Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Officiella Switch 2 gratis uppgraderingar har nu blivit tydliggjorda mer exakt!

-ARMS - Res Bump + Framerate Bump + HDR support
-Captain Toad: Treasure Tracker - Res + HDR
-Game Builder Garage - Res + Mouse controls
-NSMB U Deluxe - Res
-Pokemon Scarlet/Violet - Res + Framerate
-Mario 3D World - Res Bump + Framerate / HDR (Bowser's Fury only)
-Mario Odyssey - Res + HDR
-Zelda Echoes of Wisdom - Res + HDR
-Zelda Link's Awakening - Res + HDR

https://www.nintendo.com/us/gaming-systems/switch-2/transfer-...

Bowsers Fury är 30fps i bärbart läge så den patchen är jag mest taggad på av dessa. Har inte klarat andra varvet på det ännu för jag spelar inte så ofta på TV, där framerate är acceptabel.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av wargreymon:

Jag antar att det är högre framerate de lagt in, 30 FPS -> 60+ FPS när det står.

Stämmer nog, var några på Reddit som var oroliga över att inte Zelda spelen fick ”Framerate” men dom lär ha stabilare fps

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

La en beställning från tyska Nintendo nu jag med! Tack för tips med Nintendo online.

Stod inget om när dom drar pengarna dock? Kanske missade det, men antar att man får se till att ha pengarna på kontot en tid innan de skickar ordern.

Permalänk
Skrivet av MinkN73:

La en beställning från tyska Nintendo nu jag med! Tack för tips med Nintendo online.

Stod inget om när dom drar pengarna dock? Kanske missade det, men antar att man får se till att ha pengarna på kontot en tid innan de skickar ordern.

Ja jag lade min beställning i tisdags och fick inte det mail alla andra hade fått. De kanske skickar det veckovis så vi får se.

Permalänk
Medlem

Nintendo tydliggör att VRR endast stöds i portabelt läge på Switch 2:

"Nintendo Switch 2 supports VRR in handheld mode only. The incorrect information was initially published on the Nintendo Switch 2 website, and we apologise for the error."

"Nothing to announce" säger de om VRR docked.

https://www.nintendolife.com/news/2025/05/nintendo-apologises...

Läste att docked kör den max HDMI 2.0 som jag tror inte har stöd för VRR i 4k/120 så kanske inte oväntat? Inte säker dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Nintendo tydliggör att VRR endast stöds i portabelt läge på Switch 2:

"Nintendo Switch 2 supports VRR in handheld mode only. The incorrect information was initially published on the Nintendo Switch 2 website, and we apologise for the error."

"Nothing to announce" säger de om VRR docked.

https://www.nintendolife.com/news/2025/05/nintendo-apologises...

Läste att docked kör den max HDMI 2.0 som jag tror inte har stöd för VRR i 4k/120 så kanske inte oväntat? Inte säker dock.

Ganska kasst för mig som kör 99.99% docked, min OG Switch användes bara 1 gång handhållet för att testa att skärmen funka och inte hade döda pixlar.

Hade inte dockan HDMI 2.1 i dokumentationen som skickades till FCC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ganska kasst för mig som kör 99.99% docked, min OG Switch användes bara 1 gång handhållet för att testa att skärmen funka och inte hade döda pixlar.

Hade inte dockan HDMI 2.1 i dokumentationen som skickades till FCC?

Hittar lite blandat online, någon rapport i typ början av april ryktades det om HDMI 2.1 men samtidigt ser vi i officiella technical specs att docken stödjer output i 4k/60 fps och 1440/120 fps men inte 4k/120 fps som kräver HDMI 2.1.

https://www.nintendo.com/us/gaming-systems/switch-2/tech-spec...

Permalänk
Medlem

Jag sitter och funderar på om jag ska köpa Clair Obscur Expedition 33 på Steam, men samtidigt har jag lite hopp om att det kanske portas till Switch 2.. Vad tror ni andra? Kan det dyka upp på Switch 2 om något år eller så tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Jag sitter och funderar på om jag ska köpa Clair Obscur Expedition 33 på Steam, men samtidigt har jag lite hopp om att det kanske portas till Switch 2.. Vad tror ni andra? Kan det dyka upp på Switch 2 om något år eller så tro.

det tror jag, otroligt spel förövrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Inte omöjligt. Men har du en kapabel dator kommer nog upplevelsen vara väldigt mycket bättre. Kolla hur spelet ser ut på Series S och tänk att det ändå är en mer kapabel konsol (900p 30 fps). Om de inte lyckas optimera bättre när de gör Switch 2 versionen skulle jag nog inte rekommendera över PC. Men om du känner att du vill ha det portabelt är det ju också en aspekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Det flyter inte särskilt bra på steam deck, inget för att det har något att betyda men jag tror upplevelsen troligen är bättre på PC.

Permalänk

En månad kvar nu för egen del!

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

För er som förbeställt via Nintendo Store och fått e-mailet om att de håller på och behandlar ordern, "Your payment will be processed
shortly", har de dragit pengarna för er än?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

För er som förbeställt via Nintendo Store och fått e-mailet om att de håller på och behandlar ordern, "Your payment will be processed
shortly", har de dragit pengarna för er än?

Inte dragit några pengar ännu. Men står på sidan.

In respect of pre-order for physical products:

When placing a pre-order for physical products a binding purchase contract is concluded once we charge your selected payment method. This will be 7 to 14 days before the product release

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Två screenshots av Pokémon Scarlet/Violet uppgraderingen har släppts. Samt jämförelse med Switch 1 versionen:

https://www.reddit.com/r/NintendoSwitch2/s/jMvhzAOSAE

Eftersom det är samma spel med samma assets förväntade man sig såklart inga mirakel. Det är skarpare och förhoppningsvis stabil 60 fps istället för ostabil 30 fps. Bra nog för nu iallafall och för en gratis uppdatering. Hoppas de steppar upp i fortsättningen bara.

Permalänk
Medlem

Skulle lägga beställning från Nintendo tyskland men fick error, provade på Nintendo Irland men samma error. Jag tolkar det som att de är slut i lager, någon annan som vart med om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenta:

Skulle lägga beställning från Nintendo tyskland men fick error, provade på Nintendo Irland men samma error. Jag tolkar det som att de är slut i lager, någon annan som vart med om det?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Låter som något i kundvagnen är slut i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Två screenshots av Pokémon Scarlet/Violet uppgraderingen har släppts. Samt jämförelse med Switch 1 versionen:

https://www.reddit.com/r/NintendoSwitch2/s/jMvhzAOSAE

Eftersom det är samma spel med samma assets förväntade man sig såklart inga mirakel. Det är skarpare och förhoppningsvis stabil 60 fps istället för ostabil 30 fps. Bra nog för nu iallafall och för en gratis uppdatering. Hoppas de steppar upp i fortsättningen bara.

Tycker det ser bra mycket bättre ut, kolla bara in skillnaden på Slowpoke. Även fönstren på byggnaderna längst bak till höger. Flytet kommer nog vara största lyftet som sagt. Kommer nog starta om min Scarlet spelning som jag bara är halvvägs på (100% Violet).

Edit bilderna i 4K:
https://www.serebii.net/scarletviolet/pics.shtml

Permalänk
Skrivet av kenta:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Vad försökte du beställa? Jag fick samma meddelande när jag försökte med Mario Kart bundlen och väskan. Råkade dock beställa ändå så vet inte vad som händer.

Permalänk
Medlem

Cyberpunk 2077 docked Gameplay

Tycker det ser bättre ut än jag trodde iallafall.

Permalänk
Medlem

Verkar inte längre gå att förbeställa från varken nintendo eshop frankrike eller tyskland, något annat land man kan prova utom UK och Irland?

Permalänk
Skrivet av P!ngv!N:

Verkar inte längre gå att förbeställa från varken nintendo eshop frankrike eller tyskland, något annat land man kan prova utom UK och Irland?

Varför inte Irland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fitnessg33k:

Varför inte Irland?

UK och Irland drar jag mig helst ifrån pga Brexit, möjlig foliehatt, spanien fungerade dock fortfarande att beställa ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

UK och Irland drar jag mig helst ifrån pga Brexit, möjlig foliehatt, spanien fungerade dock fortfarande att beställa ifrån

Irland är med i EU fortfarande. Så ska inte vara några problem. Dessutom ska de skickas från Tyskland oavsett förmodligen, de brukar skicka produkter därifrån har andra skrivit här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Irland är med i EU fortfarande. Så ska inte vara några problem. Dessutom ska de skickas från Tyskland oavsett förmodligen, de brukar skicka produkter därifrån har andra skrivit här.

Må så vara, men för min del är webshoppen kombinerad för uk o irland, kan inte välja irland separat🤷‍♂️

Permalänk

Har ingen switch men lyckades precis öppna ett online konto med betalt nintendo abonnemang som va kravet för att få köpa på nintendos tyska hemsida. Fick igenom beställning på switch 2 mario cart bundle + 1 pro kontroll. Dom drog inga pengar men det ska fungera att göra så och få det skickat till sin svenska adress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Må så vara, men för min del är webshoppen kombinerad för uk o irland, kan inte välja irland separat🤷‍♂️

https://store.nintendo.ie/en

Eshop och my Nintendo store är inte samma sak.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Har ingen switch men lyckades precis öppna ett online konto med betalt nintendo abonnemang som va kravet för att få köpa på nintendos tyska hemsida. Fick igenom beställning på switch 2 mario cart bundle + 1 pro kontroll. Dom drog inga pengar men det ska fungera att göra så och få det skickat till sin svenska adress?

Pengar dras 7-14 dagar före släpp när du förbokar. Så nästa torsdag och framåt för Switch 2. Sedan får bland annat Sverige inte produkter på releasedag tyvärr, så räkna med veckan efter.

Permalänk
Skrivet av doomas:

Pengar dras 7-14 dagar före släpp när du förbokar. Så nästa torsdag och framåt för Switch 2. Sedan får bland annat Sverige inte produkter på releasedag tyvärr, så räkna med veckan efter.

Gött, skulle egentligen inte köpt den alls men för det tyska priset tyckte jag det va ok. Hoppas bara den inte suger på stor oled tv. Ps5 pro tycker jag är mycket bättre men kan vara gött med lite mario, zelda mm. Tips? Har som sagt inte haft switch 1 så tänkte köpa dom bästa spelen från switch 1, såg att 2 zelda spel gjorts om till switch 2. Vad ska jag mer köpa från switch 1? Vilket är dom 2-3 bästa plattformspelen? Något liknande dom gamla mario eller super mario till nintendo 64 fast moderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Gött, skulle egentligen inte köpt den alls men för det tyska priset tyckte jag det va ok. Hoppas bara den inte suger på stor oled tv. Ps5 pro tycker jag är mycket bättre men kan vara gött med lite mario, zelda mm. Tips? Har som sagt inte haft switch 1 så tänkte köpa dom bästa spelen från switch 1, såg att 2 zelda spel gjorts om till switch 2. Vad ska jag mer köpa från switch 1? Vilket är dom 2-3 bästa plattformspelen? Något liknande dom gamla mario eller super mario till nintendo 64 fast moderna

Super Mario Odyssey och Bros. Wonder om du gillar Mario. Även Super Mario 3D World + Bowsers Fury. Metroid Dread kanske kan vara något också?