Permalänk

4G/5G router

Ska inom kort flytta till en ny bostad lite halvt om halvt på landet och behöver därför mobilt bredband.

Jag kommer huvudsakligen spela lit rock streama saker.

Någon nedladdning här och där.

Är det värt att gå på en 5G router över en 4G förutom hastigheten. Tänker ping, täckning eller dyl.

Hade helst köpt en 5G men det verkar vara rätt stor prisskillnad så därför min tanke.

Även tips på en vettig mobil router uppskattas 😁

Visa signatur

muttesmutte

Permalänk
Medlem

Vad spelar du och vad har du för krav på din streaming? 4k eller är du mindre kräsen?

Ska du bo där tills vidare? I så fall är det ju mer värt att skaffa en dyrare router, kanske skaffa abonnemang med bindningstid där det ingår.

Att jämföra operatörernas täckningskartor för 4g/5g kan också bara bra.

Permalänk
Medlem

Det är ingen höjdare att spela online spel med mobila routrar oavsett om du har 4G eller 5G. Skall du däremot bara streama film och serier så räcker det gott och väl med en 4G router.

Comviq har en ganska okej kampanj nu inkl. 5G router och obegränsad surf för 299:- i månaden https://www.comviq.se/bredband

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem

Värt att kolla är finns det 5G och hur bra fungerar det där.
Jag har sett hur 5G kan variera i hastighet med bara några hundra meter där det är en fjärdedel av hastigheten när man flyttat sig 250 meter och det inom en tätort så 5G verkar vara mer känsligt för närhet till antell och eventuella geografiska hinder

Permalänk
Skrivet av poktirity:

Vad spelar du och vad har du för krav på din streaming? 4k eller är du mindre kräsen?

Ska du bo där tills vidare? I så fall är det ju mer värt att skaffa en dyrare router, kanske skaffa abonnemang med bindningstid där det ingår.

Att jämföra operatörernas täckningskartor för 4g/5g kan också bara bra.

Skulle säga det är begränsad tid, skulle gissa 6-12 mån. Var inne på något riktigt fancy med men det känns inte motiverat att lägga de pengarna.

Spelar i princip bara Dota för tillfället, men blir väl något annat till och från.

Stream är standard, inget fancy eller lyxigt 😂

Visa signatur

muttesmutte

Permalänk
Skrivet av Blackie:

Det är ingen höjdare att spela online spel med mobila routrar oavsett om du har 4G eller 5G. Skall du däremot bara streama film och serier så räcker det gott och väl med en 4G router.

Comviq har en ganska okej kampanj nu inkl. 5G router och obegränsad surf för 299:- i månaden https://www.comviq.se/bredband

Absolut en bra kampanj, men behöver inget nytt abg och ville inte heller binda upp mig på något jag inte kommer behöva i framtiden.

Visa signatur

muttesmutte

Permalänk
Medlem

power.se sålde ZTE U30 för 1099:- Köpte en sådan men har inte hunnit testa den än. Men den verkar lovande.
https://www.pcforalla.se/article/2777523/zte-u30-air-5g-route...

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Tänk på hur länge du kommer att behöva prylen och om den alls kommer att behövas senare. Tänker du dig för bara några månader och måste köpa den separat kanske det inte är motiverat med 5G, men det är ju mer framtidssäkert helt klart.

Sen är det ju inte så att 5G nödvändigtvis är snabbare än 4G, även om den ansluter med 5G kan det ju ge lägre hastighet än man förväntar sig.

För hastigheten och även stabiliteten är det viktigt med bra mottagning, har stor betydelse hur enheten placeras.

Kör man sen trådlöst på det så påverkas svarstider ev lite, inte mycket med moderna trådlösa standarder men "många bäckar små".

Permalänk
Medlem

Jag hade lite samma problem, valde tillslut denna (4g var ett icke val just på grund av hastighetsbegränsning men varrierar kraftigt beroende på vart du bor)
https://www.power.se/mobil-och-foto/mobilt-bredband/4g-mobilt...

stora anledningen till att vi valde just denna va att den har uttag för antenn! vi får idag ut ca 250-300mbit ner och runt 60-70mbit upp med ca 14 i ping. Men då har vi inte än hunnit kolla bästa placering vilket säkert kommer göras kommande dagarna.

Sen är det bara att kolla mottagningskartor där du bor hos dom tre stora aktörerna (telia, tre och telenor/tele2) och ta dom som har bäst mottagning/pris, vi betalar 399kr för obegränsad data upp till 1000mbit från telenor (mestadels då dom va ända valet som inte ljuger med obegränsad surf.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Jag hade lite samma problem, valde tillslut denna (4g var ett icke val just på grund av hastighetsbegränsning men varrierar kraftigt beroende på vart du bor)
https://www.power.se/mobil-och-foto/mobilt-bredband/4g-mobilt...

stora anledningen till att vi valde just denna va att den har uttag för antenn! vi får idag ut ca 250-300mbit ner och runt 60-70mbit upp med ca 14 i ping. Men då har vi inte än hunnit kolla bästa placering vilket säkert kommer göras kommande dagarna.

Sen är det bara att kolla mottagningskartor där du bor hos dom tre stora aktörerna (telia, tre och telenor/tele2) och ta dom som har bäst mottagning/pris, vi betalar 399kr för obegränsad data upp till 1000mbit från telenor (mestadels då dom va ända valet som inte ljuger med obegränsad surf.

Intressant!

Kör ni med extern antenn på den? Vilken kör ni med isåfall?

Visa signatur

muttesmutte

Permalänk
Medlem
Skrivet av muttesmutte:

Intressant!

Kör ni med extern antenn på den? Vilken kör ni med isåfall?

Nej inte än iallafall, har inte hunnit gå runt och kolla mottagning i dom olika rummen då vi flyttade in i tisdags och nuvarande hastigheter duger för tillfället.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kollat på Starlink?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag skulle säga att det är lite natt och dag mellan 4G och 5G om du har bra täckning och skall använda datorer på det nätet 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

power.se sålde ZTE U30 för 1099:- Köpte en sådan men har inte hunnit testa den än. Men den verkar lovande.
https://www.pcforalla.se/article/2777523/zte-u30-air-5g-route...

Jag skulle säga att testet pc för alla gör är skrattretande, de testar knappt nått relevant eller mäter nått. Och eftersom kampanjen är över är det ändå inte relevant.

Jag skulle kört på https://www.dustinhome.se/product/5020025540/u50-portable-5g-... som är en snapdragon x55 soc. Om man vill ha en portabel. Jag har inte den men ett x55 modem i min laptop senaste 3åren som jag är nöjd med.

5G kan vara väldigt mycket bättre än 4G. Men enda sättet att veta är att åka dit och mäta helt ärligt. Gärna på kvällen 19-20.

Och tänk på att Telia,tre samt tele2/telenor är de som har fysiskt nät.