Nvidias krav för sajterna som kunnat testa RTX 5060

Permalänk
Melding Plague

Nvidias krav för sajterna som kunnat testa RTX 5060

Tyska Gamestar Tech avslöjar vad de tvingades gå med på för att testa innan lansering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är bra att recensioner avslöjar dessa fula knep, skriver man inte ut dem så kommer andra storföretag undan och fler begränsningar kommer införas för andra kort/produkter.
Journalistiken skall vara på folkets sida inte enbart göra reklam för storföretagen, tycker det är deras rätt att utsätta korten för normal användningsområden och en mixad testjämförelse med både titlar/hårdvara där man visar både fördelar och nackdelar med kortet inte endast noggrant valda titlar eller jämförelse med enbart äldre kort och inte nuvarande konkurrens.

Tycker detta skall gälla alla produkter även om är dominerande , finns det brister så skall det avslöjas och låta konsumenten göra ett informativ val därefter.
Dålig exempel är att ha ett specialkort eller en dragracingbil och sälja som pendlarbil, visst den går 0-100 på ett fåtal sekunder men den kan inte svänga.

Permalänk
Medlem

Fulspel för att dölja hur kasst kortet är. Nvidia visar sin bästa sida. Skrämmande att diktera villkor för recensioner.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Tack till alla er som fortsätta endast köpa Nvidia som bidra till detta. 🙃

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Riktigt vidrigt av Nvidia. En full produktrecension vid release måste få vara fritt utformad enligt recensentens tycke. Hade man lite integritet så hade man ju bara sagt nej, inhandlat ett kort på egen hand och testat när offentlig drivrutin finns.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Man köper ju det som är bäst. Trist att de beter sig illa, men jag väljer inte en sämre produkt för det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det är klart att Nvidia vill inte att man jämför deras nya kort med sista kortet som släpptes innan det här kortet. Det är ändå det som är mest relevant för en eventuell köpare. Jag tog upp det i kommentarfältet till 5070 och 5080 korten men redaktionen verkade inte hålla med mig och inte många läsare heller.
Det var svar som:
- inte relevant att jämföra med sista kortet då den som har sista kortet är den som är minst sugen att uppgradera.
- de andra korten kommer ändå inte finnas kvar på hyllorna så varför jämföra dem med de nya om det inte går att köpa
- tiden för att testa allt finns inte
Grejen är att sista korten som släpptes ska vara med för att det är det som ger eventuell köpare en tydlig bild vad gäller "valuta för pengarna" "Moore's Law" och den tanken många har varit besatta av att man får mycket bättre, snabbare pryl för samma peng när man orkar avvakta med ett köp i tech världen.

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
Apollo Twin X-MacBook Pro M1
Aune X1S-GT- Ryzen 7 9800X3D- RTX4080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

ScumVidia.
Deras anseende har sänkts ganska mycket med denna generations release.

Flera Gaminglaptop recensenter har också märkt att det är något tokfel med laptop versionen av RTX 5090, ingen variant verkar kunna dra max antalet 175watt utan GPUerna kommer bara upp till omkring 155watt.
Tystnad från nVidia.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Fast AMDs ”MSRP gäller bara första 100 korten” var ju inte heller jättesnyggt.

Permalänk
Medlem

Bara 3060 och 2060 ?
Antingen har de problem med drivrutinerna som gör prestandan redigt kass eller...
Så vi kan anta redan från det att kortet, prestandamässigt inte är något särskilt bättre än 4060 redan om du inte gör det med fake frames med antagligen extra input lag och kör dlss på det, så en produkt för OEM tillverkare.
Eller för de som sitter på ett så gammalt kort som ett 2060...

Pga drivrutinerna just nu så sitter jag på lite äldre 572.70, vissa spel spontant kraschar på 576.40 med mitt 4060 ti.
Kommer inte ihåg om 572.70 gjorde det, men kört ett par timmar i Dead Island 2 än så länge utan problem.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Undrar vad dem försöker dölja med detta tilltag?
Förmodligen något som inte är så bra.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

För de som inte varit inne och läst på GameStar är dessa inställningar MFG 4x som används på 5060.
Därför 4060 inte är med för den stödjer FG också?
Oavsett blir ju resultaten helt galet missvisande.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem

Flera aspekter är intressanta här.

Krav borde inte finnas på detta sätt.
Däremot rekommendationer (vilket är brukligt i reviewers guides) där man t.ex. framhäver nya funktioner och hur dessa bör/kan testas.
Jag tycker verkligen att föregående generation borde finnas med. I detta fallet 4060 som den ersätter.
Däremot tycker jag inte det är relevand med för mycket "bloat" i diagrammen. Testar man ett 4060 behöver man t.ex. inte ha med ett 4090. Det är inte relevant. Varken för potentiell köpare eller för diagrammet.

Däremot önskar jag gärna se äldre generationer. T.ex. för ett 5060 hade det varit intressant med 1060 och t.ex. ett 1080 för att se vad man får om man hoppar upp i generation. Både rå prestanda och "funktionsprestanda" kan vara av vikt. Men det gäller för recensenten att kunna testa det på ett bra sätt också. MFG verkar väldigt intressant om bildkvaliteten är bra/godkänd.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

För de som inte varit inne och läst på GameStar är dessa inställningar MFG 4x som används på 5060.
Därför 4060 inte är med för den stödjer FG också?
Oavsett blir ju resultaten helt galet missvisande.
<Uppladdad bildlänk>

Inte helt olikt marknadsföringen av RTX vs GTX. Missvisande och vilseledande för den breda publiken. Lite som om en biltillverkare påvisade dödligheten i sin tidigare bil jämfört med den nya modellen - om ett piano faller ner från himlen. 👀

Permalänk
Medlem

Vilka konstiga krav, vad är dom så rädda för ?

Permalänk
Medlem

Snacka om att sabotera för sig själv när man kör sånt här fulspel

Permalänk
Medlem

Vi vet ju redan hur kortet presterar. Som 5060Ti 8GB minus ett antal ROPS mm.

Permalänk
Medlem

Nvidia har helt tappat det. Hoppas att UDNA kan leverera ett riktigt bra kort för då blir det att byta lag bara för principens skull.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vilka konstiga krav, vad är dom så rädda för ?

De korten de förbjöd tester av - specifikt, sina egna 4060 och 4060 Ti, eftersom de också har frame generation och därmed kommer att se helt OK ut. De vill också undvika tester vid högre upplösning än 1080p, eftersom de då får problem med 8GB-gränsen. Nvidia vill visa det här kortet från sin bästa sida för att lura tillräckligt många att köpa så att den första batchen tar slut.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Nvidia har helt tappat det. Hoppas att UDNA kan leverera ett riktigt bra kort för då blir det att byta lag bara för principens skull.

Hoppas personligen på 9060-serien. 9070 XT är +50% i prestandaindexet mot föregångaren 7800XT. 9060XT borde ha ett ännu större försprång mot 7600, eftersom AMD har en hel nods försprång mot det kortet. 50% upp från 7600 (i det gamla indexet då, 7600 är inte med i det nya) placerar oss runt 4070. 4070 är fortfarande ett helt OK kort.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Alltså vilka korkade rövhattar. Tror detta var droppen. Var nyfiken på 5000 serien men nästa kort blir INTE ett Nvidia.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Man köper ju det som är bäst. Trist att de beter sig illa, men jag väljer inte en sämre produkt för det.

Man kommer ju ihåg hur Intels monopol i toppen blev för kunderna.

Själv bryr jag mig inte, jag behöver inte köpa ett nytt grafikkort. Det påverkar bara dig, inte mig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jämförelser fick bara göras med RTX 3060 och 2060.

Haha, så jäkla ruttet. Bara för att kunna visa enorma gains över dem korten tack vare de inte har frame generation. Hade 4060, som också har frame generation, varit med hade det inte sett lika dramatiskt ut.

Ironiskt nog hade jag valt 3060 av dessa pga 12 GB VRAM.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Bernd_P1:

Absolut tråkigt att Nvidia gör så här, men jag måste köpa Nvida pga att jag renderar med Iray.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Bästa vore ifall recensenter skippar recensioner på det. Bara nämner att det är skit och Nvidia inte tillåter ovinklad recension, ingen mer gratis marknadsföring för Nvidia än det.

Permalänk
Medlem

Jomensåatt.... lycka till med det på en global marknad där man säljer konsumentprodukter...

Som om inte 1000 pers kommer att publicera info ändå.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Hoppas personligen på 9060-serien. 9070 XT är +50% i prestandaindexet mot föregångaren 7800XT. 9060XT borde ha ett ännu större försprång mot 7600, eftersom AMD har en hel nods försprång mot det kortet. 50% upp från 7600 (i det gamla indexet då, 7600 är inte med i det nya) placerar oss runt 4070. 4070 är fortfarande ett helt OK kort.

Absolut, men för mig som spelar i 4K och gärna vill ligga 120+ FPS så är inte 9060 eller 4070 särskilt aktuella. Väldigt få spel som min 3090 kan leverera det i, mest e-sportstitlar.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk

Tycker det blir tydligare ju längre tiden går med Nvidia och hur mycket de egentligen bryr sig om sina konsumenter. Det saknas ROPS, undermålig 12VHPWR med högre chans att börja smälta/brinna jämfört med gamla standarden, väldigt dåliga drivrutiner på sistone, inaktiverar Hotspot sensorer då temperaturer är till synes för höga och påverkar livslängden för 50xx-serien (Igor's Lab), de försöker manipulera recensioner igen (se Hardware Unboxed bl.a)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5800X3D RAM: G.Skill Trident Z 2x8GB DDR4 3600 CL16 Mobo: Gigabyte X570 Aorus Elite GPU: Powercolor 9070 XT Red Devil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Riktigt vidrigt av Nvidia. En full produktrecension vid release måste få vara fritt utformad enligt recensentens tycke. Hade man lite integritet så hade man ju bara sagt nej, inhandlat ett kort på egen hand och testat när offentlig drivrutin finns.

Kan även vara att tyska sidan tackade ja bara för att kunna avslöja deras krav.

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Jomensåatt.... lycka till med det på en global marknad där man säljer konsumentprodukter...

Som om inte 1000 pers kommer att publicera info ändå.

För informerade kunder ja. De här "recensionerna" blir ju fint att inkludera på alla oseriösa prebuilds som manglas ut på köpcenter överallt vilket är majoriteten av försäljningen.