Konsumentverket kritiserar kassa kundtjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Ursäkta men är detta ens ett seriöst inlägg? Det låter ju som något nytt tjoller frampresat av näringslivets nya AI...

Kundtjänst är en ren kostnad, kundtjänst ger support åt befintliga kunder de hinder inte nya. Därför är det något *all företag* sparar ner på i möjligaste mån. Som konsument är det i praktiken omöjligt att veta vem som har bra support och ej, förrän du sitter i skiten. Och då är det för sent..

Sen vad tusan är det för tjoller du skriver? Det är "tråkigt att sitta och göra sitt jobb"? Det är ju pinsamt låg nivå, antar sttdu aldrig varit ute i arbetslivet annat än pappas företag då.
Man får något som heter lön för att man *gör sitt jobb* och jobb är som regel tråkigt, det är därför man betalar folk för att utföra det (annars kallas det hobby).

Vidare så är "företagets vinst" inget som är relevant för mig som kund. Som kund betalar jag dem dyra pengar för tjänster och service och deras ansvar är då att *förmedla tjänster ixg service av kvalité*, inte spara in på det som kunderna behöver. Då kan de gott skära ner på VDn fallskärm eller ett 40-tal mellanchefer utan arbetsbeskrivning eller kompetens. Löjligt argument!

Slutligen så är de tinget som hindrar ett företag från att anställa *kompetent personal* även till kundtjänst. Då kan personalen ifall de nu är lugna tider ägna sig åt *andra sysslor* under tiden de väntar på samtal. Men det vet alla som försökt nå något företag är en lögn, finns inget större svenskt företag där du får kontakt med support inom en rimlig tid. Nej, vilket lågvattenmärke av vurmande för privata företags vinst på bekostnad av deras kunder. Usch!

Vaknat på fel sida idag?

Jag jobbar i branschen och har alltså insyn i hur det faktiskt funkar. Varför känner du att du måste gå till personangrepp?

Ja, kundtjänst är ren kostnad (om det inte handlar om någon typ av säljande kundservice), jag har inte påstått något annat.

Det är extremt svårt att sätta prognos och rätt mängd bemanning på kundtjänst. Som jag skrev så påverkar allt som kan gå fel hur mycket samtal/mejl/chattar m.m som inkommer och det går ju inte att förutspå vad som går fel och när.

Tänk att du normalt får 100 samtal per dag varje månad. Plötsligt en dag så sker det någon driftstörning och du får då istället 1000 samtal på en dag. Och säg att det sker en gång i kvartalet eller halvåret. Du menar då att man ska ha tillräckligt med personal för att hantera 1000 samtal varje dag, trots att det inte finns ärenden för alla att fylla ut sin dag med?

Säg att du jobbat som taxi chaufför och enbart får en körning på hela dagen. Förstår du liknelsen och vad jag menar med tråkigt för en överbemannad kundservice?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

🤮 Det är ju bara ett populistiskt förslag. Vet ni vad som kommer att hända jo, håll i er:

De tar fån (okej f r a m) lagen
I lagen kommer följande begränsningar att vara inbyggda i den:

Bolaget kommer "bara" att kunna bötfällas (om ingen inger en talan om brott mot den enskilde vilket sällan = aldrig händer
ALLA kommer skrika i högan sky (bildligt talat men det kommer vara formulerat i lagtexten) att "Det är ett civilmål så då kan vi dra Maximumus Glutus i hundra år Mao ingen brådska
Bolaget ska ha rätt att svara på anklagelserna konsumenten riktar mot dem
Konsumenten ska inkomna med svar på BOLAGETS nekande om varför de är dåliga på att ge service
Myndigheten kommer ta en rundlig *HOST* grundlig tid på sig att skyffla svar och genmälen mellan alla parter
Bolaget kommer att ha rätt att jämka böterna efter bolagets verksamhet, storlek och om det är ett civil eller bråttmål...

Behöver jag fortsätta.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Jag avskyr alla automatiserade växlar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

AI är värsta jag vet i Kundtjänst...

Bra förslag, mycket att göra inom området. Saknar tex nån betygsystem från en oberoende instans.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Ursäkta men är detta ens ett seriöst inlägg? Det låter ju som något nytt tjoller frampresat av näringslivets nya AI...

Kundtjänst är en ren kostnad, kundtjänst ger support åt befintliga kunder de hinder inte nya. Därför är det något *all företag* sparar ner på i möjligaste mån. Som konsument är det i praktiken omöjligt att veta vem som har bra support och ej, förrän du sitter i skiten. Och då är det för sent..

Sen vad tusan är det för tjoller du skriver? Det är "tråkigt att sitta och göra sitt jobb"? Det är ju pinsamt låg nivå, antar sttdu aldrig varit ute i arbetslivet annat än pappas företag då.
Man får något som heter lön för att man *gör sitt jobb* och jobb är som regel tråkigt, det är därför man betalar folk för att utföra det (annars kallas det hobby).

Vidare så är "företagets vinst" inget som är relevant för mig som kund. Som kund betalar jag dem dyra pengar för tjänster och service och deras ansvar är då att *förmedla tjänster ixg service av kvalité*, inte spara in på det som kunderna behöver. Då kan de gott skära ner på VDn fallskärm eller ett 40-tal mellanchefer utan arbetsbeskrivning eller kompetens. Löjligt argument!

Slutligen så är de tinget som hindrar ett företag från att anställa *kompetent personal* även till kundtjänst. Då kan personalen ifall de nu är lugna tider ägna sig åt *andra sysslor* under tiden de väntar på samtal. Men det vet alla som försökt nå något företag är en lögn, finns inget större svenskt företag där du får kontakt med support inom en rimlig tid. Nej, vilket lågvattenmärke av vurmande för privata företags vinst på bekostnad av deras kunder. Usch!

Tycker synd om alla som arbetar med kundtjänst och haft dig i andra änden av luren med tanke på hur du uttrycker dig.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk

Facebook

Jag blev permanent bannad av facebook ai, orsaken var något som jag 100% säker på att jag inte har gjort. Appealen går också till en AI kontroll som också blev nekad. Facebook (jag har blivit hackad), får man bara autosvar av troligen AI att man måste kolla igenom självhjälp guiderna och att de inte kommer hjälpa en.
Där finns inga andra sätt mer än att dra Meta inför domstol (sverige eller eu) för att kunna få tag i en enda människa och vem kommer spendera tusentals kronor för ett facebook konto -_-
Sen har de även låst mina enheter från att skapa nya konton.

Enda som finns är en mailaddress som inte riktigt verkar officiell, appeals@facebook.com som enligt reddit "troligen inte övervakas" och om man får svar så dröjer der 8-9 veckor.

Helt sinnessjukt att det får vara så när så mycket nyheter, press, media och även sammhällsinformation finns där.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bra de tar tag i det.

Skrivet av Söderbäck:

Jag startade deras chatt förra veckan där chattbotten hälsade. Hur kan jag hjälpa till?
I chatten kunde jag skriva själv - eller välja en av tre knappar.

Kom igång, medlemskap eller företagsmedlemskap.

Så jag klickade på knappen för medlemskap.

Får till svar:
"Jag är inte helt säker på vad du menar, vill du omformulera dig eller ska jag koppla in en människomedarbetare?"

Superbra att chattbotten ger mig alternativ som den inte kan jobba med sen hehe.

Det va nytt! Deras egna inbyggda förslag fungerar inte 😐

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]