Noctua lanserar AIO-kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Detta kan bli riktigt bra, med tanke på hur långt stöd de har för deras andra kylare.

Det går inte att jämföra hållbarheten på luft och AIO. Att hitta en AIO som är 16 år gammal är helt omöjligt medans en D14 tuffar på lika bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Du kanske skulle ha titta på GNs videon. Deras fokus har legat på att mitigera pumpljudet.

En säljare som slänger fram fjäderformler. Jag såg avsnittet.

Konstigt att folk inte är mer kritiska.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Det går inte att jämföra hållbarheten på luft och AIO. Att hitta en AIO som är 16 år gammal är helt omöjligt medans en D14 tuffar på lika bra.

Allt beror ju på drifttiden, man kör ju vattenkylning pga att luft är för klent. Aio är en kompromiss mellan loop och luft.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Min första höll 7-8 år, enligt steam och Wow så var det ca 10k timmar av spelande.

Min nuvarande är inne på 4de året

Låter väl ok tills man tänker efter..

Dom jag haft av diverse märken har haft medellivslängd på ca 5år. Och att det ens finns en livslängd som gör att hela kylaren blir obrukbar är inte för mig acceptabelt.

Hade dom gjort så att pumpen går att byta ut lätt mot en rimlig slant, precis som en fläkt för en luftkylare, så hade det varit något nytt för min del och hade gärna sett detta komma ut på marknaden istället!

Dagens samhälle älskar produkter som ger oss möjlighet att köpa nytt efter några år med flit ungefär, så vi kan konsumera mera. Jag hatar denna ideologin

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Allt beror ju på drifttiden, man kör ju vattenkylning pga att luft är för klent. Aio är en kompromiss mellan loop och luft.

En NH-D15 har varit utmärkande under en oerhört lång period som att vara jämlik med oerhört många AIO och hålla en ljudnivå som är väldigt låg. Sen har AIO fördelen med att det kan få plats på ställen där stora towers inte går att använda. Så det är där dom har sin starka sida.

Så det där argumentet att man kör med vattenkylning istället för luft för att det är för klent, det är endast för folk som kör custom loops och inte för dom som köper AIO.

Custom loops ger dig mer fördelar än en AIO vad gäller kylningsmöjlighet där du faktiskt kan dra hela nyttan av vattenkylning så som du beskriver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är inte speciellt förtjust i AIO-kylare men om Noctua gör en är jag försiktigt optimistisk.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Skillz:

En NH-D15 har varit utmärkande under en oerhört lång period som att vara jämlik med oerhört många AIO och hålla en ljudnivå som är väldigt låg. Sen har AIO fördelen med att det kan få plats på ställen där stora towers inte går att använda. Så det är där dom har sin starka sida.

Så det där argumentet att man kör med vattenkylning istället för luft för att det är för klent, det är endast för folk som kör custom loops och inte för dom som köper AIO.

Custom loops ger dig mer fördelar än en AIO vad gäller kylningsmöjlighet där du faktiskt kan dra hela nyttan av vattenkylning så som du beskriver.

En dh15 klarar inte att kyla större tdp än 250W enligt spec, då throttlar typ alla fler kärniga cpuer under långvarig last,allt är inte spel.

Många 360 aio har tdp på 300W(vissa 350W) + som enermax, lian Li
240 aio har tdp runt 250W vilket en dh15 motsvarar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Skillz:

Dom jag haft av diverse märken har haft medellivslängd på ca 5år. Och att det ens finns en livslängd som gör att hela kylaren blir obrukbar är inte för mig acceptabelt.

Hade dom gjort så att pumpen går att byta ut lätt mot en rimlig slant, precis som en fläkt för en luftkylare, så hade det varit något nytt för min del och hade gärna sett detta komma ut på marknaden istället!

Dagens samhälle älskar produkter som ger oss möjlighet att köpa nytt efter några år med flit ungefär, så vi kan konsumera mera. Jag hatar denna ideologin

Byta pump vore drömmen borde vara enkelt egentligen. Även om pump skulle kosta 400-500kr så kan det vara värt det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En dh15 klarar inte att kyla större tdp än 250W enligt spec, då throttlar typ alla fler kärniga cpuer under långvarig last,allt är inte spel.

Många 360 aio har tdp på 300W(vissa 350W) + som enermax, lian Li
240 aio har tdp runt 250W vilket en dh15 motsvarar

Okej Intels bisarrt strömtörstiga proceossorer från 13 och 14000 serien är uppe och nosar där. Men varför välja en processor som drar +250 W när du kan ha en som är snabbare som drar 100 W?
Visst om du har en renseringsburk att du kan ha 16 kärnig cpu men även de från AMD kan kylas utan problem med en luftkylare.

Kylartester görs ofta med extremt ström hungriga processorer för att det ska vara lättare att se skillnad på olika kylare. Men med en modern AMD cpu så är det inte så mycket värme att transportera bort och därmed inte så stor skillnad på en AIO och en luftkylare. Som tidigare skrivit så ser jag främst poängen med AIO om en luftkylare inte får plats. Men även riktigt små chassin har ofta plats för en ok luftkylare.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Okej Intels bisarrt strömtörstiga proceossorer från 13 och 14000 serien är uppe och nosar där. Men varför välja en processor som drar +250 W när du kan ha en som är snabbare som drar 100 W?
Visst om du har en renseringsburk att du kan ha 16 kärnig cpu men även de från AMD kan kylas utan problem med en luftkylare.

Kylartester görs ofta med extremt ström hungriga processorer för att det ska vara lättare att se skillnad på olika kylare. Men med en modern AMD cpu så är det inte så mycket värme att transportera bort och därmed inte så stor skillnad på en AIO och en luftkylare. Som tidigare skrivit så ser jag främst poängen med AIO om en luftkylare inte får plats. Men även riktigt små chassin har ofta plats för en ok luftkylare.

Jo men den kyler vid högre dB ,en luftkylare som jobbar nära peak kommer låta mer än en aio som går vid 70%.
Sen är Intel bättre än amd i vissa workloads många faktiskt använder cpuer till.

Men absolut är aio främst för utrymmes besparing,då många luftkylare blockerar ram eller PCIe slotts

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

För mig handlar det mest om att en AIO pump kommer dö förr eller senare, verkar vara en trend... eller sånt kanske har blivit bättre med tiden?

Jag har ingen statistik att visa här, bara anekdoter, men min Fractal Design Celsius 360mm är inne på sitt 9e år och kyler fortfarande utmärkt.
Jag bytte ut fläktarna mot Noctua fläktar, och jag tror processorn går såpass svalt att pumpen går på minimum hela tiden. Jag hör varken fläkt eller pump 95% av tiden iaf.

Hade gissat på att livslängden förkortas ju hårdare pumpen måste arbeta, så det lönar sig kanske att ta en "överdimensionerad" variant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag har en DH15 nu, men grabben fick ärva min gamla DH14. Den har jag haft läääänge. Vet inte exakt hur länge, men den uppdaterades till AMD AM4 med tror jag gratis uppdateringspaket och funkade lika bra där. Kostar ju en hel del, men du behöver i stort sett aldrig byta kylare, de bara tuffar på och kommer det nya plattformar så nog tusan finns det ett uppgraderingspaket för den sockeln också.

Moderna processorer throttlar ju i princip alltid av värme. Min 9800x3d begränsas bara av temp, så jag undervoltar så mycket det går och sen är det kylaren som sätter gränsen. Så visst kan man kanske klämma ur nån procent mer prestanda med en AIO. Men med ett Define 7 chassie som jag har så går det ju samtidigt så tyst alltihopa att jag med gott samvete kan undvara den procenten prestanda. Jag har i omgångar funderat på vattenkylare, men alltid landat i luft till slut ändå och det finns inget jag saknar prestandamässigt. PBO, undervolt 30 mV, 80 grader tak och höjd powerbudget.
Cinebench R23.3: 23786/2123, Cinebench 2024: 1361/134. Finns säkert lite mer att hämta om man skruvar lite.

Permalänk
Medlem

Nej tack till att få sin dator att se ut som en ospolad toalett.

Permalänk
Medlem

Jag svarade enbart på inlägget där personen skrev att det är ju bra med tanke på att dom skickar ut gratis monteringsdetaljer. D14 passar på allt mellan 775 och AM5. En AIO som kom när 775 kom är garanterat död idag. Lite dit jag ville komma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo men den kyler vid högre dB ,en luftkylare som jobbar nära peak kommer låta mer än en aio som går vid 70%.
Sen är Intel bättre än amd i vissa workloads många faktiskt använder cpuer till.

Men absolut är aio främst för utrymmes besparing,då många luftkylare blockerar ram eller PCIe slotts

https://youtu.be/1NcBbjQu93Y?si=tOph_W7GuToH-s6Z
Om detta stämmer som han säger i denna videon så ser jag inte varför någon som har plats med en d15 (eller motsvarande) inte skulle välja det till en "normal" cpu.

Ja en AIO kan flytta mer värme, men med en vettig cpu är det knappt relevant, men des nackdelar så som minskad kylninga av VRM, pumpljud och betydligt högre risk att den går sönder står kvar.

Sedan så tänker jag att det primära för många här är gaming och då vet jag inte varför du idag skulle välja Intel. Om om du har något annat användningsområde tex rendering etc så skulle jag ändå säga att effektiviteten är hyfsat viktig att ta hänsyn till, och då är Intel inte så bra längre.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Jag har en Arctic Freezer 360. Fick med den när jag köpte cpu, moderkort och ram ni ser i sign.
Den är tyst och helt okej. Men jag på det klara med att min DH-15s som numera sitter i datorn i vardagsrummet kommer att ersätta min AIO en dag.
Alla tidigare AIO jag haft var skräp. Så jag skulle aldrig köpa en helt ny.

Dom är smidiga, dom är bra. Men dom går som sagt alla sönder.
Det är märkligt att det accepteras att det inte går att byta pump på dom. Det borde gå på garanti.
Pumpen går sönder, dom skickar en ny och instruktioner om vätska och montering. Klart.
Så borde det vara.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

https://youtu.be/1NcBbjQu93Y?si=tOph_W7GuToH-s6Z
Om detta stämmer som han säger i denna videon så ser jag inte varför någon som har plats med en d15 (eller motsvarande) inte skulle välja det till en "normal" cpu.

Ja en AIO kan flytta mer värme, men med en vettig cpu är det knappt relevant, men des nackdelar så som minskad kylninga av VRM, pumpljud och betydligt högre risk att den går sönder står kvar.

Sedan så tänker jag att det primära för många här är gaming och då vet jag inte varför du idag skulle välja Intel. Om om du har något annat användningsområde tex rendering etc så skulle jag ändå säga att effektiviteten är hyfsat viktig att ta hänsyn till, och då är Intel inte så bra längre.

Det är ju effektiviteten Intel har över amd vid just andra användningsområden.
https://www.sweclockers.com/test/40808-amd-ryzen-9-9950x3d-am...

Nu kör inte swec produktivitet tester men Intel är inte så dåliga i perf/W som många tror även med högre tdp,detta pga de är snabbare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Oftast är det inte pumpen som packar ihop, det är jetplaten som blir igensatt av tillsatsen i vattnet. Nu har ju en del tillverkare börjat med plugg på kylaren så man kan byta vattnet vilket kommer förlänga livslängd väsentligt. Många kylare kommer med låg nivå och sätter man då pumpen högst så slits den fortare och skapar missljud.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

According to Noctua, their AIO liquid coolers are expected to hit retail channel sometime in 2026 and will be priced around $300 US which makes them a premium product.

https://wccftech.com/noctua-aio-liquid-cooler-built-asetek-g8...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Om man som gammal Noctua luftkylare vore intresserad av att möjligtvis bygga ett vattenkylsystem för en AMD 7950x, var börjar man? Min Noctua kylare är tyst och fin generellt, men jag hör tydligt när jag startar beräkningsjobb eller kompilerar större kodbaser och alla kärnor aktiveras fullt.

Jag är absolut emot system där individuella komponenter inte kan reparareras eller bytas ut och hela systemet måste kasseras när en komponent dör.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Oftast är det inte pumpen som packar ihop, det är jetplaten som blir igensatt av tillsatsen i vattnet. Nu har ju en del tillverkare börjat med plugg på kylaren så man kan byta vattnet vilket kommer förlänga livslängd väsentligt. Många kylare kommer med låg nivå och sätter man då pumpen högst så slits den fortare och skapar missljud.

Summan är att pumpen tar skada så som det är. Inget konstigt att det är så heller, precis som en vattenpump till en bil behöver bytas ut med tiden.

Visa signatur