort är ju likt det andra 😂

Skrivet av Clasito:

Är det ostabilt hade jag ökat spänningen. Med en sådan snabb krasch hade jag kört -5 mV.

https://youtu.be/FaOYYHNGlLs

Permalänk
Medlem

En 5600x borde inte gå upp i 95 grader till att börja med, dom ska inte vara speciellt svårkylda.

Vad är idle temp utan undervolt?

Vad har du för kylare?

Sitter den ordentligt?

Finns det kylpasta?

Går fläkten till cpu-kylaren?

Edit: Läste 5600X. 7600X har jag ingen erfarenhet av.

Permalänk
Medlem

Själv testade jag med Corecycler, visade sig att en kärna var betydligt mycket mindre villig att jobba med för mycket minus på CO. Det test som verkade effektivast på att hitta fel var Prime med testet "Smallest AVX2".

Sänkte även max boost vilket resulterade i att jag kunde sänka CO betydligt. Så vill du ha svalare och samtidigt kan acceptera aningen lägre maxfart vid enkeltrådat så kan du testa att sänka max boost med säg 100MHz och se om det hjälper. Vill du testa gränsen för vad kärnorna klarar av så testa med Corecycler. Finns guider över hur det fungerar.

Permalänk

Ok där var en del jag kan testa i ditt inlägg, men lite osäker på var jag kan sänka max boost ?
Det största intresset jag har är egentligen att tysta datorn något utan att tumma för mycket på prestandan.

Skrivet av Frispel:

Själv testade jag med Corecycler, visade sig att en kärna var betydligt mycket mindre villig att jobba med för mycket minus på CO. Det test som verkade effektivast på att hitta fel var Prime med testet "Smallest AVX2".

Sänkte även max boost vilket resulterade i att jag kunde sänka CO betydligt. Så vill du ha svalare och samtidigt kan acceptera aningen lägre maxfart vid enkeltrådat så kan du testa att sänka max boost med säg 100MHz och se om det hjälper. Vill du testa gränsen för vad kärnorna klarar av så testa med Corecycler. Finns guider över hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanerost:

Exakt den guiden använde jag, blev bara osäker på biten med PPT om det är rätt värde jag ändrar ? För inget moderkort är ju likt det andra 😂

Minskar du Thermal Limit behövs egentligen inte PPT ändras. Men sätt den till 88W och kör -5/-10 mV på Curve så ska den nog vara ganska mycket mer energieffektiv.

7600 kör 65W TDP (vilket blir typ ~90W i praktiken) och den är bara några fåtal procent efter 7600X i prestanda. Det är helt klart värt det då Zen 4:as X CPUer är alldeles för varma.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanerost:

Ok där var en del jag kan testa i ditt inlägg, men lite osäker på var jag kan sänka max boost ?
Det största intresset jag har är egentligen att tysta datorn något utan att tumma för mycket på prestandan.

Vet inte vad det heter i Asus BIOS, men i Ryzen Master heter det "Boost override CPU". Sänker du den med 100MHz så kommer prestandan vid enkeltrådad belastning att sjunka med som mest knappt 2%. För mig innebar det att processorn blev stabil med i snitt ca -25 i CO (utan ändring av max boost så var processorn stabil med som mest -5 i CO). Vilket innebar en rejäl sänkning av temperatur och effekt. Intressant nog så blev flertrådad prestanda klart högre då processorn kan pressas hårdare innan den drar ner på farten för att inte gå över 95 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanerost:

Hej alla,

Hittade en guide då jag själv inte är helt inne eller bekväm med detta med att röra inställningar i bios. Men jag utmanar mig och testar.
Grabbens dator låter som den är påväg att lyfta då processorn jagar 95 c.

Så kortfattat så det jag gjort är i PBO,
Ställa all cores till negativt och labba med hur mycket fick hålla mig till minus 15

Sen satte jag en temp limit på 85

Och PPT till 85, upplevde att den var stabil, testa lite spel som grabben spelar ! Nu craschar det i fortnite efter 10 min och ibland från ingenstans. Ghost of tsushima craschar direkt.

Så något säger mig att det inte är stabilt och frågan är om den får för lite ström ? Temp max 73 grader.

Finns det några bra guider ni kan rekommendera ? Eller skall jag labba med mer ström ?

Moderkortet är ett asus b650 a

Jag kanske har gått helt fel håll i frågan ?

https://www.youtube.com/watch?v=JM-twyjfYIw

vet inte riktigt hur man ska tolka thermals i videon men det verkar normalt. Låter högt för att vara AMD dock, vilken cpu kylare har han?

Permalänk
Medlem

kör du stock cooler på denna 7600x? vilket chassi? bra information att veta

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk

Funkar nu, kört cpu stress i 3d mark och cinebench ingen crasch.

Ändra ppt till 88 och co till 10,

Det intressanta är att jag ligger på 70 grader snitt under load och har ökat från 4,7 GHz till 5,0 GHz

Jag får vara nöjd helt enkelt och inte försöka förstå vad jag gjort eller vad som gör att man får mer effekt 😂

Skrivet av Clasito:

Minskar du Thermal Limit behövs egentligen inte PPT ändras. Men sätt den till 88W och kör -5/-10 mV på Curve så ska den nog vara ganska mycket mer energieffektiv.

7600 kör 65W TDP (vilket blir typ ~90W i praktiken) och den är bara några fåtal procent efter 7600X i prestanda. Det är helt klart värt det då Zen 4:as X CPUer är alldeles för varma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanerost:

Funkar nu, kört cpu stress i 3d mark och cinebench ingen crasch.

Ändra ppt till 88 och co till 10,

Det intressanta är att jag ligger på 70 grader snitt under load och har ökat från 4,7 GHz till 5,0 GHz

Jag får vara nöjd helt enkelt och inte försöka förstå vad jag gjort eller vad som gör att man får mer effekt 😂

enligt videon jag länkade så verkar 7600x ligga farligt nära thermal throttling, så det låter som att den slagit i taket, och nu när temps är ok så kan den gasa på mera helt enkelt.