Anpassad fläktkurva och undervolta GPU (Linux)
Hej,
Jag kör för tillfället Linux på min laptop men vill gärna gå över till Linux på min stationära dator också. Det som just nu hindrar mig från att dyka in är oklarheter kring möjligheten att ställa en anpassad fläktkurva, samt möjligheten att undervolta GPU. Jag är medveten om att AMD är rekomenderat för Linux, men innan jag byter mitt grafikkort så vill jag gärna test hur gaming livet fungerar på Linux för mig personligen.
GPU: 3060ti
Distro: EndeavourOS, KDE (Öppen för andra förslag om det möjliggör fläktkontroll och undervolt)
Jag har några frågor och hoppas på hjälp från någon med erfarenhet.
Anpassad fläktkurva:
Är det möjligt (på ett smidigt och hanterbart vis) och hur går jag tillväga för att ställa in en anpassad fläktkurva på Linux? Finns det några rekomenderade GUI-verktyg eller är det terminalen som gäller?
Finns det någon guide eller dokumentation jag kan läsa för att göra detta korrekt?
Undervoltning:
Är det möjligt (på ett smidigt och hanterbart vis) och hur går jag tillväga för att undervolta på Linux? Finns det några rekomenderade GUI-verktyg eller är det terminalen som gäller?
Finns det någon guide eller dokumentation jag kan läsa för att göra detta korrekt?
x11 vs Wayland:
Jag har förstått att man måste använda X11 istället för Wayland för att kunna justera dessa inställningar. Är detta korrekt, eller är det utdaterad information jag läst?
GreenOfEnvy rekomenderas ibland, kan det fungera?
Jag har sett blandat med information online, så om någon med erfarenhet vill ge mig tips eller rekommendationer vore jag mycket tacksam! Säg till om det är någon information som saknas så kompleterar jag.
Tack på förhand!