Hjälp med val av internet i en speciell situation..

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av internet i en speciell situation..

Hej och hoppas ni har en bra helg änsålänge.

Har ett dilemma med val utav internet.
Kommer behöva flytta hem till mina päron inom snar framtid där jag kommer behöva skaffa mig ett eget internet. Dom bor mitt ute i landet och har EJ fiber, utan bara ett gammalt hederligt mobilt. Gjorde ett test på internet och fick 2.5Mbit/s ner samt upp.

Samt internetdelning är också otroligt ostadigt.

Det funkar för dom till deras behov men för en annan som hänger en del framför datorn så kommer det inte funka..

Har ni några tips på vad man kan göra åt detta utan att gräva fiber?..
Har kikat en del på Starlink men är osäker, samt att de mesta abonnemang man kikar på är det en bindningstid på 24 månader. Jag kommer bara bo här temporärt några månader och känns då tråkigt att binda upp mig tok för länge.

Vad hade ni gjort? Ber om ursäkt för min okunnighet. Kan absolut tänka mig att betala en bra slant i månaden sålänge man kan åtminstone få 50/50mbit te.x.

Permalänk
Medlem

Tänker att det beror lite på vad du ska göra. Har själv kört Starlink ute på ett lantställe och det var kanon. Kanske inte för gaming, men för surf och för Netflix etc var det kanon!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Är väl egentligen bara ute efter att spela online och tjöta med polare över dc. Och helst inte behöva vänta 4 dagar för ladda ner ett 100gb spel.. Just nu så lutar det åt Starlink, dom hade trots allt någon kampanj nu. Sen får man väl brösta bindningstiden även om man bara använder det i 3 månader haha

Permalänk
Medlem

När du gjorde ditt test, använde du mobilen då?
Att få upp en vettig antenn som pekar åt masten brukar kunna göra stor skillnad, speciellt om man monterar den högt och med fri sikt så mycket det går. Kräver ju dock att modemet man använder stödjer så man kan koppla på riktiga antenner.

Om du skulle investera i en vettig lösning så är det ju något som skulle kunna gynna dina föräldrar efter du flyttar därifrån också.

Permalänk
Medlem

Använde deras dator med en sån internetkabel dragen till Routern. Liknade siffror trådlöst!

Ja absolut, det är faktiskt sant!

Permalänk
Medlem

Ett 4G/5G-modem tillsammans med en ordentlig 4G/5G-riktantenn monterad högt på huset och riktad mot "rätt" mast låter som det bästa valet. Vilken mast som är den rätta får du undersöka själv genom att prova olika operatörer och antennriktningar (närmast och starkast mottagning betyder inte alltid snabbast hastighet). Det kommer att kosta några tusenlappar men du kommer få en avsevärt bättre uppkoppling.

Permalänk
Medlem

En extern antenn högre upp riktad mot masten och en riktig router. Då kan lösning gynna föräldrarna när du lämnar också

Permalänk
Medlem

Starlink fungerar jättebra för streaming osv men för onlinespel NEJ. Latenserna är för stora för Onlinespel.

Visa signatur

#1 5800X3D | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Googla och läs på om folk som spelar online över Starlink. Verkar finnas en del erfarenheter av bekymmer. Så du vet vad du gör dig in på tänker jag...

4G/5G med bra mottagning (antenn) är nog generellt stabilare.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

4G och 5G har samma problem som Starlink när det gäller latenser. Visst ibland kan det fungera bra men i regel så är allt via "luften" skit när det gäller Online spelande. I regel så är 4g och 5g Bättre än via satelit men men.....

Visa signatur

#1 5800X3D | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Hur bra mobilt funkar beror ju på vilken nät som används. Så testa hastigheten med "bredbanskollen" (med mobildata, inte med wifi till det mobila bredbandet) med telefoner med olika operatörer som använder olika nät. Stor chans att nån har mkt högre hastighet.

Här har du en lista vilka nät som används av operatörerna, försök testa med en operatör för varje nät.

https://www.mobiloperatorer.se/blandat/vilka-mobiloperatorer-...

Permalänk
Medlem

Vet inte hur avlägset de bor, men en släkting till mig ute på vischan fick bättre fart med Tre än med de övriga. Trots att Tre egentligen har sämre täckning där, Tres nät var helt enkelt mycket mindre belastat antar jag.

Hastighetsskillnaden var ca 10 Mbit/s för Telia mot 40 Mbit/s för Tre och kanske 2 Mbit /s för Tele2. Med stor variation över dygnet, förutom att Tele2 alltid var sämst, där. På mitt jobb har jag 2G med Telia och 5G med Tele2...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberZzZ:

Starlink fungerar jättebra för streaming osv men för onlinespel NEJ. Latenserna är för stora för Onlinespel.

Latenserna är helt okej så länge man inte kör de allra snabbaste onlinespelen
Och köper man mottagaren själv så är det ingen bindningstid på starlink.
https://uk.pcmag.com/networking/144454/is-starlink-good-for-g...

Permalänk
Medlem

Utomhus LTE router med riktantenn, t.ex Mikrotik LHG eller SXT

Permalänk
Medlem

När det gäller att få fart på 4G/5G så får man testa de tre operatörer som har egna master: Telia, Tre och Tele2/Telenor.
Tester bör göras runt 20 snåret eftersom belastningen då är som högst. Inget vidare om man 100 Mbit/s mitt natten men 2 Mbit/s kl 20.
När man har funnit vilken som ger bäst fart gäller det optimera placeringen av 4G/5G routern.

För att förbättra farten kan en extern antenn behövas. Antenn kabeln bör vara så kort som möjligt eftersom den dämpar signalen.
Bäst blir det med en 2x2 MIMO riktantenn och den bör ha en förstärkning på minst 11-12 dBi på den frekvens som masten du kör mot har.
En bra antenn kostar en slant och det skall finnas frekvens diagram eller tabell på den.
För 5G krävs 4x4 MIMO men det är bara aktuellt vid riktigt höga hastigheter som man sällan får på landet.

Vill man snåla så kan man köpa en YAGI antenn (ser ut som tv antenn) då dessa är relativ lättare att tillverka så även billiga kan vara dugliga. Vid monteringen skall det vara minst en meter mellan antennerna.
Det går att göra en 4x4 MIMO antenn med YAGI antenner, de skall då placeras i en fyrkant med minst 1 meter mellan dem.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W