Kan en datorskärm sprida skadlig kod?

Permalänk
Medlem

Kan en datorskärm sprida skadlig kod?

Hej,

Jag har tänkt på en sak gällande datorskärmar. Kan dessa sprida virus eller annan typ av skadlig kod? Är det riskfyllt att koppla in sin dator till en skärm på ett kontorshotell, hotell, flygplatslounge etc, eller att köpa en begagnad skärm?
Jag tänker att man säger ju att man ska undvika att ladda sina devices i "offentliga" USB-kontakter. Borde det då inte finnas en risk med en datorskärm också? Eller är datorskärmar "dumma" och det finns ingenstans att lagra den skadliga koden?

Förlåt om det är en dum fråga, men det är bara en tanke som har slagit mig och som jag funderat på 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleP38:

Hej,

Jag har tänkt på en sak gällande datorskärmar. Kan dessa sprida virus eller annan typ av skadlig kod? Är det riskfyllt att koppla in sin dator till en skärm på ett kontorshotell, hotell, flygplatslounge etc, eller att köpa en begagnad skärm?
Jag tänker att man säger ju att man ska undvika att ladda sina devices i "offentliga" USB-kontakter. Borde det då inte finnas en risk med en datorskärm också? Eller är datorskärmar "dumma" och det finns ingenstans att lagra den skadliga koden?

Förlåt om det är en dum fråga, men det är bara en tanke som har slagit mig och som jag funderat på 😅

Möjligtvis om du ansluter via USB-C

Men displayport eller HDMI ser jag inte hur det ens skulle vara möjligt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall du ansluter med USB-kontakt direkt till skärmen är det förstås tänkbart att en modifierad skärm i praktiken är samma som att ansluta en okänd USB-sticka direkt i datorn. Till exempel om man vill använda skärmens USB-hubb. Detta borde inkludera USB-C eller Thunderbolt direkt till skärmen även om detta är fortfarande är ovanligt att man ansluter på det sätter. Och jag tror det är rätt få som behöver skärmen för dess egenskaper som USB-hubb, så det är en lång omväg om man vill få spridning på sin skadliga kod.

I fråga om bildskärmsanslutning är kommunikationen i första hand enkelriktad, från dator till skärm. Det som överförs åt andra hållet från skärm till GPU är metadata via EDID och DDC-kanalen, men det är just metadata för att identifiera skärmens funktioner, färgomfång och vilka signaler den tar emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Men displayport eller HDMI ser jag inte hur det ens skulle vara möjligt.

Helt omöjligt är det inte, eftersom det trots allt sker en del kommunikation åt båda hållen. Men det kräver att datorn har något säkerhetshål som skärmen kan utnyttja, t.ex. genom att skicka EDID-data som orsakar en buffer overflow och tillåter exekvering av kod. Men det är mycket som ska gå fel för att något sånt ska hända, och jag känner inte till några såna fall.

Permalänk
Medlem

Tack @FX9 @Laxpudding och @perost för era inspel.
Så om jag tolkar er rätt så är risken i stort sett obefintlig om man anser HDMI, men även väldigt liten via USB-C?!

Permalänk
Medlem

Jag antar att man oxå kan modifiera skärmen typ byta ut inkopplingen mot nått annat som skickar data via DP/HDMI på annat sätt än en skärm gör, men frågan är vem som skulle gå igenom så mycket jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleP38:

Tack @FX9 @Laxpudding och @perost för era inspel.
Så om jag tolkar er rätt så är risken i stort sett obefintlig om man anser HDMI, men även väldigt liten via USB-C?!

USB ska man aldrig ansluta om man inte är trygg. Det kan finnas chipp på USB sladden som är problematisk...men om du har en egen sladd att koppla in skärmen med bör det vara rätt lugnt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jagers:

Jag antar att man oxå kan modifiera skärmen typ byta ut inkopplingen mot nått annat som skickar data via DP/HDMI på annat sätt än en skärm gör, men frågan är vem som skulle gå igenom så mycket jobb

Och då skulle man också ha behövt ordna så att att grafikkretsen i andra änden skulle kunna hantera denna data vilket borde innebära att man behöver modifierad hårdvara vilket är otroligt komplicerat och osannolikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Enklaste sättet att sprida skadlig kod via en publikt tillgänglig skärm torde vara att använda skärmens USB-hub där man trycker in en liten och dold USB-sticka med skadlig kod i skärmens USB-hubb. Då aktiveras stickan under följande lägen:

• Man ansluter med USB-C till skärmen. Har skärmen en USB-hubb är den så gott som undantagslöst kopplad mot USB-C på skärmen.

• Man ansluter med USB-A till skärmen specifikt för att komma åt USB-hubben (och då lär man förhoppningsvis se att det sitter en okänd sticka i hubben). Detta har jag faktiskt "drabbats" av. Okänd liten sticka i en låneskärm. Men det var bara en trådlös sändare för mus&tgbord som någon stackare glömt kvar.

Med DisplayPort kan USB-data bakas in DP-strömmen men så vitt jag vet används detta inte med skärmar med traditionella Displayport-kontakter utan med USB-C och alt mode.

HDMI har ingen koppling mot USB. Det långsökta och teoretiskt tänkbara men väldigt opraktiska scenariot är någon form av riktade overflow-attacker via CEC, ARC eller EDID. Vilket skulle kräva en på förhand väldigt specifik situation. Så inte omöjligt men väldigt osannolikt.

VGA och DVI har fortfarande EDID/DDC-kanaler men är av enklare utförande så också en väldigt osannolik omväg.

Det som inte ger någon som helst återkoppling från skärm till dator är helt analoga format där man kör på standardiserad synktimings. Analoga videoformat, likt komponentvideo, RGBHV på separata ledare (BNC och RCA) eller VGA-kontakt utan DDC-pinnarna. Men då är man ju starkt begränsad i vilka skärmar man kan köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Enklaste sättet att sprida skadlig kod via en publikt tillgänglig skärm torde vara att använda skärmens USB-hub där man trycker in en liten och dold USB-sticka med skadlig kod i skärmens USB-hubb. Då aktiveras stickan under följande lägen:

• Man ansluter med USB-C till skärmen. Har skärmen en USB-hubb är den så gott som undantagslöst kopplad mot USB-C på skärmen.

• Man ansluter med USB-A till skärmen specifikt för att komma åt USB-hubben (och då lär man förhoppningsvis se att det sitter en okänd sticka i hubben). Detta har jag faktiskt "drabbats" av. Okänd liten sticka i en låneskärm. Men det var bara en trådlös sändare för mus&tgbord som någon stackare glömt kvar.

Med DisplayPort kan USB-data bakas in DP-strömmen men så vitt jag vet används detta inte med skärmar med traditionella Displayport-kontakter utan med USB-C och alt mode.

HDMI har ingen koppling mot USB. Det långsökta och teoretiskt tänkbara men väldigt opraktiska scenariot är någon form av riktade overflow-attacker via CEC, ARC eller EDID. Vilket skulle kräva en på förhand väldigt specifik situation. Så inte omöjligt men väldigt osannolikt.

VGA och DVI har fortfarande EDID/DDC-kanaler men är av enklare utförande så också en väldigt osannolik omväg.

Det som inte ger någon som helst återkoppling från skärm till dator är helt analoga format där man kör på standardiserad synktimings. Analoga videoformat, likt komponentvideo, RGBHV på separata ledare (BNC och RCA) eller VGA-kontakt utan DDC-pinnarna. Men då är man ju starkt begränsad i vilka skärmar man kan köra.

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Tack för kloka och intressanta inspel.
Det låter ju som att HDMI är det säkraste valet att gå på.
Men frågan är då om man sitter på ett kontorshotell och jobbar med att redigera bilder/filmer. Vad tappar man på att använda HDMI istället för USB-C, eller är det same same i upplevelse?

Permalänk

Du kan sprida skadlig kod mha en usb kabel tex. från O.MG Cable. De ser precis ut som en vanlig usb kabel från tex Apple.
Vill inte göra reklam för det men man bli mörkrädd för hur sårbart allt är. De har även wifi i själva kablen så att du kan få ut all information som du loggar.

Så svaret är ett ja, om du använder USB-C för att visa din skärm på hotell eller liknande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av PelleP38:

Tack för kloka och intressanta inspel.
Det låter ju som att HDMI är det säkraste valet att gå på.
Men frågan är då om man sitter på ett kontorshotell och jobbar med att redigera bilder/filmer. Vad tappar man på att använda HDMI istället för USB-C, eller är det same same i upplevelse?

Det är samma digitala bildinnehåll bara olika fysiska bärare av signalen. Så ingenting ska vara annorlunda annat än det uppenbara, likt ifall det finns olika begränsningar på vad skärmen kan ta emot och ditt grafikkort kan skicka över respektive anslutning.

Till exempel om du har en 4K/60-TV och en laptop med USB-C/DP alt mode och HDMI där laptopen via DP kan skicka 4K/60 men HDMI:n är strypt till 4K/30 så tappar du bildfrekvens med negativa konsekvenser.

Kör du 4K/60 via HDMI och 4K/60 via DP är det i grunden exakt samma. Sedan kan det förstås i praktiken vara så att skärmen (och även datorn) har olika bild- och meny-inställningar som ger olika bildresultat i praktiken.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av izzie:

Tack för tipsen!

En USB-sticka som autospelar lite Rick Astley vore ett lämplig övning för din första steg mot världsdominans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En USB-sticka som autospelar lite Rick Astley vore ett lämplig övning för din första steg mot världsdominans.

Never gonna give you, or you, or you, or you up.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är samma digitala bildinnehåll bara olika fysiska bärare av signalen. Så ingenting ska vara annorlunda annat än det uppenbara, likt ifall det finns olika begränsningar på vad skärmen kan ta emot och ditt grafikkort kan skicka över respektive anslutning.

Till exempel om du har en 4K/60-TV och en laptop med USB-C/DP alt mode och HDMI där laptopen via DP kan skicka 4K/60 men HDMI:n är strypt till 4K/30 så tappar du bildfrekvens med negativa konsekvenser.

Kör du 4K/60 via HDMI och 4K/60 via DP är det i grunden exakt samma. Sedan kan det förstås i praktiken vara så att skärmen (och även datorn) har olika bild- och meny-inställningar som ger olika bildresultat i praktiken.

Tack!