Veckans fråga: Hur ofta stänger du av datorn?

Permalänk
Medlem

Stänger av datorn när jag ska lägga mig i knopplådan. Tänker att datorn också vill vila.

Permalänk
Medlem

Extremt sällan som jag lämnar datorn på om jag inte själv är hemma. Det skall väl vara om jag beställer mat och är tillbaka inom ett par minuter i så fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Brambas:

Jag förstår inte att det här kan vara en fråga? Är det inte självklart att man stänger av datorn när man är klar med den eller är det jag som tänker fel?

När är man klar med den?
Säg att man äter frukost, använder datorn, lämnar den i 5 minuter. Är man klar med datorn?
Säg att man går och äter lunch och sen tänkt gå tillbaka till datorn. Är man klar med datorn?
Säg att telefonen ringer och man fokuserar på det. Är man klar med datorn?

Nä, det är inte självklart alls i mina ögon.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Varje dag om man räknar hibernate (äkta, inte hybrid) som avstängning.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Har Folding igång så min dator är igång hela tiden. Bekvämt att slippa vänta på att den startar. Bara bildskärmen jag stänger.

Permalänk
Skribent

Stänger av när den inte ska användas på ett par timmar, samt om jag går hemifrån eller lägger mig för dagen. Bryter i regel strömmen helt till saker jag inte aktivt nyttjar – undantaget kyl- och frys då

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Stänger av gör jag bara vid uppdateringar, felsökning eller åskoväder. Viloläge klassar jag som "avstängd" då den drar så pass lite ändå.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag styr mitt hem med hjälp av Home Assistant. Där har jag även integrerat den stationära datorn så att jag kan styra den helt och hållet med hjälp av automationer. När jag lägger min mobil på laddning vid läggdags så skickas ett kommande så att datorn stängs av efter 2 minuter. En minut efter att datorn stängs av så stängs också strömmen till grenuttaget tillsammans med alla lampor i kontoret av. Behöver således aldrig bry mig om att stänga av datorn då det sker automatiskt.

Permalänk
Medlem

Har som regel att skicka ner den i standby (dvs ACPI S3) så fort som möjligt och så gott som aldrig stänga av "på riktigt", dvs S5. Stäng av i Windows gör ju bara att den loggar ut och skickar ner den i S4 ändå nuförtiden. Datorn drar enstaka watt i S3, och eftersom det tar en stund att få upp den igen från helt avstängd, räknade jag nån gång ut att min dåvarande behövde vara avstängd en helg för att det ens skulle börja löna sig.

OBS att färdigbyggda datorer får dra som mest 0.5W vid standby under nuvarande EU-regler, så det är verkligen inte mycket. Bygger man själv behöver man ju inte följa det, men det är lätt att hålla ner effekten.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Jag stänger av min dator när jag inte använder den.
Tidigare så stängde jag av datorn varje kväll även om jag behövde göra något som tog tid då jag inte kunde sova.
Men efter min uppgradering och lite nya fläktar så installerade jag programmet Fan Control.
Efter det så går min burk mycket tystare så nu kan den tå på under nätterna utan problem.
Men endast om det behövs.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Stänger av? Då förlorar man ju sin uptime highscore...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kan inte rösta, saknar lämpligt alternativ...

Jag slår på min dator på morgonen - om jag är hemma - och stänger den oftast när jag går och lägger mig eller strax innan.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

När är man klar med den?

Jag är klar med min dator när jag dör.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

"Så fort jag är klar med den" får väl bli det som är närmast verkligheten, alltså vid dagens slut.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Stänger av när den inte arbetar med något, haft någon server tidigare som gått i åratal

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Varje dag såklart, och det där med timpris på el iaf på värsta vintermånaderna så kopplar jag in steam decken och använder som main dator under värsta perioden, har en ganska tydlig energidipp från dagen jag går från datorn till steam deck som syns tydligt i förbrukningen.

Permalänk
Medlem

Slår på (spel) datorn efter jobbet någon gång, och stänger av igen när det är dags att lägga sig.
Jobbdatorn (laptop) får jag väl erkänna att jag väldigt sällan stänger av. Stänger locket och hibernate. Startar om någon gång per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Starta om räknas nog inte som att stänga av, dock.

Vad kör du för serverhårdvara som funkar så? Har inte hört talas om det utanför mainframe-grejer typ, men jag är inte insatt i "riktiga" servrar, har kört konsumenthårdvara som server i typ 24 år.

Skulle nog skrivit "På servrarna startar jag om en processor i taget" eller "en dator itaget".
Hårdvaran fungerar inte så med någon slags automatik, det är egentligen fyra äldre datorer som samarbetar två och två. De kopierar data mellan varandra. Inget märkvärdigt egentligen och inte speciellt avancerat heller. Uppgradering av kärnan sker sällan (kör Debian på servrarna) och manuellt, ingen automatik inblandad. Jag använder dem så att en (mer eller mindre) fungerar som master och den andra som slave. Kommer på sikt avveckla och bara använda en nybyggd driftmässigt billigare (och tystare) server. Har ingen nytta av den extra säkerheten men tvekar hela tiden eftersom servrarna innehåller allt jag någonsin gjort i och utanför yrkeslivet och det är en hel del. Kommer nog slänga en massa saker som inte längre är relevant eftersom tiden sprungit ifrån programvarorna och det nog bara är nostalgi att spara dem. För närvarande 27TB men kan nog minskas till under 8 när jag gråtit färdigt över min beslutsångest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nä, precis.
Vet inte om det är så optimalt för nätagget heller. Misstänker att anledningen att kompisens Corsair RM650x smällde och började lukta bränt var att han bröt strömmen med en grendosa varje gång datorn stänges av (antagligen >2 ggr per dag i snitt).

Inrush current som skadade något på input-sidan tror jag på. Det fortsatte fungera efteråt, så det var ingen kritisk del, men det luktade illa i hela lägenheten, så det fick förstås bytas direkt ändå.

Har gjort så i 2-3 år med rm850x. Inga problem.

Gör så för att jag remote skall kunna slå på datorn när den får ström, när jag vill strömma till remote plats från Artemis/Moonlight.
Styrs via home assistant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brambas:

Jag förstår inte att det här kan vara en fråga? Är det inte självklart att man stänger av datorn när man är klar med den eller är det jag som tänker fel?

Datorn?
När man är klar? Med den?

Jag förstår inte heller.

Permalänk
Medlem

datorn hemma stänger jag av om jag ska vara borta en längre stund eller när jag går och lägger mig.

Jobbdatorn får göra vad den vill (antagligen viloläge efter ett tag)

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem

När jag går och lägger mig.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

När jag ska sova eller dra ut så stänger jag av den, är jag hemma så står den på hela tiden även fast jag inte använder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Stänger av när jag lägger mig eller går hemifrån. Helt. Ingen jäkla hibernate.

Exakt samma som mig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Stänger av den varje dag vid läggdags eller om jag ska åker iväg över minst 1 natt.
Har en knapp på förgreningsdosan att stänga av också, så att ingen ström far runt i datorn, alternativt stänger av PSU.
Anledningen är att jag vill ha det tyst och mörkt och inga överraskningar när jag sover.

På dagen får den stå på, bara jobbigt att veva igång den när man behöver den och viloläge är precis lika jobbigt, så helt värdelöst.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Datorn är nästan alltid i viloläge med en master/slave grenkontakt för alla tillbehören, stänger av när jag sover hemifrån.
NASen är alltid på men går i viloläge när den inte används

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nä, precis.
Vet inte om det är så optimalt för nätagget heller. Misstänker att anledningen att kompisens Corsair RM650x smällde och började lukta bränt var att han bröt strömmen med en grendosa varje gång datorn stänges av (antagligen >2 ggr per dag i snitt).

Inrush current som skadade något på input-sidan tror jag på. Det fortsatte fungera efteråt, så det var ingen kritisk del, men det luktade illa i hela lägenheten, så det fick förstås bytas direkt ändå.

Inga problem att göra så, det har jag gjort i 6 år nu utan bekymmer, man bör dock vänta 10 sekunder efter alla fläktar stannat innan man bryter strömmen, annars låser man ju in ström i datorn som då måste hitta en annan väg ut.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Alltid i viloläge, fast då jag kör Bazzite blir det en del omstarer dock, varannan vecka typ. Drar inte så mycket el, och det är ju den fasta nätkostnaden som är dyr (och ännu dyrare blir det) så det kvittar.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Min privata dator brukar jag stänga av när jag är klar med den men jobb datorn är igång hela tiden förutom på helgen då stänger jag av den

Visa signatur

I just live with the anxiety of knowing I f*cked it all up as soon as I typed sudo …

Permalänk
Medlem

Hemservern är på 24/7, desktopen stängs av om jag inte ska använda den på ett par dagar. Laptop och handdator stängs av när jag är färdig med dom och lägger på laddning om det behövs.