Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

Rendering Assassin's Creed Shadows
https://gdcvault.com/play/1035526/Rendering-Assassin-s-Creed-...

Varför man inte kommer se några 60 fps i GTA6 med ray tracing i alla fall... för dyrt.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte många som tror att vi kommer få GTA 6 med full raytracing i 60 fps. För att få 60 fps så måste grafiken skäras ner såklart. Kanske de kan få med RTGI i 60 fps men definitivt inte reflektioner.

Permalänk
Medlem

Men gör det så mycket då? Jag nöjer mig gott och väl med 40 fps.

Permalänk
Medlem

Finns PS5 Pro för 8456:- på Amazon nu. Tänker att om man vill ha en är det nog läge att slå till innan kommande prishöjningar.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt relevansen, varför skulle inte GTA 6 kunna rulla i 60 FPS med RT?
Performance mode behöver knappast ha en grundupplösning på 1440P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ser inte riktigt relevansen, varför skulle inte GTA 6 kunna rulla i 60 FPS med RT?

Enligt dokumenten så är target för Shadows på PS5 1080p med baked GI vid 60 fps
Tabellen visar dock kostnaden för frametimen när RT används vid 30fps på base.
Kostnaden för tex RT på Pro är alltså +10ms.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vilka spel rullar på i 60 fps idag med full RT på Ps5/pro? Säger inte att det är något fel med det eller behövs, men är uppenbarligen så GTA kommer köra med full RTGI och förmodligen mer.
Tror man kör samma metod som sist. Sålde ändå ett par ex.. 30fps på current, 60 fps version på nextgen och PC framöver vilket gör att många köper nu för att spela det och sen igen för bättre fps mm. Och sen bygga vidare på det med 5 olika versioner till 🙃

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Tror att när man ser hur GTA ser ut på Series S så lär ingen önska ett spel utan RT i alla fall.
Svårt att föreställa mig att det kommer se ut som samma spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Vilka spel rullar på i 60 fps idag med full RT på Ps5/pro? Säger inte att det är något fel med det eller behövs, men är uppenbarligen så GTA kommer köra med full RTGI och förmodligen mer.
Tror man kör samma metod som sist. Sålde ändå ett par ex.. 30fps på current, 60 fps version på nextgen och PC framöver vilket gör att många köper nu för att spela det och sen igen för bättre fps mm. Och sen bygga vidare på det med 5 olika versioner till 🙃

Skrivet av Bozzeta:

Tror att när man ser hur GTA ser ut på Series S så lär ingen önska ett spel utan RT i alla fall.
Svårt att föreställa mig att det kommer se ut som samma spel...

Man får inte glömma att Xbox och Sonys kommande bärbara konsoler förmodligen ska orka med GTA 6 också.

PS5 Pro har väl också 60% starkare GPU än PS5 om man inte räknar in ai, vilket ändå bör kunna ge en ganska rejäl skjuts?
Trailern rullade väl på PS5 bas konsol strax under 1440p vilket är en ganska bra bit över 900-1080p som en performance mode skulle kunna använda som bas innan uppskalning?

Sen så vet jag inte hur relevant det är, men Indiana Jones och Doom rullar på i 60 FPS på Series S.

Permalänk
Medlem

https://senuassaga.com/news/hellblade-2-comes-to-ps5

Permalänk
Medlem

PlayStation Stars coming to a close as SIE evaluates new ways to evolve future Loyalty Program efforts
Qualifying Points redeemable until November 2026.
https://blog.playstation.com/2025/05/21/playstation-stars-com...

Permalänk
Medlem

Lies of P is getting a massive free update, adding easier and harder difficulty modes as well as an extremely welcome boss rush
https://www.techradar.com/gaming/lies-of-p-is-getting-a-massi...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Days Gone Remastered
Patch 1.025.809 (May 21, 2025)

Updates to PS5 and PS5 Pro

GRAPHICS
Adjusted Balanced mode on PS5 and PS5 Pro to better reflect intended performance.
General improvements to PSSR on PS5 Pro.

PERFORMANCE
Crash fixes.

AUDIO
Adjusted audio to better reflect the volume of Freakers when near the player.

CONTROLLER
Adaptive Trigger intensity sliders in the menu are now working as intended.
Strength of resistance while riding the bike has been reduced.
Dev note: We cut the intensity in half for a more comfortable ride across the Broken Road.

OTHER
Localization updates.
UI improvements in Horde Assault.
Fixed repeating narration with UI Narration accessibility setting.
Fixed variation of Freakers spawning in open world.
Fixed an animation conflict that could cause Deacon to launch into the air for long distances.

https://support.bendstudio.com/hc/en-us/articles/413948971980...

Permalänk
Medlem

Va ingen dålig kö för att köpa Clair Obscur: Expedition 33 Monolith Set:

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Va ingen dålig kö för att köpa Clair Obscur: Expedition 33 Monolith Set:

https://i.imgur.com/sNeqMfw.png

Blev ett köp till slut iaf:

Någon annan som köpte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Blev ett köp till slut iaf:

https://i.imgur.com/hBGiCrz.png

Någon annan som köpte?

Suget dog lite när spelet inte ingår.

Permalänk
Medlem

Bokade precis Mafia The Old Country för 549 kr på PS Store. Känns värt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Days Gone Remastered
Patch 1.025.809 (May 21, 2025)

Updates to PS5 and PS5 Pro

GRAPHICS
Adjusted Balanced mode on PS5 and PS5 Pro to better reflect intended performance.
General improvements to PSSR on PS5 Pro.

PERFORMANCE
Crash fixes.

AUDIO
Adjusted audio to better reflect the volume of Freakers when near the player.

CONTROLLER
Adaptive Trigger intensity sliders in the menu are now working as intended.
Strength of resistance while riding the bike has been reduced.
Dev note: We cut the intensity in half for a more comfortable ride across the Broken Road.

OTHER
Localization updates.
UI improvements in Horde Assault.
Fixed repeating narration with UI Narration accessibility setting.
Fixed variation of Freakers spawning in open world.
Fixed an animation conflict that could cause Deacon to launch into the air for long distances.

https://support.bendstudio.com/hc/en-us/articles/413948971980...

Kritik om att dom pillat på balanced mode som var perfekt.

Nu verkar det vara 10-15 fps lägre och ej bättre grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=zHd7MFyrTxE

Lies of P is getting a massive free update, adding easier and harder difficulty modes as well as an extremely welcome boss rush
https://www.techradar.com/gaming/lies-of-p-is-getting-a-massi...

difficulty modes? skandalöst! det ska bara vara EN! man ska inte kunna välja i sådana spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

difficulty modes? skandalöst! det ska bara vara EN! man ska inte kunna välja i sådana spel.

Ingen som tvingar dig att inte köra på den svårighetsgraden du är van vid. Detta leder till att fler kan spela och ha roligt. Men det är ju så jäkla hemskt, tydligen.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Ingen som tvingar dig att inte köra på den svårighetsgraden du är van vid. Detta leder till att fler kan spela och ha roligt. Men det är ju så jäkla hemskt, tydligen.

Jag skulle kunna tro att det fanns en del sarkasm i inlägget du citerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle kunna tro att det fanns en del sarkasm i inlägget du citerar

Haha, min sarkasmsensor har tydligen lagt av. Har inte sovit inatt och är lite småtrött.

Edit: Eller inte.

Visa signatur

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Edit: Trött i skallen.

Håller inte med. En stor del av spelen bygger på svårigheter som ska överstigas med andra medel än Easy Mode. Tycker f.ö. att svårigheterna är överdrivna. Det handlar mkt om att läsa sig spelens mekanik ordentligt. Utvecklarna till Lies of P mesar tycker jag. Demon var brutal, sedan blev spelen enklare, sedan enklare igen, och nu olika settings.

Permalänk
Medlem

Det påverkar knappast dig om någon spelar på easy eller hardcore, lika lite som om någon aktiverar tillgänglighetsfunktioner...
DOOM gör detta riktigt bra, där det går att ställa in en mängd parametrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Haha, min sarkasmsensor har tydligen lagt av. Har inte sovit inatt och är lite småtrött.

Edit: Eller inte.

Jag läste tydligen in för mycket… 😝

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Håller inte med. En stor del av spelen bygger på svårigheter som ska överstigas med andra medel än Easy Mode. Tycker f.ö. att svårigheterna är överdrivna. Det handlar mkt om att läsa sig spelens mekanik ordentligt. Utvecklarna till Lies of P mesar tycker jag. Demon var brutal, sedan blev spelen enklare, sedan enklare igen, och nu olika settings.

Så nu är spelet ospelbart för din del? När dom uppenbarligen kunde justera svårighetsgraden, åt båda hållen. Soulsborne-spelare är verkligen ett släkte för sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Så nu är spelet ospelbart för din del? När dom uppenbarligen kunde justera svårighetsgraden, åt båda hållen. Soulsborne-spelare är verkligen ett släkte för sig.

Jag kan se argument för båda hållen där en del vill att fler ska kunna uppleva och klara spelen utan att va "GOD GAMERS" och en annan del vill att folk ska behöva lära sig spelet och bli bättre på spelet innan de kan klara det, lägga lite energi på spelet och inte få all dopamin gratis.

Finns folk som känner sig stolta av att ha klarat ett svårt spel och deras "achievement" är inte värd lika mycket om fler kan klara spelet på lättare svårighetsgrad.

Själv orkar jag inte bry mig öht om det läggs till lättare eller svårare modes, finns bättre saker att lägga energi på.

Permalänk
Medlem

Men visst, det är prestige att klara ett svårt spel.
Å andra sidan är det ingen som klagar på att det finns fusk sedan NES och god mode i konsolen på PC sedan urminnestider trots att det anordnas tävlingar mm.