Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: följer det inte samma ordning som bilarna lanserats förr? Först kom första gen XC90 tidigt 2000-tal, sen XC60, därefter 40 > 90 > 60 > EC40 och nu EX90.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

När får vi se den här i Sverige och till vilket pris?

https://www.slate.auto/en

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Troligen aldrig eller långt bort, Rivian har ju ännu inte fått någon bil till EU och säger att det kanske kommer 2027.

Men har vi tur tar Toyota hit deras elektriska Hilux som kommer ut senare i år (Thailand och Australien enbart än så länge tror jag).

Men härligt om det blir lite riktig konkurrens på den marknaden. Priserna på t.ex F150 Lightning är ju helt galna här i Sverige.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Härlig bil! Kan man byta delar i efterhand tro? Om man har en suv och plötsligt känner för pickup en stund.
Dragvikt på 1000lbs/450 kg låter snålt om det mäts på samma sätt?

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Härlig bil! Kan man byta delar i efterhand tro? Om man har en suv och plötsligt känner för pickup en stund.

Jag fattar det som att det är tanken

Citat:

"CHANGE IT TO AN SUV. AND BACK.
Transform the Slate pickup into an SUV with the SUV kit, no mechanics certification required." skriver dom

https://www.slate.auto/en/personalization

Skulle lätt kunna tänka mig att en sån om priset blir rätt. En bil som är gjord för att kunna göras mer personlig. Ett par fasta bluetoothhögtalare hade man kunnat önska. Lösningen med att hänga dit en JBL cigarr kändes väl sådär

Edit. Här är en video med en liten genomgång av Slate'en
https://www.caranddriver.com/news/a64564869/2027-slate-truck-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Där går en Leaf bort, den fungerar inte alls på längre resa, endast som en andrabil för pendling inom sin räckvidd (där är den ett mycket gott alternativ).
Chademo kontakt är ett problem, men det huvudsakliga problemet är att man endast kan snabbladda en gång, sedan är batteriet överhettat. Så max räckvidd är begränsat.

Instämmer där. Helt kört att snabbladda flera gånger på en resa (eller iaf besvärligt).

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Instämmer där. Helt kört att snabbladda flera gånger på en resa (eller iaf besvärligt).

Hm det här var helt nytt för mig, är det här ett känt problem som nissan har och inte någon annan? Eller är det generellt att elbilar har detta betende? Vad kan alternativet vara? Att inte snabbladda utan åka till en laddpunkt som inte har lika mycket kräm i kontakten eller ladda hemma (16 a säkring ).?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

Hm det här var helt nytt för mig, är det här ett känt problem som nissan har och inte någon annan? Eller är det generellt att elbilar har detta betende? Vad kan alternativet vara? Att inte snabbladda utan åka till en laddpunkt som inte har lika mycket kräm i kontakten eller ladda hemma (16 a säkring ).?

Problemet är att Leaf är en äldre konstruktion med dålig batterikylning (bara luftkylt).

Permalänk
Medlem

Vill minnas att Toyota också begränsar snabbladdning efter upprepade laddningar. Kanske bara var på tidiga Bz4x dock.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

De flesta moderna elbilar har vätskekylning på batteriet, Nissan Leaf tar bara in luft utifrån för att kyla av det. Det är inga problem när man bara laddar hemma, utan bara vid snabbladdning som det yttrar sig. Vid laddning hemma märker man inte av det alls (leasade en Leaf i 2 år tidigare).

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Just med tanke på icke vätskekylt batteri (inläggen ovanför) så finns det ett par saker som är det första jag kollar nuförtiden om jag är intresserad av en ny elbil (innan jag ens börjar kika på lull-lull):

• Värmepump

• vätskekylt batteri

• laddhastighet i snabbladdare (behöver inte vara nån dealbraker beroende på laddkurva och om jag får andra grejjer för pengarna istället)

• var sitter ladduttaget?

• räckvidd (kan också kompromissas med)

Har ni andra någon uppgift som är det absolut första ni kollar upp?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Just med tanke på icke vätskekylt batteri (inläggen ovanför) så finns det ett par saker som är det första jag kollar nuförtiden om jag är intresserad av en ny elbil (innan jag ens börjar kika på lull-lull):

• Värmepump

• vätskekylt batteri

• laddhastighet i snabbladdare (behöver inte vara nån dealbraker beroende på laddkurva och om jag får andra grejjer för pengarna istället)

• var sitter ladduttaget?

• räckvidd (kan också kompromissas med)

Har ni andra någon uppgift som är det absolut första ni kollar upp?

Jag börjar med att filtrera bort bilar som inte gör mig glad, för mig är den mer än ren transport A till B så då är det detta som gäller.

• Snygg. Oerhört subjektivt. Men ja, den måste vara snygg

• Acceleration. Ja jag är barnslig, kittlar det inte i magen duger det inte

• Fräsh invändigt. Brukar rent konkret för mig betyda glastak och ljus inredning

Sen måste den nå en teknisk minimi nivå:

• 360 kamera

• räckvidd över 40mil WLTP

• Bra steroljud och iaf "OK" infotainment system

Resten blir sen en tradeoff baserat på allt annat.

Permalänk
Medlem

@Snudge_B:

Jag brukar behålla bilar rätt länge, så om jag köper privat så är byggkvalitet viktigt.
Om jag hade leasat hade det väl spelat mindre roll. Saker som dåligt rostskydd och lackkvalitet, onormalt hög frekvens av kostsamma delar som fallerar, en vanligt förekommade defekt som gör bilen obrukbar emellanåt etc. - det gör att jag drar öronen åt mig. Det är egenskaper som inte är "svart på vitt", man får läsa undersökningar, tester, inlägg osv.

Annars finns någon slags minimum gräns för räckvidd och laddning. ~30 mil utan stopp (undantaget snöstorm), ~30 min ladda 10-80%.

Dragkrok och möjlighet att dra släp.

Tillräckligt rymlig, två barn, fru och lite bagage.

Utöver det är det mest känsla som styr.
Bekväm, ok prestanda, snygg, bra ljudanläggning, tillverkare som i huvudsak utvecklar och tillverkar bilar i Europa.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja lite snålt med dragvikten, skulle gärna sett iaf 750kg nu kommer det ju bli svårt att ens hitta släp i den klassen. Den får iaf lasta lite mer på flaket drygt 600kg.

Men blir priset rätt om den kommer hit är jag verkligen sugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

Att den inte skulle gå att snabbladda en Leaf mer än en gång är en rejäl överdrift. Jag snabbladdade min 6 gånger på en dag innan batteritempen kom upp på det röda. Snabbladdade senast idag 40-80% utan att batteritempen rörde sig.
Med det sagt så är det dock fortfarande tydligt att Leafen inte är gjord för upprepad snabbladdning (som inte är särskilt "snabb" ö.h.t.).

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att förhandla med zeekr eller är det typ som Tesla där man bara kan köpa online till utsatt pris?
Alternativt om det finns någon rabatt i stil den Volvo har om man är medlem i tex företagarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Någon som vet om det går att förhandla med zeekr eller är det typ som Tesla där man bara kan köpa online till utsatt pris?
Alternativt om det finns någon rabatt i stil den Volvo har om man är medlem i tex företagarna?

De verkar ju inte ens svara i telefon eller mail när folk försöker köpa bilar av dem. Så förhandla känns osannolikt.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Tittade på zeekr 7x idag och kvalitetsintrycket var bra. Den var dock klart mindre än jag fått känslan av via youtube etc. Bagaget var inte särskilt stort alls. Ska testköra ändå men tveksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Tittade på zeekr 7x idag och kvalitetsintrycket var bra. Den var dock klart mindre än jag fått känslan av via youtube etc. Bagaget var inte särskilt stort alls. Ska testköra ändå men tveksam.

Var ännu mer tveksam kring service, reparation etc. Läst/hört skräckhistorier om problem med mjukvara och service med problem att få hjälp. Mekonomen har jag för mig ska sköta service etc men frågan är hur bra det fungerar.

Permalänk
Medlem

Någon fler som fått problem med åksjuka i elbilen?
Trodde jag hittat favoritbilen i EQB men under en längre provkörning blev jag alldeles vimmelkantig.

Misstänker att det kanske är farthållaren som är lite väl snabb på att justera farten, lutar det uppför så hinner farten knappt sjunka innan den är där och justerar. Blir visserligen en jämnare fart men det kanske är de där konstanta justeringarna som jag reagerar på.

Vad tror ni, kan det gå att ändra i bilens inställningar så att farthållaren lugnar ner sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Någon fler som fått problem med åksjuka i elbilen?
Trodde jag hittat favoritbilen i EQB men under en längre provkörning blev jag alldeles vimmelkantig.

Misstänker att det kanske är farthållaren som är lite väl snabb på att justera farten, lutar det uppför så hinner farten knappt sjunka innan den är där och justerar. Blir visserligen en jämnare fart men det kanske är de där konstanta justeringarna som jag reagerar på.

Vad tror ni, kan det gå att ändra i bilens inställningar så att farthållaren lugnar ner sig?

Blir du även åksjuk om du själv kör bilen? El bilar är betydligt lättare att bli åksjuk i än bilar med fossilmotor. Finns läkemedel som kan hjälpa.
https://www.bytbil.com/nyheter/darfor-blir-du-aksjuk-i-elbile...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Jag fattar det som att det är tanken

https://www.slate.auto/en/personalization

Skulle lätt kunna tänka mig att en sån om priset blir rätt. En bil som är gjord för att kunna göras mer personlig. Ett par fasta bluetoothhögtalare hade man kunnat önska. Lösningen med att hänga dit en JBL cigarr kändes väl sådär

Edit. Här är en video med en liten genomgång av Slate'en
https://www.caranddriver.com/news/a64564869/2027-slate-truck-...

Cool idé men ganska rutten räckvidd för en ren elbil, även med det stora batteriet lär den inte komma mycket längre än 30 mil ens under bra förhållanden..

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Salcin74:

Cool idé men ganska rutten räckvidd för en ren elbil, även med det stora batteriet lär den inte komma mycket längre än 30 mil ens under bra förhållanden..

Fast det är inte syftet. Det ska ju framförallt vara en riktigt prisvärd arbetspickup för byggare, lantbrukare etc. Målgruppen kör inte särskilt långt per dag.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Blir du även åksjuk om du själv kör bilen? El bilar är betydligt lättare att bli åksjuk i än bilar med fossilmotor. Finns läkemedel som kan hjälpa.
https://www.bytbil.com/nyheter/darfor-blir-du-aksjuk-i-elbile...

Jo, jag körde hela tiden, lugn körning, tog en fikapaus efter en timme och var då jag kände mig yr.

Provade stänga av farthållaren den andra timmen men åksjukan höll i sig hela kvällen, idag känns det bra.
Aldrig blivit åksjuk tidigare av att köra men däremot om jag skulle sätta mig i baksätet och läsa en bok.

EQB har ett ganska stort sensorkluster vid backspegeln i framrutan som gör att sikten snett framåt skyms mer än vanligt så känslan blir mer instängd än vad jag är van med. Lär väl vara en kombination av det som nämns i den länkade artikeln och att jag inte ser tillräckligt. Får helt enkelt testa fler bilmodeller.

Kom på att det kanske också är ovana med alla skärmar, att man omedvetet tittar längre på skärmarna än man annars gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Jo, jag körde hela tiden, lugn körning, tog en fikapaus efter en timme och var då jag kände mig yr.

Provade stänga av farthållaren den andra timmen men åksjukan höll i sig hela kvällen, idag känns det bra.
Aldrig blivit åksjuk tidigare av att köra men däremot om jag skulle sätta mig i baksätet och läsa en bok.

EQB har ett ganska stort sensorkluster vid backspegeln i framrutan som gör att sikten snett framåt skyms mer än vanligt så känslan blir mer instängd än vad jag är van med. Lär väl vara en kombination av det som nämns i den länkade artikeln och att jag inte ser tillräckligt. Får helt enkelt testa fler bilmodeller.

Kom på att det kanske också är ovana med alla skärmar, att man omedvetet tittar längre på skärmarna än man annars gör.

Jag vet inte hur fjädringen är på EQB men när jag kör Q8 Etron blir jag åksjuk av att fjädringen är för bra. Bilen sväljer ju allt och man bara glider fram, då blir jag åksjuk snabbt. Men om jag ställer om fjädringen till att bli styvare så blir jag inte åksjuk.

Bara min upplevelse som kanske inte alls delas av andra som lätt blir åksjuka.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag vet inte hur fjädringen är på EQB men när jag kör Q8 Etron blir jag åksjuk av att fjädringen är för bra. Bilen sväljer ju allt och man bara glider fram, då blir jag åksjuk snabbt. Men om jag ställer om fjädringen till att bli styvare så blir jag inte åksjuk.

Bara min upplevelse som kanske inte alls delas av andra som lätt blir åksjuka.

Tack, det där med att glida fram kände vi också under provkörningen.
Den gick väldigt stabilt utan att vara stötig, samt att den var bra ljudisolerad.

Är van vid en bil som kränger i kurvor och gungar till vid farthinder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Ja det finns väldigt mycket distraktioner i moderna bilar vilket jag tycker tummar på säkerheten.

Körde en längre resa med en model 3 och det var mycket att pilla med och hålla reda på. Selfdriving delen är cool men inget jag litar på alls så det gjorde mig mer spänd och orolig, speciellt efter den tvärnitade oförklarligt på motorvägen, turligt nog var det inga bilar i närheten.

Fast det verkar som gamla hederliga reglage är påväg tillbaka till tillverkarnas förtret. Aldrig tagit blicken från vägen så mycket som när jag körde teslan för att ändra saker via menyn. Hade jag inte haft ägaren med mig hade det blivit många stopp för att lista ut saker.

Hoppas du hittare en bil där du slipper åksjuka.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Letat runt ett tag, men efter ett gäng olika provkörningar landade jag i en KIA EV3. Så blir privatleasing av en sådan i ett år i väntan på nästa års annonserade elbilsstöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Letat runt ett tag, men efter ett gäng olika provkörningar landade jag i en KIA EV3. Så blir privatleasing av en sådan i ett år i väntan på nästa års annonserade elbilsstöd.

blir inte den väldigt dyr att bara leasa 1 år?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

blir inte den väldigt dyr att bara leasa 1 år?

Det kan man tro, men pga en kampanj blev månadskostnaden mycket lägre på ett år jämfört med tre.
3995 kr/mån för 1500 mil. Sen tillkommer försäkring och vinterhjul (som jag redan har köpt begagnat).