Permalänk

Räcker detta nätagg för datorn?

Hej där, min fråga är om någon kan säga om det funkar med den här setupen, eller måste jag ha en annan psu?

GPU:GIGABYTE GTX 1060 WindForce OC
CPU: AMD Ryzen 5 5600
SSD: Kingston SNV2S1000G 1TB
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200 C16 2x16GB
MBD: Gigabyte GA-B550M DS3H
PSU: 400 watt

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Jag måste veta exakt vilken PSU det gäller eftersom det kan variera hur många watt 12V-linan klarar av från agg till agg.

Men förutsatt att det är ett någorlunda ok agg så bör det inte vara några problem, har svårt att se att dina komponenter skulle dra mer än 300W-ish under full load.

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående; så länge det inte är ett skräpagg ska det inte vara några som helst problem. 5600 drar max 88W stock och 1060 har TDP på 120W. Bör med andra ord finnas god marginal med ett vettigt 400W-agg.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk

nätagget är ett 400W, (BeQuiet Kraft) från 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovmalenpeppar:

Det kommer fungera. Testa? Du märker om det avger blåsken och börjar ryka.
Skämt åsido; Kraftmässigt räcker 400w, utan vidare. 12 år gamla elkomponenter dock...dessa degraderas, försämras.

Kör på, men ditt nästa inköp bör ligga på ett guld+ nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovmalenpeppar:

Det kommer högst troligen fungera men du bör nog fundera på en uppgradering framöver, speciellt om du tänkt uppgradera grafikkort. Kapacitorer åldras/degraderar vilket bl.a. ökar rippel och det var ett budgetagg med halvdana komponenter.

500W-varianten hade väldigt höga rippelvärden i Swecs test, så idag kan värdena mycket väl ligga utanför ATX-specifikationerna om det är samma plattform i 400W-varianten.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti