Behöver hjälp att hitta rätt ram-minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har du ens en källa till dina påståenden, förutom dig själv?

Även jag kan dra sagor, men jag föredrar att hålla mig till fakta!

Om du känt till att halvledartillverkare alltid specificerar sina kretsar i förhållande till lasten på utgången, då hade du även vetat att två minnesstickor på en minneskontroller ger en större last och därmed sänker möjligheten till att nå högre hastighet "frekvens" och "timing". Visst kan man sätta två minnesstickor på en minneskontroller, vilket då praktiskt betyder att man avsäger sig hastighet.
Vilket egentligen endast är normal fysik.

Det jag reagerar mot är att du utan att veta om vilken CPU sin sitter i AM4 sockeln, går in och helt utan belägg påstår att:

1. "ALLA" DDR4 fungerar

2. Det kommer inte att påverka spelprestanda mer än några procent.

3. ]Att DDR4 klockar mer till närmaste fungerande, vad du nu menar med det, då standarden endast anger "3 st" minnesprofiler för XPM SPD ROM.

Allt ovan är totalt skitsnack! Och absolut ingen hjälp till den som ställer en fråga.

1. "ALLA" DDR4 fungerar
Nätet är fullt med folk som inte har kollat kompatibilitet. Där dom tror att 4x DDR4 skall ge samma hastighet som 2x DDR4 osv...
https://forums.tomshardware.com/threads/ram-problems-with-am4...
https://forums.tomshardware.com/threads/4-sticks-of-ram-not-w...
https://rog-forum.asus.com/t5/amd-500-400-series/can-t-get-fu...

Tog några random, man skulle kunna fylla en bok med bara länkar till misslyckanden.

2. Det kommer inte att påverka spelprestanda mer än några procent.Tomb Raider
Om du nu menar att några procent är +50% så okej...
<Uppladdad bildlänk>

Eller CS där det skiljer knapt 28%
<Uppladdad bildlänk>

Jag skulle kunna fortsätta med en rätt lång lista, men tror nog att jag visat poängen.
Källa till bilderna är:
https://www.youtube.com/watch?v=HsQAtsKX3mE&t=24s

Vid testen så sätter testaren hastigheten för minnena manuelt, då han annrs endast haft TRE minensprofiler att arbeta med. Vilket helt följer XPM SPD standarden upp till DDR4.
<Uppladdad bildlänk>

Vilket direkt tog oss till 3. ]Att DDR4 klockar mer till närmaste fungerande, vad du nu menar med det, då standarden endast anger "3 st" minnesprofiler för XPM SPD ROM.

Vet verkligen inte vad du pratar om med "på pappret" och som vanligt helt utan att ha något belägg eller källa! Vilket för tankarna till en annan tråd...
Här kommer ännu en källa: Gamers Nexus som visar på något över 45% skillnad i ett spel med olika minneshastigheter för Ryzen 3000.
https://gamersnexus.net/guides/3508-ryzen-3000-memory-benchma...

Minnet klockar ner till den första fungerande minnesprofilen som finns i SPD ROM'et, där den lägsta är 2133 MHz. Vilket även är det normala som en nybuggd PC startar med. Man får altså manuellt ange vilken SPD profil man vill använda.
Fungerar det inte med den profilen så brukar PC hoppa ner till den första enligt logiken den skall fungera.

Nu är det även så att fungerande hastighet är beroende av minneskontrollerns design, vilken tillverkningsprocess som använts "node", vilken topologi som moderkortstillverkaren har valt. Upp till det så är även UEFI/BIOS avgörande då det är BIOS ansvar att ställa alla register i minneskontrollern.
Kommer inte att gå in mer på BIOS, topologi eller tillverkningsprocess, förutom att tillverkningsprocessen varierar över generation av AM4 CPU och även inom var generation.

Här är vad AMD har angett för en del generationer på AM4:
Notera att en del inte kommer över 3000 MHz, varvid dom går ner till 2133 MHz om man skulle använda 3600 MHz DDR4.

A-seriens APU
https://www.asrock.com/mb/Memory/2xBR_2400.png

Picasso
https://www.asrock.com/mb/Memory/2xPicasso-2933-2667.png

Raven Ridge
https://www.asrock.com/mb/Memory/2xRR_2933-2667.png

Ryzen 1000 serie Summit Ridge GF 14mn LP Zen(1)
https://www.asrock.com/mb/Memory/2xSR_2667.png
Finns även några CPU'er tillverkade på 12nm som AMD angett DDR4 2933

För Ryzen 2000 serie Pinnacle Ridge GF 12nm LP Zen+
https://www.asrock.com/mb/Memory/2xPR_2933.png

För Ryzen 3000 serie Matisse TSMC 7FF Zen2
https://www.asrock.com/mb/Memory/2xMatisse-3200.png

Att du haft en enorm tur, eller kanske inte med säkerhet vet om dina minne kör med rätt hastighet är inget som rör mig i ryggen.
Om det nu inte leder till felaktiga råd till folk som frågar om råd!

Så snälla, håll dig tll fakta och inte bara tro, det senare är enbart en dålig lek med andras pengar, resurser och tålamod...
Enligt mig så är det direkt skamligt beteende. Tyvärr!

ja exakt, problemet du har är att du kollar specifikationer och tar detta alldeles för bokstavligt. utan att tänka att där ute i verkligheten så kommer du inte märka mycket av det och mycket kommer fungera annorlunda.

och du jämför sida vid sida och tar in ungefär att det jag bokstavligt menar det absolut sämsta jämfört med det absolut bästa. Du ser det totalt svart och vitt och anser att allt annat är totalt katastrof. jag menar, sätter du två snarlika system bredvid så kommer du aldrig klara av att visa vilken vad dom som är vilken sida vid sida för du ser själv i tabellen att ett hack är otroligt lite. precis som jag säger få procent.

jag läger dessutom in parametern pris också som du helt uppenbart inte alls bryr dig om,. Det bryr jag mig om mer här är pris som den stora parametern faktiskt och det är ju det jag avgör mot och säger att hittar man ett minnen ett hack ner och det är 50% -30% eller till om med 20% rea så tar man ju självklart det minnen i ställe. Väldigt många bry sig mer om priserna faktiskt , särskilt i dessa tider när allt är mycket dyrare. Vissa gånger så hittar man ett minnen som är snabbare som samtidigt är billigare och då tar man ju självklart detta... och hör och häpna det är i en del fall inte med i "vedorlist" men som sagt är billigare och bättre.

Ett sånt minne har jag i min senast byggd dator, där jag har dubbla mängden ram mot vad Intel anger som möjligt. Det är ganska kul faktiskt hur en del gräver ner sig i allt att måste vara exakt efter spec eller Vendor när det sällan är fallet.

En som vet vad som funkar kommer inte bry sig allt för mycket om nån som grottar ner sig och är väldigt låst vid för få Specar/Parametrar särskilt om man utelämnar pris.

Nyligen jag kollade et AM4 bygge och letade minnen så fanns bara ett gäng vendorlisminnen som var som tre gånger dyrare än andra minnen så då var det verkligen inte alls värt att köpa dom minnena jag vet inte om du promt hade gjort det ? "bara för att man måste"

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Fick inte ett direkt svar på frågan "Har du ens en källa till dina påståenden, förutom dig själv?", men fick det ändå underförstått

Skrivet av Modellören:

ja exakt, problemet du har är att du kollar specifikationer och tar detta alldeles för bokstavligt. utan att tänka att där ute i verkligheten så kommer du inte märka mycket av det och mycket kommer fungera annorlunda.

Specifikationer är vägledande, i verkligheten så testar jag själv.
Däremot så skulle det inte falla mig in att bara säga "ta det billigaste" till en som frågar, orsaken är att jag vet att DDR4 mycket väl kan hoppa ner till 2133 MHz om det inte fungerar med ett DDR4 på 3600 MHz där två profiler normalt är på 3600 MHz, bakom dom två så finns en mängd med tider som inte bara är CAS, tRAS,tRCD, tRP, T med flera...

Skrivet av Modellören:

och du jämför sida vid sida och tar in ungefär att det jag bokstavligt menar det absolut sämsta jämfört med det absolut bästa. Du ser det totalt svart och vitt och anser att allt annat är totalt katastrof. jag menar, sätter du två snarlika system bredvid så kommer du aldrig klara av att visa vilken vad dom som är vilken sida vid sida för du ser själv i tabellen att ett hack är otroligt lite. precis som jag säger få procent.

Förstår att du inte en brydde dig om källan till bilderna, där det var samma system med olika minneshastigheter "endast".
Det gav en skillnad på över 50%. Inte några få procent...

Gamers Nexus mätte upp över 45% skillnad.

Skrivet av Modellören:

jag läger dessutom in parametern pris också som du helt uppenbart inte alls bryr dig om,. Det bryr jag mig om mer här är pris som den stora parametern faktiskt och det är ju det jag avgör mot och säger att hittar man ett minnen ett hack ner och det är 50% -30% eller till om med 20% rea så tar man ju självklart det minnen i ställe. Väldigt många bry sig mer om priserna faktiskt , särskilt i dessa tider när allt är mycket dyrare. Vissa gånger så hittar man ett minnen som är snabbare som samtidigt är billigare och då tar man ju självklart detta... och hör och häpna det är i en del fall inte med i "vedorlist" men som sagt är billigare och bättre.

Parametern pris är viktig, blir än viktigare om det blir skit med hastigheten.
Speciellt om det ger en skillnad i prestanda på över 50% som jag klart visat...
Då DDR4 stickor idag inte är speciellt dyra i förhållande till resten av systemet, 2x16 GB @3600 för 600~700 kr och 2x32 GB @3600 för runt 1300 kr, @3200 ännu billigare, när man kanske har gett 15000 kr eller mer för hela PC.
Är det då inte lite dumsnålt att stoppa i eller rekommendera något som inte går upp i full hastighet?
Menar att ett tapp på 45%~50% eller mer i princip halverar värdet på resten man har stoppat i för dyra pengar.

Den logiken är för mig helt ofattbar att man pratar om dyrt utan att se helheten... Speciellt när skillnaden är minimal i pris.

Siktar alltid på bästa prestanda för lägsta kostnad. Givetvis även när jag ger råd, därav att jag frågade om vilken CPU som satt i systemet. För Ryzen 1xxx serien (Zen) så kan man med tur och en snäll UEFI/BIOS ibland komma upp i 3600 MHz. Även om man för det mesta hamnar mellan 3200 MHz ~ 3400 MHz.
Ryzen 2xxx serien (Zen+) är lite snällare, men inte ens där kommer man alltid upp i 3600 MHz.

En lärdom från mig själv och andra!

I mitt egna AM4 system med en 5600G sitter det 2x DDR4 minne som endast var avsett för Intel, när dom kom i så fungerade dom endast på 2133 MHz. Allt annat totalvägrade på övriga 2 profiler.
Kör dom idag på 4000 MHz vilket är det mest optimala där IF bussen då stannar kvar på 2000 MHz.
Köpte dom för att dom var väldigt billiga och med vetskapen att det kunde ge problem, vilket dom gav!
Så aldrig att jag nonchalant skulle rekommendera dom till någon bekant eller överhuvudtaget till någon som jag förstår är novis.

Jag ändrade dom flesta tider i minnet och när jag fått till det stabilt så programmerade jag om andra profilen i XPM SPD ROM'et med dom tider jag kunde få in...

Där är viss skillnad mellan Intel minneskontroller och AMD minneskontroller när det gäller hur minnet sätter ohm värden, altså hur minneskontroller och minne lastar varandra, vilket spelar in väldigt mycket på vilken hastighet man kan uppnå.
andra saker som man inte kan påverka något nämnvärt är tiderna runt refresh av minnes cellerna

Jag var och rotade i och ändrade nära på allt, var som nedan (märk inte mitt då jag inte sitter vid den PC just nu):

Skulle du ge dig på dom värdena?

Skrivet av Modellören:

Ett sånt minne har jag i min senast byggd dator, där jag har dubbla mängden ram mot vad Intel anger som möjligt. Det är ganska kul faktiskt hur en del gräver ner sig i allt att måste vara exakt efter spec eller Vendor när det sällan är fallet.

Visst är det möjligt! Beror på både UEFI/BiOS och hårdvara, ja även på vad det är för minne. Såsom Singel Rank/Dual Rank, minneskretsarnas uppbyggnad.

Sitter just nu vid en HP laptop där max ram var angivet till 16 GB, har 32 GB fungerande DDR4 i den.

Om jag skulle rekommendera samma till någon? Ja, om jag med säkerhet vet att det kommer att fungera. annars "aldrig".
Vill inte leka med andras surt förvärvade pengar, lura någon.

Skrivet av Modellören:

En som vet vad som funkar kommer inte bry sig allt för mycket om nån som grottar ner sig och är väldigt låst vid för få Specar/Parametrar särskilt om man utelämnar pris.

Det är ju bara något som du har fått för dig

Skrivet av Modellören:

Nyligen jag kollade et AM4 bygge och letade minnen så fanns bara ett gäng vendorlisminnen som var som tre gånger dyrare än andra minnen så då var det verkligen inte alls värt att köpa dom minnena jag vet inte om du promt hade gjort det ? "bara för att man måste"

När du pratar om vendor minne, är det vad moderkortstillverkaren har testat som fungerande?

Du vet väl om att där finns så många fler källor, samtidigt som man bör ha en koll på vad för ram kretsar som sitter på DDR4 stickan.
En del tillverkare av minnesstickor har en förmåga att byta tillverkare av kretsar, ibland till det bättre, för det mesta till det sämre.

Fastän jag långt ifrån är en expert så lutar jag mig mot fakta och kunskap, givetvis!
Kanske jag har något mer än average då jag konstruerade och byggde min första DDR minneskontroller ifrån scratch med ett datablad på 8 st D2118 till en Z80 CPU, när det begav sig. Då med TTL, ett par transistorer några kondingar för timing och avkoppling samt ett antal resistorer.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!