Hålla hastighetsbegränsningen i trafiken? (utbruten ur gubbgnällstråden)

Permalänk
Medlem

I dag åkte jag med en vägsnigel i ca. 90. Vi vart omkörda av bil med släpvagn. Efter ca. 1 mil kom vi till trafikljus och hamnade bakom bilen med släp. Så mycket tjänade den bilisten.

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa alla inlägg.
Men alla ni o folk som inte kör uppsatta hastigheten på 2+1 eller motorväg eller större landsväg borde åka buss.
Kan ni inte köra så ska ni inte vara ute o köra o sinka ner annan trafik.
Att med personbil köra 80 på 110 väg en solig fin sommardag är olagligt. Omotiverad låg hastighet.
Tänk om alla kunde sitta med cruisecontrol på rätt hastighet så hade det inte behövt bli massa bromsande o gasanade o allt skulle flyta.

Det värsta är när bilar sitter o pendlar mellan 60-70 på stor bred 80väg. När jag kör lastbil är det svårt o köra om. Man behöver bra mycket längre sträcka för omkörnning med lastbil. Nä vågar man inte köra rätt hastighet ska man inte ha sitt körkort heller. Åk buss.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Som jag nämnde tidigare var mitt exempel mellan Härnösand och Sundsvall. Där jag tror det är sänkt till 100km/h nu.
Dock missar det min poäng och irritation. Det är samma problem i 90km/h enkelfiligt. Överallt där det är vägräcke däromkring.
Extremaste område jag vet om är just efter Sundsvall mot Sollefteå som jag nämnt tidigare.
Folk kör 20km/h under. Så länge det inte är 50 eller 30 väg. Då kör samma personer 10-20km/h över. Vissa kör 70 överallt, skyltar finns inte.
Det slår aldrig fel, varje gång jag åker uppåt har man hunnit glömma alla vägsniglar där och kommer på sig själv. Visstja, jag är ju här uppe nu och då kör folk såhär.
Råkar det vara höst och +5 grader. Då jävlar kan det ju bli halt och då kör folk på riktigt 50 överallt.
(Nämnda Agda är ursäktad. Hon är gammal och ser dåligt).
Tack och lov sträcker sig inte mitt säljdistrikt så högt längre.

Jag tror jag tydligt nog har poängterat min åsikt och avsky om vägsniglar.

Har själv kört den sträckan ett antal gånger, menar du inte som så att folk där faktiskt håller given hastighetsbegränsning till skillnad från söderut, och det inte alltid är dubbelfiligt så dina medtrafikanter på så vis "tvingar" dig att hålla laglig hastighet? Är det där skon klämmer för dig?
Även är det ju som så att de flesta bilars hastighetmätare visar en marginal över den verkliga hastigheten, så kanske du mäter på din att du ligger 5-9km/h under hastighetsbegränsning och ligger och blir irriterad över att din resa tar 2 minuter 5 sekunder längre än planerat på gps'en?
Sen är det ju nästan aldrig så här egentligen utan det är lastbilar på vägarna som ligger 80-90, så dessa bilister du blir förbannad på har ju inte heller något val över sin hastighet.

Borde du inte bara planera för oförutsedda saker i trafiken och åka 5 minuter tidigare än hata halva mänskligheten? Bara en idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qzetin:

Har själv kört den sträckan ett antal gånger, menar du inte som så att folk där faktiskt håller given hastighetsbegränsning till skillnad från söderut, och det inte alltid är dubbelfiligt så dina medtrafikanter på så vis "tvingar" dig att hålla laglig hastighet? Är det där skon klämmer för dig?
Även är det ju som så att de flesta bilars hastighetmätare visar en marginal över den verkliga hastigheten, så kanske du mäter på din att du ligger 5-9km/h under hastighetsbegränsning och ligger och blir irriterad över att din resa tar 2 minuter 5 sekunder längre än planerat på gps'en?
Sen är det ju nästan aldrig så här egentligen utan det är lastbilar på vägarna som ligger 80-90, så dessa bilister du blir förbannad på har ju inte heller något val över sin hastighet.

Borde du inte bara planera för oförutsedda saker i trafiken och åka 5 minuter tidigare än hata halva mänskligheten? Bara en idé.

Nej jag skrev vad jag menade, hade du svårigheter att förstå?
Tvingar mig att hålla mig i en laglig hastighet? Antingen så trollar du eller så kan du inte läsa. Jag pratar om att köra angiven hastighet. Inte över.

Mitt hat mot vägsniglar och klockan är separata saker. Det är väldigt, väldigt mycket mindre än halva mänskligheten tack och lov.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Nej jag skrev vad jag menade, hade du svårigheter att förstå?
Tvingar mig att hålla mig i en laglig hastighet? Antingen så trollar du eller så kan du inte läsa. Jag pratar om att köra angiven hastighet. Inte över.

Mitt hat mot vägsniglar och klockan är separata saker. Det är väldigt, väldigt mycket mindre än halva mänskligheten tack och lov.

Det var ju skönt att veta att problemet inte alls är särskilt stort då.

Permalänk
Medlem

Jag brukar för det mesta ligga sådär +5 på farthållaren på 80 till 120 väg men blir omkörd av i princip alla

På 40 väg ligger jag aldrig mer än 45 just för att det är oftast en låg hastighet av en anledning även om de flesta där jag bor verkar tolka skyltarna som 60 väg...

Har förövrigt mätt upp bilen med GPS hastighet och den felade cirka 4km/h därav mitt +5 på farthållaren vilket blir +-0 i maximalt tillåtna hastighet.

Märkte en tydlig skillnad i tempot på andra trafikanter när bensin/dieselpriserna var uppe och nosade på 25kr litern, kostar lite mer att bränna på då.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Har inte orkat läsa alla inlägg.
Men alla ni o folk som inte kör uppsatta hastigheten på 2+1 eller motorväg eller större landsväg borde åka buss.
Kan ni inte köra så ska ni inte vara ute o köra o sinka ner annan trafik.
Att med personbil köra 80 på 110 väg en solig fin sommardag är olagligt. Omotiverad låg hastighet.
Tänk om alla kunde sitta med cruisecontrol på rätt hastighet så hade det inte behövt bli massa bromsande o gasanade o allt skulle flyta.

Det värsta är när bilar sitter o pendlar mellan 60-70 på stor bred 80väg. När jag kör lastbil är det svårt o köra om. Man behöver bra mycket längre sträcka för omkörnning med lastbil. Nä vågar man inte köra rätt hastighet ska man inte ha sitt körkort heller. Åk buss.

Jag kör söderhamn-gävle 2+1, oftast går det inte att hålla angiven maximal hastighet för det är köbildning pga stress-nissar ska tränga sig på dom extremt korta sträckorna det är dubbelfiligt eller tunga lastbilar orkar inte uppförsbackarna riktigt, i extremt sällsynta fall snigelbilar men det är så o-ofta att det inte kräver uppmärksamhet.
När jag hamnar bakom trafik under maximal angiven hastighet är dessa begränsade av annan trafik, alltså de har inte själva valt att ligga <90km/h utan har anpassat sig till övrig trafik.
Hur ofta stöter du på trafikanter som tydligt ensamt saboterar trafikens flöde?
Kan detta vara ett fenomen utöver vissa enstaka individer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag antar att det är Rv 57 som avses. 60-skyltningen är "modern", dvs från efter att det blev möjligt med 10-steg*. Det var 70 km/h innan dess, vilket jag är bombsäker på eftersom jag har kört där många gånger. Hur det förhåller sig med 90 långt tillbaka vågar jag inte säga, även om det finns en person jag troligen kan fråga. Den nuvarande bron tippar jag byggdes inte av omsorg om vägtrafiken i första hand, utan för att man byggde om anslutningen mellan Västra stambanan och Nyköpingsbanan, vilket är första halvan av 90-talet.

*Den enda sträcka jag känner till som var skyltad 60 före denna hastighet egentligen fanns är en bit av Järlaleden i Nacka. Nu utgör detta förstås inget hinder mot att det kan ha funnits andra, men jag betvivlar att det fanns på statlig väg.

Jo, det är Rv57 som avses och den har skyltats om ett flertal gånger under åren. Vill minnas att det var 50 över bron ett tag innan den byggdes om, sen blev det 70 mellan bron och Järna. Innan (1970-tal) var det i princip 90 hela vägen utom ett stycke vid Solviks grindar samt lite norr om Mölnbo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qzetin:

Jag kör söderhamn-gävle 2+1, oftast går det inte att hålla angiven maximal hastighet för det är köbildning pga stress-nissar ska tränga sig på dom extremt korta sträckorna det är dubbelfiligt eller tunga lastbilar orkar inte uppförsbackarna riktigt, i extremt sällsynta fall snigelbilar men det är så o-ofta att det inte kräver uppmärksamhet.
När jag hamnar bakom trafik under maximal angiven hastighet är dessa begränsade av annan trafik, alltså de har inte själva valt att ligga <90km/h utan har anpassat sig till övrig trafik.
Hur ofta stöter du på trafikanter som tydligt ensamt saboterar trafikens flöde?
Kan detta vara ett fenomen utöver vissa enstaka individer?

Det är sjukt ofta det sitter nån som inte vågar köra i rätt hastighet.
Nog varje dag. Utan hinder framför. utan är själv hindret.
Då pratar vi fina 80vägar utan tvära kurvor o sånt. Där man utan problem kan hålla cruisecontrol på 80 o bara koppla av o köra.

O ska vi inte glömma alla idioter som sitter o SMSar när dom kör.
Speciellt företagsbilar, typ snickare osv som ska på uppdrag. Man märker när dom tar upp telefonen. Farten sänks till 55-60 direkt. Sen när dom lägger ner telefonen går det upp i 100.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det är sjukt ofta det sitter nån som inte vågar köra i rätt hastighet.
Nog varje dag. Utan hinder framför. utan är själv hindret.
Då pratar vi fina 80vägar utan tvära kurvor o sånt. Där man utan problem kan hålla cruisecontrol på 80 o bara koppla av o köra.

O ska vi inte glömma alla idioter som sitter o SMSar när dom kör.
Speciellt företagsbilar, typ snickare osv som ska på uppdrag. Man märker när dom tar upp telefonen. Farten sänks till 55-60 direkt. Sen när dom lägger ner telefonen går det upp i 100.

Sånt sker dagligen!

Senast var det ingen företagsbil, bilen svajade från sida till sida med hastighet i berg o dal bana, när det blev dubbla filer så siktades på mittlinjen.
Trodde först att det var spritångor som vädrades, tills bilen åter fick full kontroll och allt återgick till normalt.

Får förresten varna för yngre förare i Halmstad, där dom inte klarar av rondeller.
Höll på att klippa en i sidan häromdagen då den slängde sig från innerfil till ytterfil, samtidigt som jag var på väg ut ifrån rondellen och ser den komma i ögonvrån. Den smäller i refugen och kommer ut framför mig.
Man reagerar numera naturligt med att svänga undan och bromsa, man vill bara inte krocka med allt vad det innebär, även om felet helt uppenbart är den andras.
Antar att det kommer ifrån slarvet att gena rakt igenom rondeller, som så många gör idag.

Blev nog dyrt för grabben, med skeva fälgar och hjulinställning

Gillar farthållaren, men ser den även som en fara, speciellt vid körning i tät trafik. Är lätt att man tappar en aning uppmärksamhet.
Annars så är farthållare guld värd på öppen och rak landsväg/motorväg.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Sånt sker dagligen!

Senast var det ingen företagsbil, bilen svajade från sida till sida med hastighet i berg o dal bana, när det blev dubbla filer så siktades på mittlinjen.
Trodde först att det var spritångor som vädrades, tills bilen åter fick full kontroll och allt återgick till normalt.

Får förresten varna för yngre förare i Halmstad, där dom inte klarar av rondeller.
Höll på att klippa en i sidan häromdagen då den slängde sig från innerfil till ytterfil, samtidigt som jag var på väg ut ifrån rondellen och ser den komma i ögonvrån. Den smäller i refugen och kommer ut framför mig.
Man reagerar numera naturligt med att svänga undan och bromsa, man vill bara inte krocka med allt vad det innebär, även om felet helt uppenbart är den andras.
Antar att det kommer ifrån slarvet att gena rakt igenom rondeller, som så många gör idag.

Blev nog dyrt för grabben, med skeva fälgar och hjulinställning

Gillar farthållaren, men ser den även som en fara, speciellt vid körning i tät trafik. Är lätt att man tappar en aning uppmärksamhet.
Annars så är farthållare guld värd på öppen och rak landsväg/motorväg.

Adaptiv farthållare dock👍
Men ja, rondeller är fasen väldigt få som förstår,men glad att vi inte har Frankrikes regler å andra sidan

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Adaptiv farthållare dock👍
Men ja, rondeller är fasen väldigt få som förstår,men glad att vi inte har Frankrikes regler å andra sidan

Högertrafik där man skall lämna företräde för fordon som kommer ifrån höger, i tätorter

Är nog inget mot engelsk trafikplanering, när jag var gift med en Thailändska så kom tanken upp att köra med internationellt kk i Thailand när man var där. Något som jag rätt snabbt gav upp, efter att ha kämpat mig igenom några rondeller i Khon Kaen.
Å andra sidan så borde jag ha blivit avskräckt redan när man ser U-turn skyltar på motorväg, man ställer sig alltså i höghastighetsfilen för att göra en U-sväng ut i motsvarande mötande höghastighetsfil. Phuu...
Dom har fått sitt vägsystem i arv ifrån engelsmännen.
Så det blev istället taxi, tuktuk eller samlaw och buss, varvid blodtrycket höll sig på en mer lämplig nivå

En liten söt rondell i England, som har över 60-år på nacken...

Förtydligande: motsvarande höghastighetsfil -> motsvarande mötande höghastighetsfil
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Högertrafik där man skall lämna företräde för fordon som kommer ifrån höger, i tätorter

Är nog inget mot engelsk trafikplanering, när jag var gift med en Thailändska så kom tanken upp att köra med internationellt kk i Thailand när man var där. Något som jag rätt snabbt gav upp, efter att ha kämpat mig igenom några rondeller i Khon Kaen.
Å andra sidan så borde jag ha blivit avskräckt redan när man ser U-turn skyltar på motorväg, man ställer sig alltså i höghastighetsfilen för att göra en U-sväng ut i motsvarande höghastighetsfil. Phuu...
Så det blev istället taxi, tuktuk eller samlaw och buss, varvid blodtrycket höll sig på en mer lämplig nivå

https://www.youtube.com/watch?v=6OGvj7GZSIo

Herre jäklars, mest galna jag sett när det kommer till rondell o.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Herre jäklars, mest galna jag sett när det kommer till rondell o.0

Ett praktexempel på att man skall lämna kk hemma, om man reser till ett land med influenser ifrån GB

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Å andra sidan så borde jag ha blivit avskräckt redan när man ser U-turn skyltar på motorväg, man ställer sig alltså i höghastighetsfilen för att göra en U-sväng ut i motsvarande höghastighetsfil. Phuu...

https://www.youtube.com/watch?v=6OGvj7GZSIo

Jo Englands rondeller är ett huvudvärk! Kan bara tänka mig thailändska

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop