Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Tre veckor exakt kvar till release idag \o/

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Tre veckor exakt kvar till release idag \o/

Hype! Jag hoppas att Path of Exile 3.26 inte krockar med detta, mycket spelande i juni

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Helt sjukt att den där inte ingår.
Jag stör mig som satan på att man måste hålla på och ta loss gripsen från hållaren hela tiden och sätta tillbaka dom i den dockade switchen för att ladda.

Mja det är ju inte heller så miljövänligt att ha olika tänker jag. De som 'uppgraderar' till denna får ju den andra bara liggande utan användning.

Permalänk
Medlem

oj vad folk beställer från utlandet. förstår det på priset så klart. hoppas tillgången inte är helt åt h-vete. en polare som är nån typ av butiks/säljchef på en av sveriges stora elektroåterförsäljare sa att kart-bundlen kommer vara hopplös att få tag på, men att den utan kan ha en chans att få till datumet. detta var förvisso 2 veckor sedan och gällde endast kedjan (och kanske butiken?) han jobbar på.

får väl se

Permalänk
Medlem

Ska till Spanien i juni, blir nog att inhandla ett då om det finns i lager hos Fnac eller liknande. 509 euro för konsol + Mario Kart World.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

oj vad folk beställer från utlandet. förstår det på priset så klart. hoppas tillgången inte är helt åt h-vete. en polare som är nån typ av butiks/säljchef på en av sveriges stora elektroåterförsäljare sa att kart-bundlen kommer vara hopplös att få tag på, men att den utan kan ha en chans att få till datumet. detta var förvisso 2 veckor sedan och gällde endast kedjan (och kanske butiken?) han jobbar på.

får väl se

Med tanke på att du kan beställa från flera platser idag för europa, så tror jag inte tillgången kommer vara alls illa, förutsatt att amazon och mynintendo inte översäljer sin tillgång, och det är då flera månader som konsolen varit uppe för bokning så är det väl snarare första releasen på länge som en konsol inte sålt slut direkt, wii u gjorde det och 3ds med men båda de releaserna räknades efter 2 månader som flopp från nintendos håll (3ds sänktes priset med 30%, wii u slutade säljas efter redan 3 år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

får väl se

Intressant. Jag tror att folk bokade upp av nån FOMO, sen får man se hur många som hämtar ut.

Jag har 4 olika bokningar i hopp om att nån skulle sänka priset, men verkar ju inte hända. Kommer inte hämta ut någon till 7495:-… så då kommer det ju släppas 4 bokningar på releasen bara från mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Ska till Spanien i juni, blir nog att inhandla ett då om det finns i lager hos Fnac eller liknande. 509 euro för konsol + Mario Kart World.

Det är samma som Nintendo tar just nu på sin hemsida om man har Switch Online (1 månad 40 kr). Lättare med garantiärenden också kan jag tänka mig. Men kanske finns någon fördel jag inte tänker på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Intressant. Jag tror att folk bokade upp av nån FOMO, sen får man se hur många som hämtar ut.

Jag har 4 olika bokningar i hopp om att nån skulle sänka priset, men verkar ju inte hända. Kommer inte hämta ut någon till 7495:-… så då kommer det ju släppas 4 bokningar på releasen bara från mig.

ja så kan det ju vara också. jag lade bara en beställning, och på faktura, så om den inte levereras på release så blir det avboka och köpa när det är bredare tillgång

Permalänk
Medlem
Citat:

Dear Wargreymon,

We're contacting you regarding your order MNS_IE_000XXX.

We wanted to let you know that the Nintendo Switch 2 console in your order will include a European AC adapter intended for use in your delivery country.

Detta låter som att de uppdaterar allas ordrar? Någon mer som fått från irländska My Nintendo Store som haft UK plug innan?

Står fortfarande UK plug på min order, den som lever får se 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Det är samma som Nintendo tar just nu på sin hemsida om man har Switch Online (1 månad 40 kr). Lättare med garantiärenden också kan jag tänka mig. Men kanske finns någon fördel jag inte tänker på?

Lägre moms och fraktfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Lägre moms och fraktfritt.

Nintendo har gratis frakt och ingen extra moms. Priset blir 509.99 euro. Enda påslaget blir växlingsavgiften från banken på 1,65% (ca 100 kr). Men den bör man få i Spanien med? Och även om den går att undvika på något sätt hade jag nog betalat en hundralapp mer för att ha den direkt från nintendo än en butik som håller till i Spanien

Permalänk
Medlem

Har inte gjort något. Står UK-kabel på beställningen.

Fick precis notis.

Citat:

Dear iller,

We're contacting you regarding your order MNS_IE_xxxxxx

We wanted to let you know that the Nintendo Switch 2 console in your order will include a European AC adapter intended for use in your delivery country.

For any further queries, please contact Nintendo support.

My Nintendo Store

Så behövde inte agera alls utan får rätt kabel ändå.

Detta är exakt samma förfarande jag fick innan Brexit när jag jag beställde en switch från UK-sidan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Såg att Kjell & Company just nu säljer Zelda Breath of the Wild till Switch 1 för 524:-. En uppgradering till Switch 2 versionen kommer väl kosta runt 100:-, så det bör vara billigare att uppgradera än att köpa Switch 2 versionen direkt. Eller missa man någonting annat på att uppgradera vs köpa switch 2 versionen direkt?

Funderar också på att köpa lite fler Switch 1 spel, medan man väntar. Tänker mig Zelda Tears of the Kingdom & Super Mario Odyssey, men är det några andra Nintendo exklusiva man inte bör missa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Såg att Kjell & Company just nu säljer Zelda Breath of the Wild till Switch 1 för 524:-. En uppgradering till Switch 2 versionen kommer väl kosta runt 100:-, så det bör vara billigare att uppgradera än att köpa Switch 2 versionen direkt. Eller missa man någonting annat på att uppgradera vs köpa switch 2 versionen direkt?

Funderar också på att köpa lite fler Switch 1 spel, medan man väntar. Tänker mig Zelda Tears of the Kingdom & Super Mario Odyssey, men är det några andra Nintendo exklusiva man inte bör missa?

Ja precis, uppgradering från Switch 1 versionen kostar 109 kr (syns redan nu i eShop). Så det blir lite billigare. Man ska inte få någon nackdel av det, möjligen att Switch 2 versionen kan säljas dyrare begagnat jämfört med Switch 1.

Det finns många exklusiva man inte bör missa men det beror på vad man vill spela för typ av spel. Mario Wonder är grymt, Smash Ultimate, Mario 3D world är några av mina favoriter. Mario Party Jamboree med om du har familj att spela med

Antar att du skaffar Mario Kart world och då behöver man väl inte direkt 8 Deluxe men det är absoluta favoriten. Tror jag är på runt 250 timmar xD. Sånt spel som är grymt att bara hoppa in i när man är uttråkad.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Chess_Norris:

Största skillnaden är väl att Switch 2 kassetten innehåller spelet och uppgraderingen (rätta mig om jag har fel), medans om man har Switch 1 kassetten så får man uppgraderingen digitalt.
Kan vara värt att ha i åtanke om man vill ha det enbart fysiskt eller om man skulle vilja sälja det längre fram.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Ja precis, uppgradering från Switch 1 versionen kostar 109 kr (syns redan nu i eShop). Så det blir lite billigare. Man ska inte få någon nackdel av det, möjligen att Switch 2 versionen kan säljas dyrare begagnat jämfört med Switch 1.

Det finns många exklusiva man inte bör missa men det beror på vad man vill spela för typ av spel. Mario Wonder är grymt, Smash Ultimate, Mario 3D world är några av mina favoriter. Mario Party Jamboree med om du har familj att spela med

Antar att du skaffar Mario Kart world och då behöver man väl inte direkt 8 Deluxe men det är absoluta favoriten. Tror jag är på runt 250 timmar xD. Sånt spel som är grymt att bara hoppa in i när man är uttråkad.

Perfekt. Tack för speltipsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Ett tips om du är intresserad av Nintendos egna spel är att det går att köpa kuponger via Nintendo Switch Online som gäller för de flesta av Nintendos spel och en del andra, det blir då 1089 kr för två spel eller 544,50 kr per spel. De kommer dock inte gälla för Switch 2-exklusiva spel, oklart om Nintendo tänker lägga ner dem eller höja priset på Switch 2. Sen vet jag inte hur det fungerar om du inte har en Switch redan, jag har bara använt dem via eShop:en på min Switch.

När det gäller spel så beror det som sagt på vad du gillar. Metroid är väl en av de mer kända Nintendo-serierna och kan vara värd att kolla in. Metroid Dread är "2D", och original-Metroid samt Super Metroid i samma stuk går att spela via NES/SNES-apparna om man har NSO ifall man vill testa. Metroid Prime Remastered å andra sidan är 3D och en remaster av det första spelet i Prime-serien. Prime 4 kommer senare i år, medan 2/3 tyvärr inte släppts på Switch än.

En annan serie att kolla in är Xenoblade Chronicles, utvecklat av Monolith Soft som även jobbat mycket med Zelda BotW och TotK. De är dock mer typiska JRPG:s jämfört med Zelda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Har inte gjort något. Står UK-kabel på beställningen.

Fick precis notis.

Så behövde inte agera alls utan får rätt kabel ändå.

Detta är exakt samma förfarande jag fick innan Brexit när jag jag beställde en switch från UK-sidan.

Vi som oroade oss och bytte skulle suttit still i båten med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Vi som oroade oss och bytte skulle suttit still i båten med andra ord.

Jag tror att tack vare att så många gjorde som er gjorde att de fick lov att agera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Folk rapporterar att man kan köpa Switch 2 versionen av Hogwarts Legacy för 10 euro om man äger Switch 1 versionen digitalt. Återstår att se om de gör något för ägare av fysiska versionen, förmodligen inte.

Jag hade visst fel, de ger även ägare av fysiska versionen möjligheten att uppgradera till Switch 2 versionen billigt:

https://portkeygamessupport.wbgames.com/hc/en-us/articles/407...

Frågan är om man typ kan låna en polares kopia, få rabatten och sen ge tillbaka spelet? Eller om det bara går en gång per kopia.

Permalänk
Medlem

Officiella Switch 2 gratis uppgraderingar har nu blivit tydliggjorda mer exakt!

-ARMS - Res Bump + Framerate Bump + HDR support
-Captain Toad: Treasure Tracker - Res + HDR
-Game Builder Garage - Res + Mouse controls
-NSMB U Deluxe - Res
-Pokemon Scarlet/Violet - Res + Framerate
-Mario 3D World - Res Bump + Framerate / HDR (Bowser's Fury only)
-Mario Odyssey - Res + HDR
-Zelda Echoes of Wisdom - Res + HDR
-Zelda Link's Awakening - Res + HDR

https://www.nintendo.com/us/gaming-systems/switch-2/transfer-...

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att Zelda spelen som uppgraderas gratis har stabil fps i varje fall.. helst 60fps:E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

-NSMB U Deluxe - Res

Önskar att Metroid Dread låg med på denna listan.... Blev förvånad hur mycket framedrops det var på Switch 1 under tiden jag spelat det. Ska spela igenom det på Switch 2 tänker jag

Hoppas andra utvecklare (Hollow Knight m.fl.) patchar sina spel så de flyter bra på Switch 2 och kanske stödjer högre upplösning!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

-NSMB U Deluxe - Res

Kul! Inte omöjligt heller att fler spel läggs till månadsvis/kvartalsvis likt de gör med Nintendo Online retrospelen, för att ge en extra morot att köpa Switch 2 och spela spelen på nya konsolen.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

-NSMB U Deluxe - Res

Finns det någon info om hur det ser ut med sparfiler? Kommer man kunna använda sin gamla sparfiler från switch till Switch 2 versioner/uppdateringar? Om man spelat tillexempel Zelda breath of the wild och sedan uppdaterar till Switch 2 versionen tillexempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Finns det någon info om hur det ser ut med sparfiler? Kommer man kunna använda sin gamla sparfiler från switch till Switch 2 versioner/uppdateringar? Om man spelat tillexempel Zelda breath of the wild och sedan uppdaterar till Switch 2 versionen tillexempel.

Ja, för Zelda har de sagt att sparfiler kommer vara kompatibla mellan versionerna, men sparfilen i slot 2 från Switch 2-versionen går inte att föra över till Switch 1 (eftersom den bara har en slot).

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Entash:

-NSMB U Deluxe - Res

Också confirmed att alla får sin uppdatering på release-dagen 😀 tänk på också att som flesta av dessa spel som inte det står att dom får ”Framerste” lär rulla på bättre ändå med stabil fps på switch 2.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Också confirmed att alla får sin uppdatering på release-dagen 😀 tänk på också att som flesta av dessa spel som inte det står att dom får ”Framerste” lär rulla på bättre ändå med stabil fps på switch 2.

Jag antar att det är högre framerate de lagt in, 30 FPS -> 60+ FPS när det står.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas första Pokemon Legends Arceus också får en uppdatering till 60 fps. Känns konstigt om endast uppföljaren kommer vara 60.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53