Nu kommer Steam OS till fler handhållna speldatorer

Permalänk
Melding Plague

Nu kommer Steam OS till fler handhållna speldatorer

Den efterlängtade uppdateringen till Steam OS är äntligen här!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad kul, äntligen! Vågar man hoppas på att det snart släpps skarpt till vanliga desktopdatorer?

Själv nöjer jag mig med Ubuntu, men det finns säkert många som hellre har en mer ”supportad” linuxdist backad av Valve.

Visa signatur

5700X3D | Sapphire 7800 XT Pulse | B450-F Strix | 32GB Corsair 3600MHz | Noctua NH-U14S | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | MacBook Air 15" M4 | Linux

Permalänk
Medlem

Grymt! Tycker Steam OS passar perfekt på den marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syph1x:

Vad kul, äntligen! Vågar man hoppas på att det snart släpps skarpt till vanliga desktopdatorer?

Själv nöjer jag mig med Ubuntu, men det finns säkert många som hellre har en mer ”supportad” linuxdist backad av Valve.

Jag tror nog att Valve sky dar långsamt 😅
Jag tänker att det är ett relativt litet steg från Steam Deck till liknande handhållna datorer med ganska lika hårdvara. Att sedan bli en generell desktop distro känns som ett större steg.

Har redan (sedan ett par månader) installerat Steam OS på min TV-dator och tycker det fungerar ganska bra som "konsoll".
Har provat både Holo ISO och och Bazzite men inte varit riktigt nöjd.

Men på min desktop är det noobara och på pojken är det Linux Mint.

Steam OS här hemma på handhållna spel datorer och under tvn och inte på desktop som det ser ut nu.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Kul, går åt rätt håll!

Syns att de lärt sig av sina Steam Machines för er som minns dem…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syph1x:

Vågar man hoppas på att det snart släpps skarpt till vanliga desktopdatorer?

Jag skulle säga nej.
Anledningen till att StemOS fungerar så bra beror på att Valve bara stödjer vissa maskiner där de vet exakt hårdvara.

På din hemmadator har Valve ingen aning om vad du har för hårdvara, därför stödjer det inte det.
Med det sagt kommer det antagligen guider från vanliga användare hur man installerar SteamOS på vanliga datorer - men räkna med att det kommer att betydligt krångligare än en vanlig linuxinstallation.

Permalänk
Medlem

Min Steam Deck har fått mig att nästan helt överge Windows, så detta känns helt rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min Steam Deck har fått mig att nästan helt överge Windows, så detta känns helt rätt!

Man blir lite varm i kroppen när man läser sånt här.

Permalänk

Stort tack för denna artikeln, inte bara att bli informerad om nyheten i sig, utan att du också gjorde denna trevliga manual. Jag fullkomligt älskar min Legion Go med den otroligt fina stora 8" skärmen, passar mig utmärkt då åldern tagit ut synens rätt. Jag reser en del i arbetet och tar med mig denna på hotellen. Men den letar sig även fram hemma oftare och oftare. Det enda som hindrar mig från att installera Steam OS är den lilla hårddisken på 512GB, har funderat på att uppgradera till en 2TB men avvaktat. Nu blir det lättare att göra det valet så kan jag ha en partition av Windows på 1TB och en med Steam OS på den andra delen. Game pass på ena och Steam på den andra. Intalar mig att detta blir fantastiskt, fast jag inser att det mest är ett villhöver.

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP

Permalänk

Fick igång skiten på en testdator.

Ingen som helst autentisering för att komma åt desktopläget.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem

Funkar riktigt bra på AMD system. Har två byggen med SteamOS (från steamdeck recovery)
B350 moderkort med 5600G, 32GB 4000mhz CL18, 16gb tilldelat vram.
B550 moderkort med 3600XT och RX 7600
Kör Dualsense kontroll via bluetooth.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Citat:

Bland nyheterna i uppdateringen är möjligheten att begränsa laddningen av batteriet till 80 procent, vilket ska minska slitage på batteriet för användare som sällan kopplar bort strömkabeln.

Åtminstone på Steam deck finns det ett reglage där man kan välja fritt mellan 50 och 100%, i steg om 1%. Dock är 80% satt som utgångspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NyLLoW:

Säger grabben som VERKLIGEN vet vad han snackar om 😂

Här är en intressant YT-video från LTT som visar hur man får igång SteamOS på en "vanlig" PC:
https://www.youtube.com/watch?v=tdR-bxvQKN8

Den är några månader gammal, så den visar inte de nya funktionerna i nya versionen av SteamOS som släpptes för någon dag sedan.

SteamOS fungerar jättebra.
Anledningen är enkel, SteamOS är en immutable linuxdistro med ett "steam-skal", d.v.s. man hamnar direkt i Steam när man startar upp datorn, utan att passera någon terminal.

SteamOS är utmärkt för alla som ser sin Windowsdator som en stor spelkonsol och inte som en dator. Dessa kommer att bli överlyckliga.

Den fungerar även bra för de som ser sin dator som något mer än en stor spelkonsol, då de flesta stora program går att installera via flathub.

Den fungerar t.o.m. för de som vill in och rota i terminalen - även om SteamOS inte var tänkt att fungera så.

Det är bara ett litet fel.
För att kunna använda SteamOS måste man först kunna installera det.
Och SteamOS är en linux-distro, precis som Ubuntu, Mint, Bazzite och Arch.
Kan man, av en eller annan anledning, inte installera linux på sin dator - kan man inte heller installera SteamOS. Och det är fortfarande flera som inte kan installera linux.

Nu vet jag att det är många som kommer att säga att de testade linux för ett par år sedan, men att det inte fungerade - men nu när de testar SteamOS fungerar allt.
Vill ni veta en liten hemlighet? Det har inte med SteamOS att göra, utan med linux.
Kan man installera SteamOS idag kan man även installera andra linux-distros, men ni har inte prövat andra linuxdistros på flera år, för ni brände er vid första försöket för några år sedan.

Linuxutvecklingen går snabbt framåt, speciellt när det gäller Nvidia som vänt och börjat stödja Linux.
Det betyder att många som inte kunde installera linux på sin dator för något år sedan, mycket väl kan installera linux idag.
Det betyder också att de som har datorer som inte kan installera SteamOS idag, bör testa om ett år igen - för chansen är stor att det kommer att fungera då.

Problemet är att det finns massor med människor som inte kan något om datorer, än mindre om linux, som kommer att testa SteamOS för de tycker att Windows är dumt, komplicerat och inte fungerar lika enkelt som en brödrost.
En stor del av dessa kommer att lyckas, helt enkelt för att linux blivit bättre, mer hårdvara stödjer linux och linuxinstallationer har blivit enklare.
Sedan kommer det alltid finnas en liten del som misslyckas. Dessa kommer att vända sig till internet för att hitta enkla lösningar - när det inte finns några enkla lösningar, för de har någon obskyr kombo som helt enkelt är svår att installera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Man blir lite varm i kroppen när man läser sånt här.

Sett us såhär dom två-tre senaste åren.
Jag är dock inte en skjuta multiplayer kille.
Mest singleplayer.

Permalänk
Sötast

This makes me so happy <3

Permalänk
Medlem

Vore kul om det gick att installera Steam OS på en mindre mackapär som typ är PS vita storlek och kan installera indiespel.

Permalänk
Medlem

Nu när Lenovo släpper handhållet med Steam OS funderar jag lite:

Ett förinstallerat OS

Med en enda appbutik (Steam)

Nu kan man ju ta sig ur Steam om man besitter någorlunda teknisk kunskap, men vet inte om alla som köper en sådan enhet tänker så. Jag menar inga andra appbutiker är ju lättillgängliga och Steam finns ju där så bekvämt. Steam OS är öppet absolut, men de flesta som köper en sådan enhet lär ju använda Steam. Valve har ju redan en marknadsandel på 50-70%. Jag vet inte varför något skaver i mig med detta men det gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Ett förinstallerat OS

Nu kan man ju ta sig ur Steam om man besitter någorlunda teknisk kunskap, men vet inte om alla som köper en sådan enhet tänker så. Jag menar inga andra appbutiker är ju lättillgängliga och Steam finns ju där så bekvämt. Steam OS är öppet absolut, men de flesta som köper en sådan enhet lär ju använda Steam. Valve har ju redan en marknadsandel på 50-70%. Jag vet inte varför något skaver i mig med detta men det gör det.

Håller helt med. Vill hellre ha ett mer ”öppet” alternativ för andra butiker tex GOG, och ja jag vet att det går att ordna men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Ett förinstallerat OS

En googling på Epic eller Gog på steamos ger hundratals olika artiklar, videos och annat som förklarar steg för steg hur dessa installeras och sedan fungerar som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Vore kul om det gick att installera Steam OS på en mindre mackapär som typ är PS vita storlek och kan installera indiespel.

Blir nog svårt med x86 i den storleken men man kan hoppas.
edit: gpd win 4 2024 verkar passa in, fast kostar €800

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+