Tycker datorn låter högt, verkar bero på ena fläkten

Permalänk
Medlem

Tycker datorn låter högt, verkar bero på ena fläkten

Hej!

Beställde nyligen en dator från Inet och fick den ihopsatt av dem och skickad till mig igår. Jag märkte dock att under hela setup:en så lät datorn väldigt mycket. Även nu efter att den varit igång ett tag så tycker jag att den låter väldigt mycket. Vet inte om det är så att jag bara är van vid min förra dator (som i princip inte lät mer än en fluga). Denna dator blåser dock på.

Nu är jag inte super insatt, men testade att gå in i BIOS. Märkte att när jag ändrade FAN-speed på SYSFAN3 så lät datorn mer eller mindre. Har nu ändrat från Normal > Silent.

De andra fläktarna upplevde jag ingen skillnad på. Misstänker alltså att denna kan vara boven?

Vad hade ni gjort här? Kollade lite på YT där de rekommenderade att sänka RPM på fläkten efter en ljudnivå jag finner behaglig. Hur vet jag dock att jag inte "förstör" datorn? Laddade ned HWMonitor. Så eventuellt att jag kanske bara sänker RPM på det mesta och försöker hålla lite koll på HWMonitor hur temperaturerna ser ut.

Tycker bara det är märkligt att den ska låta så "högt" när den är idle. Låter lika mycket som min arbetsdator (sketen laptop) när den är under load.

Märks rejält när FANIN3-fläkten går upp vid 1200-1400 RPM. Den gör det under idle.

Datordelar:

• Corsair Force MP600 Elite 2TB

• AMD Ryzen 5 7600X 4.7 GHz 38MB

• Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be

• Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart

• Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2

• Fractal Design North Svart

• Sapphire Radeon RX 9070 XT 16GB Pulse

• Corsair RM750e (2025) ATX 3.1

Permalänk
Rekordmedlem

Ta reda på vilken fläkt det är och koppla bort eller stoppa den för att kolla att det är rätt, du kan sedan kanske byta plats på den med en annan lådfläkt om det är en lådfläkt för att testa om det ev är fel på den. Det kan även vara placering/montering som ger högre ljud.

Det finns inget som går sönder permanent av att du provar dig fram och många överkyler datorn. Att göra en fläktkurva som passar ens smak är inte farligt men kolla först om det är nått fläktfel eller annat problem rtyp turbulens eller resonans som triggas igång av en fungerande fläkt för sånt händer också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du pratar om BIOS i termer silent o normal. Men för dessa kurvor skall fungera måste PWM/DC vara rätt också. Jag antar både norths fläktar och assasin har PWM. Så st till att det är påslaget på alla SYS_FAN portar. Klarar tex inte port 3 eller 4 det får du öppna chassiet o flytta kablar till 1 alt 2

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs