Missfärgadningar på 3 pinnar på modekortet

Permalänk
Medlem

Missfärgadningar på 3 pinnar på modekortet

Hej!

Jag har fått göra en fruktansvärt trevlig resa (ironi) där jag mer eller mindre fått byta ut allt förutom min CPU, detta återstår att se om det förblir så!

Enda anledningen att jag måste byta modekort är för att jag för första gången på 15 år pajade något vid ett Datorbygge (vilket är amazing för idag har jag behandlad adhd, det hade jag inte då 😅), i detta fallet pajade jag pci x16 porten, och reserv portarna var skräp. Ver 3.0 x4...

Min dator var originellt på felsökning för grafikkortet, som var defekt, men Inet hittade även defekter i nätaggregatet. Vilket stämde väl när jag själv fick inspektera den. Det luktade bränt och en av kablarna, just en kabel som gick till CPUn, ville inte lossna från nätaggregatet så jag fick använda polygrip för att få loss kabeln från nätagget. Fästet på modekortet var inga problem att lossa.

Modekortet är ett
MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4
där det sitter en, eller satt,
INTEL CORE I9-12900K 3,2 GHZ LGA 1700

Så!
Jag kommer vara detaljerad i händelseföeloppet så allt år så tydligt det bara går:
Jag rengör CPU:n.
Det var lite mycket kylpasta på kylaren så det hade kommit lite över kanterna. Asså verkligen precis, hade ingen tandpetare hemma men hade jag haft det hade jag fått bort allt genom att försiktigt pilla runt kanterna.
Fick nöja mig med tops.
Rengör så gott de går med cpu:n fäst i modekortet.
Jag tar ut den för att rengöra kanten av CPU:n (inte på kanten av kretskortet utan metall delen) som jag inte kom åt när klämmorna fäste CPUn.

När jag plockat upp CPUn och rengör ser jag i min ögonvrå att det trillat en liten rund bit kylpasta i det övre vänstra hörnet, modekortet är orienterat som att den skulle sitta i chassit. Så hörnert närmst toppen där matningen går in.

Jag tänker i all snabbhet att den kommer klänga sig fast mot en tops jag hade i handen som jag höll på att putsa CPU:n med. Detta är viktigt för topsen hade garanterat rester av IPA lösningsmedel på sig.

Pastan hängde inte med. Istället fastnade lite bomull från topsen i piggarna. Hämtar pincett och noggrant tar endast tag i bommulen och fiskar bort bomullen, det är då jag ser att några piggar ser annorlunda ut så jag tar fram min kamera och zoomar

Till vänster i bild är en vinkel med min starkaste LED ficklampa med vitt ljus. Man ser en lätt missfärganing.
Till höger är min första bild utan extra ljus där de ser svarta ut.
Bilden som visar hörnan av CPUn är hörnan som haft kontakt med dessa piggar.

Saker här kan bara vara separata tråkiga, och klantiga, omständigheter.
Samtidigt så... med ett defekt nätagg med kabel, till just cpu:n, som inte ville lossna och piggar som e missfärgade kan der tyda på ett tråkigare samband...

Min fråga är:
Då jag har ett nytt modekort, tror ni att det finns risk att CPUn är skadad och därav kan skada det nya modekortet och/eller det nya nätagget?
Eller är CPUn fine?
Inget ser fel ut alls av det jag kan se på CPUn. Inga tecken på överhettning eller något.

Edit:
Rättstavningar 😏

Tillägg:
CPUn har aldrig bråkat med mig. Vid ankomst var den uppe max i 90 grader för kyltornet jsg skaffa fungerade inte särakillt bra. Skaffade omgående slutet vatten kylnings system och sedan dess har den kanske nått 84 grader då o då vid pikar, men höll sig i snitt vid 45 till 70 grader under spelandet.
Sen vattenkylaren kommit på plats har sen fått sitta där orört.

Nätaggregatet var ett corsair platinum AX860W om det är av intresse.

Permalänk
Medlem

Om jag ska vara helt ärlig, jag ser inga avvikelser. Nej, cpun är med största sannolikhet hel & den kommer inte förstöra andra komponenter runt omkring!

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://www.3dmark.com/spy/55598795

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x