Webhallen pressas av Konsumentverket för bluffpriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Konsumentverket går in på detta i sitt pressmeddelande.

Även om lägsta pris senaste 30 dagarna anges måste även rabattsats vara relativt detta pris, inte något annat "ordinariepris". Kostar grejen nu 1000:- och lägsta pris senaste 30 dagarna dessförinnan varit 1250:- är varan nu nedsatt med 20% och skall marknadsföras så. Att det kostade 2000:- för två månader sedan innebär inte att företaget får marknadsföra den som "nedsatt 50%". Detta missköts återkommande.

Detta hade jag ingen aning om. Måste säga att jag tycker det känns mer korrekt att redovisa ett reapris på ordinariepris än på en relativ rabatt på föregående lägstapris. Däremot uppskattar jag ju att kunna se vad föregående lägstapris var klart och tydligt.
Hur presenterar man en sänkning från ordinariepris med 20% om man tidigare, under t.ex några timmar hade en drive med 50% rabatt. Då skall man alltså presentera sin prissättning som en höjning trots att det är en sänkning… förvirrande för alla inblandade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Ja, vad är problemet? Att dom ska få fortsätta fuska riskfritt?

Skrivet av Derz:

Vad är det negativa med att viten kan försätta ett myglande företag i konkurs?

Skrivet av DasIch:

Poängen med beloppet är just att motivera dem att följa föreläggandet.

För att beloppet inte har någon förankring i verkligheten. Om straffet de facto gör att företaget går i graven så ska straffet så klart vara i stil med "Om du bryter mot detta försätts du i konkurs", inte någon påhittad blahajsiffra som betyder samma sak. Tycker ni att företag som slarvar med rabatter ska upphöra att existera så är det helt okej, men säg då det istället.

Och hur sur man än kan vara på butikernas dryga beteende så måste straffet motsvara skadan. Säg att du är snickare med enskild firma och har en webbshop där du säljer gunghästar för 500kr. Du omsätter 1Mkr varav majoriteten är din lön. Du missar den här regeln. Kanske rentav två gånger, för du är snickare och är inte jättehaj på hur din webshop fungerar och ville ha en nyårsrea efter din julrea. Pang, du har nu ett inbetalningskort på 400'000kr för att du sålde 5st gunghästar. Rakt in i privatekonomin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Fast det är inte Webhallen som gjort det dyrt på det sättet, det är ju politikerna. Samt den marknaden har sjukt dåliga marginaler, därför konkurserna varit många samt att företagen köper upp varandra.

Menar idag äger Norge hela vår marknad i Sverige (undantaget Inet)

Elgiganten

Power

Komplett Group
NetOnNet
Webhallen
Komplett

Allt norskt.

Dustin är fortfarande ganska stora, verkar vara dubbelt så stora som komplett group?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Dustin är fortfarande ganska stora, verkar vara dubbelt så stora som komplett group?

Ja de är stora på företags-försäljning. Det jag listade var de som har fysiska butiker.

Sen har Komplett inga butiker ifs, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Ja de är stora på företags-försäljning. Det jag listade var de som har fysiska butiker.

Sen har Komplett inga butiker ifs, men ändå.

Butikerna lär stå för försvinnande liten del av deras försäljning ändå, även fast jag bott i GBG fem år så har jag aldrig besökt inet t.ex. Helt enkelt för jobbigt. Vänner/kollegor säger samma, man beställer allt på nätet.

Flesta i landet har ju aldrig sett en Inet eller Webhallenbutik

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derz:

Vad är det negativa med att viten kan försätta ett myglande företag i konkurs?

Vi vill nog inte ha ett sådant företagsklimat. Det blir orimligt höga straff i förhållande till vilken eventuell skada man gjort.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Flesta i landet har ju aldrig sett en Inet eller Webhallenbutik

Alla vägar bär till Malmö, Göteborg & Stockholm!
Tråkigt med så få butiker norr om Uppsala däremot.
Kjell & Co får börja satsa på datorer!

Permalänk
Medlem

Ja på dem bara !

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Sätt ett vite på 30-40% av årsomsättningen så bör det ske lite förbättringar så att de följer lagen.

Det skulle sätta de allra flesta företag i denna branch i konkurs på en gång.

Permalänk
Webhallen

Hej!

För att sätta lite kontext på det hela och kanske ge lite nyans.

Vårt system har varit uppbyggt så att om en produkt säljer slut under en kampanj så faller den ur kampanjen automatiskt och återgår till sitt ordinarie (svarta) pris. Om produkten sedan lagermässigt fylls på under samma kampanjperiod så har vi tolkat det som att produkten kan fortsätta på sitt kampanjpris. I.o.m detta så blev det alltså ett glapp under samma kampanjperiod där produkten fick ett svart pris, för att sedan återgå till sitt röda kampanjpris när produkten kom in i lager igen. Detta skedde med 3 st produkter av tusentals på kampanj under NOV-DEC 2024. Det är alltså det anmälan innefattar. Ambitionen är ju såklart att det aldrig ska bli sådana här glapp, men det är inte helt ovanligt med bl.a. försenade leveranser under den mest hektiska perioden på året.

Vi strävar självklart mot att det vi gör alltid skall vara korrekt utfört och har investerat en enorm mängd resurser i att anpassa oss efter Konsumentverkets riktlinjer. Vi har nu gjort ytterligare justeringar efter Konsumentverkets tolkning av lagen i detta fall och kommer inte återaktivera kampanjprodukter under samma period om dom har hunnit sälja slut, trots att dom fyllts på.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Alla vägar bär till Malmö, Göteborg & Stockholm!
Tråkigt med så få butiker norr om Uppsala däremot.
Kjell & Co får börja satsa på datorer!

Ska man besöka Inet i stockholm får du spendera ett par timmar åka kommunalt om du inte bor granne med en inet-butik.. Med bil har jag en webhall knappa ca 20 minuter bort, netonnet 12, elgiganten/f.d. mediamarkt 15 minuter bort. Bil till inet innebär typ 40 minuter körande + tullar + typ 100+kr i parkering.

Permalänk
Medlem

Jag begärde ut handlingarna via konsumentverket. Här kommer ett urklipp av vilka produkter som påverkades av förläggandet:

Och bakgrunden. D.v.s kanske faktiskt inte helt så svart och vitt som det först känns.

Citat:

Bakgrund
Webhallen marknadsför och säljer produkter inom hårdvara, hemelektronik,
gadgets, spel och film. Bolaget bedriver handeli fysisk butik och via en ehandelsbutik under domänen webhallen.se. Bolagets nettoomsättning för
perioden januari 2023 till och med december 2023 uppgicktill cirka 1,8
miljarder kronor.
Konsumentverket öppnade under år 2023 ett tillsynsärende mot bolaget
angående dess prismarknadsföring där det bland annat konstaterades att
Webhallen inte beräknat den procentuella rabatten utifrån tidigare lägsta pris
och inte heller angett korrekt tidigare lägsta pris enligt 7 a 8
prisinformationslagen (2004:347, PIL). Ärendet avslutades 2024 då bolaget
uppgett att en ny lösning skulle införas för att kunna informera korrekt om
tidigare lägsta pris och beräkna rabatten på korrekt sätt.
I januari 2025 inledde Konsumentverket ett nytt tillsynsärende med anledning
av att myndigheten uppmärksammat att bolaget inte uppgett korrekt tidigare
lägsta pris, trots tidigare utfästelse i tillsynsärendet från 2023. Bolaget uppgav
under ärendets handläggning att samtliga granskade produkter ingått i samma
prissänkningskampanj mentagit slut under kampanjen. Därefter har
Webhallen fått in fler produkter i lagret och fortsattkampanjen och då använt
det tidigare lägsta priset från början av kampanjen. Webhallen har varit av
uppfattningen att den uppbyggda logiken utgjort en tillåten åtgärd som
inneburit att korrekt lägsta pris visats. Webhallen åtog sig under ärendet att
ändra den uppbyggda logiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Detta skedde med 2 st produkter av tusentals på kampanj under NOV-DEC 2024. Det är alltså det anmälan innefattar.

Tre produkter..

MSI Katana 15
Acer Nitro XV272UV3
MSI G255F

Permalänk
Webhallen

Helt rätt. Fick fel info. Tack.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Tre produkter..

MSI Katana 15
Acer Nitro XV272UV3
MSI G255F

Herre. Gud. Webhallen har koll.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Webhallen har varit min goto sen Skribofont la ner, men sen de började expandera hejvilt så har de bara blivit sämre och dyrare. Nu jämför jag priser på allt jag köper via Prisjakt/Edge och väljer helst att köpa av Inet, om de inte är markant dyrare. De övriga företagen som nämns av Konsumentverket handlar jag i princip aldrig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Detta hade jag ingen aning om. Måste säga att jag tycker det känns mer korrekt att redovisa ett reapris på ordinariepris än på en relativ rabatt på föregående lägstapris. Däremot uppskattar jag ju att kunna se vad föregående lägstapris var klart och tydligt.
Hur presenterar man en sänkning från ordinariepris med 20% om man tidigare, under t.ex några timmar hade en drive med 50% rabatt. Då skall man alltså presentera sin prissättning som en höjning trots att det är en sänkning… förvirrande för alla inblandade.

Funkar bra på Steam. Då redovisar de både ordinarie pris och lägsta pris sedan 30 dagar.

Inget konstigt alls.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Upplever att det pågår någon slags hetsjakt på SweClockers mot Webhallen påhejad av oss medlemmar och även redaktionen.
Nyanserad kritik är självklart bra och OK men anser att vi börja närma oss något annat här och att man "letar fel".

Visst, de har uppenbarligen gjort fel i detta exempel men tycker vi bör lugna ner oss lite mer proportionerna.
Man väljer att bildsätta med en tydlig Webhallen-bild också vilket förstärker intrycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

och kommer inte återaktivera kampanjprodukter under samma period om dom har hunnit sälja slut, trots att dom fyllts på.

Varför inte bara behålla kvar kampanjpriset vid tomt saldo, så det kan vara kvar när ni får in nytt?

Hur löser andra butiker samma problem? På samma sätt som ni går till nu?

Permalänk
Medlem

Jag är själv inte nöjd med Webhallen sista tiden. Lämnat in ärende till ARN bland annat.
Men det här blev banne mig en clickbait-artikel.

Bildmontaget borde varit mer neutralt med flera butiker.
Detta känns för mig som en dold agenda mot Webhallen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@VinterSolen:
Jobbar i centrum, så Inet & Webhallen handlar mest om att gå till Hötorget istället för St. Eriksplan eller TC för mig.

Permalänk
Medlem

Jag tycker 30 dagar är en ganska arbiträr siffra och påverkar inte prismedvetna personer som mig så mycket, då %-satserna varit helt väck i decennier. Det som bekymrar mig är hur en faktisk lag beter sig som en gummiparagraf, när den 1 ger flera chanser till bättring och 2 inte slår ner på där det känns på ett rimligt vis, dvs i plånkan.
Vitet bör ju utgöra mer än vinsten, kanske 200% av vinsten.
Omsättningen bör vara irrelevant.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Varför inte bara behålla kvar kampanjpriset vid tomt saldo, så det kan vara kvar när ni får in nytt?

Hur löser andra butiker samma problem? På samma sätt som ni går till nu?

Oftast har du fått köpa in ett visst antal produkter till ett lägre pris för kampanjssyftet. Låt säga att det är 500 stycken.
När de 500 är slut så finns bara de inköpta för ordinarie pris kvar och skulle dessa säljas till reducerat pris skulle det leda till brakförlust.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@VinterSolen:
Jobbar i centrum, så Inet & Webhallen handlar mest om att gå till Hötorget istället för St. Eriksplan eller TC för mig.

Jo, men bor man en bit förbi kungens kurva så finns framförallt inte inet "runt hörnet" och webh/netonnet/elg inom en kvart ungefär (med bil).

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Upplever att det pågår någon slags hetsjakt på SweClockers mot Webhallen påhejad av oss medlemmar och även redaktionen.
Nyanserad kritik är självklart bra och OK men anser att vi börja närma oss något annat här och att man "letar fel".

Visst, de har uppenbarligen gjort fel i detta exempel men tycker vi bör lugna ner oss lite mer proportionerna.
Man väljer att bildsätta med en tydlig Webhallen-bild också vilket förstärker intrycket.

Jo, har också noterat att Webhallen får relativt rätt mycket skit i forumet, men om man sätter i system att överträda marknadsföringsregler i syfte att lura kunderna till den grad att man får Konsumentverket i strupen är det ju inte orimligt att tro att det finns visst fog för det. Det kan ju faktiskt vara så att skiten man får är proportionell mot hur skitigt man spelar.

Sen ska det väl i rättvisans namn sägas att det här är en marknadsföringsstrategi som "alla" håller på med i någon utsträckning. Skillnaden är att den som överträder gränserna inte riskerar att prisa ut sig under de 30 dagar som föregår kampanjen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Ja eller varför inte 100%. Eller 700%!!
GDPR har ett extremt strängt vite på 4% av omsättningen. Att kräva någon på 40% av omsättningen är detsamma som att bara sätta dem i konkurs direkt.

Man skördar vad man sår - för att viten ska betyda något måste de göra ont, och de gör de inte när de är så pass pisslåga som de är.

Gör som med de finska trafikböterna - basera dem på inkomst, så i fall som falsk rea under Black Week så tar man intänkterna från en normal vecka och multiplicerar dem hur länge rean pågått för att få fram vad bötessumman blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

För att beloppet inte har någon förankring i verkligheten. Om straffet de facto gör att företaget går i graven så ska straffet så klart vara i stil med "Om du bryter mot detta försätts du i konkurs", inte någon påhittad blahajsiffra som betyder samma sak. Tycker ni att företag som slarvar med rabatter ska upphöra att existera så är det helt okej, men säg då det istället.

Och hur sur man än kan vara på butikernas dryga beteende så måste straffet motsvara skadan. Säg att du är snickare med enskild firma och har en webbshop där du säljer gunghästar för 500kr. Du omsätter 1Mkr varav majoriteten är din lön. Du missar den här regeln. Kanske rentav två gånger, för du är snickare och är inte jättehaj på hur din webshop fungerar och ville ha en nyårsrea efter din julrea. Pang, du har nu ett inbetalningskort på 400'000kr för att du sålde 5st gunghästar. Rakt in i privatekonomin.

Nej, det är inte frågan om att försätta företaget på obestånd för att de kör fulreor. Vitesföreläggandet innebär att OM de inte skärper sig kan vitet komma att fastställas av domstol. Först då blir de betalningsskyldiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vi vill nog inte ha ett sådant företagsklimat. Det blir orimligt höga straff i förhållande till vilken eventuell skada man gjort.

Bra sätt att få bort dåliga företag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jo, men bor man en bit förbi kungens kurva så finns framförallt inte inet "runt hörnet" och webh/netonnet/elg inom en kvart ungefär (med bil).

Kungens Kurva samt Webhallen (Fruängen) var mina favoritställen innan NetOnNet samt Mediamarkt lämnade.

Numera är det enbart Kjell & Co Outlet som lockar mig utanför stan. Har inte bil heller mer än några få veckor under sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bra sätt att få bort dåliga företag.

Vad skulle vara bra med att webhallen gick i konkurs pga av tre felaktigt prisangivna produkter? Känns som proportionalitetsprincipen blir rätt akterseglad..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata