Permalänk
Medlem

Burn in hela tiden

Hej! Köpte en begagnad Asus 240 hz OLED skärm med 600 timmar och jag har nu använt den o 280 timmar och inte hft några bekymmer förräns idag. Jag får konstant burn ins. Även om jag gör " pixel clean" så räcker det med att jag har sweclockers uppe i 5 minuter så får jag en " burn in ". Jag har varit extremt noggran med att släcka skärmen osv när den inte används. Någon som varit med om något liknande?

Permalänk
Medlem

Låter nästan lite som ett måndagsexemplar, alt. att det är någon riktigt tokig inställning (gamma 200% typ).

Barnsjukdomarna med OLED borde annars vara löst för det mesta.

Det finns iofs program som ska motverka sånt här men det är inget jag själv har pillat med så kan inte rekommendera något specifikt.

Vad fick du ge och vad är det för storlek samt upplösning?

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valle92:

Hej! Köpte en begagnad Asus 240 hz OLED skärm med 600 timmar och jag har nu använt den o 280 timmar och inte hft några bekymmer förräns idag. Jag får konstant burn ins. Även om jag gör " pixel clean" så räcker det med att jag har sweclockers uppe i 5 minuter så får jag en " burn in ". Jag har varit extremt noggran med att släcka skärmen osv när den inte används. Någon som varit med om något liknande?

Det låter som att det du har är retention som är tillfälligt och försvinner av sig självt efter en viss tid oftast inom 30 sekunder till en minut. Du har nog hög ljusstyrka eller uniform brightness avstängt vilket gör att mindre saker lyser mycket starkare än större saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Det låter som att det du har är retention som är tillfälligt och försvinner av sig självt efter en viss tid oftast inom 30 sekunder till en minut. Du har nog hög ljusstyrka eller uniform brightness avstängt vilket gör att mindre saker lyser mycket starkare än större saker.

Men är det inte konstigt att det skulle bara plötsligt komma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Låter nästan lite som ett måndagsexemplar, alt. att det är någon riktigt tokig inställning (gamma 200% typ).

Barnsjukdomarna med OLED borde annars vara löst för det mesta.

Det finns iofs program som ska motverka sånt här men det är inget jag själv har pillat med så kan inte rekommendera något specifikt.

Vad fick du ge och vad är det för storlek samt upplösning?

Det är en ASUS 27" ROG Strix XG27AQDMG OLED QHD 240 Hz. 1440. Jag fick ge 5500 och den var köpt i december så ändå " ny" jag fick kvitto och allting men jag vet inte om jag kan lämna in den.

Permalänk
Bildexpert 📺

"burn in" efter några minuter är kortsiktig retention som beror på temperaturskillnader mellan de OLED-pixlar som använts mycket och de som inte använts lika mycket. Typiskt att de pixlar som gått varma sänder ut mer ljus och därför blir det en ljus efterglöd ett tag så länge som temperaturen är ojämn. En av orsakerna till att adekvat värmeavledning är nyckeln till en bra OLED-produkt.

Detta är i sig inte skadligt men indikerar att man kört panelen för hårt och med tiden riskerar mer bestående retention som senare kan utvecklas till faktisk inbränningar några tusen timmar senare. Det indikerar ett riskbeteende för att senare få problem.

En OLED fungerar enligt ABL-principen, Automatic Brightness Limiter, och är som en ventil som fördelar en begränsad mängd energi över ytan som kan omvandlas till ljus. Ska stora delar av panelen lysa, tänkt klassiskt tomt Excel-ark, kan ingen pixel lysa extra starkt utan panelen puttrar på jämnt och lugnt. Är det små ytor, likt vit text på svart bakgrund kan dessa lysa extra mycket eftersom de får all energi.

För Windows/generellt datorbruk är det följande tumregler som gäller för en OLED och riskbeteende:

1) Kör med "uniform brightness"-funktioner aktiverade, PC-lägen på en OLED-TV eller Peak brightness: off då detta håller nere omfånget på ABL-nivån så att inga pixlar sticker iväg mer än de andra. OLED-panelen är också mer konstant i sitt ljusflöde och ändrar sig inte med innehållet. Detta gör generellt OLED-skärmen lite ljussvagare relativt sett men inte ljussvag i någon egentlig mening. De flesta OLED kan hålla 200–250 nits här vilket räcker för kontorsbruk.

Det omvända, Uniform Brightness: Off, Dynamic Mode, Peak Brightness: High gör att panelen arbetar mer dynamiskt så att den försöker fördela så mycket energi det går till de pixlar som ska lysa och då kan man nå de där utlovade 1000 nitsen eller mer. Vilket kan vara fantastiskt i ett spel som har ett dynamiskt innehåll men som inte alls är lämpligt för Windows.

2) Stäng av HDR i Windows eftersom detta ökar omfånget på hur energi fördelas över panelen och då kan ljusa ytor lysa starkare igen. HDR fungerar för spel och film som naturligt är mer dynamiskt men är olämpligt för Windows/appar.

3) UNDVIK dark mode eftersom detta i sig gör att mer energi kan skickas till de pixlar som ska lysa när merparten av panelen är släckt. Särskilt i kombination med HDR. Extra särskilt i kombination med HDR och när man som beskrivet under (1) väljer att hålla en högre dynamik i panelen.

Dark mode med statiskt text som lyser i 1000 nits under HDR är nog det allra mest effektiva sättet att så snabbt som möjligt skapa permanenta inbränningar...

I det scenariot är klassisk Excel och stora ljusa fönster det allra minsta problemet eftersom ABL:n gör att ingen pixel längre kan lysa särskilt starkt utan man är nere på de de där ≈ 200 nits eller så en OLED orkar hålla i mycket ljusa bilder.

4) UNDVIK fullskärmsbeteende. Kör man sina program i fullskärm lägger sig alla grafiska element på samma pixlar hela tiden och belastar dem om och om igen. Pixel orbiter-funktioner hjälper mer har en begränsad effekt i det lång loppet. Fullskärmsbeteende i kombination med 1–3 är ett snabbspår till permanenta inbränningar.

När man spelar och kör film kan man ofta brassa på med panelen som man vill. Men för statisk grafik och Windows måste man tänka annorlunda. Tyvärr finns inte alltid automatiken för detta i skärmar och mjukvaran till skärmarna, så man tvingas ofta manuellt och omständligt växla mellan olika inställningar och bildlägen beroende på vad man gör.

Skrivet av Valle92:

Men är det inte konstigt att det skulle bara plötsligt komma?

Antingen har du ändrat inställningar, till exempel aktiverat HDR eller stängt av uniform brightness, vilket gör att det nu plötsligt uppstår. Eller så har fenomenet hela tiden funnits där för dig men det är först nu du upptäcker det och då upplevs det som "plötsligt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"burn in" efter några minuter är kortsiktig retention som beror på temperaturskillnader mellan de OLED-pixlar som använts mycket och de som inte använts lika mycket. Typiskt att de pixlar som gått varma sänder ut mer ljus och därför blir det en ljus efterglöd ett tag så länge som temperaturen är ojämn. En av orsakerna till att adekvat värmeavledning är nyckeln till en bra OLED-produkt.

Detta är i sig inte skadligt men indikerar att man kört panelen för hårt och med tiden riskerar mer bestående retention som senare kan utvecklas till faktisk inbränningar några tusen timmar senare. Det indikerar ett riskbeteende för att senare få problem.

En OLED fungerar enligt ABL-principen, Automatic Brightness Limiter, och är som en ventil som fördelar en begränsad mängd energi över ytan som kan omvandlas till ljus. Ska stora delar av panelen lysa, tänkt klassiskt tomt Excel-ark, kan ingen pixel lysa extra starkt utan panelen puttrar på jämnt och lugnt. Är det små ytor, likt vit text på svart bakgrund kan dessa lysa extra mycket eftersom de får all energi.

För Windows/generellt datorbruk är det följande tumregler som gäller för en OLED och riskbeteende:

1) Kör med "uniform brightness"-funktioner aktiverade, PC-lägen på en OLED-TV eller Peak brightness: off då detta håller nere omfånget på ABL-nivån så att inga pixlar sticker iväg mer än de andra. OLED-panelen är också mer konstant i sitt ljusflöde och ändrar sig inte med innehållet. Detta gör generellt OLED-skärmen lite ljussvagare relativt sett men inte ljussvag i någon egentlig mening. De flesta OLED kan hålla 200–250 nits här vilket räcker för kontorsbruk.

Det omvända, Uniform Brightness: Off, Dynamic Mode, Peak Brightness: High gör att panelen arbetar mer dynamiskt så att den försöker fördela så mycket energi det går till de pixlar som ska lysa och då kan man nå de där utlovade 1000 nitsen eller mer. Vilket kan vara fantastiskt i ett spel som har ett dynamiskt innehåll men som inte alls är lämpligt för Windows.

2) Stäng av HDR i Windows eftersom detta ökar omfånget på hur energi fördelas över panelen och då kan ljusa ytor lysa starkare igen. HDR fungerar för spel och film som naturligt är mer dynamiskt men är olämpligt för Windows/appar.

3) UNDVIK dark mode eftersom detta i sig gör att mer energi kan skickas till de pixlar som ska lysa när merparten av panelen är släckt. Särskilt i kombination med HDR. Extra särskilt i kombination med HDR och när man som beskrivet under (1) väljer att hålla en högre dynamik i panelen.

Dark mode med statiskt text som lyser i 1000 nits under HDR är nog det allra mest effektiva sättet att så snabbt som möjligt skapa permanenta inbränningar...

I det scenariot är klassisk Excel och stora ljusa fönster det allra minsta problemet eftersom ABL:n gör att ingen pixel längre kan lysa särskilt starkt utan man är nere på de de där ≈ 200 nits eller så en OLED orkar hålla i mycket ljusa bilder.

4) UNDVIK fullskärmsbeteende. Kör man sina program i fullskärm lägger sig alla grafiska element på samma pixlar hela tiden och belastar dem om och om igen. Pixel orbiter-funktioner hjälper mer har en begränsad effekt i det lång loppet. Fullskärmsbeteende i kombination med 1–3 är ett snabbspår till permanenta inbränningar.

När man spelar och kör film kan man ofta brassa på med panelen som man vill. Men för statisk grafik och Windows måste man tänka annorlunda. Tyvärr finns inte alltid automatiken för detta i skärmar och mjukvaran till skärmarna, så man tvingas ofta manuellt och omständligt växla mellan olika inställningar och bildlägen beroende på vad man gör.

Antingen har du ändrat inställningar, till exempel aktiverat HDR eller stängt av uniform brightness, vilket gör att det nu plötsligt uppstår. Eller så har fenomenet hela tiden funnits där för dig men det är först nu du upptäcker det och då upplevs det som "plötsligt".

Har faktiskt inte suttit på datorn på över en vecka. Nä tro mig det går typ inte att missa det. Det är extrem burn in skulle jag säga. Hade kunnat läsa denna texten i bakgrunden haha. Går typ inte att inte se det. Får köra in till Inet och fråga

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Valle92:

Har faktiskt inte suttit på datorn på över en vecka. Nä tro mig det går typ inte att missa det. Det är extrem burn in skulle jag säga. Hade kunnat läsa denna texten i bakgrunden haha. Går typ inte att inte se det. Får köra in till Inet och fråga

Människor är experter på att lura sig själva. Till exempel svarar du inom tre minuter att du inte gjort något fel och inte missat något. Fast berättar ingenting om vilka OLED- och Windows-inställningar du faktiskt kör med. Ger heller ingen feedback på hur ändringar i skärmen och Windows påverkar något.

Istället har du redan från början bestämt dig att det är fel på skärmen, eller hur?

I sådana fall är det rätt väg för dig att försöka byta till en skärm där du kan få en produkt som matchar ditt förhållningssätt till tekniken, till exempel en LCD-skärm. Inte fel att ha den inställningen eller personlighetstypen, alla är olika. Gäller bara att bli medveten om det hela och inse att all teknik är inte för alla användare.

Permalänk
Skrivet av Valle92:

Har faktiskt inte suttit på datorn på över en vecka. Nä tro mig det går typ inte att missa det. Det är extrem burn in skulle jag säga. Hade kunnat läsa denna texten i bakgrunden haha. Går typ inte att inte se det. Får köra in till Inet och fråga

skulle också tippa på långvarig användning med onödigt hög ljuisstyrka inställd. är ju typ standard hos många att första de gör är att dra på ljusstyrkan till max även att typ 5-20% utan problem skulle vara tillräckligt om man inte sitter i direkt solljus.

men hör med inet om det är där ifrån den från början är köpt.

de behöver inte gå med på ett ärende dock det är frivilligt iom att butiksgaranti och reklamation inte följer med vid andrahandsköp uten det enda som återstår är egentligen tillverkargarantin somman får ta med skärmtillverkaren i detta fall.

händer dock imellanåt att vissa butiker kan gå med på ett garantiärende för andrahand men inget de behöver gå med på så bli inte förvånad om de hänvisar dig att kontakta tillverkaren istället.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle också tippa på långvarig användning med onödigt hög ljuisstyrka inställd. är ju typ standard hos många att första de gör är att dra på ljusstyrkan till max även att typ 5-20% utan problem skulle vara tillräckligt om man inte sitter i direkt solljus.

men hör med inet om det är där ifrån den från början är köpt.

de behöver inte gå med på ett ärende dock det är frivilligt iom att butiksgaranti och reklamation inte följer med vid andrahandsköp uten det enda som återstår är egentligen tillverkargarantin somman får ta med skärmtillverkaren i detta fall.

händer dock imellanåt att vissa butiker kan gå med på ett garantiärende för andrahand men inget de behöver gå med på så bli inte förvånad om de hänvisar dig att kontakta tillverkaren istället.

Alright får höra med inet se vad de säger Den kanske är inställd med högsta ljusinställningar default ingen aning. Då varken jag eller min vän jag köpte den av är är teknisk kunniga så har vi inte vågat ändra på inställningar. Men när jag gör pixel clean så försvinner allt och jag får " nya " burn ins om du förstår vad jag menar. T.ex om jag skulle gå in på youtube och låta det vara på i 3-5 minuter och klickar sedan bort det så kan man se spår av youtube i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"burn in" efter några minuter är kortsiktig retention som beror på temperaturskillnader mellan de OLED-pixlar som använts mycket och de som inte använts lika mycket. Typiskt att de pixlar som gått varma sänder ut mer ljus och därför blir det en ljus efterglöd ett tag så länge som temperaturen är ojämn. En av orsakerna till att adekvat värmeavledning är nyckeln till en bra OLED-produkt.

Detta är i sig inte skadligt men indikerar att man kört panelen för hårt och med tiden riskerar mer bestående retention som senare kan utvecklas till faktisk inbränningar några tusen timmar senare. Det indikerar ett riskbeteende för att senare få problem.

En OLED fungerar enligt ABL-principen, Automatic Brightness Limiter, och är som en ventil som fördelar en begränsad mängd energi över ytan som kan omvandlas till ljus. Ska stora delar av panelen lysa, tänkt klassiskt tomt Excel-ark, kan ingen pixel lysa extra starkt utan panelen puttrar på jämnt och lugnt. Är det små ytor, likt vit text på svart bakgrund kan dessa lysa extra mycket eftersom de får all energi.

För Windows/generellt datorbruk är det följande tumregler som gäller för en OLED och riskbeteende:

1) Kör med "uniform brightness"-funktioner aktiverade, PC-lägen på en OLED-TV eller Peak brightness: off då detta håller nere omfånget på ABL-nivån så att inga pixlar sticker iväg mer än de andra. OLED-panelen är också mer konstant i sitt ljusflöde och ändrar sig inte med innehållet. Detta gör generellt OLED-skärmen lite ljussvagare relativt sett men inte ljussvag i någon egentlig mening. De flesta OLED kan hålla 200–250 nits här vilket räcker för kontorsbruk.

Det omvända, Uniform Brightness: Off, Dynamic Mode, Peak Brightness: High gör att panelen arbetar mer dynamiskt så att den försöker fördela så mycket energi det går till de pixlar som ska lysa och då kan man nå de där utlovade 1000 nitsen eller mer. Vilket kan vara fantastiskt i ett spel som har ett dynamiskt innehåll men som inte alls är lämpligt för Windows.

2) Stäng av HDR i Windows eftersom detta ökar omfånget på hur energi fördelas över panelen och då kan ljusa ytor lysa starkare igen. HDR fungerar för spel och film som naturligt är mer dynamiskt men är olämpligt för Windows/appar.

3) UNDVIK dark mode eftersom detta i sig gör att mer energi kan skickas till de pixlar som ska lysa när merparten av panelen är släckt. Särskilt i kombination med HDR. Extra särskilt i kombination med HDR och när man som beskrivet under (1) väljer att hålla en högre dynamik i panelen.

Dark mode med statiskt text som lyser i 1000 nits under HDR är nog det allra mest effektiva sättet att så snabbt som möjligt skapa permanenta inbränningar...

I det scenariot är klassisk Excel och stora ljusa fönster det allra minsta problemet eftersom ABL:n gör att ingen pixel längre kan lysa särskilt starkt utan man är nere på de de där ≈ 200 nits eller så en OLED orkar hålla i mycket ljusa bilder.

4) UNDVIK fullskärmsbeteende. Kör man sina program i fullskärm lägger sig alla grafiska element på samma pixlar hela tiden och belastar dem om och om igen. Pixel orbiter-funktioner hjälper mer har en begränsad effekt i det lång loppet. Fullskärmsbeteende i kombination med 1–3 är ett snabbspår till permanenta inbränningar.

När man spelar och kör film kan man ofta brassa på med panelen som man vill. Men för statisk grafik och Windows måste man tänka annorlunda. Tyvärr finns inte alltid automatiken för detta i skärmar och mjukvaran till skärmarna, så man tvingas ofta manuellt och omständligt växla mellan olika inställningar och bildlägen beroende på vad man gör.

Antingen har du ändrat inställningar, till exempel aktiverat HDR eller stängt av uniform brightness, vilket gör att det nu plötsligt uppstår. Eller så har fenomenet hela tiden funnits där för dig men det är först nu du upptäcker det och då upplevs det som "plötsligt".

Tack för denna information Laxpudding 🙏
Mest hjälpsamma texten jag sett för ämnet i jämförelse med diverse guider på youtube och artiklar jag läst. Har inte vågat köpa en OLED ännu till datorn som används 50/50 mellan gaming och jobb, men detta var väldigt användbar information i betänksamheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Människor är experter på att lura sig själva. Till exempel svarar du inom tre minuter att du inte gjort något fel och inte missat något. Fast berättar ingenting om vilka OLED- och Windows-inställningar du faktiskt kör med. Ger heller ingen feedback på hur ändringar i skärmen och Windows påverkar något.

Istället har du redan från början bestämt dig att det är fel på skärmen, eller hur?

I sådana fall är det rätt väg för dig att försöka byta till en skärm där du kan få en produkt som matchar ditt förhållningssätt till tekniken, till exempel en LCD-skärm. Inte fel att ha den inställningen eller personlighetstypen, alla är olika. Gäller bara att bli medveten om det hela och inse att all teknik är inte för alla användare.

Uppskattar din feedback! Men det enda inställningen som jag kollat på är om HZ:n är inställd. Är en total noob när det gäller sånt så har inte vågat pilla inställningar datorn är även helt ny så kan va så att ljusinställningar kanske varit på max default. Skärmen varit perfekt mer än 200 timmar så tycker det är konstigt det bara dök upp så. Det enda jag fått för mig är man ska bara försiktig med att låta skärmen vara igång vilket jag har varit. Tycker inte man ska undvika en OLED skärm för man inte är skärmkunnig. Inte direkt att man flyger ett raketskepp man ska flyga. Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"burn in" efter några minuter är kortsiktig retention som beror på temperaturskillnader mellan de OLED-pixlar som använts mycket och de som inte använts lika mycket. Typiskt att de pixlar som gått varma sänder ut mer ljus och därför blir det en ljus efterglöd ett tag så länge som temperaturen är ojämn. En av orsakerna till att adekvat värmeavledning är nyckeln till en bra OLED-produkt.

Detta är i sig inte skadligt men indikerar att man kört panelen för hårt och med tiden riskerar mer bestående retention som senare kan utvecklas till faktisk inbränningar några tusen timmar senare. Det indikerar ett riskbeteende för att senare få problem.

En OLED fungerar enligt ABL-principen, Automatic Brightness Limiter, och är som en ventil som fördelar en begränsad mängd energi över ytan som kan omvandlas till ljus. Ska stora delar av panelen lysa, tänkt klassiskt tomt Excel-ark, kan ingen pixel lysa extra starkt utan panelen puttrar på jämnt och lugnt. Är det små ytor, likt vit text på svart bakgrund kan dessa lysa extra mycket eftersom de får all energi.

För Windows/generellt datorbruk är det följande tumregler som gäller för en OLED och riskbeteende:

1) Kör med "uniform brightness"-funktioner aktiverade, PC-lägen på en OLED-TV eller Peak brightness: off då detta håller nere omfånget på ABL-nivån så att inga pixlar sticker iväg mer än de andra. OLED-panelen är också mer konstant i sitt ljusflöde och ändrar sig inte med innehållet. Detta gör generellt OLED-skärmen lite ljussvagare relativt sett men inte ljussvag i någon egentlig mening. De flesta OLED kan hålla 200–250 nits här vilket räcker för kontorsbruk.

Det omvända, Uniform Brightness: Off, Dynamic Mode, Peak Brightness: High gör att panelen arbetar mer dynamiskt så att den försöker fördela så mycket energi det går till de pixlar som ska lysa och då kan man nå de där utlovade 1000 nitsen eller mer. Vilket kan vara fantastiskt i ett spel som har ett dynamiskt innehåll men som inte alls är lämpligt för Windows.

2) Stäng av HDR i Windows eftersom detta ökar omfånget på hur energi fördelas över panelen och då kan ljusa ytor lysa starkare igen. HDR fungerar för spel och film som naturligt är mer dynamiskt men är olämpligt för Windows/appar.

3) UNDVIK dark mode eftersom detta i sig gör att mer energi kan skickas till de pixlar som ska lysa när merparten av panelen är släckt. Särskilt i kombination med HDR. Extra särskilt i kombination med HDR och när man som beskrivet under (1) väljer att hålla en högre dynamik i panelen.

Dark mode med statiskt text som lyser i 1000 nits under HDR är nog det allra mest effektiva sättet att så snabbt som möjligt skapa permanenta inbränningar...

I det scenariot är klassisk Excel och stora ljusa fönster det allra minsta problemet eftersom ABL:n gör att ingen pixel längre kan lysa särskilt starkt utan man är nere på de de där ≈ 200 nits eller så en OLED orkar hålla i mycket ljusa bilder.

4) UNDVIK fullskärmsbeteende. Kör man sina program i fullskärm lägger sig alla grafiska element på samma pixlar hela tiden och belastar dem om och om igen. Pixel orbiter-funktioner hjälper mer har en begränsad effekt i det lång loppet. Fullskärmsbeteende i kombination med 1–3 är ett snabbspår till permanenta inbränningar.

När man spelar och kör film kan man ofta brassa på med panelen som man vill. Men för statisk grafik och Windows måste man tänka annorlunda. Tyvärr finns inte alltid automatiken för detta i skärmar och mjukvaran till skärmarna, så man tvingas ofta manuellt och omständligt växla mellan olika inställningar och bildlägen beroende på vad man gör.

Antingen har du ändrat inställningar, till exempel aktiverat HDR eller stängt av uniform brightness, vilket gör att det nu plötsligt uppstår. Eller så har fenomenet hela tiden funnits där för dig men det är först nu du upptäcker det och då upplevs det som "plötsligt".

Detta borde Pinnas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Människor är experter på att lura sig själva. Till exempel svarar du inom tre minuter att du inte gjort något fel och inte missat något. Fast berättar ingenting om vilka OLED- och Windows-inställningar du faktiskt kör med. Ger heller ingen feedback på hur ändringar i skärmen och Windows påverkar något.

Istället har du redan från början bestämt dig att det är fel på skärmen, eller hur?

I sådana fall är det rätt väg för dig att försöka byta till en skärm där du kan få en produkt som matchar ditt förhållningssätt till tekniken, till exempel en LCD-skärm. Inte fel att ha den inställningen eller personlighetstypen, alla är olika. Gäller bara att bli medveten om det hela och inse att all teknik är inte för alla användare.

Nej exakt så var det för mig så bra skrivet, lätt att ta personligt kanske men du är helt rätt ute. Jag har väldigt svårt att just spela på Oled pga retention och vrr flicker och stör mig också på hur känslig "glossy" ytan är på oled skärmar som har den. Därför lämnade jag tillbaka min Oled och köpte en LCD skärm, har lättare att leva med svagheterna den har än Oled. Men vissa tycker säkert jag är galen

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Valle92 I Windows Store kan du ladda ner ett litet program som heter Monitorian. Med det kan du enkelt hålla koll på och direkt ändra ljusstyrkan på skärmen.
Inte säkert att det fungerar på lust din skärm men värt ett försök.

Jag har också en 240Hz OLED och använder mest med ljusstyrkan ställd mellan 10-20 av 100.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"burn in" efter några minuter är kortsiktig retention som beror på temperaturskillnader mellan de OLED-pixlar som använts mycket och de som inte använts lika mycket. Typiskt att de pixlar som gått varma sänder ut mer ljus och därför blir det en ljus efterglöd ett tag så länge som temperaturen är ojämn. En av orsakerna till att adekvat värmeavledning är nyckeln till en bra OLED-produkt.

Detta är i sig inte skadligt men indikerar att man kört panelen för hårt och med tiden riskerar mer bestående retention som senare kan utvecklas till faktisk inbränningar några tusen timmar senare. Det indikerar ett riskbeteende för att senare få problem.

En OLED fungerar enligt ABL-principen, Automatic Brightness Limiter, och är som en ventil som fördelar en begränsad mängd energi över ytan som kan omvandlas till ljus. Ska stora delar av panelen lysa, tänkt klassiskt tomt Excel-ark, kan ingen pixel lysa extra starkt utan panelen puttrar på jämnt och lugnt. Är det små ytor, likt vit text på svart bakgrund kan dessa lysa extra mycket eftersom de får all energi.

För Windows/generellt datorbruk är det följande tumregler som gäller för en OLED och riskbeteende:

1) Kör med "uniform brightness"-funktioner aktiverade, PC-lägen på en OLED-TV eller Peak brightness: off då detta håller nere omfånget på ABL-nivån så att inga pixlar sticker iväg mer än de andra. OLED-panelen är också mer konstant i sitt ljusflöde och ändrar sig inte med innehållet. Detta gör generellt OLED-skärmen lite ljussvagare relativt sett men inte ljussvag i någon egentlig mening. De flesta OLED kan hålla 200–250 nits här vilket räcker för kontorsbruk.

Det omvända, Uniform Brightness: Off, Dynamic Mode, Peak Brightness: High gör att panelen arbetar mer dynamiskt så att den försöker fördela så mycket energi det går till de pixlar som ska lysa och då kan man nå de där utlovade 1000 nitsen eller mer. Vilket kan vara fantastiskt i ett spel som har ett dynamiskt innehåll men som inte alls är lämpligt för Windows.

2) Stäng av HDR i Windows eftersom detta ökar omfånget på hur energi fördelas över panelen och då kan ljusa ytor lysa starkare igen. HDR fungerar för spel och film som naturligt är mer dynamiskt men är olämpligt för Windows/appar.

3) UNDVIK dark mode eftersom detta i sig gör att mer energi kan skickas till de pixlar som ska lysa när merparten av panelen är släckt. Särskilt i kombination med HDR. Extra särskilt i kombination med HDR och när man som beskrivet under (1) väljer att hålla en högre dynamik i panelen.

Dark mode med statiskt text som lyser i 1000 nits under HDR är nog det allra mest effektiva sättet att så snabbt som möjligt skapa permanenta inbränningar...

I det scenariot är klassisk Excel och stora ljusa fönster det allra minsta problemet eftersom ABL:n gör att ingen pixel längre kan lysa särskilt starkt utan man är nere på de de där ≈ 200 nits eller så en OLED orkar hålla i mycket ljusa bilder.

4) UNDVIK fullskärmsbeteende. Kör man sina program i fullskärm lägger sig alla grafiska element på samma pixlar hela tiden och belastar dem om och om igen. Pixel orbiter-funktioner hjälper mer har en begränsad effekt i det lång loppet. Fullskärmsbeteende i kombination med 1–3 är ett snabbspår till permanenta inbränningar.

När man spelar och kör film kan man ofta brassa på med panelen som man vill. Men för statisk grafik och Windows måste man tänka annorlunda. Tyvärr finns inte alltid automatiken för detta i skärmar och mjukvaran till skärmarna, så man tvingas ofta manuellt och omständligt växla mellan olika inställningar och bildlägen beroende på vad man gör.

Antingen har du ändrat inställningar, till exempel aktiverat HDR eller stängt av uniform brightness, vilket gör att det nu plötsligt uppstår. Eller så har fenomenet hela tiden funnits där för dig men det är först nu du upptäcker det och då upplevs det som "plötsligt".

Vill också ställa mig i kö för att visa uppskattning av dina inlägg här på Sweclockers. Har själv plockat upp många fragment av dina tidigare inlägg och lagt pusslet så man överlever i skärm- och TV-djungeln

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

@Valle92 I Windows Store kan du ladda ner ett litet program som heter Monitorian. Med det kan du enkelt hålla koll på och direkt ändra ljusstyrkan på skärmen.
Inte säkert att det fungerar på lust din skärm men värt ett försök.

Jag har också en 240Hz OLED och använder mest med ljusstyrkan ställd mellan 10-20 av 100.

Tack! 🙏

Permalänk
Bildexpert 📺

Har man ett behov av hög ljusstyrka hela tiden är man förmodligen i en rumsmiljö där styrkan med en OLED – svärtan – ändå är delvis överspelad av det enkla faktum att pupillen är för sammandragen. Ögat ankrar upplevelsen av bild på ljusstyrkan istället och i ljusa rum kan inte ögat längre se någon större skillnad på svärtan hos en IPS:s med 0,4(*) nits eller OLED:s 0 nits i svart. IPS:en kan mycket väl vara tillräckligt "svart" i det fallet. Generellt ljus bild hela tiden med konstanta ljusnivåer och LCD är vinnaren till ett lägre pris. Gäller att matcha produkt med behov.

(*)Typisk gamin-IPS på 400 nits med 1000:1 i kontrastförhållande har sin svärta på 0,4 nits, om nu inte en FALD finns där.

Permalänk
Medlem

Då har man gått genom @Laxpudding s lista och det visa sig att HDR:n ställde till det. Så jag hade ändrat trots mitt envisa jag inte acceptera det! Ber om ursäkt om jag verkar dryg och jag bjuder gärna på en lunch om du pm:ar ditt nummer så kan jag swisha som tack! 🙏

Permalänk
Medlem

Funkar BFI på något sätt för att sänka värmefaktorn?

Om det nu ens går att använda i skrivbordsmiljö alltså. IDK.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Valle92:

Då har man gått genom @Laxpudding s lista och det visa sig att HDR:n ställde till det. Så jag hade ändrat trots mitt envisa jag inte acceptera det! Ber om ursäkt om jag verkar dryg och jag bjuder gärna på en lunch om du pm:ar ditt nummer så kan jag swisha som tack! 🙏

Ah, tack men jag har gott om falukorv i frysen.

Inget att be om ursäkt för. Det är en hel del nytt att tänka på med en OLED och för många är skiftet till OLED också ett skifte till HDR, eller åtminstone effektiv HDR, vilket också är nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ah, tack men jag har gott om falukorv i frysen.

Inget att be om ursäkt för. Det är en hel del nytt att tänka på med en OLED och för många är skiftet till OLED också ett skifte till HDR, eller åtminstone effektiv HDR, vilket också är nytt.

Med tanke på att Valle fick image-retention av HDR, är därmed HDR en funktion som generellt kan skapa just image-retention på Oled-skärmar, eller är det hans skärm som kanske är extra känslig?

/L

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lifooz:

Med tanke på att Valle fick image-retention av HDR, är därmed HDR en funktion som generellt kan skapa just image-retention på Oled-skärmar, eller är det hans skärm som kanske är extra känslig?

/L

HDR = större dynamiskt omfång. De pixlar som ska lysa starkt lyser starkare. Därför ökar risken för retention jämfört med SDR där panelen istället siktar på mer statiska nivåer.

Hur man sedan får och hur starkt det blir är en fråga om produkten och hur man kör produkten. HDR i sig behöver därför inte öka riskerna så länge man köra innehåll som är dynamiskt i sin natur, likt filmer och spel. Windows/skrivbord/surf är mer statiskt i sin karaktär och därför passar SDR bättre.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding En generell fråga om oled skärmar. Kan man tekniskt sett se en oled tv och skärm som samma sak? Alltså jag var osäker på att köpa en oled tv och fick hjälp av dig och andra här på forumet, och nu skulle jag aldrig byta tillbaka igen, ever 🥰

Kom på att mina fears för att köpa en oled skärm då kanske är lite skeva då jag är så nöjd o trygg med min Samsung 65S90C?

Skärmen ska bara spelas på och ses film, så det är minimalt med office work så att säga, så om man då bara tänker på att köra screensaver och sånt... kan man då lugna pulsen lite?

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B760M-BTF WIFI - Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB - Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT - Corsair 32GB (2X16) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair 2500X Chassi - Corsair RM750x Shift 750W - 2X Samsung 980 Pro M.2 NVMe SSD 1TB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Grihm:

@Laxpudding En generell fråga om oled skärmar. Kan man tekniskt sett se en oled tv och skärm som samma sak? Alltså jag var osäker på att köpa en oled tv och fick hjälp av dig och andra här på forumet, och nu skulle jag aldrig byta tillbaka igen, ever 🥰

Kom på att mina fears för att köpa en oled skärm då kanske är lite skeva då jag är så nöjd o trygg med min Samsung 65S90C?

Skärmen ska bara spelas på och ses film, så det är minimalt med office work så att säga, så om man då bara tänker på att köra screensaver och sånt... kan man då lugna pulsen lite?

Ifall du använder en OLED-TV (eller annan TV) som om det vore en skärm till en dator kan och bör du så klart betrakta den som en skärm och tänka till med användandet. Till exempel hur ljusstarkt du kör den och då förslagsvis i PC-läge eller Peak Brightness: off om du ska använda den som arbetsverktyg. Om det är några timmar film eller spel varje kväll kan man köra på högre ljusstyrkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du använder en OLED-TV (eller annan TV) som om det vore en skärm till en dator kan och bör du så klart betrakta den som en skärm och tänka till med användandet. Till exempel hur ljusstarkt du kör den och då förslagsvis i PC-läge eller Peak Brightness: off om du ska använda den som arbetsverktyg. Om det är några timmar film eller spel varje kväll kan man köra på högre ljusstyrkor.

Ah nej alltså jag har en oled tv numera men en Samsung G7 32" 240hz ultrawide monitor. Jag vill byta upp mig till en bättre och gärna större, och oled verkar vara det enda valet för den bästa bildkvaliteten möjligt som jag förstår det.

Tänkte bara om man har obefogad rädsla typ för att byta till oled monitor efter att man bytte till Oled tv och känner sig 100% nöjd.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B760M-BTF WIFI - Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB - Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT - Corsair 32GB (2X16) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair 2500X Chassi - Corsair RM750x Shift 750W - 2X Samsung 980 Pro M.2 NVMe SSD 1TB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Med tanke på att Valle fick image-retention av HDR, är därmed HDR en funktion som generellt kan skapa just image-retention på Oled-skärmar, eller är det hans skärm som kanske är extra känslig?

/L

Slår jag på HDR på min OLED-skärm i signaturen så blir per default att skärmen kör max ljusstyrka och skärmens egna brightness-inställningar blir utgråade. Fick information i en annan tråd att man då ska hantera ljusstyrkan genom HDR-inställningarna i operativsystemet istället vilket jag tror få vet om. Detta lär vara anledningen till att folk får problem med OLED och HDR om det används konstant.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Bara så schyst att se en riktigt bra tråd utan dryga kommentarer och bra information + självinsikt när saker inte stämmer. Nu menar jag inte att det brukar vara så men tyckte den här ändå stack ut lite. Keep up the good work fellow clockers. 🖖

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Grihm:

Ah nej alltså jag har en oled tv numera men en Samsung G7 32" 240hz ultrawide monitor. Jag vill byta upp mig till en bättre och gärna större, och oled verkar vara det enda valet för den bästa bildkvaliteten möjligt som jag förstår det.

Tänkte bara om man har obefogad rädsla typ för att byta till oled monitor efter att man bytte till Oled tv och känner sig 100% nöjd.

OLED-TV-apparaterna är överlag bättre på och ger mer kontroll över hur OLED-panelen fungerar jämfört med OLED-bildskärmarna. Överlag får du däremot samma karaktär och den distinkta kontrasten som du är van med från OLED-TV:n om du väljer en OLED-bildskärm.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur detta är med hdr när hdr inte funkar så bra i windows. Jag tycker snarare att om man stänger av hdr att det ser mer ut som hdr än med hdr på. Jag har en oled som jag haft i tre år nu. Har i princip alltid på hdr för att jag är lat. I spel och filmer är det klockrent, i windows ser det mer urvattat ut, men kanske är detta en fördel vad gäller inbränning då? Har inte märkt av någon inbränning själv och har på datorn och sitter vid den typ konstant. Jag kör också dark mode.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW